Zelf eten verbouwen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Martine
Moderator

Zelf eten verbouwen

Bericht door Martine » ma apr 16, 2012 13:09

Mijn vriend en ik proberen dit jaar voor het eerst zelf groenten en kruiden te verbouwen. We wonen in een niet al te groot appartement op de eerste verdieping, dus we doen dit in potten en bakken.

Begin april heb ik in een kiembak gele courgettes, puntpaprika's en twee soorten basilicum gezaaid. Daar zijn inmiddels kleine plantjes uitgegroeid, die ik heb verpot naar grote potten. Ik heb nu ook sla en tomaatjes gezaaid, dus die gaan over een paar weken waarschijnlijk groeien.

Ons appartement heeft een kleine serre die veel zon krijgt, dus daar staan de basilicum, courgettes, paprika's en straks ook de tomaten (die zullen we wel met de hand moeten bestuiven, want insecten komen daar natuurlijk niet). Bij de voordeur hebben we een brede galerij die alleen 's ochtends zon krijgt, dus daar zetten we straks de sla neer, en misschien later in het jaar ook nog boerenkool of zoiets.

Omdat normale potgrond meestal afgegraven veen/turf is en dus niet zo milieuvriendelijk, hebben we potgrond gekocht op basis van kokosvezels. Deze komt in kleine droge blokken waar je dan zelf water bij kan doen zodat ze uitzetten tot meerdere liters potgrond, scheelt dus ook in het vervoer. Het is niet veel duurder dan turfgrond.

Ik heb biologische mest gekocht, dus dat zal wel van dierenpoep gemaakt zijn (kon niet vinden op de verpakking wat er precies in zit). Als ons experiment dit jaar goed bevalt ga ik denk ik vanaf het najaar onze eigen compost/mest produceren met een wormenbak. Dat is een vrijwel reukloos compost-systeem, waarbij je keukenafval door wormen wordt omgezet in vruchtbare aarde en (als er veel vocht bij zit) vloeibare mest. Zo'n bak kun je in de keuken of hal hebben staan. Het lijkt me heel tof om een deel van ons afval te gebruiken om ons eigen eten te kweken, en dat allemaal in een appartement van 75 m2.

Er zijn hier vast nog meer mensen die in de tuin of in potten zelf kruiden, groente en dergelijke verbouwen. Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, elkaar advies te geven etc.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Zelf eten verbouwen

Bericht door TonyJello » ma apr 16, 2012 13:59

Héé, wat leuk Martine!
:D
Ja, informatie uitwisselen doe ik heel graag. :good:

Mijn vensterbanken staan inmiddels ook vol met zaaigoed van vanalles. Als het groot en sterk genoeg is zet ik het buiten -ik heb daar gelukkig plaats zat voor; zo'n 32 hectare!- en pas nog wel even op voor nachtvorst.

Er komt hier straks heel veel fruit van wat er al is aan bomen, enzo, en dan begin ik mijn eigen Veganwinkel hier naast de boerderij.

Ik heb nog heel veel te leren, want ik ben een beginner op dit gebied. :grin:
Laatst gewijzigd door TonyJello op di apr 17, 2012 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » ma apr 16, 2012 14:55

Leuk Martine, maar een bak wormen in je keuken.... brrr. :P

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma apr 16, 2012 16:27

Tja, ik ben al een beetje gewend aan het idee van die wormen, al zou ik ze ook niet willen aaien ofzo. Je kunt best mooie bakken kopen, zoals deze, waar de compost vanzelf naar beneden zakt en gescheiden wordt van de wormen, zodat je makkelijk compost kunt oogsten. De wormen hebben een hekel aan licht, dus ze blijven vanzelf in de bak, als die tenminste niet te nat is en zo. Je hoeft zo'n ding natuurlijk niet in de keuken te zetten, in de berging kan bijvoorbeeld ook, als het er maar niet vriest.

Ananas

Bericht door Ananas » ma apr 16, 2012 23:34

Léuk!

Ik heb hier alleen een paar kruidenplanten in de vensterbank staan. Heb wel eens geprobeerd om tomatenplantjes te kweken, maar elke keer zodra er een blaadje groeide at de poes het op... (ze is gek op alle groene bladgroenten :?) Ik ben tot nu toe te lui geweest om catproof constructies te bouwen. Maar erg het lijkt me wel leuk om zelf je voedsel te kweken! Woon zelf ook een apartement 1 hoog dus ik lees graag over jullie experimenten :)

Ben

Bericht door Ben » di apr 17, 2012 10:09

Ik heb in de biowinkel "Demeter"zaad gevonden, dus vanaf nu wil ik liefst biologisch zaaigoed kweken.

32 ha , dat zou ik ook wel willen... Daar kun je een gemeenschapstuin op maken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 17, 2012 10:18

Tja, helaas zijn die 32 hectare bijna allemaal bestemd voor veevoer! Jakkes!
Maar ik heb een stukje wat ik mag gebruiken. Dat wordt schoffelen.

Trouwens, wél een goed idee, een gemeenschapstuin. Maar dat mag vast niet van de gemeente.

Ben

Bericht door Ben » di apr 17, 2012 10:32

TonyJello schreef: Maar dat mag vast niet van de gemeente.
"Neen" - heb je, "ja" kun je krijgen...

cavia

Bericht door cavia » di apr 17, 2012 13:24

als ik uit mijn huiskamerraam kijk, zie ik een gemeenschaps-/burentuin! dus ja, het kan wel! haha

Ananas

Bericht door Ananas » di apr 17, 2012 20:30

cavia schreef:als ik uit mijn huiskamerraam kijk, zie ik
domme schattige ganzen! :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 18, 2012 7:46

Ben schreef:
TonyJello schreef: Maar dat mag vast niet van de gemeente.
"Neen" - heb je, "ja" kun je krijgen...
Bij deze gemeente is het: nee heb je nee kun je houden, en als het even kan komen we je ook nog pesten.

Waarom?

Omdat Simon vrijgezel is, geen nakomelingen heeft en omdat zijn boerderij, tuin en erf er niet strak en netjes uitzien. Hij voldoet dus niet aan de 'eisen' van de gemeente en omwonenden met hun mooie gordijnen en strakke tuintjes. Buurtbewoners doen er van alles aan om hem dwars te zitten en sturen regelmatig de milieuinspectie en anderen van de gemeente op zijn dak.

Wat hier wél is, en wat veel belangrijker is, zijn alle dieren en plantensoorten die hier een paradijsje hebben. ;)

Maar verder is hier geen gemeensschapstuin nodig, want bijna iedereen heeft hier een 'eigen tuin' van een paar hectare. :D
Laatst gewijzigd door TonyJello op wo apr 18, 2012 8:29, 5 keer totaal gewijzigd.

cavia

Bericht door cavia » wo apr 18, 2012 7:47

Ananas schreef:
cavia schreef:als ik uit mijn huiskamerraam kijk, zie ik
domme schattige ganzen! :mrgreen:
ja, die ga ik echt missen! ik heb straks echt een flut "uitzicht" haha.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma apr 23, 2012 6:35

Zóóó! Het groeit!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma apr 23, 2012 7:46

Ja bij mij ook. Zodra de zon gaat schijnen kun je bijna zíen dat het groeit. Als ik een paar uur weg ben geweest is alles alweer groter geworden, vooral de courgettes! Mijn sla en tomaatjes zijn ook aan het kiemen nu.

Ben

Bericht door Ben » ma apr 23, 2012 10:13

Ik heb opnieuw koolrabi gezaaid. Van het eerste zaaisel was niet veel overgebleven want
-te dik gezaaid
-te laat verspeend
-de juiste manier om een kiemplant vast te houden nog niet geleerd:
In een tuinprogramma (Gardenersworld, BBC2, elke vrijdagavond 21H30) gezien dat je de plantjes bij het verspenen aan de blaadjes (zaadlobben) moet vasthouden en nooit aan het stengeldeel.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma apr 23, 2012 10:17

Ja, dat klopt. Ik heb een tijdje op een kwekerij gewerkt in Roelofarendsveen en daar heb ik dágen zitten te verspenen. Heerlijk werk vond ik dat.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma apr 23, 2012 11:54

Kijk, deze Rucola ga ik vandaag verspenen. Die heb ik heel erg dik gezaaid.

Eef

Bericht door Eef » ma apr 23, 2012 12:04

Leuk hoor!

Hier lukken enkel de kiemen en kruiden.
Vorig jaar heb ik tomaten geprobeerd, ik kreeg wel reusachtige planten maar geen tomaten,
Ook komkommers heb ik geprobeerd, ik kreeg 2 hele kleintjes die al gauw afstierven.
Misschien dat er voor de tomaten teveel voeding in de aarde zat, omdat ik potgrond had gebruikt.

Wat voor potgrond gebruiken jullie? Ik had voorheen de biologische potgrond van de natuurwinkel, maar die is volgens mij bemest met koemest, dus ik zoek een veganistisch alternatief (wel biologisch).

Ben

Bericht door Ben » ma apr 23, 2012 12:19

Wij gebruiken gewoon aarde van de tuin of eigen kompost, een beetje gezeefd en soms een schep zand erbij.
Die plastic zakken potgrond vind ik onsmakelijk.

Eef

Bericht door Eef » ma apr 23, 2012 12:32

Ben schreef:Wij gebruiken gewoon aarde van de tuin of eigen kompost, een beetje gezeefd en soms een schep zand erbij.
Die plastic zakken potgrond vind ik onsmakelijk.
Onze tuin zit midden in een drukke woonwijk met bedrijven dichtbij, dus ik wil geen tuinaarde gebruiken. Overigens is die ook niet echt voedingrijk volgens mij.
Volgens mij zag ik in Eigen Huis en Tuin dat ze zakken kompost hadden, dat is voor mij wellicht een optie om de tuin te bemesten, maar voor het verbouwen van eten lijkt dat onsmakelijk, nu het gemaakt is van GFT afval en je niet weet wat iedereen daarin knikkert... En is compost geschikt om voeding in te kweken? Zo ja, dan kan ik eventueel eigen compost maken.

Plaats reactie