Gezondheid

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Gezondheid

Bericht door @rno » di jun 03, 2014 12:44

Er zijn mensen die zich vegetariër noemen, maar wel vis eten. :shock:
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

sillygirl

Bericht door sillygirl » di jun 03, 2014 12:56

Miranda, als je vraag bedoeld is om te weten wie er veganist zijn puur vanuit gezondheidsoverwegingen dan is dat (zoals gezegd) niet zo handig geformuleerd. Maar ik denk ook dat niet iedereen dit topic leest en reageert, maar ik durf wel te zeggen dat de meesten hier wel weten dat veganistische voeding volkomen adequaat kan zijn, en afhankelijk van hóe je precies veganistisch eet (groente of vegan koekjes maakt nogal vershcil) dat het juist extra gezondheidsvoordelen heeft omdat dierlijke producten toch vooral ongezond zijn.
Voor je gezondheid zou ik absoluut afraden om vis en eieren te eten. De enige bron van omega-3 (wat nog steeds omstreden is, hoe hard dat nu echt nodig is) die niet vervuild is met zware metalen zoals kwik, dioxines en andere rommel, zijn omega-3 supplementen op basis van algenolie (ovega-3 bijvoorbeeld). Deze worden onder gecontroleerde omstandigheden in bassins geproduceerd dus geen vervuiling uit de oceaan; wel exact dezelfde soort omega 3 (vissen halen deze vetzuren zelf ook uit algen).
En ik hoop zelf dat je ook interesse hebt in de ethische kant van de zaak, maar daarvoor zijn er dan andere topics. :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jun 03, 2014 12:57

Er is mij in 39 jaar vegetarisme tallozen keren gevraagd of ik dan wel vis at. Uiteraard niet.

endopleeg
Leefwijze: pescotarier

Bericht door endopleeg » di jun 03, 2014 20:10

@rno schreef:Hoi Miranda,

Mogelijk voel je je meer thuis bij het pescotariërs-forum.
En waar vind ik die??
Groetjes van Miranda!
Leefwijze: ovo-pescotariër
( wel vis en wel eieren, verder niets dierlijks)

endopleeg

Bericht door endopleeg » di jun 03, 2014 20:13

@rno schreef:Hoi Miranda,
Zo groot "Veg-life" vermelden in jouw avatar hoort in jouw geval niet thuis op dit forum, omdat je helemaal niets met vegetarisme of zelfs veganisme hebt.
@rno schreef:In ieder geval is "The Veg Life" als avatar niet geheel overeenkomstig de definitie die endopleeg zichzelf geeft..
Hmm, ik snapte hem de eerste keer ook al hoor! :D Ik ben van mening dat ik zelf mag weten welke avatar ik kies. In dat opzicht hoort een smurf hier ook niet thuis.......
Groetjes van Miranda!

endopleeg

Bericht door endopleeg » di jun 03, 2014 20:15

valt me trouwens op dat juist de mensen die vaak kritiek krijgen op hun levenswijze/eetgewoonten, het ineens niet schuwen om een ander van alle kanten kritiek te geven.... :( jammer
Groetjes van Miranda!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jun 03, 2014 20:26

Mijn mening is dat iedereen het zelf moet weten. Als je ergens niet achter staat, hou je het niet vol.

Maar goed, op een veganistenforum tref je toch voornamelijk veganisten, en de meerderheid is dat vanwege het dierenleed lijkt me.

endopleeg

Bericht door endopleeg » di jun 03, 2014 20:27

:offtopic:
Hoe vindt iedereen mijn nieuwe avatar?? :D
Groetjes van Miranda!

endopleeg

Bericht door endopleeg » di jun 03, 2014 20:31

Mystique schreef:
Dan ben je geen veganist en ook geen flexanist (al vind ik dat de term flexanist überhaupt nergens op slaat, je bent veganist of je bent het niet en niet "vandaag ben ik veganist, maar morgen een keertje niet", maar goed dat is een andere discussie).
Meerdere mensen hebben dit als leefwijze opstaan, misschien ook naar hun toe dan? :)
Groetjes van Miranda!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jun 03, 2014 20:49

Vreselijk als ik eerlijk ben. Maar misschien hou jij niet van katten en vindt je de mijne ook niks.

sillygirl

Bericht door sillygirl » di jun 03, 2014 21:46

endopleeg schreef:valt me trouwens op dat juist de mensen die vaak kritiek krijgen op hun levenswijze/eetgewoonten, het ineens niet schuwen om een ander van alle kanten kritiek te geven.... :( jammer
Wat een vreemde opmerking. Veganisten krijgen meestal geen kritiek op hun leefwijze hoor; we krijgen alleen te horen dat we niet mogen oordelen over anderen hun 'vrije keuze' om te doden zonder rechtvaardiging. Als je op een veganistenforum verwacht dat mensen niet kritisch zijn over het gebruiken en doden van dieren voor plezier, of het vrolijk tonen van hun dode lichamen in je avatar, dan is dat ook niet erg respectvol. Jammer dat je niet ingaat op de inhoudelijke reacties, het lijkt alsof je zelf ook weinig interesse in je topic hebt.

foppe

Bericht door foppe » di jun 03, 2014 22:48

endopleeg schreef::offtopic:
Hoe vindt iedereen mijn nieuwe avatar?? :D
Je kunt ongetwijfeld raden wat we van die avatar vinden. Het eten van zalm is voor de gezondheid totaal overbodig, dus je betaalt mensen om zalm voor jou dood te laten maken puur vanwege het feit dat jij een bepaalde smaakervaring wenst te hebben. Voor eieren geldt iets vergelijkbaars. Is dat echt iets waar je trots op bent, en waar je in je profielfoto naar wilt verwijzen?

@rno

Bericht door @rno » wo jun 04, 2014 9:30

endopleeg schreef: Ik ben van mening dat ik zelf mag weten welke avatar ik kies. In dat opzicht hoort een smurf hier ook niet thuis.......
Smurfen eten voornamelijk de salsaparilla-papaver, een plant die alleen gedijt langs de Smurfendorpen. Dit voedingspatroon is de voornaamste reden dat smurfen zo vaak muziek maken en dansen. Daar krijgen ze zin in door het eten van deze plant. Daarom wordt deze plant ook gekweekt, verwerkt en verkocht door de smurfenbendes onder leiding van Don Grote Smurf. Smurfen eten ook nog andere dingen zoals smurfbeien en andere fruit- en groentesoorten.

Mogelijk kan je je toch beter verder verdiepen in het veganisme en je afvragen wat wij hier voor je zouden kunnen betekenen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jun 04, 2014 9:42

En ik denk dat het hoog tijd is om weer terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp van dit topic.

Groeten,
Rick

foppe

Bericht door foppe » wo jun 04, 2014 10:55

Rick schreef:En ik denk dat het hoog tijd is om weer terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp van dit topic.

Groeten,
Rick
Rick: ik denk dat een deel van het probleem is dat de oorspronkelijke vraag nogal sturend is, nl. "wie eet er uit gezondheidsredenen zoals hij eet en waarom denk je dat dit gezond is".. Het is mij niet duidelijk of de vraag is: "wie eet er uitsluitend om gezondheidsredenen zoals hij/zij eet", of dat de vraag is: "voor wie spelen je overtuigingen mbt de gezondheidsaspecten een rol bij het bepalen hoe je eet" (is er iemand voor wie dit niet zo is?). Het feit dat de vraagstelling op die manier voor tweëerlei uitleg vatbaar is, irriteert denk ik een aantal van de reageerders. Verder is het zo dat je, om op de laatste vraag een antwoord te geven, het òf over voedingskunde/medisch onderzoek moet gaan hebben, òf je kunt op basis van persoonlijke speculatie verhalen gaan houden over waarom je denkt dat jouw voedingskeuzes wel gezond zijn. Dat laatste lijkt me vrij snel verzanden in zinloosheid, dat eerste is vooral een functie van uitvogelen welke bronnen geloofwaardig zijn, en daarbij een beetje je gezonde verstand gebruiken (wat ook gevaarlijk is, want iedereen acht zijn verstand gezond, naast dat er ongelooflijk veel slechte (medische) onderzoeken worden gepubliceerd, en misleidende boeken worden geschreven..).

On-topic zou ik zeggen: Ik raad de OP aan op http://nutritionfacts.org/ of http://veganhealth.org/ rond te gaan kijken, vooral de eerste website is erg toegankelijk (vanwege het format waarin de informatie wordt aangeboden), en bevat veel informatie over de gezondheidseffecten van het eten van vis en eieren..

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jun 04, 2014 11:26

foppe schreef: Rick: ik denk dat een deel van het probleem is dat de oorspronkelijke vraag nogal sturend is, nl. "wie eet er uit gezondheidsredenen zoals hij eet en waarom denk je dat dit gezond is".. Het is mij niet duidelijk of de vraag is: "wie eet er uitsluitend om gezondheidsredenen zoals hij/zij eet", of dat de vraag is: "voor wie spelen je overtuigingen mbt de gezondheidsaspecten een rol bij het bepalen hoe je eet" (is er iemand voor wie dit niet zo is?). Het feit dat de vraagstelling op die manier voor tweëerlei uitleg vatbaar is, irriteert denk ik een aantal van de reageerders. Verder is het zo dat je, om op de laatste vraag een antwoord te geven, het òf over voedingskunde/medisch onderzoek moet gaan hebben, òf je kunt op basis van persoonlijke speculatie verhalen gaan houden over waarom je denkt dat jouw voedingskeuzes wel gezond zijn. Dat laatste lijkt me vrij snel verzanden in zinloosheid, dat eerste is vooral een functie van uitvogelen welke bronnen geloofwaardig zijn, en daarbij een beetje je gezonde verstand gebruiken (wat ook gevaarlijk is, want iedereen acht zijn verstand gezond, naast dat er ongelooflijk veel slechte (medische) onderzoeken worden gepubliceerd, en misleidende boeken worden geschreven..).
Als een vraag je niet duidelijk is, vraag je maar om opheldering. Dat lijkt me prima on-topic. Wat minder on-topic is in dit topic is de vraag wat je van een avatar vindt of een uitweiding over het voedselpatroon van een smurf. Ik heb niet zoveel moeite met off-topic als het een logisch gevolg is van een discussie. De richting die het nu opging was weinig constructief en dient weinig goeds volgens mij. Vandaar mijn berichtje. Wie hier verder nog iets over kwijt wil, stuurt mij graag een PM en laat het hier nu verder ontopic verlopen.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo jun 04, 2014 19:28

Maar ik denk zowieso dat een plantaardige levensstijl voor ieder mens beter is, misschien heb je wat aan dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4 Die overtuigde mij waarom het verder ook niet gezond is om dierlijke producten te eten.
Laatst gewijzigd door Veggie93 op wo jun 04, 2014 19:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Treat others how you would like to be treated.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo jun 04, 2014 19:36

Misschien beter voor een ander topic...
Treat others how you would like to be treated.

Mystique

Bericht door Mystique » wo jun 04, 2014 21:50

Veggie93 schreef:Misschien beter voor een ander topic...
:lol:

endopleeg

Bericht door endopleeg » vr jun 06, 2014 11:47

@rno schreef:

Smurfen eten voornamelijk de salsaparilla-papaver, een plant die alleen gedijt langs de Smurfendorpen. Dit voedingspatroon is de voornaamste reden dat smurfen zo vaak muziek maken en dansen. Daar krijgen ze zin in door het eten van deze plant. Daarom wordt deze plant ook gekweekt, verwerkt en verkocht door de smurfenbendes onder leiding van Don Grote Smurf. Smurfen eten ook nog andere dingen zoals smurfbeien en andere fruit- en groentesoorten.

Mogelijk kan je je toch beter verder verdiepen in het veganisme en je afvragen wat wij hier voor je zouden kunnen betekenen.
.......ik leef in de werkelijke wereld en geloof niet in toverballen.....

Ontopic: ik wilde weten of er ook veganisten zijn die deze leefwijze hebben aangenomen, primair strikt uit gezondheidsoverwegingen. Niet uit dierbelang. Dat was mijn vraag. Lijkt mij vrij duidelijk, toch?
Groetjes van Miranda!

Plaats reactie