Feedback V

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: Feedback V

Bericht door lena » zo okt 25, 2009 17:03

Fynnya schreef: Waar ik ook een beetje moeite mee heb, is dat er redelijk wat alternatief gedoe in zit, als ik dat zo kan zeggen. Alleen biowinkels, mensen die ook geen suiker willen, eigen thee meenemen in je tas.... veganisme is al moeilijk genoeg in de ogen van veel mensen, laten we het niet nog moeilijker laten klinken.
Helemaal mee eens! Oh, dit vind ik echt heel belangrijk. Ben geen grote fan van PETA, maar ik vind het wel positief dat zij veganisme ook mainstream proberen te maken, met bijvoorbeeld hun lijst met "accidentally vegan" producten enzo.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo okt 25, 2009 17:39

lena schreef: Ben geen grote fan van PETA, maar ik vind het wel positief dat zij veganisme ook mainstream proberen te maken, met bijvoorbeeld hun lijst met "accidentally vegan" producten enzo.
:D Gaaf! :D

Oja wat ik ook leuk zou vinden: als er bij zo'n artikel over raw food dan ook 1 of 2 raw recepten staan. Want nu ben ik dan wel helemaal nieuwsgierig gemaakt door die raw dame, dus wil dan ook wel een recept van haar kunnen uitproberen eigenlijk.

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Bericht door Rick » zo okt 25, 2009 19:43

Ik weet niet precies wat er onder mainstream verstaan wordt. Het lijkt erop neer te komen dat dingen wel veganistisch moeten zijn, maar dat ze aan andere dingen niet mogen voldoen, omdat dat niet hip is. Dat vind ik maar niets eigenlijk. Als biologisch niet hip is, en gangbaar mainstream is, betekent dat dan dat het milieuaspect van veganisme niet meer belangrijk is?

Eerder leek het zo te zijn dat veganisten de mainstream naar zich toe wilde trekken, door verantwoorde (in welke betekenis dan ook) producten mainstream te maken. Nu lijkt het er op dat veganisten dat aan het opgeven zijn, en zichzelf maar naar de mainstream toe begeven.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 25, 2009 20:21

Rick schreef:Ik weet niet precies wat er onder mainstream verstaan wordt.
Niet alternatief ;-)
Het lijkt erop neer te komen dat dingen wel veganistisch moeten zijn, maar dat ze aan andere dingen niet mogen voldoen, omdat dat niet hip is. Dat vind ik maar niets eigenlijk. Als biologisch niet hip is, en gangbaar mainstream is, betekent dat dan dat het milieuaspect van veganisme niet meer belangrijk is?
Je kan nu wel spreken van dat biologisch in zekere zin toch wel in is. Als je ziet dat veel bedrijven nu bijvoorbeeld in zetten op modieuze biologische kleding of een AH die een hele lijn nu duidelijker naar voren brengt mbt fair trade en biologisch, dan is dat niet iets meer waarvoor je alleen naar een natuurwinkel hoeft. Ik denk dat je ook binnen de mainstream met biologisch kan aankomen. Maar ligt er aan wat.

Milieuaspect binnen veganisme is natuurlijk belangrijk.
Eerder leek het zo te zijn dat veganisten de mainstream naar zich toe wilde trekken, door verantwoorde (in welke betekenis dan ook) producten mainstream te maken. Nu lijkt het er op dat veganisten dat aan het opgeven zijn, en zichzelf maar naar de mainstream toe begeven.
Wat je moet doen is de weg ombuigen. Dit doe je door meer afslagen te creeeren naar jou toe. Door o.a. lokkertjes te hebben waardoor mensen met het andere in aanraking komen. Bijvoorbeeld door een blad meer te richten op die doelgroep, waardoor die makkelijker in aanraking komen met veganisme en wat daar allemaal leeft. Je kan ook proberen een product te slijten bij het publiek door daar een hype om heen te creëren. etc. Vele manieren.

Uiteindelijk blijft het doel van dit altijd nog dat je veganisme meer main stream wilt krijgen. Oftewel eigenlijk zorgen dat het 'gewoon' wordt binnen de maatschappij.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » zo okt 25, 2009 20:33

Ik ben het met heel veel dingen met Fynnya eens en vindt het ook echt een vooruitgang :D
Als ik als niet-vegan het winkelwagentje zou lezen met dingen als "groene quinoa spaghetti" (?!?!?!) en "jammer dat er suiker inzit", dan zou ik waarschijnlijk wel even schrikken (ik heb overigens nog steeds geen idee wat ik me bij groene quinoa spaghetti moet voorstellen, haha) maar daar staat wel weer een stukje over De Oude Plek en die Aziatische supermarkt (jammer dat hun loempia's niet genoemd zijn :grin: ) tegenover dat toch juist wel weer leuk is.. En het waarom van veganisme zou toch ook niet verwaarloosd moeten worden, ook al zijn dat vaak niet de gezelligste dingen..

lena

Bericht door lena » zo okt 25, 2009 21:16

Rick schreef:Ik weet niet precies wat er onder mainstream verstaan wordt. Het lijkt erop neer te komen dat dingen wel veganistisch moeten zijn, maar dat ze aan andere dingen niet mogen voldoen, omdat dat niet hip is. Dat vind ik maar niets eigenlijk. Als biologisch niet hip is, en gangbaar mainstream is, betekent dat dan dat het milieuaspect van veganisme niet meer belangrijk is?
Dat bedoelde ik in ieder geval niet, en ik herken dat ook niet uit de voorbeelden die Fynnya gaf. Suiker heeft helemaal niets met milieu of veganisme te maken en boodschappen doen bij biologische winkels ook niet altijd (ik geloof niet dat groene quinoa spaghetti nou milieuvriendelijker is dan spaghetti van tarwegriesmeel). Natuurlijk is het logisch dat er aandacht is voor alternatievere levenswijzen, maar hier op het forum zijn tenslotte ook veel mensen die wel suiker gebruiken, boodschappen doen in een supermarkt en blij zijn met Punselie koekjes, dus wat mij betreft zou het logisch zijn als daar ook aandacht voor is in het blad, zeker als het doel is zoveel mogelijk mensen aan te spreken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 25, 2009 21:29

maar hier op het forum zijn tenslotte ook veel mensen die wel suiker gebruiken, boodschappen doen in een supermarkt en blij zijn met Punselie koekjes, dus wat mij betreft zou het logisch zijn als daar ook aandacht voor is in het blad, zeker als het doel is zoveel mogelijk mensen aan te spreken.
Het is natuurlijk wel zo dat deze personen zich wel dienen te melden om aandacht te besteden aan ook die andere veganisten. Als er alleen veganisten aanmelden die inderdaad geen suiker gebruiken of alleen in de biologische markt staan e.d., dan krijg je wel eenzelfde beeld.

Dus als iemand zich niet zo kan vinden in de editie van deze 'winkelwagen van..', dan hoop ik dat die persoon zich aanmeld voor de volgende editie. Voor 1 november graag :)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo okt 25, 2009 21:34

Ok, als het om groene quinoa spaghetti gaat als niet mainstream, dan kan ik ermee leven.
Klinkt overigens wel interessant, straks wellicht even lezen :P

lena

Bericht door lena » zo okt 25, 2009 21:48

Vegantastic schreef: Het is natuurlijk wel zo dat deze personen zich wel dienen te melden om aandacht te besteden aan ook die andere veganisten. Als er alleen veganisten aanmelden die inderdaad geen suiker gebruiken of alleen in de biologische markt staan e.d., dan krijg je wel eenzelfde beeld.
Wat ik me ook ineens realiseerde: als ik in de biowinkel boodschappen doe, dan is mijn mandje ook best alternatief. Ik koop daar mijn tarwestroop, gistvlokken, miso etc. En als ik dan iets zie met suiker erin, dan baal ik ook. Ik ben helemaal niet principieel tegen suiker, maar dat reserveer ik liever voor ongezonde/goedkope dingen. Bij dure natuurwinkel dingen vind ik dat zonde. Dus wat dat betreft zou ik ook zoiets gezegd kunnen hebben en zou ik misschien ook bij anderen het beeld van de Verantwoorde Veganist bevestigd hebben.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo okt 25, 2009 21:53

Wat is er zo raar aan groene quinoa spaghetti? Lekker spul hoor!

Klaarblijkerlijk ben ik niet de enige die graag in de natuurvoedingswinkels koopt. Dat is erg pretig voor mij om te lezen in het blad. Het is natuurlijk wel goed om duidelijkheid te scheppen, dat het voor niet-veganisten wel duidelijk is dat veganisten niet perse bij natuurvoedingswinkels hun boodschappen doen en dat zij over het algemeen meer eten dan spinaziesalade en quinoaspaghetti. Maar je hoeft heus niet te verzwijgen dat biologisch georienteerde veganisten ook bestaan hoor!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo okt 25, 2009 21:55

Er is helemaal niks mis met verantwoorde voeding en dat mag de grote klok best weten. Veganisme is m.i. niet het enige dat aan de man/vrouw gebracht moet worden.

lena

Bericht door lena » zo okt 25, 2009 21:57

Vegantastic schreef: Je kan nu wel spreken van dat biologisch in zekere zin toch wel in is. Als je ziet dat veel bedrijven nu bijvoorbeeld in zetten op modieuze biologische kleding of een AH die een hele lijn nu duidelijker naar voren brengt mbt fair trade en biologisch, dan is dat niet iets meer waarvoor je alleen naar een natuurwinkel hoeft. Ik denk dat je ook binnen de mainstream met biologisch kan aankomen. Maar ligt er aan wat.
Ja, het gaat echt snel. Vorig jaar kon ik nog heel moeilijk een fair trade chocoladeletter vinden. Dit jaar zie je overal Verkade letters. OK, fair trade is niet bio, maar het is wel vergelijkbaar vind ik, in de zin dat "verantwoorde" dingen gangbaar worden.

lena

Bericht door lena » zo okt 25, 2009 22:13

Jasmijn schreef:Het is natuurlijk wel goed om duidelijkheid te scheppen, dat het voor niet-veganisten wel duidelijk is dat veganisten niet perse bij natuurvoedingswinkels hun boodschappen doen en dat zij over het algemeen meer eten dan spinaziesalade en quinoaspaghetti.
Dat bedoelde ik :)
Maar je hoeft heus niet te verzwijgen dat biologisch georienteerde veganisten ook bestaan hoor!
Zeker niet! Dat zegt volgens mij ook niemand.

((Die groene quinoaspaghetti is trouwens vast lekker, maar er zit maar 10% quinoa in, dat is dus zo'n 8 gram op een gemiddelde portie. De rest is gewoon normale witte pastabloem)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 25, 2009 22:16

Als je bij AH of Jumbo boodschappen doet, kan je ook met een winkelwagen vol biologisch/fairtrade producten de winkel uit komen.

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 26, 2009 20:13

lena schreef: Ja, het gaat echt snel. Vorig jaar kon ik nog heel moeilijk een fair trade chocoladeletter vinden. Dit jaar zie je overal Verkade letters. OK, fair trade is niet bio, maar het is wel vergelijkbaar vind ik, in de zin dat "verantwoorde" dingen gangbaar worden.
O, Verkade heeft natuurlijk chocoletters, en die zijn fairtrade...!

:cheerie: :cheerie:

lena

Bericht door lena » ma okt 26, 2009 20:20

Ja :D
Ik had dat vorig jaar eigenlijk ook al verwacht. Ik was toen al helemaal gewend aan de Verkade chocolade in supermarkten, en stomverbaasd dat die blijkbaar geen Verkade chocoladeletters hadden. Ik kon toen alleen huismerk chocoladeletters vinden, of van merken zoals Droste. Maar nu dus wel :)

Hanneke

Bericht door Hanneke » wo okt 28, 2009 7:28

Het ging hier toch over Feedback V??? :offtopic:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 28, 2009 11:11

De groene quinoa spaghetti gaf iets te veel afleiding ;) Dus die mag gewoon niet meer genoemd worden in de V ;)

Heb jij feedback op de V Hanneke?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo okt 28, 2009 11:15

:no:

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo okt 28, 2009 13:06

Ik ben een beetje dubbel over die groene quinoaspaghetti. Voor niet-vegans klinkt het misschien erg vreemd en afschrikwekkend dat soort dingen, maar ik vind het zelf bijvoorbeeld wel heel leuk om zoiets te lezen, had er nog nooit van gehoord en het klinkt interessant. Maar ik vind best dat dat soort aparte dingen erin mogen hoor, maar zou gewoon daarnaast ook willen lezen over vegans in de supermarkt. Misschien bij het winkelwagentje de helft over biowinkel en helft over AH oid?

Plaats reactie