Cholesterol slecht???

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rick, Martine, Vegantastic

Plaats reactie
Reborn Vega

Cholesterol slecht???

Bericht door Reborn Vega » vr okt 06, 2017 7:39

Overal lees je dat te veel cholesterol slecht is.

Maar te veel is nooit goed (behalve tevreden en tegoed.... op je bankrekening)

Heeft je lichaam niet toch cholesterol nodig uit externe bronnen? Je hersenen bestaan toch ook voor een groot gedeelte uit cholesterol? Is het niet veel te inefficiënt om alles zelf te moeten maken met je lichaam en... kan het lichaam dat wel goed met uitsluitend een plantaardig dieet?

Ik vond een eitje toch wel heel erg lekker nadat ik zes jaar veganist was en de wetenschap weet zo weinig over het brein. De plasticiteit van het brein is al jaren een discussie (Carr- Het Ondiepe) en bij sommige mensen blijven hersenverbindingen gevormd worden, wat niet perse slecht is en zelfs tot voordelen kan leiden bij het ouder worden (Hilde Geurts)

Ik twijfel er dus echt aan of ik niet beter ovo-tarier kan worden ipv veganist, ook al is het zielig voor de haantjes.

Martine
Moderator

Re: Cholesterol slecht???

Bericht door Martine » vr okt 06, 2017 12:13

Cholesterol is niet per se slecht, want het is inderdaad nodig voor belangrijke lichaamsfuncties.

Je lichaam kan gelukkig zelf alle cholesterol maken die het nodig heeft. Zelfs bij alleseters is de meeste cholesterol in het lichaam zelf gemaakt, en slechts een klein deel is afkomstig uit voeding.

Zolang je dus gevarieerd plantaardig eet, met voldoende gezonde vetten uit noten, avocado en vloeibare olie, hoef je je geen zorgen te maken over te weinig cholesterol.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » vr okt 06, 2017 12:44

Ja dat verhaal ken ik, maar ik twijfel eraan of het niet gezonder is om ook kleine hoeveelheden uit externe bron te halen. Je lever moet het maar aankunnen om al die stoffen zelf te maken en waarschijnlijk heb je daar ook weer een bepaalde balans tussen voedingstoffen in je lichaam voor nodig.

De wetenschap weet toch nog maar heel weinig op dat gebied en telkens worden er nieuwe ontdekkingen gedaan. Zo dacht met vroeger dat veel zonnebloemolie gezond is, maar daar is men van teruggekomen. Het menselijk lichaam is erg complex. Zo lang wij als mensen nog geen vlieg kunnen namaken in een laboratorium, twijfel ik de omnipotentie van het menselijke verstand, al heb ik grote bewondering voor de wetenschap. De natuur is een behoorlijk verfijnd geheel van op elkaar afgestemde processen. Wat wel waar is, is dat kippen behoorlijk zijn doorgefokt en dat elke dag een ei uit de natuur zeker niet mogelijk is. Maar één of twee keer per week is misschien toch gezonder dan helemaal niet.

Waar kan ik betrouwbare, wetenschappelijke informatie hierover vinden? Ik hoor van mijn familie en kennissen (veel artsen in de familie) dat er steeds meer wordt getwijfeld aan het veel meervoudig-onverzadigde-vetzuren-zijn-altijd-goed verhaal.

Ik heb al besloten om plantaardige DHA te gaan slikken, misschien kan dat het- wat ik noem- 'stromende ei- gevoel' ondervangen. Maar misschien is dat toch anders dan een heel ei met ook cholesterol erbij en alle andere voedingstoffen. Die gaan toch een wisselwerking met elkaar aan.

Laserknife
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Laserknife » do nov 09, 2017 16:01

Kort en goed

- Nee -

Je hebt geen extern cholesterol nodig.

Je kan het zoals gezegd zelf aanmaken en is het startpunt voor een aantal belangrijke signaalstoffen en hormonen. Bovendien is het de isolatie tussen je grijze hersencellen.

Op Youtube kun je zoeken naar Neal Barnard MD en die maakt gehakt van door de eier industrie bewerkte onderzoeken waardoor het lijkt alsof extern cholesterol zo slecht nog niet is. Dat is het dus wel!

https://www.youtube.com/watch?v=FyG8wr0gWIA

Plaats reactie