Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
@rno
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door @rno » zo aug 27, 2017 11:08

Het zal je vast wel lukken!
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

TheLowlandsYogi

Bericht door TheLowlandsYogi » za sep 16, 2017 8:23

Hoi! :)

Mijn naam is Melissa, 23 jaar oud en woonachtig in Amsterdam. Altijd al een dierenvriend geweest, maar nooit echt de connectie gemaakt, nooit echt willen zien wat er achter het eten op mijn bord en de spullen die ik kocht schuilde. Ik ben op dit moment flexanist maar sta totaal achter een veganistische leefstijl. Mijn enige valkuil is als ik op feestjes ben, als iemand getrakteerd heeft en als ik bij iemand anders eet. #socialpressure Hopelijk kan ik hier ook snel mijn weg in vinden!

Groetjes,
Melissa / @thelowlandsyogi op Instagram

@rno

Bericht door @rno » za sep 16, 2017 9:22

Hoi Melissa,

Welkom op dit forum.

Het gebeurt zelden dat iemand van de één op de andere dag veganist is. Het is iets wat moet groeien.
Voor jezelf zal je uiteindelijk bepalen hoever je gaat. Dat is inderdaad afhankelijk van je sociale omgeving en hoe je je voelt.
Mogelijk zal je omgeving jou tegemoet komen, maar stel niet gelijk allemaal hoge eisen. Geef ze de tijd, ze moeten ook wennen.

@rno
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Marin

Bericht door Marin » za sep 16, 2017 12:51

Hoi allemaal,

Ik ben Marin, 37 jaar. Ik woon in Nieuwegein en heb drie kinderen. Ik ben al mijn hele leven flexitariër. Vlees, kaas en eieren waren in mijn jeugd heel gewoon in het gezin, vlees vis en eieren, aten we een paar keer per week. Kaas en melk dagelijks.
Vanaf mijn 12e is mijn liefde voor de natuur en dieren ontstaan.
Na mijn studie ben ik veel meer biologisch gaan eten en drinken.

Onlangs heb ik de documentaire "What the health" gezien. Dit heeft er toe geleid dat ik sinds 3 weken veganistisch eet. Ik ben hier nog wel zoekende in. Tijdens het googelen kwam ik op deze site. En daar ben ik blij mee.
Mijn vriend vindt dat ik "compleet doorgeslagen" ben en toen we uit eten gingen, vond hij mij maar "zeuren", alleen maar omdat ik tegen de serveerster zei dat ik veganist ben, en een salade zonder kaas wilde etc. Ik vind dat best lastig. Hij propt zoveel vlees naar binnen zonder erbij na te denken en hij wil de documentaire niet bekijken. Als ik hem dingen uit leg, vraagt hij of ik klaar ben met preken. Ik voel me in mijn keuze niet begrepen. Gelukkig heb ik een hele lieve collega, zij is al vele jaren vegetariër en zij zit ook in de switch naar veganist. Met haar kan ik uitgebreid over eten babbelen en onbegrip bespreken.

Groetjes, Marin
Laatst gewijzigd door Marin op za sep 16, 2017 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za sep 16, 2017 14:26

Welkom!

Een reden voor veel niet-veganisten om zo te reageren op iemand die wat veganistisch besteld is dat er een oordeel in schuilt. Jij vindt het immers niet oké om dieren te consumeren en dat laat je elke keer als je iets expliciet vega bestelt weten. Het is goed dat je dat doet, het is een vorm van voor jezelf opkomen.

Wees je er echter van bewust dat veel mensen dat impliciete oordeel ervaren en dat een aantal zich er actief tegen zal verzetten (bijvoorbeeld door telkens in discussie te gaan of te zeggen dat je het overdrijft). Soms is het goed om erover te praten, maar vaak kan je ook beter je mond houden en het gewoon consequent op jouw manier doen. Laat je niet van de wijs brengen, want jouw leefwijze verdient respect!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

@rno

Bericht door @rno » za sep 16, 2017 18:07

Welkom Marin

Marin

Bericht door Marin » za sep 16, 2017 21:19

Dank jullie, Rorrim en @rno.

LindaUSA

Bericht door LindaUSA » do sep 28, 2017 20:10

Wat een leuk forum, ik zal mij even voorstellen:
Ik ben Linda, 34jr.
Opgegroeid in het westen van Nederland, paar jaar gewoond in België, en woon nu in Amerika (Colorado).

Op mijn 12de werd ik vegetariër, at tussen mijn 24-34ste af toe een beetje biologisch vlees, en ben sinds 4 maanden dan toch eindelijk veganist (ik probeer zoveel mogelijk het 'plant based diet' te volgen)! Iedereen vertelde mij altijd dat ik ongezond was, en vlees nodig had. Waarop ik dacht dat ik liever een beetje ongezond was, dan dat ik mede verantwoordelijk zou zijn voor zo veel dierenleed. De documentaire What the Health heeft mij aan het denken gezet, en ik realiseerde me (eindelijk) dat het (in deze tijd) helemaal niet ongezond hoeft te zijn om geen dierlijke producten te eten, het kan zelfs gezond zijn! Wat fijn om mij dit te realiseren. Het was dan ook helemaaaaaal niet moeilijk om veganist te worden en iedere dag weer ben ik blij met mijn beslissing.

Het enige wat ik wel moeilijk vind is als mensen me een teleurgestelde blik geven als ik zeg dat ik veganist ben, de eindeloze 'lessen' en vooroordelen over alle tekorten die ik wel eens zou kunnen hebben te horen krijg, en verhalen over andere mensen die vegetariër/veganist werden en nu opeens daardoor een bepaalde ziekte hebben (parkinson, eiwittekort,.. :roll: ).

Al snel wilde ik me wat meer omringen door veganisten, en ben naar wat veganistische etentjes in de buurt geweest samen met mijn veganistische man. We hebben daar heel wat activisten ontmoet (van erg bekende organisaties in Amerika). Ik geloof dat ze ons graag bij hun organisatie willen :-D , maar ik weet nog steeds niet of deze houding wel echt effectief is (bijvoorbeeld het redden van biologische kippen, door ze gewoon mee te nemen en te houden in een eigen opvangadres). Ik zelf denk dat een organisatie als Red een Legkip veel interessanter zou kunnen zijn, omdat je dan dichter bij de medemens staat. Ik droom er dan ook van om ooit zelf zoiets op te starten hier in Amerika!!!! :D Wie weet :) :pig: :pig: (<- hey, waarom zijn er geen kip-smileys?)
How to make a chicken-salad:
1. Prepare a salad
2. Give to a chicken

@rno

Bericht door @rno » do sep 28, 2017 22:32

Hoi Linda,

Welkom op dit forum.

Zelf ben ik al mijn hele leven vegetatier. En al een aantal jaren veganist. Ik heb veel vegetariers/veganisten in mijn omgeving en met mijn en hun gezondheid gaat het goed. Geen tekorten of gezondheidsproblemen welke veroorzaakt zouden kunnen worden door de leefwijze.

Ik heb geen idee wat "red een legkip" inhoud. Maar ik kan mij zo voorstellen dat als je een legkip redt, dat er dan een andere kip voor in de plaats komt, die dan hetzelfde lot ondergaat.

Met vriendelijke groeten,

@rno

Laserknife
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Laserknife » do nov 09, 2017 15:00

Ik ben Jaap,

Arts, en de afgelopen maanden zo ongeveer mijn hele doctoraal aan het opnieuw bekijken in het licht van de voedingsstudies van nu.

Zeer kritisch op overbewerkt voedsel met toevoegingen van de industrie die ongezond zijn. Zoals transvetten in 'gezondheidsrepen' en alle 'light producten' die ongezonder zijn dan het origineel vanwege het vervangen van vet door koolhydraten.

Mede daardoor ben ik op vegetarisch eten overgegaan de laatste maanden. Geholpen door de heerlijke vleesvervangers die er tegenwoordig zijn. Wat betreft smaak vaak veel beter dan 'echt'. Omdat ik altijd al zelf van koken hield geen echt probleem.

Verder lijkt het me de taak van elke arts om de kennis van nu toe te passen en diabetes, Alzheimer en hart en vaatziekten terug te dringen. Ziekten die bij veganisten nauwelijks voorkomen.

Tip voor nu het winter wordt. Zorg voor voldoende vitamine D, eigenlijk geen vitamine maar het zonnehormoon dat we zelf kunnen maken, echter door de lage stand van de zon nu tekort komen, en een van de belangrijkste stoffen om ziekten tegen te gaan. TBC is mede door sanatoria ( zon en goed voedsel ) uitgebannen. Dit als voorbeeld hoe belangrijk D is, en bijna iedereen is D-eficiënt.

"Laat voeding uw medicijn zijn" Hippocrates

Morality

Bericht door Morality » do nov 09, 2017 19:35

:welcome: Jaap,

Het zou leuk zijn om regelmatig de visie van een arts op het forum te zien. Fijn dat de veranderingen tot dusver goed bevallen.

@rno

Bericht door @rno » vr nov 10, 2017 8:58

Bedankt Jaap, Ik gebruik vitamine D in een spray-vorm.

Jacqi
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Jacqi » di nov 14, 2017 14:29

Hallo iedereen!

Mijn naam is Jacqueline, 23 jaar en ik kom uit Tilburg. Ik ben, zoals veel Nederlanders opgegroeid met het elke dag eten van vlees. Ik kon genieten van bepaalde soorten vlees als het goed was klaargemaakt, maar de dagelijkse in boter gebakken vleesjes heb ik nooit veel om gegeven. Verder nooit veel over mijn conspumtie van vlees nagedacht totdat ik van september 2016 tot januari 2017 in Istanbul woonde en studeerde. Daar hing letterlijk op elke straathoek een döner en verspreidde de geur van vlees zich door de stad. Ik ging in Istanbul eigenlijk altijd uit eten, omdat het bijna nog goedkoper was dan thuis koken en natuurlijk lekker makkelijk. Maar ALLES wat je kan bestellen daar aan hoofdgerechten is vlees.

Na een tijdje werd ik gewoon misselijk van de geur en smaak van het vlees en ik vertelde mijn vriend via skype dat ik overwoog om flexetariër/vegetariër te worden als ik terug kwam. Toevallig had hij de twee weken daarvoor via zijn vakantiewerk bijna 3000 kg vlees vervoerd van slachthuizen naar restaurants en wilde mij precies hetzelfde vertellen! Dus vanaf mijn thuiskomst hebben we nooit vlees meer gekocht en producten zoals boullionblokjes langzaam aan opgemaakt. Thuis eten we nu volledig vegetarisch, maar als we naar onze ouders gaan willen we niet te veel frictie/last veroorzaken door te vragen of er rekening mee kan worden gehouden, dus dan eten we een beetje vlees (mijn vriend is wel iets minder serieus hiermee dan ik en eet soms ook vlees als hij met vrienden is of een broodje döner na het stappen of zo).

Gisteren heb ik besloten dat ik thuis vegan wil gaan eten en bijvoorbeeld als ik uit eten ga of bij ouders eet vegetarisch ga eten. Dit deed ik al steeds meer, maar ik wil het nu bezegelen! Wellicht wil ik de overstap naar veganisme over een tijdje ook maken, maar ik doe het stapje voor stapje, zodat ook mijn omgeving eraan kan wennen. Ik ben op dit forum terecht gekomen om te kunnen praten over de aspecten van veganisme die je vrij snel over het hoofd ziet (zoals dat B12 supplementen niet altijd vegan zijn?!) en omdat ik graag eens met een groep zou willen meeten om recepten en tips & tricks uit te wisselen.

Groetjes,
Jacqueline

@rno

Bericht door @rno » di nov 14, 2017 15:11

Hoi Jacqueline,

Welkom op dit forum. Het kan best zijn dat sommige B12-supplementen niet vegan zijn, maar ik koop de supplementen waarvan ik zeker ben dat ze vegan zijn.
Een B12-tekort kan ook bij mensen die vlees eten voorkomen en die kijken niet zo nauw bij de aanschaf van supplementen. Mogelijk wordt bij combinaties van vitaminen een omhulsel van gelatine gebruikt.

Ik hoop je van dienst te kunnen zijn. Mogelijk met de uitspraak hieronder.

@rno

Plaats reactie