Moderator: jet
Of hebben vleeseters een te hoog B12-gehalte? Als die mannen zich goed voelde, ligt het misschien aan de methode of een overdreven hoog standaard?Wen schreef:In a new study from the United Kingdom, researchers found that more than half of vegan men were deficient in vitamin B12 based on their serum levels.
Krijgen we dan ook te lezen wie het gefinancierd heeft? Vitamineproducent?Wen schreef:The findings are part of the EPIC-Oxford study and will be published in the European Journal of Clinical Nutrition.
M.a.w., het maakt geen sikkepit uit of je supplementen slikt of niet. Zeer verwonderlijk dat ze daarna toch nog de propaganda opvoeren:Wen schreef:their serum levels of vitamin B12 were no higher than those of vegan men who didn’t take supplements.
Slikken, dus, ookal heeft het geen enkel effect, zeggen ze zelf.Wen schreef:Taking a B12 supplement is the easiest thing in the world. It doesn’t make sense to wait until stores diminish or you are approaching deficiency before you start to supplement. And it certainly is not good vegan advocacy to promote inadequate advice about vitamin B12.
Waarom staat dan in dat artikel dat het geen effect heeft? Dat heb jij hier gepost, niet ik.Wen schreef:Truus, B12 nemen heeft zeker effect.
According to the EPIC-Oxford researchers, “[…] it may be necessary to improve the understanding of the need to regularly consume supplements containing adequate amounts of the active form of vitamin B12.”
Die ze in dat onderzoek dus blijkbaar niet zijn tegen gekomen. Althans, dat blijkt niet uit het stuk dat jij citeert.Wen schreef:According to the EPIC-Oxford researchers, “[…] supplements containing adequate amounts of the active form of vitamin B12.”
Die pillen die jij slikt, zijn dat dezelfde als van de 19 mannen in dat onderzoek, of zijn dat andere pillen?Wen schreef:DWZ de ene B12 is de andere niet
Wen schreef:One especially unfortunate finding: Only 19% of the vegan men said they took vitamin B12 supplements. And surprisingly, their serum levels of vitamin B12 were no higher than those of vegan men who didn’t take supplements.

Dat is ook toevallig! Jij en ik hebben het e.e.a. in gemeen. Ik zit ook op andere fora!Wen schreef:Ik zit ook op andere fora
Brent schreef:Ik slik nu 25 mcg per dag, niet in kauwvorm, gewoon een pilletje van de Hema samen met de andere B-vitamines en foliumzuur.
De laatste bloedtest leek erg goed te zijn qua B12-niveau, dus ik twijfel of ik nu aan een beter supplement moet of niet.
Fynnya schreef:Gebruik je producten als sojamelk, tofu, sojayoghurt ed. die verrijkt zijn?
Als je bijvoorbeeld 2 keer per dag een beetje sojamelk drinkt en zelf niet door hebt dat die verrijkt is met B12, krijg je toch al een deel van je B12 binnen en kan dat de waardes wel beïnvloeden.
En natuurlijk is het zo dat niet iedereen evenveel B12 nodig heeft, adh's zijn er op gebaseerd dat een heel groot deel van de bevolking er genoeg aan heeft. Sommige mensen hebben aan een stuk minder al genoeg. Misschien heeft jouw lichaam weinig B12 nodig uit voedsel om op een goed B12-niveau te blijven.

Laag vit B12 gehalte is een vrij veel voorkomend verschijnsel, heeft niets met veganisme te maken (er zijn immers zo weinig veganisten dat daar geen statistieken over bestaan). Onder de risicogroepen zijn mensen die veel alcoholhoudende drank consumeren of drugs inclusief op doktersrecept. Ik hoop dat jij niet bij die groepen hoort.Brent schreef:Ik zal eens navragen bij mijn huisarts wat die waardes nu precies waren die gemeten zijn bij mijn vorige huisarts.
Truus schreef:Laag vit B12 gehalte is een vrij veel voorkomend verschijnsel, heeft niets met veganisme te maken (er zijn immers zo weinig veganisten dat daar geen statistieken over bestaan). Onder de risicogroepen zijn mensen die veel alcoholhoudende drank consumeren of drugs inclusief op doktersrecept. Ik hoop dat jij niet bij die groepen hoort.
Ze zeggen dat er een verband is met B12 en Alzheimer (dat vroeger gewoon ouderdomsdementie heette, maar de definitie is opgerekt naar alle leeftijden om meer geld voor onderzoek te kunnen inzamelen). Maar ze zeggen ook dat je Alzheimer kunt voorkomen door mentaal actief te blijven. Dat is natuurlijk een circulair argument. Wie dement wordt blijft niet mentaal actief. Wat ik geloof is dat het niet weetbaar is.Fynnya schreef:Is het niet ook zo dat vooral veel ouderen B12-tekorten hebben doordat het lichaam op wat latere leeftijd het minder goed opneemt oid?
Mijn studie van de wetenschappelijke literatuur heeft mij overtuigd dat er door de decennia heen over de hele wereld slechts twee of drie anecdotale berichten zijn over een vermeend verband tussen veganisme en B12. Er zijn weinig veganisten maar zó weinig nou ook weer niet. Ieder moet zelf besluiten wat hij gelooft.Fynnya schreef:Je wekt overigens de indruk dat iemand niet door veganisme een tekort krijgt.
lis schreef:10 mcg minstens? In sojamelk zit meer en ik drink altijd al 2 bekers sojamelk/yoghurt per dag. Toch heb ik een tekort gekregen binnen een jaar O_O
Keer terug naar Veganisme en gezondheid
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast