Vleesvervangers stomen?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
boeloe
Leefwijze: part-time veganist

Vleesvervangers stomen?

Bericht door boeloe » do apr 05, 2018 15:45

Hoi,

Ik heb recent een stoomkoker van de Lidl in huis gehaald, vooral omdat mij dit gezonder en makkelijker lijkt. Maar ik vraag me nu af of je hier ook kant en klare vleesvervangers in kunt bereiden (meestal gebruik ik 'kip'-stukjes, vega-balletjes of vega-burgers), en zo ja waar moet ik dan op letten? Of kan ik dan toch beter de koekenpan gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen of gedachtes hierover?

Groetjes,
Boeloe

Martine
Moderator

Re: Vleesvervangers stomen?

Bericht door Martine » do apr 05, 2018 20:29

Vleesvervangers zijn in principe al 'gaar' en in de stoomkoker warm je ze alleen op. Misschien worden ze ook wat zachter als ze water opnemen van de stoom. In een koekenpan kun je ze knapperig bakken en zullen ze ook nog een beetje 'karamelliseren' (bruin worden), wat extra smaak geeft. Ik zou zelf daarom altijd een koekenpan gebruiken om vleesvervangers te bereiden vanwege de knapperigheid en smaak die het bakken geeft. Als je zonder olie wilt bakken kun je de vleesvervangers in de oven of in een airfryer doen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

boeloe
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door boeloe » vr apr 06, 2018 15:00

Ooh, ik had nog niet stilgestaan bij de optie voor de oven of airfryer, die ga ik eens verder onderzoeken. Ik heb ze het liefst een beetje knapperig inderdaad. Bedankt!

Dabrother
Leefwijze: veganist

Bericht door Dabrother » wo mei 23, 2018 11:59

Ik bak ze in de pan met olijfolie, maar zonder olie kan het zelfs ook.
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Plaats reactie