Wat is jouw veganistisch utopia?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Maarten
Leefwijze: veganist

Wat is jouw veganistisch utopia?

Bericht door Maarten » do jun 04, 2015 15:01

Als de hele wereld veganistisch is, wat dan...?

Moeten de door ons opgesloten dieren vrijgelaten worden?
Moeten er speciale natuurreservaten komen waarop deze miljarden dieren kunnen leven?
Hoe gaan wij met dieren om die zich op menselijk terrein begeven (provinciale wegen, vliegvelden, stadscentra etc.)
Moeten dieren als kippen en schapen tegen roofdieren beschermd worden?
Zoja, hoe wordt de populatieomvang in toom gehouden? (Bij de Loosdrechtse Plassen schijnt het ook geen pretje te zijn voor het wild wegens voedselgebrek door overpopulatie)
Zo nee, zijn wij bereid diersoorten uit te laten sterven door roofdieren?
Moeten wij ons als mensheid zondigen aan het steriliseren van dieren om overpopulatie tegen te gaan?
Moeten er fokprogramma's opgezet worden om sommige door ons gehandicapt gemaakte diersoorten (vleeskippen kunnen zich niet eens meer uit zichzelf voortplanten las ik laatst) opnieuw weerbaar te maken tegen de harde natuur?
Hoe gaan we om met 'sprinkhanenplagen' of 'rattenplagen'?

Begrijp mij niet verkeerd: ik vind een veganistische leefstijl duidelijk beter dan een niet-veganistische. Ik hoop ook absoluut niet mensen in hun veganisme te ontmoedigen met dit draadje. Ik heb alleen nog zoveel blinde vlekken over het punt waarop wij als mensheid moeten uitkomen. Ik besef zelf ook wel dat een absoluut ideaalbeeld waarschijnlijk nooit bereikt kan worden, maar het zou toch geen kwaad moeten kunnen om over een betere wereld te filosoferen?

Hebben jullie mooie futuristische ideeën over deze kwesties of weten jullie bronnen waarin dit soort vragen behandeld worden?

Brent

Re: Wat is jouw veganistisch utopia?

Bericht door Brent » do jun 04, 2015 16:46

Wilde dieren reguleren hun eigen aantallen mits je de gewenste balans hebt met voldoende roofdieren en voldoende aaneengesloten grote natuurgebieden.
Als de wereld veganistisch wordt neem ik aan dat dit niet plotsklaps zal zijn, dus de in gevangenschap levende productiedieren kunnen eerst nog geslacht en genuttigd worden totdat er alleen wilde dieren overblijven.
Als je er toch een deel van vrijlaat in de natuur zullen ze zich terugvormen tot ongeveer hun wilde voorouders.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rolf

Bericht door Rolf » do jun 04, 2015 19:52

Hoi Maarten, waar de mensheid uitkomt is voor mij vrij duidelijk omdat ik dat in de Bijbel lees. Als antwoord op jouw vraag zou ik je willen aanmoedigen Jesaja 11:6-9 te lezen:"En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij de geitenbok neerliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee tezamen, en een klein jongske zal ze drijven. De koe...........etc." De mensheid wordt veganistisch, uiteindelijk...
Oh ja, hoe is het met je folderactie gegaan? Of misschien lees ik dat zo nog ergens.

Maarten

Bericht door Maarten » do jun 04, 2015 20:52

@Brent: Ik vrees dat sommige dieren zich na een domesticatie van vele eeuwen zich in de toekomst niet zomaar kunnen gaan redden in de vrije natuur, maar het zou zeker mooi zijn als dat zou kunnen!

@Rolf: Bedankt voor je inbreng! Dit zou mijns inziens ook werkelijkheid kunnen worden in de verre toekomst, maar dan denk ik wel dat de mensheid eerst zijn rol van moorddadige onderdrukker moet veranderen in goedaardige technologische alleskunner, in staat om de aard van gewelddadige dieren te veranderen.

De folderactie heb ik maar even in de ijskast gezet. Ik denk dat ik eerst even moet aarden als veganist en er meer kennis van moet opdoen. Bovendien merkte ik dat mijn radicale toon bij veel mensen in mijn directe omgeving verkeerd viel. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het idee heb losgelaten.

Brent

Bericht door Brent » vr jun 05, 2015 9:27

Dieren zoals Schotse hooglanders en ook de Australische dingo's en drommedarissen weten zich prima te redden in de outback. Ook huiskatten redden zich na verwildering.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » vr jun 05, 2015 10:29

Maarten schreef: Zoja, hoe wordt de populatieomvang in toom gehouden? (Bij de Loosdrechtse Plassen schijnt het ook geen pretje te zijn voor het wild wegens voedselgebrek door overpopulatie)
Is wel een school voorbeeld van inmenging van de mens waarbij een natuurlijk evenwicht nooit kan ontstaan omdat er geen jagende dieren zijn om het evenwicht te herstellen en te handhaven.
Als men het evenwicht wil herstellen zal men moeten kijken naar welke dieren waar oorspronkelijk voorkomen en die terug, middels een reservaat?, in dat evenwicht met elkaar de balans terug laten vinden, ZONDER de ach en wee van de mens als heerser over de Balans.
Laat de wolf, de vos, de beer, etc... het aantal herten paarden, etc. terug dringen.

@rno

Bericht door @rno » vr jun 05, 2015 11:01

Om de natuur goed in stand te houden moet je de natuur haar gang laten gaan.
De mens moet zich daar niet in mengen. Daar heeft hij geen verstand van en zal het ook nooit krijgen.

Diersoorten ontstaan en vergaan. Dat is een natuurwet.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Maarten

Bericht door Maarten » vr jun 05, 2015 11:48

'Live and live, die and let die' dus. :)

Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar als ik sommige futuristen mag geloven staat de mens nog maar aan de vooravond van een technologische revolutie. Wie weet heeft deze revolutie ook positieve gevolgen voor het andere leven op aard. Met de mogelijkheden die we nu hebben zou het inderdaad wel eens het beste kunnen zijn om de natuur zoveel mogelijk zijn vrije gang te laten gaan, maar ik blijf het moeilijk vinden. Animal sanctuaries voor bedreigde diersoorten zouden mijns inziens bijvoorbeeld niet misstaan.

@rno

Bericht door @rno » vr jun 05, 2015 12:04

Maarten schreef:'Live and live, die and let die' dus. :)

Animal sanctuaries voor bedreigde diersoorten zouden mijns inziens bijvoorbeeld niet misstaan.
Waarom zou je een diersoort in leven houden, die zich niet kan aanpassen aan de natuur. Zou jij nog dinosaurussen in leven willen houden?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Maarten

Bericht door Maarten » vr jun 05, 2015 12:45

Ik denk dat bedreigde diersoorten sowieso intrinsieke waarde hebben; elk leven dat je redt telt. Daarnaast wil ik bedreigde diersoorten behouden omdat diversiteit mijns inziens goed is. Ik zou zeker geen problemen met plantetende dinosauriërs hebben. :)

Je zou ook kunnen zeggen dat wij als mensheid deel uitmaken van de natuur. Als je daarmee akkoord gaat zou jouw stelling ook het uitsterven van diverse vissoorten wegens overbevissing rechtvaardigen. In dat geval zou het niet veel uitmaken of mensen überhaupt veganistisch worden of niet, de natuur moet immers zijn vrije loop blijven behouden.
Laatst gewijzigd door Maarten op vr jun 05, 2015 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

@rno

Bericht door @rno » vr jun 05, 2015 12:50

Sinds de mens zich verschuilt in een hutje maakt hij geen deel meer uit van de natuur.

Maarten

Bericht door Maarten » vr jun 05, 2015 12:51

Let's agree to disagree on that. :)

Lisa

Bericht door Lisa » vr jun 05, 2015 14:26

Ik weet niet of we ooit een vegan utopia bereiken.
Ik denk dat we voor die tijd al lang onze eigen ondergang in de hand hebben gewerkt.
Ik kan me niet voorstellen dat de mensheid nog een paar honderd jaar mee draait.
Wat mij betreft de ideale wereld, zonder mensheid, de natuur terug in de handen van de natuur en weer helemaal van de dieren.
Hopen dat dan nog de schade enigzins terug gedraaid kan worden die wij hebben aangericht.
Bovendien zijn wij als mensheid te egoistisch om zonder geweld te kunnen leven.
Wat we zien willen we hebben, koste wat kost, ten koste van alles en iedereen, moord en verwoesting zijn dan voor ons maar een kleine bijkomstigheid.

Lekker negatief weer tjongejonge :mrgreen: sorry hoor

@rno

Bericht door @rno » vr jun 05, 2015 15:01

Het gaat om een Utopia. Niet over de werkelijkheid.

Als je geen Utopia hebt, dan heb je niets om naar te streven en gaat de cirkel alleen maar naar beneden.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr jun 05, 2015 18:41

Dieren worden gefokt afhankelijk van de vraag ernaar. Veganisme zal niet ineens iedereen bereiken. Het is een geleidelijk proces. Naarmate de vraag naar dierlijke producten afneemt worden de dieren minder gefokt. Zodra het veganisme zegeviert zal het aantal gedomesticeerde dieren gering zijn. Overigens ben ik ervan overtuigd dat de consumptie van dierlijke producten in de toekomst extreem zal teruglopen. Echter, of dat verschijnsel nog geassocieerd zal worden met de term 'veganisme' betwijfel ik.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » za jun 06, 2015 1:01

@Lisa: Dat is inderdaad wel wat negatief haha. :) Maar ik snap het ook wel. Als je alleen al kijkt naar de Cuba-crisis dan scheelde het maar een haartje of de mensheid was al grotendeels uitgeroeid geweest.

Ik denk persoonlijk dat een duidelijk einddoel een grote ontbrekende factor is in de promotie van het veganisme. De marxisten, christenen, boeddhisten en transhumanisten (om maar een paar stromingen op te noemen) hebben een duidelijk einddoel. Als veganisten dat ook zouden hebben zouden er veel meer mensen veganistisch worden. Toch denk ik dat er genoeg reden is om aan te nemen dat het veganisme gaat groeien.

Plaats reactie