Veganisme en abortus.

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
eno2
Leefwijze: veganist

Veganisme en abortus.

Bericht door eno2 » za sep 09, 2017 18:09

Na decennia veganisme kom ik in een debat nu voor het eerst in aanraking met het onderwerp veganisme en abortus.
Ik neem aan dat veganisten net zoals het algemene publiek gewoon verdeeld zijn over deze issue naargelang hun filosofisch/religieuze/politieke opvattingen en het dus niet veel zin heeft dat soort debat op te nemen?
Pro-lifers die tegen veganisme zijn, zeggen me natuurlijk wel dingen als dit:
"You can not you kill for food other species and you can kill of your own kind for your convenience?"

Toch een internetlink waar dit thema behandeld wordt: http://bitesizevegan.com/ethics-and-mor ... e-dilemma/
Eet wat goed is voor de planeet

Rorrim
Moderator

Re: Veganisme en abortus.

Bericht door Rorrim » zo sep 10, 2017 11:34

Interessante discussie. Wel opmerkelijk dat deze zo groot is geworden. Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat onbeschermde seks leidt tot zwangerschap. Waarom geen verantwoordelijkheid nemen voordat je daaraan begint? Er zijn natuurlijk ook zwangerschappen door verkrachting of gefaalde voorbehoedsmiddelen, maar die vormen een minderheid. Mijn achterliggende gedachte: het is moeilijk om te bepalen wanneer het leven waarde krijgt dus ik ga uit van het moment van conceptie.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

@rno

Bericht door @rno » ma sep 11, 2017 16:06

Houd de mogelijkheid voor abortus legaal en beschikbaar voor iedereen. Dan kan ieder voor zich, volgens eigen levenswijsheid en toekomstverwachting, zelf een weloverwogen keuze maken.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do sep 14, 2017 20:24

Als mijn beeld van de gemiddelde veganist als progressief en niet-religieus klopt, dan zullen veel mensen hier het met je eens zijn. ;) Wanneer is het nog acceptabel om een abortus uit te voeren? Op dit moment is wettelijk vastgelegd dat het in de eerste 24 weken van de zwangerschap gedaan moet worden. Is er een aanwijsbaar moment waarop het lichaam de geest krijgt en het onethisch wordt om het te eindigen?

@rno

Bericht door @rno » vr sep 15, 2017 9:58

Het "lichaam" krijgt de geest gelijk bij de conceptie, want bij de eerste celdeling begint de ontwikkeling en vorming al. Het lijkt me voor een geest niet zinvol om op z'n horloge te kijken en te wachten op HET moment (na 24 weken?) om in te springen. ("Ah, nu lijk ik op de mens die ik ga worden".)
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

eno2

Bericht door eno2 » za sep 16, 2017 2:35

Ik ben dus effectief ervan beschuldigd als veganist een foetuskiller te zijn, zoals ik aangaf ik de openingspost.
Wat later in de discussie ging het over de vrije keus van de vrouw en over baas in eigen buik. Waardoor ik kon besluiten dat ik dan toch geen foetus killer ben. Ik ben enkel voor de vrije keus. Binnen de bestaande regulering In België is dat tot 14 weken na de bevruchting.

De eerste reactie van Rorrim heeft het over het moment waarop we de foetus als een volwaardig mens kunnen beschouwen, eigenlijk. Maar als veganisten zijn we tegen het doden (of exploiteren van) dieren. Ook van foetussen, veronderstel ik. Gewoon, totaal tegen. Maar niet bij mensen?

Arno heeft het over die vrije keus. Maar eigenlijk verlegt dat enkel het probleem. Hoe kan ik -als veganist- voor die vrije keus zijn? Het draait uiteindelijk uit op het doden van levende organismen. Ik faciliteer dat met mijn standpunt.
Is dat wel 'veganistisch' ? Puur redelijk gesproken, vanuit 'de heiligheid van het dierlijk leven', en dus a fortiori van het menselijk leven, vind ik van niet.

Het is maar, dat abortus een (erg) kwalijke zaak is. Maar ik vind het verbieden van de vrije keus nog veel kwalijker. Het is voor mij dus een zaak van het minste kwaad. Maar het stelt me wel bloot aan het verwijt van tegenstrijdigheid en hypocrisie, als veganist.
Eet wat goed is voor de planeet

@rno

Bericht door @rno » za sep 16, 2017 9:32

Het is heel makkelijk om iemand te verwijten hypocriet te zijn, maar wie is dat niet.

En om verantwoording af te leggen voor een tegenstrijdigheid (waarom draag je leren schoenen?) zorgt vaak ook voor een lang verhaal dat afleidt van waar het echt om gaat.

Theoretisch verwachten wij dat de hele wereld veganist wordt (over 100-1000 jaar?). En dan zal de mentaliteit van de mensheid zodanig gewijzigd zijn, dat het verschijnsel abortus tot het verleden hoort.

Pim

Bericht door Pim » za sep 16, 2017 11:31

Deze aflevering heeft dit ook deels als onderwerp. Floris is veganist : https://www.npo.nl/rot-op-met-je-religi ... ON_1269199

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za sep 16, 2017 16:39

eno2 schreef:
za sep 16, 2017 2:35
Ik ben dus effectief ervan beschuldigd als veganist een foetuskiller te zijn, zoals ik aangaf ik de openingspost.
Wat later in de discussie ging het over de vrije keus van de vrouw en over baas in eigen buik. Waardoor ik kon besluiten dat ik dan toch geen foetus killer ben. Ik ben enkel voor de vrije keus. Binnen de bestaande regulering In België is dat tot 14 weken na de bevruchting.

De eerste reactie van Rorrim heeft het over het moment waarop we de foetus als een volwaardig mens kunnen beschouwen, eigenlijk. Maar als veganisten zijn we tegen het doden (of exploiteren van) dieren. Ook van foetussen, veronderstel ik. Gewoon, totaal tegen. Maar niet bij mensen?

Arno heeft het over die vrije keus. Maar eigenlijk verlegt dat enkel het probleem. Hoe kan ik -als veganist- voor die vrije keus zijn? Het draait uiteindelijk uit op het doden van levende organismen. Ik faciliteer dat met mijn standpunt.
Is dat wel 'veganistisch' ? Puur redelijk gesproken, vanuit 'de heiligheid van het dierlijk leven', en dus a fortiori van het menselijk leven, vind ik van niet.

Het is maar, dat abortus een (erg) kwalijke zaak is. Maar ik vind het verbieden van de vrije keus nog veel kwalijker. Het is voor mij dus een zaak van het minste kwaad. Maar het stelt me wel bloot aan het verwijt van tegenstrijdigheid en hypocrisie, als veganist.
Je kan idealen niet aan elkaar gelijk stellen, het is altijd een lijst van prioriteiten. Is vrije keus dan zo heilig? Ik denk dat om te leven in een maatschappij je onvermijdelijk allerlei keuzevrijheden inlevert. Dat doen de meeste mensen graag in ruil voor de veiligheid en overvloed die ze ervoor terugkrijgen. Een maatschappij legt per definitie haar deelnemers morele verplichtingen op.

Een huiseigenaar kan in een beschaafde samenleving niet ongestraft ongenode gasten te lijf gaan. Zoiets kan alleen in het wilde westen. Wetten zijn er om de zwakkeren te beschermen, ook al handelen zij zelf niet conform de wet. Een ongeboren kind is onschuldig. Het neemt van de moeder, ja. Heeft zij dan niet de morele plicht om haar leven ten minste voor die 9 maanden anders in te richten? (Uiteraard vind ik dat de vader evenveel verantwoordelijkheid dient te nemen.) Als mensen niet in staat zijn het kind op te voeden zijn daar wel oplossingen voor te vinden.

Dit is mijn mening en ik ben slechts een fractie van onze maatschappij. Er zijn culturen waar veel ruwer met leven wordt omgegaan. Als je een veganist bent die het leven als heilig beschouwt ben je religieus. Religie gaat over begrip en niet, zoals veel atheïsten denken, over ondoordachte aannames. Ik zie dat beschaving een proces is en dat naarmate mensen gelukkiger worden ze de regels beter begrijpen.
@rno schreef:
za sep 16, 2017 9:32
Theoretisch verwachten wij dat de hele wereld veganist wordt (over 100-1000 jaar?). En dan zal de mentaliteit van de mensheid zodanig gewijzigd zijn, dat het verschijnsel abortus tot het verleden hoort.
De aarde warmt op en bossen verdwijnen, maar gelukkig blijven er ook goede vooruitzichten.:D
Pim schreef:
za sep 16, 2017 11:31
Deze aflevering heeft dit ook deels als onderwerp. Floris is veganist : https://www.npo.nl/rot-op-met-je-religi ... ON_1269199
Interessant hoe verschillend veganisten hierover kunnen denken. Ik moet bekennen dat ik Floris als filosoof niet al te serieus kan nemen, maar veganist dus goed bezig.;)

Plaats reactie