Bankieren

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bankieren

Bericht door MrGreen » do mar 19, 2015 11:33

Ik geloof dat dit onder 'overig' valt - hoop dat ik de goede hoek van het forum heb hiervoor;

dat mijn huidige bank niet voldoet heb ik inmiddels wel duidelijk,
ik vroeg me af of de ASN bank wel echt verantwoord werkt (die indruk heb ik wel) en/of de Triodos bank net zo goed/beter is.

Wie heeft daar enige kennis over?
Thanks

Marianne
Leefwijze: veganist

Re: Bankieren

Bericht door Marianne » do mar 19, 2015 12:05

Beide zijn verre van vegan. Ze steunen biologische veehouderijen.
Ik zit zelf bij Triodos omdat in het verleden door ASN geld werd doorgesluisd naar moederbedrijf SNS, zodat het geld alsnog helemaal niet verantwoord ingezet werd. ik heb ASN ook geen beterschap horen beloven. Dus in mijn ogen is Triodos de minst slechte bank. Je kunt kijken op de eerlijkebankwijzer.nl

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do mar 19, 2015 13:09

Eens met wat Marianne zegt. Bij Triodos komt in ieder geval veel van je geld goed terecht (bij ontwikkelingsprojecten en duurzame ondernemers) en zal je niet per ongeluk door slinkse constructies bijvoorbeeld wapenhandel of fastfoodketens steunen. Dat er wat bij veehouders terecht komt ontkom je niet aan, maar als je je geld in een sok stopt gebeurt dat wel zodra je het ergens uitgeeft. Triodos is wat mij betreft overduidelijk de beste keuze.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

MrGreen

Bericht door MrGreen » do mar 19, 2015 14:47

Bedankt voor de hyperlink. Daar komt ASN op veel punten ook wel weer beter uit dan Triodos - meer menspunten weliswaar, maar ook belangrijk... dat ze eigenlijk van SNS zijn vind ik inderdaad ook wel een minpunt.
Hm...
helaas kan ik niet hier een foto uploaden geloof ik, om het overzicht van eerlijkebankwijzer.nl te delen?

Brent

Bericht door Brent » do mar 19, 2015 15:48

Bij ASN is het meer een marketingstrategie om de morelere klant te binden die SNS te zakelijk vindt.
Triodos gaat verder (verband met de antroposofie en hun "biologisch-dynamisch idealisme").
Bij Triodos hadden ze wel zeer lage rentes op je spaargeld, maar dat is nu overal wel zo dacht ik.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos » do mar 19, 2015 16:09

Brent schreef:Bij ASN is het meer een marketingstrategie om de morelere klant te binden die SNS te zakelijk vindt.
Triodos gaat verder (verband met de antroposofie en hun "biologisch-dynamisch idealisme").
Bij Triodos hadden ze wel zeer lage rentes op je spaargeld, maar dat is nu overal wel zo dacht ik.
Maar bij Triodos gaven ze weer een ton uit aan aan stekkertjes gevuld met zand die de lucht in het kantoor van Triodos zouden... calibreren of iets dergelijks. :roll:

(Maar het lijkt me nog steeds de beste van alle kwaden, daar niet van.)

MrGreen

Bericht door MrGreen » vr mar 20, 2015 12:53

... klinkt eigenlijk alsof er nog geen echte groene/duurzame/ecobank is (althans in NL).
Jammer dat ik nooit zoiets ontdek (een gat in de 'markt') op een gebied waar ik enig verstand van heb ;-).

't Zal iig allebei beter zijn dan mijn huidige bank. Ik lees & pluis nog even verder op de eerlijkebankensite.

Marianne

Bericht door Marianne » vr mar 20, 2015 20:20

Ik denk dat er binnenkort ook wel een paar klanten van ABN-AMRO over zullen stappen...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za mar 21, 2015 10:10

Framboos schreef:
Brent schreef:Bij ASN is het meer een marketingstrategie om de morelere klant te binden die SNS te zakelijk vindt.
Maar bij Triodos gaven ze weer een ton uit aan aan stekkertjes gevuld met zand die de lucht in het kantoor van Triodos zouden... calibreren of iets dergelijks. :roll:

(Maar het lijkt me nog steeds de beste van alle kwaden, daar niet van.)
Anderzijds, Triodos heeft maar enkele gebouwen in tegenstelling tot de meeste banken die door het hele land verspreid zijn. De een zou het als pluspunt beschouwen, de ander als minpunt.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

MrGreen

Bericht door MrGreen » za mar 21, 2015 16:34

Ik denk dat het uiteindelijk heel lastig is om 'de beste bank' van de twee (en in het algemeen) aan te wijzen, omdat het ook aan je prioriteiten ligt. Is echt het milieu nummer een, of vind je eerlijke lonen dan toch ook wel belangrijk? Enzovoorts.

Als ik het allemaal heb uitgeplozen/doorgelezen schrijf ik wel een 'rapport' voor hier (en op FB want daar had ik het ook gevraagd & zie ik evengoed dat de een (fel) voor bank A en de ander voor bank B stemt.

BTW; ASN heeft wel hoge spaarrentes, en overigens maar een kantoorgebouw als ik het goed begrepen heb,

Lissy

Bericht door Lissy » wo mar 25, 2015 18:22

Oef wat een lastig onderwerp. Ik heb het helemaal uitgeplozen, besloten dat ik wil overstappen en kwam er toen achter dat ik bij asn of triodos alleen geld kan storten op een gwk kantoor. Niet te doen voor een zzp-er die regelmatig geld moet storten. En in de verste verte geen gwk kantoor op de route heeft liggen.

Mijn spaarrekeningen lopen wel bij triodos, dan maar half verantwoord, helaas..
Laatst gewijzigd door Lissy op wo mar 25, 2015 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Brent

Bericht door Brent » wo mar 25, 2015 21:11

Bedenk ook dat je bij SNS/ASN alleen tot maximaal 1000 euro per dag contant kunt opnemen en dan voor boven de 250 euro per dag dit alleen in een flappentap in een HEMA-winkel, dus niet toegankelijk buiten hun openingstijden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lissy

Bericht door Lissy » wo mar 25, 2015 22:04

Wauw, dat zijn ook wel dingen die je moet weten voor je een rekening afsluit en de overstapservice gebruikt.
Triodos en ASN moeten echt wel even gaan werken aan die dingen voor iedereen over kan..

Marianne

Bericht door Marianne » wo mar 25, 2015 22:51

Bij Triodos mag je per dag 1250 euro opnemen bij rabo-automaten en 250 euro bij andere banken (in Brabant zijn veel rabo-automaten).
verder kun je via internetbankieren regelen dat je in winkels voor een bepaalde dag een hoger bedrag kunt pinnen (betaallimiet verhogen), bijvoorbeeld als je een auto gaat kopen.

ik dacht dat je bij ASN elke dag bij elke bank 1000 euro op mag nemen.

Plaats reactie