Offerfeest

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Benno
Leefwijze: veganist

Offerfeest

Bericht door Benno » za okt 04, 2014 5:32

Vandaag wordt er in de islamitische wereld het offerfeest gevierd.
Iedere moslim die er geld voor heeft wordt geacht om op de eerste dag van het feest een schaap te slachten.

Volgens de islam vroeg god vroeg aan Ibrahim (Abraham) om zijn zoon Ismaël te offeren om te laten zien dat hij trouw en gelovig was. Toen Ibrahim zijn zoon met een mes wilde doodsteken, kwam er een engel die zei dat een schaap de plaats van Ismaël mocht innemen.
Om Ibrahim te gedenken wordt er dus (...) vandaag een schaap geslacht.
Mij persoonlijk ontgaat elke logica achter deze gedachte maar ik heb er natuurlijk dan ook niet voor geleerd.

Er kan ook gekozen worden voor het uitdelen van geld aan de armen maar dat is natuurlijk veel minder spectaculair. Geen bloed en doodsbange dieren aanwezig op jouw feestje is vanzelfsprekend een hele domper.

Ik vraag me ook af waarom het offeren wordt genoemd, de enige die het echte offer brengt is het dier dat wordt geslacht.
Degene die het dier slacht, of laat slachten, krijgt hierdoor meer aanzien en zal ongetwijfeld vinden dat hij vandaag iets goeds en prachtigs doet.

Ik vraag vandaag aan alle goden om de mens het grootste geschenk te geven, namelijk mededogen.
Mededogen met alle levende wezens waar wij de aarde mee delen.

Vandaag vieren we ook nog een ander feest; Dierendag.
Een dag om alle dieren eens extra te verwennen en ze te bedanken voor het mooier maken van ons leven.
Maar eigenlijk zou het gewoon iedere dag Dierendag moeten zijn.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Plaats reactie