Uitgebreid zoeken
Begin • • Registreren • Inloggen

Hoe staan veganisten tegenover alcohol en drugs

Index ‹ Veganisme in de praktijk ‹ Vragen over veganismeHeeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderator: marjan

Plaats een reactie
58 berichten • Pagina 2 van de 3 • 1, 2, 3

Re: Hoe staan veganisten tegenover alcohol en drugs

Berichtdoor Jasmijn op za feb 21, 2009 19:47

Oftewel paddestoelen met een hallucinerende werking.
Plibonigi la mondon.
Jasmijn

• Website

Berichtdoor forest op zo feb 22, 2009 12:18

ik ben voorstander van gebruik van psychoactieve middelen, en een pilletje of snuifje op zn tijd kan geen kwaad, zolang je t daarbij kan houden. heb vanochtend nog een fikse lijn speed weggewerkt, maar dan heb k voorlopig ook wel weer genoeg gehad. paddo's zijn prachtig en je kan er een hoop van leren, vooral bad trips.
forest

Berichtdoor forest op zo feb 22, 2009 12:38

k zal mn mening even nuanceren. Voor sommige mensen kunnen drugs en planten een verrijking van het leven zijn, voor sommige mensen is t levensgevaarlijk. je moet natuurlijk niet psychosegevoelig of schytsofreen zijn. ik kan er niet goed mee omgaan, ben dan ook bezig met intake bij afkickkliniek, maar ben er volledig van overtuigd dat bepaalde middelen ons een hoop over perceptie en de menselijke geest kunnen leren.
forest

Berichtdoor vegalan op zo feb 22, 2009 14:33

Beste forest ondanks je zegt dat je een flinke lijn speed hebt weggewerkt en voorlopig genoeg hebt gehad beweer later dat je er niet goed mee om kunt gaan en bezig bent met intake bij afkickkliniek! Dan is het toch niet zo verstandig om er mee door te gaan? Ik begrijp wel dat er aangename sensaties kunnen zijn, maar wat kun je er van leren of wat heb jij er van geleerd? Ik ken wel een aantal wiet verslaafden of mensen die veel wiet gebruiken en die als sombies door het leven gaan, maar kan dat niet erg wijs vinden. Het kan wel eens leuk zijn om zo nu en dan wat drugs te gebruiken maar dat is niet geheel zonder gevaar. Er zijn ook heel wat mensen gestorven door een uit de hand gelopen experiment. Dus wees voorzichtig en probeer er grip op te krijgen.

.
Laatst bijgewerkt door vegalan op zo feb 22, 2009 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt
A tree does not chose for whom the shade it gives,
true love makes no distinction between any being.
vegalan

Berichtdoor Wen op zo feb 22, 2009 15:40

Idd ken ook wietverslaafde mensen die zonder wiet niet meer tegen het leven kunnen. En ook weet ik een geval dat gek is geworden na een verkeerde trip :(
Wen

Berichtdoor Apraxia op zo feb 22, 2009 16:16

Gek tijdens trippen? Weet nog wel dat ik ooit tijdens LSD een supermooie ervaring had en dacht "wow...als je hier in kan blijven hangen...zou ik dat helemaal niet erg vinden" :mrgreen:
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.
Apraxia

Berichtdoor vegalan op zo feb 22, 2009 19:32

Laat me zijn zoals ik ben en laat me doen wat ik wil doen. LDS yes Apraxia? :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=eaNums1dWgM

.
vegalan

Berichtdoor forest op zo feb 22, 2009 21:02

dat van vanochtend klopte idd niet, wat ik zei over dat het voorlopig wel genoeg was. eind van de middag had k weer stevige trek in t een of ander.

ok k zal proberen mn zienswijze uit te leggen. eerst de negatieve kant, k hoop dat je niet denkt dat k die niet zie. als ik meer dan een paar uur nuchter ben, kan k niet goed meer functioneren, en k ken genoeg mensen die door middelengebruik in psychose terecht zijn gekomen (voornamelijk wiet dan) of stemmen zijn gaan horen. en van coke en speed is t bekend dat je na langdurig gebruik angst- en paranoia-aanvallen krijgt. verslaving is een full time job en niet alleen een hel voor de verslaafde maar ook voor familie en vrienden. als je eenmaal een bepaalde grens over bent dan veranderen dingen, dan voelt onder invloed zijn meer ''down to earth'' en realistischer dan wanneer je nuchter bent, want als je langer dan een dag nuchter bent is t alsof je in een bad trip van paddo's zit, je hoofd gaat met je aan de haal. onder invloed vergeet je soms een dag of paar dagen te eten, omdat je niet het idee hebt dat je voedsel nodig hebt om te leven.
bij deze dingen heb k t over alcohol, wiet en chemische harddrugs, de verslavende middelen en geestvernauwende. maar ook hiermee is verantwoord om te gaan.

De andere cathegorie middelen, zijn de psychoactieve en geestverruimende middelen (wiet en mdma worden hier ook vaak toe gerekend, maar ik zie dat anders). dit zijn middelen zoals paddestoelen, cactussen, LSA zaden, LSD, 2c-b (chemisch), DMT planten, salvia divinorum, etc.
ieder middel met een geheel eigen karakter.
bepaalde dingen kom je bij een hoop van die middelen tegen;
het zien en voelen van energie
het besef dat alles één is en aan elkaar verbonden met, laat k zeggen, substantie X.

salvia, is een apart geval.
Bij salvia hoor je vaak mensen vertellen dat ze een vrouwenstem hoorde (Lady Salvia) die tegen ze sprak, een ander punt bij salvia is dat de wereld waarin je terecht komt voelt alsof je die altijd hebt gekent, de vorm is telkens anders, maar de essentie is hetzelfde.
bij mijn salvia trips bv, een keer veranderde ik in een mechanisch deel in een fabriekshal, en alle delen waren aan elkaar verbonden, en een vrouwelijk deel zei dat ik mee moest werken in t geheel, en k verzetten me. in t bos praatte bomen met me, en zeiden dat k mn deel van t werk moest doen, weer diezelfde vrouw, en weer was ik onderdeel van t geheel waar k me zo tegen verzette. het waren allemaal geen prettige trips, maar k wist dat ze gelijk had.

Bij DMT dat in pure vorm gerookt word, hoor je telkens terug van allerlei verschillende mensen, dat ze naar een planeet vliegen met oerwoud en mechanische zilveren elfjes die ronddansen.

Paddo's zijn weer anders (ook afhankelijk van de dosis).
Paddo's versterken alles, ze bootsen neurotransmittors na. de trip word door je eigen houding bepaalt. als je een controlefreak bent, zul je geheid een bad trip krijgen, maar als je je overgeeft en je laat de paddestoel je leiden en de dingen zien, kan t prachtig zijn. in 4 uur maak je meer mee dan in een normaal half jaar. waarom gaan mensen op reis naar andere landen? en waarom voelen ze zich wereldweizer als ze terug komen? en trip is soms niet anders dan dat. ik deed paddo's met een vriend die een moeilijke relatie met zn ma heeft, een vervelende en ongelukkige moeder. in de trip vertelde hij dat hij voor t eerst zijn moeder echt begreep, en eigenlijk medelijden met haar had.
bij paddo's kan je als een kind worden, als je iets zegt is dat zonder bijbedoelingen en direct, het is alsof je de wereld voor het eerst ziet en alles interessant vind. je onderzoekt de dingen en ziet de dingen telkens in een ander perspectief.
mijn meeste paddotrips waren ''bad trips'', maar bij iedere trip had ik het gevoel erg veel geleerd te hebben, wat dat dan precies was wist k niet altijd. in te sterke paddotrips en een lsatrip dacht ik dat k dood ging, voelde dat, of voelde een paar uur lang niks dan felle emotionele pijn en doodsangst, en zag opeens dan opeens allemaal mensen uit mn verleden langslopen. als je voelt dat je een wolk energie bent, lijkt zelfmoord idioot, want je lichaam vergaat misschien, maar energie kan niet verdwijnen, de vorm verandert alleen. wat er allemaal in je omgaat als je je voorbereid op de dood, daar kan je denkk een hoop van leren.

sorry, k heb t gevoel dat t me niet lukt om de essentie uit te leggen van wat k bedoel en te veel uitweid aan verhaaltjes.
wat ik bedoel is dat iedereen de dingen anders ziet, veel dingen zijn aangeleerd, en als je opgroeid creër je door omgeving en eigen beslissingen je eigen wereld en perceptie/ perspectief. Meestal is dit je manier van overleven, en het bepaalt hoe je alles filterd. Meestal roesten mensen vast in patronen en gewoonten en beperkt het hun ervan om anderen écht te begrijpen en vredig samen te leven, ookal hebben mensen dan verschillende ideën. (religie kan hier een voorbeeld van zijn) van de meeste dingen zijn we ons niet bewust.

psycho-actieve middelen kunnen een hulpmiddel zijn om volledig los te komen van de zienswijze waarin je gegroeit bent, en om dus de dingen anders te onderzoeken en benaderen. wanneer je ''terug bent gekomen'' van de reis kan je bepalen of de dingen die je hebt meegemaakt van waarde waren of niet, of je lering kan trekken uit al die verschillende werelden die je hebt gezien. als je andere volkeren bezoekt, denk je toch ook na over wat onze cultuur van een andere zou kunnen leren, wat overeenkomsten zijn, en wat verschillen?

sommige mensen zitten in verschrikkelijke tunnelvisie. als die opeens daaruit worden gerukt is de schok voor ze enorm, en is er kans dat ze in een psychose terecht komen. in een trip kunnen sterke onderdrukte gevoelen opeens naar boven komen, en dat is keihard om opeens in allle intensiteit te ervaren.
de informatie die binnenkomt via zintuigen en gevoel word niet meer door je verleden gefilterd, of anders.

k hoop dat k heb kunnen uitleggen waarom k denk dat middelen van onschatbare waarde voor mensen kunnen zijn, als hulpmiddel om je eigen geest (en die van anderen) te verkennen.
Laatst bijgewerkt door forest op zo feb 22, 2009 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
forest

Berichtdoor forest op zo feb 22, 2009 21:06

in bijna alle beschavingen en volkeren in de geschiedenis, hebben psychedelica een rol gespeeld, en werd er met respect en voorzichtig mee omgegaan. wanneer bij rituelen werd getript werd dat begeleid door een ervaren iemand, de shamaan of priester. de mensen hadden respect voor de planten van de goden.
forest

Berichtdoor forest op zo feb 22, 2009 21:11

sorry, k hoop dat k niet onaardig of wijsneuzerig over kwam, ik wind me meestal te veel op over dit onderwerp.
forest

Berichtdoor Zoë op ma feb 23, 2009 0:25

Door drugs heb ik de meest bijzondere en mooiste momenten van m'n leven meegemaakt maar ook momenten dat ik me er superkut door ging voelen.

De heftigste trip die ik ooit heb meegemaakt waren van paddestoelen.
Samen met een vriend hadden we op een zondagmiddag een portie mexiaanse en hawaiaanse paddo's genomen, ieder de helft van beide soorten.
Na met behoorlijk wat moeite ze allemaal opgegeten te hebben (want ze zijn echt ontzettend smerig vind ik) ging ik lekker rielekst op de grond liggen voor de kachel naar afleveringen van southpark kijken. Lekker jointje erbij.
Na ongeveer een half uur denk ik begon ik een beetje te gapen en misselijk te worden.
Praten ging ook steeds moeilijker, de trip begon te werken.
Ik kreeg steeds minder grip op m'n lichaam en ging me steeds beroerder voelen en lag krampachtig op de grond.
Vriend van mij vroeg of het wel goed met me ging, maar ik kon nog met veel moeite uitbrengen dat hij me met rust moest laten.
Want ik kon zijn stem niet verdragen, want het leek wel alsof ik een overgangsfase zat naar een andere wereld/dimensie en door zijn stem te horen was er nog iets wat hier aan me trok en wat energie van mij opslurpte.
Dus werd ik met rust gelaten.
Ondertussen werd het gevoel steeds erger en verkrampten m'n spieren.
Ik zag mezelf van bovenaf op de grond liggen voor de kachel en er werd steeds verder uitgezoomd in een snel tempo totdat ik de aardbol van buitenaf zag.
Ik zag tegelijkertijd mensen doodgaan en nieuw leven geboren worden, als een constant in beweging zijnde levensenergie. Alles waar ik normaal meezat of bezig was of me interesseerde, leek zó onbelangrijk.

Alles wat ik dacht dat ik was viel weg, alsof de bodem onder je voeten vandaan wordt geslagen.
Niets meer om op te staan, geen zekerheid, alle aardse bezigheden/problemen waren opeens zo nietig.
M'n lichaam begon op te lossen, ikzelf begon op te lossen.
Ik was er niet meer...

Ik was sterrestof, energie, het heelal, de rotsen, de zee, de wind, God. Ik was overal en alles en overal tegelijkertijd, want er was geen tijd.
Alleen een bewustzijn, m'n geest of ziel, of hoe je het ook wilt noemen.
Iets dat altijd in mij heeft gezeten, alleen dan in een slapende toestand.
Iets dat oneindig is, wat niet ophoud bij de dood. Een bewustzijn dat er altijd al was zelfs voor m'n geboorte.
Verbonden met het universum en alles wat daar binnen leeft.
Het voelde als doodgaan en op dat moment had ik het niet erg gevonden om echt dood te gaan.
Want ik heb me nog nooit zo goed gevoelt, zo helder,vredig, alles klopte gewoon.

Ik heb ongeveer 3 tot 4 uur knockout of in een soort van coma-toestand (voelde het wel) op de grond geleden, waarna ik opeens in weer in m'n lichaam terug was en helemaal verward schreeuwdend: "' ik ben dit lichaam niet, ik ben dit niet" bij kwam.

Het is heel moeilijk om te beschrijven wat ik voelde en zag, sommige dingen kan ik niet eens omzetten naar gedachten, laat staan naar zinnen.

Die avond durfde ik in eerste instantie niet meer te gaan slapen, ondanks de mooie ervaringen was ik bang dat wanneer ik ging slapen ik weer uit m'n lichaam zou treden en ik was bang om niet meer terug te kunnen keren.

In ieder geval een trip om nooit meer te vergeten en wat m'n kijk op het leven voorgoed heeft veranderd op een positieve manier.
Zoë

Berichtdoor Wanda op ma feb 23, 2009 0:33

Wat het ook voor fijne ervaringen kan geven, het weegt nooit op tegen de problemen die je ervan krijgt.
Gewoon nooit aan beginnen is mijn mening.
Wanda

• Website

Berichtdoor forest op ma feb 23, 2009 9:06

jo zoë, mooi trip report :)

als iemand geëintersseerd is, stichting O.P.E.N. promoot onderzoek naar psychedelica en informatieverschaffing erover, ze geven zo nu en dan lezingen (van onderzoekers en antropologen) of films over bepaalde planten en middelen in amsterdam.
er wordt in zwitserland weer onderzoek gedaan naar lsd met therapeutische doeleinden. en naar mdma voor mensen met PTSS, of terminale ziekten.

het was trouwens niet m'n bedoeling om mensen te overtuigen om te gaan experimenteren, of aan de drugs te helpen. ik zou alleen willen dat mensen er niet zo afkeurend over zijn wanneer ze er weinig vanaf weten, net zoals vleeseters over veganisme.
forest

Berichtdoor vegalan op ma feb 23, 2009 12:49

forest schreef:In bijna alle beschavingen en volkeren in de geschiedenis, hebben psychedelica een rol gespeeld, en werd er met respect en voorzichtig mee omgegaan. wanneer bij rituelen werd getript werd dat begeleid door een ervaren iemand, de shamaan of priester. de mensen hadden respect voor de planten van de goden.

Ja daarom liepen ze om de totempaal, smeerden zichzelf in met modder, tekenden figuren op het gezicht, doorboorde het oor, neus en offerden een schaap of een mens. De somma was belangrijker dan het leven dat er voor werd geofferd. Het was ook een gegeven dat de zotte mens werd opgesloten in een tent om alles er weer uit te zweten, want anders kon men niet normaal meer functioneren.

forest schreef:Het gebrek aan besef bij mensen dat hun eigen idee van goed en slecht misschien niet klopt of geen absolute waarheid is, veroorzaakt meer leed in de wereld dan de gevaren die er kleven aan middelengebruik.

Iemand die met zijn dronken kop in een auto stapt kan ook heel wat leed veroorzaken en iemand die Stoned is kan het kostbare werk van anderen verpesten of criminele activiteiten ondernemen om aan drugs te komen.

forest schreef:Als iemand geëintersseerd is, stichting O.P.E.N. promoot onderzoek naar psychedelica en informatieverschaffing erover, ze geven zo nu en dan lezingen (van onderzoekers en antropologen) of films over bepaalde planten en middelen in amsterdam.
er wordt in zwitserland weer onderzoek gedaan naar lsd met therapeutische doeleinden. en naar mdma voor mensen met PTSS, of terminale ziekten.

Dit soort middelen kan creatief gebruikt worden mits men het kan beheersen, maar dat is soms erg moeilijk en ik kan ook niet uit jouw reactie opmaken dat jij het wel beheerst. Dus lijkt het mij niet zo verstandig om er mee door te gaan. Het gebruik op medische grond is een ander verhaal en past niet binnen het kader zoals jij het gebruikt of ben je ziek?

forest schreef:sorry, k hoop dat k niet onaardig of wijsneuzerig over kwam, ik wind me meestal te veel op over dit onderwerp.

Dat valt wel mee forest. Ik denk dat je eerder onder de indruk bent dat drugs noodzakelijk zijn?
Je moet het helemaal zelf bepalen of je het wel of niet wilt gebruiken, maar kan het me wel voorstellen dat er heel wat mensen zijn (ook ex gebruikers) die het niet (meer) willen hebben. Ik weet niet welke leeftijd je hebt, maar in het verleden hebben mensen veel last ondervonden van druggebruikers. Dus zo onschuldig zijn ze niet allemaal. Ken ook wel mensen die hebben gewerkt in afkickcentra maar dit werk nu niet meer willen doen.

.
vegalan

Berichtdoor forest op ma feb 23, 2009 13:08

hey vegalan, k ben 20. begrijp je niet dat ik onderscheid maak tussen twee groepen middelen?
ik vind ook dat de wereld beter af zou zijn als die eerste groep niet bestond, of niet gebruikt werd.
maar jij scheert ze allemaal over één kam. bijna alle van de tweede groep zijn noch geestelijk, noch lichamelijk verslavend, en niet ongezond. het zijn geen middelen die er voor zorgen dat je je beter gaat voelen. vaak doen mensen psychedelica (zoals paddo's) één keer en nooit weer, omdat het te heftig is, en je het niet gewoon voor de lol kan doen. je kan de twee groepen simpelweg niet met elkaar vergelijken.
forest

Berichtdoor Wen op ma feb 23, 2009 15:01

Ik ben het eens met Wanda.
Als je drugs nodig hebt om je goed te voelen of superervaringen te hebben. Dan kun je beter aan je zelf werken, dan drugs te nemen.
Wen

Berichtdoor vegalan op ma feb 23, 2009 16:30

forest schreef:hey vegalan, k ben 20. begrijp je niet dat ik onderscheid maak tussen twee groepen middelen?
ik vind ook dat de wereld beter af zou zijn als die eerste groep niet bestond, of niet gebruikt werd.
maar jij scheert ze allemaal over één kam. bijna alle van de tweede groep zijn noch geestelijk, noch lichamelijk verslavend, en niet ongezond. het zijn geen middelen die er voor zorgen dat je je beter gaat voelen. vaak doen mensen psychedelica (zoals paddo's) één keer en nooit weer, omdat het te heftig is, en je het niet gewoon voor de lol kan doen. je kan de twee groepen simpelweg niet met elkaar vergelijken.

Beste forest ik hoef dat onderscheid niet te maken want dat is voor de gebruiker en de arts, hulpverlener die maar weer moet zorgen dat alles op zijn beentjes kan blijven staan. Ik ben de waarnemer die de gevolgen van het gebruik van deze middelen aanschouwt en dan maakt het vaak niet zoveel uit welk middel werd gebruik, maar wat het resultaat is. Het maakt voor mij niet uit welke drugs er wel of niet bestaan, want ik gebruik ze niet en kan op een andere manier ook een aangename (psychedelische) toestand realiseren. Het ziekelijke is dat heel wat (soft)drug gebruikers ook anderen in dezelfde situatie slepen en welke later als junks door het leven gaan, want enige verantwoordelijkheid hebben ze niet altijd. Soortgelijke ideeën loop je hier immers ook te verkondigen door drugs al waardevol te positioneren. Het kan allemaal nog wel volgens jouw visie, maar een uit de hand gelopen experiment bewijst dan het tegendeel. Creatief gebruik zegt niet dat je het altijd of heel vaak moet doen, maar zo nu en dan, mits je het beheerst.

.
vegalan

Berichtdoor Marcello op ma feb 23, 2009 16:52

het grootste probleem dat ik met drugs heb is het gebrek aan contrôle op zuiverheid en werkende stoffen. iedereen met een paar jaar scheikunde op het atheneum kan wat op z'n zolder in elkaar brouwen en dat zou ik dan gaan slikken?! ECHT NIET!!!
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.
Marcello

Leefwijze: flexanist
  • Website

Berichtdoor forest op ma feb 23, 2009 17:18

hahaha :mrgreen: dat is nog eens een andere reactie

dat is waarom sommige mensen voor overheidsregulatie zijn. maar je kan alle soorten drugs gewoon in utrecht laten testen op zuiverheid en schadelijke stoffen voordat je t neemt.
forest

Berichtdoor vegalan op ma feb 23, 2009 17:50

Drugs!

[ img ]

.
vegalan

VorigeVolgende

Plaats een reactie
58 berichten • Pagina 2 van de 3 • 1, 2, 3

Keer terug naar Vragen over veganisme