Uitgebreid zoeken
Begin • • Registreren • Inloggen

Voedingshierarchie?

Index ‹ Discussie ‹ Spiritualiteit/OverigVeganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderator: Fruitig

Plaats een reactie
7 berichten • Pagina 1 van de 1

Voedingshierarchie?

Berichtdoor Maeve op vr jul 30, 2010 8:59

Ik verbaas me al tijden hoe ver met name granen in de vergetelheid geraakt zijn. Als je googled op ‘haver’ krijgt je allerlei sites over paarden en ruitersport, “gierst is voor kanariepietjes” aldus mijn schoonouders en als je het over gerst hebt, krijg je als je gelukt hebt een reactie als: “zat dat niet in bier?”.
Peulen zijn voor ouderwetse gerechten (en dus bejaarden), behalve als ze in ‘hippe’ mexicaanse gerechten zitten. Het grootste gedeelte van soja wordt gebruikt als veevoer, alhoewel de meeste vleeseters denken dat het alleen door vega’s gegeten wordt…

Ik verbaas me echt over de houding dat wat paarden en kanariepietjes eten onmogelijk smakelijk kan zijn voor mensen. Is het inferieur eten en kan je het daarom maar aan dieren geven, want dan doen zij er iets bijzonders mee en kun je hen weer smakelijk opeten? Ik vind het bizar. Je zou dan toch juist respect voor dieren moeten hebben? Ik denk dat hier ook weer uit blijkt hoe hard voor de meeste mensen de grens is tussen mens en dier.
Maeve

Leefwijze: flexanist

Re: Voedingshierarchie?

Berichtdoor Claudia op vr jul 30, 2010 9:54

Dat heb ik dus ook! De meeste mensen eten eigenlijk alleen nog maar tarwe, van de rest hebben ze vaak al niet eens meer gehoord! En als ze er van gehoord hebben, dan als iets uit een ver vaag verleden, dat de mensen 'vroeger' nog wel eens aten, maar dat nu inderdaad hoogstens nog gebruikt wordt als veevoer. Bizar, en heel erg jammer, want er zijn zooooo veel heerlijke en gezonde granen! Ik blijf me hier over verbazen, helemaal bij mijn moeder, die kookdocente is op een middelbare school, maar net zo min van al die dingen gehoord heeft als de meeste andere mensen. Ik moet háár aanmoedigen eens wat nieuws te proberen, en dat gaat maar met moeite vaak. Terwijl ik dus echt niks leuker vind dan wat nieuws proberen, en als ik iets tegenkom wat ik niet ken of wel van gehoord heb maar nog nooit zelf gehad, dan móet ik het proberen! :mrgreen: Mits het plantaardig is natuurlijk. En soms is dat erg geslaagd, en soms valt het tegen, maar in ieder geval kan ik zeggen dat ik het geprobeerd heb!
Maar goed ik dwaal af :P
En idd, dito met een hoop andere prachtige en heerlijke voedingsmiddelen.

Ik verbaas me echt over de houding dat wat paarden en kanariepietjes eten onmogelijk smakelijk kan zijn voor mensen. Is het inferieur eten en kan je het daarom maar aan dieren geven, want dan doen zij er iets bijzonders mee en kun je hen weer smakelijk opeten? Ik vind het bizar. Je zou dan toch juist respect voor dieren moeten hebben? Ik denk dat hier ook weer uit blijkt hoe hard voor de meeste mensen de grens is tussen mens en dier.

Tsja, wat kan ik hier nu nog aan toevoegen? Helemaal mee eens, het is bizar....
Claudia

Berichtdoor taeka op vr jul 30, 2010 10:35

Zoveel soorten granen en peulvruchten, maar helaas maakt de mens er alleen vlees en drank van, dat is beter voor de gezondheidszorg.
taeka

Leefwijze: vegetarier

Berichtdoor Claudia op vr jul 30, 2010 10:46

Daar komt het op neer ja. :P Op het eerste gezicht grappig, ware het niet dat het ergens natuurlijk heel erg triest is.... :?
Claudia

Berichtdoor @rno op vr jul 30, 2010 11:38

Laatst nog quinoa ontdekt.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.
@rno

Leefwijze: vegetarier

Berichtdoor rik23 op vr jul 30, 2010 22:44

ik ken dat.... heb er naar gevraagd bij mensen en waar ik op stuite waren louter vooroordelen onnandekendheid, vertrouwen in de voedinsindustrie en regelgeving en wat onwetendheid.

om vrijwillig veganist te worden moet je eerst dat soort voorordelen doorbreken.
toen ik nog vleeseter was kreeg ik het een heer aangeboden met een gort-sausje en ik werd er boos om, ik had een vooroordeel ertegen dat zij dat het goor, is en dat ik gewoon rijst moest nemen en verder wou ik er niet over nadenken.

erop teug kijkend vraag ik me af : hoe kwam zo,n vooroordeel mij mij en waarom verzette ik me er niet tegen? een eigenschap van vooroordelen is dat ze het nadenken uitschakelen of er weerstand tegen oproepen.

nu vind ik het juist idioot dat we geen gerst van europese velden nemen maar rijst uit azie importeren :?:
als de zomers hier zo,n 6 graden warmer zouden worden dan zou nederland pas een echt rijst land kunnen worden.
of dat de walnoten alijd uit californie en hazelnoten uit turkije komen terwijl het hier in de buurt veel voorkomende planten zijn. er is heerst ook een vooroordeel tegen het rapen van hazelnoen in de herfst. wat mij een hoop meer noten oplevert natuurlijk! :grin: :mrgreen:
of dat pasta altijd van tarwemeel is terwijl het niet hoeft te rijzen en het dus ook van andere granen, peulvruchten, en knollen(aardappel,yam,e.t.c.)meel gemaakt kunnen worden.

dat tarwe, soja en lupinemeel vaak als zeer goedkoop veevoer [size=85](voor veevoer word alleen zeer goedkoope ingredienten gebruikt)
is wel heel erg dubieus als je bedenkt dat hier ook vlees&zuivelvervangers van gemaakt worden waarvoor 5 a 10 keer minder grondstoffen voor nodig zijn.
hoe kan het dat een liter sojamelk(provamenel) met slechts 2 heel goedkope ingedienten waarvan water 93% uitmaakt 1,80 kost terwijl de productiekosten hooguit 10 cent zijn?

de massa is gemakkelijk te beinvloeden en o.a. de voedinsindustrie en supermarkten doen dat volop dus hier zullen al wat vooroordelen vandaan komen.
het voedinsmiddel wat tot maasaproduct gepromoveert word behoort meestal qua gezondheid en smaak tot hekkensluiters.
rik23

Berichtdoor Maeve op za jul 31, 2010 5:16

Moet toegeven dat zelfgemaakte pasta gemaakt van het durum-meel van Ekoland niet te versmaden is...maar je brengt me op ideeën: kikkererwten- of zwarte-bonenpasta! (Waar is m'n graanmolen?.. :P )

Het kostenaspect is zo'n economisch mijnenveld...Zal elders nog een postje maken over mijn ideeën over economische 'conspiracy'-theorieën tussen de voedingsmiddelenindustrie en de overheid.
De kosten van een pak sojamelk zullen wel te verantwoorden zijn, ga ik er goedvertrouwend (is dit wijs :roll: ?) vanuit. Er zijn genoeg partijen die eraan moeten verdienen (sojaboer, transportbedrijf, sojamelkfabriek, verpakking, distributie, supermarkt, keurmerken!). Wil niet zeggen dat je zelf met wat 'transpiratie' die keten niet kan verbreken.
De grootste reden dat ik ooit met 'pakjes'-koken gestopt ben lang geleden is dat ik geen zin meer had om per avond 1 tot 2 euro kwijt te zijn aan kruidenmixjes. M'n laatste 'move' was dat ik m'n siropen voor aanmaaklimonade zelf ben gaan maken. Bak ook m'n eigen (biologisch) brood, simpelweg omdat ik lekker brood wil eten zonder rommel erin, maar niet de prijs van de natuurvoedingswinkel wil betalen.
Bijzonder is wel dat sommige dingen tegenwoordig zulke lage prijzen hebben, dat je zelf daarvoor niet eens de grondstoffen kunt kopen. Ik hoef bijvoorbeeld niet te proberen voor de prijs van een prima-bruin van de Aldi (kostte dat niet 35 cent?) een brood te bakken. Geeft je behoorlijk te raden over de kwaliteit van de producten, maar ook zeker van de productie!
Liefst zou ik alles 'bewust' (EKO, BD, Fairtrade) kopen en een eerlijke prijs betalen, want mijn ervaring is ook dat je er een beter product voor krijgt. Mijn financiën beperken mij voor een deel hierin, dus hol ik voorlopig ook nog maar even deels mee met de waanzin van de reguliere voedingsmiddelenindustrie.
Maeve

Leefwijze: flexanist

Plaats een reactie
7 berichten • Pagina 1 van de 1

Keer terug naar Spiritualiteit/Overig