De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
jawo
Leefwijze: vegetarier

De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Bericht door jawo » wo aug 15, 2012 17:42

De verkiezingen staan voor de deur. De campagne is losgebarsten. Dierenrechten en milieu spelen als zo vaak geen grote rol hierin.
Voor de hand ligt dat veganisten richting Partij voor de dieren neigen. Maar ook de PVV mikt op de dierenliefhebber. Of kiest men toch voor een wat bredere partij als GroenLinks? Of misschien heel wat anders?
Ik ben erg benieuwd wat jullie van plan zijn te stemmen en welke overwegingen een rol spelen bij de uiteindelijke keuze?

Persoonlijk ben ik er nog niet helemaal uit. Ik wil eerst nog eens goed de partijprogramma's bekijken.

Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Bericht door Appelmoes » wo aug 15, 2012 17:58

Ik wil achttien zijn... :lol: Ik ga nog helemaal niks stemmen, dus.

Als ik het wel zou mogen, zou ik zelf denk ik voor GroenLinks gaan. Die sluiten het beste aan bij mijn idealen. Al is Partij voor de Dieren ook wel iets waar ik op zou stemmen, die zelfs nog eerder denk ik, aangezien zij alle stemmen kunnen gebruiken. PVV wordt het absoluut niet.

Ben je zwevende kiezer?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

jawo

Bericht door jawo » wo aug 15, 2012 18:36

Ik stem normaal gesproken GroenLinks(de keren dat ik heb mogen stemmen tot nu toe, ook nog niet zo vaak), maar dit keer twijfel ik een beetje. Hoewel mijn visie nog wel het meeste met deze partij overeenkomt ben ik door het gedoe binnen de partij de wat teleurgesteld geraakt.
Partij voor de Dieren vind ik persoonlijk teveel een one-issue partij. Dieren zijn belangrijk maar ik houd toch van een iets bredere kijk op de maatschappij.
D'66 zou voor mij een alternatief kunnen zijn, maar daar mis ik dan weer het "groene" karakter..

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » wo aug 15, 2012 19:36

Zonder twijfel Partij voor de dieren, Esther Ouwehand.
De PvdD heeft ook op andere politieke vlakken heel veel wat mij aanspreekt, maar de hoofdzaak is dat ze het dierenleed willen verminderen en ook echt een doel voor ogen hebben in plaats van zeggen wat mensen willen horen en het dan vervolgens terug draaien.

Emiel

Bericht door Emiel » wo aug 15, 2012 20:10

De enige partij die ik een beetje vertrouw is Partij voor de Dieren, dus die krijgen mijn stem. Hoewel ik eigenlijk liever niet zou stemmen. Het is wel zo dat als PvdD onverhoopt in de regering zoú komen, ze ook pijnlijke concessies moeten gaan maken. Maar ja, het is altijd beter dan niks.

Liadan

Bericht door Liadan » do aug 16, 2012 11:42

PvdD, omdat het de enige partij is waar ik het op bijna ieder punt helemaal mee eens ben :) En ik vind het belangrijk dat er aandacht blijft voor dieren, milieu en duurzaamheid in de tweede kamer.

Eef

Bericht door Eef » do aug 16, 2012 11:50

Ik stem op Partij voor de Dieren, hun standpunten sluiten aan bij wat ik belangrijk vind.
Zij zijn overigens geen one issue partij hoor, op hun site kun je meer info lezen: www.partijvoordedieren.nl.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do aug 16, 2012 16:31

Ik vind het ook jammer dat de PvdD em, nouja, niet zozeer een one-issue-partij is als wel zich zo te presenteren. Met presenteren bedoel ik vooral de naam. Ik ben bang dat het slechte PR is. Ik zou het onmiddelijk hernoemen naar 'Partij van de Duurzaamheid'. Zelfde afkorting, nog steeds een linkse-hippie-uitstraling (geintje hoor ;P), maar dan veel breder en algemener. Maar ja, ik ben de PvdD niet hè :P

Vorige keer heb ik - ondanks dat de Stemwijzer zei dat ik op PvdD moest stemmen :O - ook daadwerkelijk op Groenlinks gestemd (as usual) omdat ik het zó stom vond dat de PvdD de PvdDieren heet (nouja omdat ik bang was dat het te one-issue was dus). Maar aangezien dat ook een stomme reden is, en ik inmiddels heus wel weet dat de PvdD over meer dingen nadenkt als Dieren, stem ik (met hangende pootjes) nu toch maar op de PvdD. Er moet gewoon meer politieke aandacht aan worden besteed, dan zijn ze maar voorbestemd om altijd een kleine agerende oppositiepartij te blijven...

Interessant om te lezen iig dat ik niet de enige ben die bang voor one-issue-partijmentaliteit is :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

@rno

Bericht door @rno » do aug 16, 2012 18:34

Partij van de Arbeid - one-issue-partij
Christen Democratisch Appel - one-issue partij
Partij voor de Vrijheid - geen one issue of toch wel one man partij
D66 zet zich alleen in voor Democraten uit 1966
Democratisch Keerpunt (of hoe dat toch heet) is heel duidelijk
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

jawo

Bericht door jawo » vr aug 17, 2012 8:50

Het was niet mijn bedoeling hier een discussie te houden over of de partij voor de dieren nu wel of geen one-issue-partij is, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik was benieuwd wat jullie stemmen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr aug 17, 2012 10:36

@rno schreef:\
D66 zet zich alleen in voor Democraten uit 1966
xD lol
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr aug 17, 2012 13:45

Renee1137 schreef:Ik zou het onmiddelijk hernoemen naar 'Partij van de Duurzaamheid'. Zelfde afkorting, nog steeds een linkse-hippie-uitstraling
@rno schreef: D66 zet zich alleen in voor Democraten uit 1966
:lol: :lol:

Sorry voor de threadjack. Ik stem dus niks, maar ik zou óf voor GL of voor de Linkse Hippies gaan. :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Veggie

Bericht door Veggie » vr aug 17, 2012 19:35

Ja, de Partij voor de Dieren zet zich inderdaad te weinig als multi-issuepartij neer in de media, terwijl ze dat wel zijn. Retezonde, want ze denken heel goed door over de samenhang tussen mens, mileu e.d., juist veel breder dan andere partijen.

@rno

Bericht door @rno » za aug 18, 2012 6:02

Ik ga binnenkort weer flyeren.

Is GroenLinks niet een partij van de "Duurzaamheid"?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Brent

Bericht door Brent » za aug 18, 2012 6:42

Het is bepaald niet zlim geweest om voor die naam PvdD te kiezen, maar ik denk dat de oprichters vooral gericht waren/zijn op dierenleed en daar de hele maatschappijvorm het liefst op willen laten aansluiten.

Wat ik daardoor mis zijn de meer concrete ideeen over en vooral nadruk op hóe anders die samenleving dan precies het beste kan/moet worden ingericht om de aarde weer te kunnen laten helen zonder al dat industrieel aangejaagde dieren- en mensenleed.
Met alleen maar sleutelen aan wetten via een gemanipuleerde parlementaire regering kom je er nooit veel dichterbij vrees ik, maar voorlopig kan het niet anders.

Als de naam zorgvuldiger gekozen was en de aandacht meer verdeeld over de achterliggende oorzaken van dierenleed, dan zou de partij veel meer kiezers aantrekken die langs dezelfde lijnen denken, vooral uit Groenslinks, maar op den duur [als het neo-liberale sprookje om zeep is] uit alle progressievere partijen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

@rno

Bericht door @rno » za aug 18, 2012 7:08

Ik zie veganisme als een leefwijze (vrijwel alles omvattend): "Partij voor het Veganisme"?

Ik denk dat zo'n partij weinig stemmen zal opbrengen, want het duurt even voordat ik alle lijntjes vanuit het veganisme heb uitgelegd. En ik heb een enorm machtige en rijke lobby tegenover mij.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za aug 18, 2012 8:15

Ik vind de PVDD helemaal geen slecht gekozen naam. En ik zou als partij ook niet de kiezers bij een partij weg willen halen (Groen Links). Dat is nou juist sterk van PVDD: ze proberen kiezer bij alle partijen weg te snoepen. En volgens mij lukt dat aardig. Een naam in de richting van 'partij van de duurzaamheid' zou veel te hol zijn geweest. Iedere partij wil wel iets met duurzaamheid en je zult binnen je partij nooit overeenstemming vinden over wat het in zou moeten houden. Iedereen heeft er een andere gedachte bij. Het is heel duidelijk wat het belangrijkste aspect is bij de Partij van de Dieren: dat zijn de dieren. Daar is het om te doen geweest. Wanneer ze groter worden (en dat is nu aan het gebeuren) dan moeten ze ook over andere issues een standpunt innemen. En dat doen ze ook. Alle andere partijen hebben ook zo hun speerpunt die in de naam naar voren komt, maar dat betekent niet dat je niets meer over andere dingen kunt zeggen. Iedere andere partij is daar eigenlijk wel een voorbeeld van (zoals Arno eigenlijk al liet zien).

jojo

Bericht door jojo » za aug 18, 2012 12:24

Ik blijf maar twijfelen tussen SP en PVDD........... ik wil zó graag dat er een linkse partij gaat regeren, dat ik neig naar SP (die volgens de peilingen het ontzettend goed doet), maar ik voel me meer verbonden met de PVDD.... lastig hoor!!

TonyJello

Bericht door TonyJello » za aug 18, 2012 13:00

@rno schreef:Ik zie veganisme als een leefwijze (vrijwel alles omvattend): "Partij voor het Veganisme"?

Ik denk dat zo'n partij weinig stemmen zal opbrengen, want het duurt even voordat ik alle lijntjes vanuit het veganisme heb uitgelegd. En ik heb een enorm machtige en rijke lobby tegenover mij.
Goed idee, ik stem. :govegan:

Of hoe heette het ook alweer? NeoVeganisme? Klik hier

Violet

Bericht door Violet » za aug 18, 2012 13:04

NeoHumanisme, Tony! Mijn stem hebben jullie.

Plaats reactie