Vegan bankieren?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

Vegan bankieren?

Bericht door Sas » do mar 27, 2014 14:44

Ik heb vorig jaar mijn ABN-Amro rekening beëindigd, en ben toen overgestapt naar Triodos bank. Geen spijt van gehad. Het is een prima bank die investeert in groene en ecologische projecten i.p.v. clusterbommen, zoals ABN.

Ik kwam er vandaag achter dat Triodos bank ook Ekoplaza's in Nederland financiert, zo is de cirkel rond! :)

Nu vraag ik me af, zijn er nog meer groene banken die ik nog niet ken? ik wil namelijk misschien een tweede rekening ergens openen, en ik zie het niet zitten om weer bij de "oude garde" van banken aan te kloppen. Die zijn te stoffig, te asociaal, en hebben alleen geld als uitgangspunt.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Vegan bankieren?

Bericht door Fynnya » do mar 27, 2014 15:37

ASN is een beetje vergelijkbaar met Triodos, ik vind beide erg goed bezig.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do mar 27, 2014 22:08

ASN? Welnee, die beleggen slechts 20% van hun centen duurzaam. De andere 80% is voor de schurken bij SNS Reaal. Ik ben blij dat ik daar weg ben en bankier bij Triodos.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Eef

Bericht door Eef » vr mar 28, 2014 14:58

Ik vind ASN niet vergelijkbaar met Triodos, het is deel van SNS, met een groenwassing om klanten te lokken die anders niet bij hen zouden bankieren.

Naar mijn weten is Triodos tot nu toe de enige duurzame/groene bank.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mar 28, 2014 16:06

Dat het een dochterorganisatie is van een gewone standaardbank, vind ik zelf niet zo'n probleem. Dat is voor mij net zoiets als bedrijven die alleen maar vegan producten maken maar dochterorganisatie zijn van een zuivelbedrijf, het gaat er voor mij om of hun eigen producten/diensten verantwoord zijn.
En voor zover ik weet heeft ASN helemaal hun eigen investeringsbeleid dat los staat van SNS, en hun beleid is bijzonder milieu- en mensvriendelijk, dus zolang zij hun geld investeren in goede dingen vind ik het feit dat zij die band hebben met ASN niet zo belangrijk.

En bij de Eerlijke Bankwijzer scoren ze vergelijkbaar goed. De Eerlijke Bankwijzer kijkt naar het beleid van banken over waar ze hun geld in investeren, en veel banken scoren erg slecht, dat ze bijvoorbeeld ook gewoon geld investeren in bedrijven die wapens maken enzo. Triodos en ASN zijn eigenlijk de enige banken die echt goed scoren bij de eerlijke bankwijzer.
ASN scoort gemiddeld gezien zelfs iets beter dan Triodos (ASN scoort beter op klimaatverandering, mensenrechten, gezondheid, arbeidsrechten, en een stuk beter op belasting/corruptie), maar Triodos scoort beter op bonussen en een stuk beter op dierenwelzijn (ASN heeft ook wel voldoende, maar Triodos gewoon een stuk beter), en omdat ik zelf dierenwelzijn een belangrijk punt vind, maakt dat dat ik ze dan toch vergelijkbaar vind.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mar 28, 2014 16:07

Rorrim schreef:ASN? Welnee, die beleggen slechts 20% van hun centen duurzaam. De andere 80% is voor de schurken bij SNS Reaal. Ik ben blij dat ik daar weg ben en bankier bij Triodos.
Heb je een (betrouwbare) bron daarvoor?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr mar 28, 2014 20:51

http://www.nrcnext.nl/blog/2012/10/23/n ... -duurzaam/
Bovenstaande artikel licht een tipje van de sluier op, de werkelijkheid is zelfs minder rooskleurig.

http://www.nrcnext.nl/blog/2012/10/29/n ... -duurzaam/
Triodos wordt als enige beoordeeld als grotendeels duurzaam.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Sas

Bericht door Sas » za mar 29, 2014 19:27

Tja, het blijven banken... :D waar geld zit, en vooral veel geld, zitten ook vaak schurken... :)

Zo hoor ik ook wel eens verhalen over Triodos, maar ja, de wereld is behoorlijk complex en soms weet je zelf niet eens hoeveel invloed je hebt op een ander, en waar dat geld echt heen gaat... Via allerlei (onbedoelde) constructies kan het alsnog bij een of andere wapenfabrikant belanden...

Maar inderdaad, De ASN was ik even vergeten, ik ga me eens oriënteren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za mar 29, 2014 22:07

Triodos financieert ook erg de dierindustrie.

Het is allemaal slecht, maar ASN en Triodos zijn de 'betere' in verhouding tot de rest

Brchj

Bericht door Brchj » ma mar 31, 2014 14:58

Ik ben ook laatst overgestapt, en heb gekeken naar de Eerlijke bankwijzer
Ik zat bij Rabobank, had al een gezamelijke rekening geopend bij ASN, maar omdat ik daar al een rekening op mijn naam had kon ik er niet nog een openen. Ben naar Triodos gegaan, maar daar kreeg ik super weinig rente, en toen zei mijn vader dat ik eens bij regiobank moest kijken, van SNS en ik vond hun score wel vergelijkbaar met Triodos, niet op alle vlakken uiteraard. Maar toen heb ik mijn rekening bij Triodos geannuleerd en naar regiobank gegaan, waar ik veel meer rente krijg, ik kreeg €50 'welkomstcadeau'.
Ben wel blij dat ik bij Rabobank weg ben. Vind het toch niet prettig als mijn geld geïnvesteerd wordt in dingen waar ik het niet mee eens ben, al zal dat overigens nu ook nog wel steeds gebeuren, op zekere hoogte..
Lieve Nugget! <3
Clover

Marianne

Bericht door Marianne » ma mar 31, 2014 16:19

regiobank is van SNS, net als ASN.
Ik heb in het verleden een ASN-rekening gehad, maar ben toch teleurgesteld in ze, omdat ze te verweven waren met SNS. Daarom nu voor Triodos gekozen.
Voordeel is ook dat je dan wat meer kunt pinnen bij de Rabo-automaten, want je kunt hier nog niet in alle winkels pinnen.

Sas

Bericht door Sas » wo apr 02, 2014 13:04

Interessant lijstje... NIBC? heb ik nog nooit van gehoord, en toch scoren ze redelijk op alle punten:

http://www.eerlijkebankwijzer.nl/overzicht-scores/nibc/

eno2

Bericht door eno2 » vr mei 02, 2014 22:43

Triodos (België) wil mij geen rekening laten openen bij hen, omdat ik expat ben. Nochtans is dat voor mijn Belgische bank geen enkel probleem. Triodos België stuurt mij naar hun Spaanse afdeling. Maar die zijn op mijn eiland niet aanwezig. En beleggen zonder persoonlijk contact met een vertrouwenspersoon lijkt me gewaagd en onpraktisch. Ik kan wel een rekening openen bij triodos Spanje via internet, maar het is complex en onpersoonlijk. Ik waag het niet.
Hoezeer ik ook mijn spaarcenten uitsluitend groen en duurzaam wil gebruikt zien.
Eet wat goed is voor de planeet

Plaats reactie