Hoe zwaar wegen je motieven tov elkaar?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Brent

Hoe zwaar wegen je motieven tov elkaar?

Bericht door Brent » zo feb 22, 2015 21:17

Iedereen op het forum is denk ik wel min of meer gemotiveerd om veganistisch te leven, althans zoveel mogelijk.

Maar de invalshoeken van waaruit je die inspiratie put, zullen ongetwijfeld persoonlijk zijn.
Ik ben nieuwsgierig naar de verdeling van jullie persoonlijke motieven.
Als je 15 punten mag verdelen over de volgende motieven die je in je denken aansturen om veganistische keuzes te maken, hoe zou jij dat dan doen?

0 of 15 punten geven mag ook, als het totaal van de gegeven punten maar 15 is.

======

* Veganisme voorkomt het uitsterven van soorten door meer ruimte voor wilde natuur en een efficientere voedselvoorziening

* Veganisme voorkomt dierenleed en het onnodig vroeg sterven van dieren

* Veganisme is een goede manier om gezondheidsschade bij mensen te voorkomen

* Veganisme verruimt je bewustzijn omdat het je "compassiecirkel" groter maakt en/of de samenleving compassievoller maakt

* Veganisme voorkomt een hoop vervuiling van lucht en water en spaart schaars zoet water

* Veganisme vermindert de eenzijdige overheersing van andere soorten door de mens

* Veganisme voorkomt honger en ondervoeding in de wereld

=======
Laatst gewijzigd door Brent op di feb 24, 2015 8:19, 2 keer totaal gewijzigd.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Hoe zwaar wegen je motieven tov elkaar?

Bericht door Lisa » ma feb 23, 2015 16:36

7 pt veganisme voorkomt dierenleed en onnodig vroeg sterven van dieren
4 pt veganisme voorkomt een hoop vervuiling van lucht en water en spaart schaars zoet water
3 pt veganisme is een goede manier om gezondheidsschade bij mensen te voorkomen
1 pt veganisme verruimte je bewustzijn .... Compassievoller maakt

Ik vind het voorkomen van dierenleed echt het allerbelangrijkst.
Als ik eens heel erg trek heb in iets dat niet 100% vegan is dan denk ik, 'denk aan al het leed dat is aangedaan voor dit product' dan is de trek al vrij snel weg. Dat heb ik bijv niet met mijn gezondheid, ik kan van tijd tot tijd ook best eens iets ongezonds eten dus als ik het alleen voor mijn gezondheid zou doen dan zou ik misschien nog wel 'over te halen zijn.'
Het milieu is ook een heeeeele belangrijke.
De 3e, gezondheidsschade voorkomen bij mensen, verander ik in voor mijn eigen gezondheid :mrgreen:
Hoe (on)gezond een ander wil eten moet ie helemaal zelf weten, als vegan kun je namelijk ook veel junkfood eten.
1 punt voor compassie. Er mag meer vrede in de wereld komen en niet alleen voor mensen.

De andere zijn mooi meegenomen, maar niet mijn reden om te switchen naar een vegan lifestyle.
De dieren zijn echt mijn belangrijkste reden.
En dat terwijl ik niet eens echt een dierenliever ben.

@rno

Bericht door @rno » ma feb 23, 2015 16:51

0 * Veganisme voorkomt het uitsterven van soorten door meer ruimte voor wilde natuur

3 * Veganisme voorkomt dierenleed en het onnodig vroeg sterven van dieren

3 * Veganisme is een goede manier om gezondheidsschade bij mensen te voorkomen

6 * Veganisme verruimt je bewustzijn omdat het je "compassiecirkel" groter maakt en/of de samenleving compassievoller maakt

3 * Veganisme voorkomt een hoop vervuiling van lucht en water en spaart schaars zoet water

0 * Veganisme vermindert de eenzijdige overheersing van andere soorten door de mens
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Marianne

Bericht door Marianne » ma feb 23, 2015 20:43

5 * Veganisme voorkomt dierenleed en het onnodig vroeg sterven
5 * Veganisme voorkomt een hoop vervuiling van lucht en water en spaart schaars zoet water
5 * Veganisme vermindert de overheersing van andere soorten door de mens

Maar ook:

Veganisme draagt fors bij aan de oplossing van het wereldvoedselprobleem nu en in de toekomst

Brent

Bericht door Brent » di feb 24, 2015 8:23

Marianne schreef: Maar ook:

Veganisme draagt fors bij aan de oplossing van het wereldvoedselprobleem nu en in de toekomst
Die was ik idd vergeten. :oops:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

@rno

Bericht door @rno » di feb 24, 2015 8:29

5 * Veganisme draagt fors bij aan de oplossing van het wereldvoedselprobleem nu en in de toekomst
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Lisa

Bericht door Lisa » di feb 24, 2015 21:21

Ja! Mee eens!

Plaats reactie