Uitgebreid zoeken
Begin • • Registreren • Inloggen

Welke vegan-hapjes hebben bij alleseters succes?

Index ‹ Veganisme in de praktijk ‹ Recepten & KookhoekDeel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: jet, Rick

Plaats een reactie
8 berichten • Pagina 1 van de 1

Welke vegan-hapjes hebben bij alleseters succes?

Berichtdoor Maeve op vr jul 30, 2010 8:56

Binnenkort komt de eerste verjaardag waar ik veganistische hapjes op tafel ga zetten en vrijwel alle gasten zijn ‘doorsnee’-alleseters. Nu kan ik wel wat hapjes verzinnen en op het forum staat zeker ook genoeg, maar ik weet dat veel mensen die uit ‘pakjes’ eten, veel ‘pure’ smaken niet gewend zijn en niet lekker vinden. Daarbij is een deel van de gasten behoorlijk op leeftijd, dus zoiets als een falafelballetje of sesamzaadpasta is al te uitgesproken van smaak en te avontuurlijk. Voordeel aan die groep is dat ik vermoed dat ze het verschil tussen soja-zuivel en echte zuivel niet zullen proeven. (Enter groententaartjes/quiches?!(Tofutti vind ik zelf écht niet lekker…geen tortilla versie van hamrolletjes met room))

Hebben jullie ervaring met zo’n soort publiek en wat waren jullie successen (of missers natuurlijk)?
Maeve

Leefwijze: flexanist

Re: Welke vegan-hapjes hebben bij alleseters succes?

Berichtdoor cavia op vr jul 30, 2010 9:09

Taart. Taart doet het altijd goed. En zijn niet te onderschijden van taarten met 'echte' melk en eieren.
Dat is wat ik tot nu toe heb meegemaakt.
En verder misschien toastjes/stokbroad met hummus, auberginesalade (beide zijn van Sabra erg goed te eten), tappenade, Tartex? Misschien ook gevulde mini-paprika's oid?
Dit alles doet het goed bij mn opa en oma, mensen op leeftijd dus.

Of misschien kun je een soort sateetjes maken van tofu? Pasteitjes?
En anders hebben we altijd nog de dingen als nootjes, Japanse mix, (tortilla)chips (evt. met guacamole), etc.
cavia

Berichtdoor Anatis op vr jul 30, 2010 18:47

Miniloempia's! Bij de toko te koop per 60 voor weinig. Erg lekker en niet al te sterk van smaak.
Anatis

Leefwijze: vegetarier

Berichtdoor rik23 op vr jul 30, 2010 22:57

het maakt veel uit wat voor soort mensen er komen.

ik heb met mijn verjaardag wel eens wat vreemds op tafel gezet en er werd weinig of niet van gepakt en ik merkte ook dat het beter was om niet te zeggen waarvan het gemaakt is als het niet tot het algemeen bekende behoorde.
ik werkte destijds in een chauffeursbedrijf.

cavia schreef:Taart. Taart doet het altijd goed. En zijn niet te onderschijden van taarten met 'echte' melk en eieren. Dat is wat ik tot nu toe heb meegemaakt.

waar kan je dan veganistiche taarten kopen?????
rik23

Berichtdoor Maeve op za jul 31, 2010 4:49

Het meest ideale leek mij idd dat het zo overkwam dat je geen vragen krijgt over wat het is, maar dat het niet overduidelijk een namaakvariant is. Maarja, dat laatste is een grijs gebied natuurlijk. Filodeeghapje en tofu-gehakt vindt ik niet typisch iets namaken. Maar een soja-kwarktaart met ei-vervanger en agar agar vind ik een beetje teveel hangen op z'n zuivel/ei/gelatine variant. Heb inmiddels wel bedacht donuts bij de koffie te doen, want mijn redenatie was dat er geen ei in (oliebol-achtig) deeg zit, maar ben nog niet op onderzoek uitgeweest of de versie uit de supermarkt vegan is. Volgens mij gooien ze tegenwoordig bijna overal ei in koekjes en gebak, want dat maakt de smaak nog voller zeker? :roll:
Maeve

Leefwijze: flexanist

Berichtdoor Ananas op za jul 31, 2010 6:38

In oliebollen uit de supermarkt zit dat helaas wel. Ik ben bang dat je weinig geluk gaat hebben in de supermarkt.

Ik hou het meestal simpel, wat chips, nootjes, nacho´s met salsa & guacamole, druiven, fruitspiesjes.
Ananas

Berichtdoor Annikka-Ayla op za jul 31, 2010 7:57

Het is niet helemaal vegan, maar het komt een eind in de richting. Van bladerdeeg appelflappen maken en die bestrijken met gezoete sojamelk.
Hier kan ik geen vegan bladerdeeg kopen, maar het schijnt er wel te zijn.

Ik vind vegan hapjes best lastig. Ik heb rauwkost geprobeerd, maar het meeste blijft liggen. Ik heb ook nog rekening te houden met (glutenvrij voor mezelf) en geen suiker of nare e-nummers voor mijn jongste zoon en deels voor mezelf.
Wat hier wel altijd een succes is, is een grote bak met verse fruitsalade te maken. Vooral als er verse ananas in zit.
Annikka-Ayla

Berichtdoor jet op za aug 07, 2010 11:04

Bij mij hangt het sterk af van wie er komen......
Mijn moeder is gecharmeerd van 'ouderwets', dus naturel-chips, en appeltaart (die van haarzelf, want andere taarten zijn uiteraard niet te eten... :wink:, maar ze 'pikt' mijn versie over het algemeen wel met veel commentaar...)
Wat ik ook wel eens doe: komkommerplakjes (met knoflooksaus voor de niet-lijners ;), doet het goed bij alle vrouwelijke bezoek dat ik krijg), parijse worteltjes, cherrytomaatjes, zongedroogde tomaatjes, olijven, zelfgemaakte tapenade (gebakken pijnboompitjes, olijven, kruiden, evt wat cuisine) op toastjes, de zonnatura champignonpaté op toastjes, loempiaatjes, kleine appelflapjes (zelfbouw van vegan-bladerdeeg, hier eerder al genoemd), naturel chips, paprika-chips, peppadew met klein beetje tofutti erin (de tofuttismaak proef je bijna niet, maar het geeft wel een softe binnenkant van je pepertje), etc etc.
Bij de heren is het vooral de chips en de loempia's die gegeten worden, en stiekem ook de komkommerplakjes met saus :D

Heb laatst voor mijn vriendje ook hartige cupcakes gemaakt met silken tofu en spinazie enzo, dat was ook erg lekker, maar die moet ik eerst weer even nog een keertje maken (hoe moest dat ook alweer) voor ik ze voor gasten op tafel zet :D
jet
Moderator

Plaats een reactie
8 berichten • Pagina 1 van de 1

Keer terug naar Recepten & Kookhoek