Gezondheid

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
endopleeg
Leefwijze: pescotarier

Gezondheid

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 9:09

Hallo allemaal,

Wie van jullie kiest er voor om niets dierlijks te eten/drinken uit gezondheidsoverwegingen en waarom?

Ik eet geen vlees, gevogelte en zuivel vanuit gezondheidsoverwegingen. Vlees en gevogelte is carcinogeen en zit vol met groeihormonen, stress stoffen en bacteriën. Zuivel is voor baby's en voor babydieren, geen enkel ander zoogdier drinkt melk na hun babytijd, daarnaast is ervan bekend dat het osteoporose veroorzaakt, en ook melk is carcinogeen. Dit zijn mijn redenen om deze dingen niet meer te eten en drinken.
Groetjes van Miranda!
Leefwijze: ovo-pescotariër
( wel vis en wel eieren, verder niets dierlijks)

Overstand
Leefwijze: veganist

Re: Gezondheid

Bericht door Overstand » ma jun 02, 2014 9:55

gezondheid, wat is dat?

bedoel je lichamelijk --> geestelijk --> balans tussen gezondheid en zelfmutilatie, anders is het ongezond --> kwaliteit van leven --> algeheel --> how about ethiek? zonder ethiek geen geestelijke gezondheid, zonder dat geen lichamelijke --> fysiek --> geestelijk --> sociaal?

ik doe dit voor me gezondheid.

Maar dan moet je de dingen als een geheel bekijken. En veganisme, what u know about the journey?

Zelfs als ik het voor ethiek zou doen, which i do, is het gerelateerd aan me gezondheid. En dan kom je uit op het begin... Ethiek houdt me vast aan dit, fuck gezondheid alleen ik haat foking gezonde mensen die alleen maar denken aan zichzelf en bang zijn om te sterven, er is niet 1 gezondheid, maar ethiek, wat ons mens maakt, zou moeten maken, dat me against the world ethiek

Moet zeggen dat het heel primitief begon, maar ondertussen best veel dingen anders zijn :)

endopleeg

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 10:09

Overstand schreef:gezondheid, wat is dat?
Volgens mij beschreef ik in mijn post dat ik weet dat dierlijke producten carcinogeen zijn, osteoporose veroorzaken enz. Dit zijn geen geestelijke/spirituele klachten, dus ik begrijp jouw vraag niet echt. Heb je mijn post wel gelezen?
Groetjes van Miranda!

Mystique

Bericht door Mystique » ma jun 02, 2014 10:15

Ik ben uit voornaamste reden veganist omdat ik tegen dierenleed ben en het gebruiken van levende wezens.

Dat deze manier van leven ook nog gezonder is vind ik een heel fijne extra evenals het beter is voor het milieu, maar ik ben al snel van lacto-ovo vegetarisme naar veganisme gegaan, omdat ik mijzelf hypocriet voelde vanwege het feit dat ik vond dat ik tegen dierenleed was, maar nog steeds producten gebruikte waar dierenleed aan kleeft en dat is dus de belangrijkste reden voor mij.

Ik vind het ook moeilijk te begrijpen hoe iemand veganist kan worden uit gezondheidsredenen, aangezien bijv. het dragen van leer/wol in mijn opinie niets met gezondheid te maken heeft?

Overstand

Bericht door Overstand » ma jun 02, 2014 10:20

eet jij maar geen vlees wegens carcinogenes, heel mooi. Dat is hoe jij het 'ziet' of zegt, jou woorden, ik reageerde niet op jou bericht, maar op de onderwerp van dit topic.

Je kunt het heel makkelijk negeren. naar beneden scrollen thats all.

endopleeg

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 10:26

Mystique schreef:
Ik vind het ook moeilijk te begrijpen hoe iemand veganist kan worden uit gezondheidsredenen, aangezien bijv. het dragen van leer/wol in mijn opinie niets met gezondheid te maken heeft?
Ik vertelde dat ik uit gezondheidsoverwegingen geen vlees, gevogelte en zuivel eet/drink. Ik draag wol en leer, want dat is idd niet ongezond nee.
Groetjes van Miranda!

@rno

Bericht door @rno » ma jun 02, 2014 10:33

Dat je als veganist ook nog eens gezond(er) bent, is een leuke bijkomstigheid.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Overstand

Bericht door Overstand » ma jun 02, 2014 10:39

Als je zo een e.g., 'besef' of 'gevoel' niet hebt, is het dragen van wol niet ongezond. Zou je zeggen als je formeel nogwat stage niet gepasseerd bent, dus wanneer je nog niet abstracte redeneringen kunt maken.

Het dragen van wol, of me kinderarbeid kleren, tasten mijn gezondheid wel aan, geestelijk, en dat heeft dan ook
invloed op me lichaam, op me omgeving, op bijna alle aspecten van me kvl

endopleeg

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 10:42

@overstand vertaal jij je tekst met Google translate ofzo? Ik vind je teksten vrij verwarrend. :wink:
Groetjes van Miranda!

Overstand

Bericht door Overstand » ma jun 02, 2014 10:46

Haha sorry, dat komt omdat ik soms even vergeet dat niet iedereen op dezelfde level zit en dingen kan begrijpen.

w8 ik zal herschrijven:

Als je bijvoorbeeld zo een 'besef' of 'gevoel' niet hebt, is het dragen van wol niet ongezond.

Dat zou je zeggen als je het formeel nogwat stage (van erikson's model was het geloof ik), niet gepasseerd bent, dus dat is wanneer je nog niet abstracte redeneringen kunt maken. Niet iedereen passeert die laatste fase.

Het dragen van wol, of me kinderarbeid kleren, tasten mijn gezondheid wel aan, geestelijk/mentaal, en dat heeft dan ook invloed op me lichaam, op me omgeving, op bijna alle aspecten van me kwaliteit van leven.

endopleeg

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 10:53

Overstand schreef:Haha sorry, dat komt omdat ik soms even vergeet dat niet iedereen op dezelfde level zit en dingen kan begrijpen.
pardon????
Overstand schreef: w8 ik zal herschrijven:

Als je bijvoorbeeld zo een 'besef' of 'gevoel' niet hebt, is het dragen van wol niet ongezond.

Dat zou je zeggen als je het formeel nogwat stage (van erikson's model was het geloof ik), niet gepasseerd bent, dus dat is wanneer je nog niet abstracte redeneringen kunt maken. Niet iedereen passeert die laatste fase.

Het dragen van wol, of me kinderarbeid kleren, tasten mijn gezondheid wel aan, geestelijk/mentaal, en dat heeft dan ook invloed op me lichaam, op me omgeving, op bijna alle aspecten van me kwaliteit van leven.
Dit heeft niets te maken met niveau of begrijpelijkheid, dit is gewoon geen correct Nederlands! Formeel nog was stage gepasseerd bent? Wat?!? Dit is half Engels half Nederlands.
Sorry off-topic....
Groetjes van Miranda!

Overstand

Bericht door Overstand » ma jun 02, 2014 11:12

Tegen jou zal ik nooit meer correct nederlands spreken, laat staan dat, uberhaupt niet meer spreken, omdat ik jou niet leuk vind.

Mijn mailtjes zijn alleen voor lieve mensen, die me eerste mailtje vanuit mij gezien, zouden snappen, en mijn goede bedoelingen en met mijn tekorten (niet op taalgebied, maar emotioneel, en me verslaving) me niet zouden drijven om mee te gaan met zoiets stoms.

Fijn voor je !! ga jij maar correct nederlands spreken tegen mensen die alleen lullen wat je wil horen.

endopleeg

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 11:15

Bericht gemeld.
Groetjes van Miranda!

@rno

Bericht door @rno » ma jun 02, 2014 11:31

Hoi Miranda,

Mogelijk voel je je meer thuis bij het pescotariërs-forum. Zo groot "Veg-life" vermelden in jouw avatar hoort in jouw geval niet thuis op dit forum, omdat je helemaal niets met vegetarisme of zelfs veganisme hebt.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma jun 02, 2014 12:07

Maar dit forum is ook voor nieuwsgierigen, niet alleen voor mensen die al veganist zijn. :)
Bij ons (Foppe en mij) was er eerst behoorlijk wat informatie, boeken lezen, video's kijken etc. voor nodig voordat we durfden geloven dat veganistisch leven niet ongezond is; nu weten we dat het voornamelijk extra gezond is. Dit was voor ons ook de reden om dierengebruik principiëel af te wijzen, aangezien we het onrechtvaardigbaar vinden als het nergens voor nodig is. Het hielp ook zeker dat we de documentaire Earthlings hebben gekeken (hier het eerste stuk van de versie met GOEDE ondertiteling: https://www.youtube.com/watch?v=dPTMYS3DwPg ) . Daarna hebben we nooit meer een 'uitzondering voor iets lekkers' gemaakt of daar behoefte aan gehad.

De discussie raakt hier waarschijnlijk aan het feit dat een veganist iemand is die dierengebruik afwijst, en iemand die alleen een plantaardig dieet volgt zonder deze overtuiging te hebben, is dus geen veganist (al wordt de term ook door artsen etc. vaak losjes gebruikt dus het is niet verbazend).
Laatst gewijzigd door sillygirl op ma jun 02, 2014 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma jun 02, 2014 12:10

het zou wel passend zijn om je zelfbeschrijving pescotariër te maken en niet flexanist. :) Anders kan er verwarring ontstaan. En waarom staat dit topic eigenlijk in het bordje 'spiritualiteit'?

Mystique

Bericht door Mystique » ma jun 02, 2014 19:55

endopleeg schreef:
Mystique schreef:
Ik vertelde dat ik uit gezondheidsoverwegingen geen vlees, gevogelte en zuivel eet/drink. Ik draag wol en leer, want dat is idd niet ongezond nee.
En daarmee bedoel ik dat ik het vreemd vind als je op een veganisme forum vraagt of hier nog meer mensen zijn die uit gezondheidsoverwegingen geen dierlijke producten eten en drinken. Dan ben je geen veganist en ook geen flexanist (al vind ik dat de term flexanist überhaupt nergens op slaat, je bent veganist of je bent het niet en niet "vandaag ben ik veganist, maar morgen een keertje niet", maar goed dat is een andere discussie).

Maar je bent vrij om te vragen hoor! :wink:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jun 02, 2014 21:23

Ik ben ook nog niet volledig vegan en voel me toch goed thuis hier hoor :wink:

Goed, gezondheid.

Ik eet geen vlees, vis, zuivel omdat: zielig. Arme dieren.

Ik eet gezond omdat ik dat lekker vind (ik vind bijv. zilvervliesrijst veel lekkerder dan witte rijst), ik van groenten en fruit hou en ik me daar lekkerder bij voel dan wanneer ik de dagen zou doorkomen met zakken chips.

Gezond eten is in mijn ogen: afwisselend eten met alles wat de natuur je biedt op plantaardig gebied.

@rno

Bericht door @rno » ma jun 02, 2014 22:59

In ieder geval is "The Veg Life" als avatar niet geheel overeenkomstig de definitie die endopleeg zichzelf geeft..

endopleeg

Bericht door endopleeg » di jun 03, 2014 11:49

De term flexanist is iets wat dit forum als optie is. Die kritiek is dan niet voor mij maar voor de maker van dit forum. :wink:
Dit forum heet spirualiteit en overige. Dit valt onder overige dan.
Laatst gewijzigd door endopleeg op di jun 03, 2014 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Miranda!

Plaats reactie