Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
veggie84
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door veggie84 » zo jul 01, 2012 9:34

Eef schreef:Had ik net een heel lang verhaal getypt, was ik in de tussentijd uitgelogd...
Overnieuw dan maar:
Had ik gister ook ergens, maar toen dacht ik haha laat maar zitten! jij dacht overnieuw 8)
Eef schreef:Omdat de meeste fabrikanten ook melkchocolade maken kunnen hun pure chocoladerepen melksporen bevatten.
Mijn voorkeur gaat er naar uit om de mogelijkheid van sporen te voorkomen, maar ik moet eerlijk zeggen dat dat niet altijd lukt.
Ik voel me fijner zonder die sporen (voor zover ik weet, is me dat gelukt?) :P
Eef schreef:Op de site van Lovechock staat:
Lovechock is 100 % biologisch. Is vrij van melk, suiker, soja, kan sporen van noten bevatten.
Interessant :)
Eef schreef:Verder zijn de repen van Ombar, Conscious (beide niet officieel fairtrade, wel eerlijke prijzen volgens de site) en Chocodelic (fairtrade? geen idee) nog een optie en eventueel deze fair trade reep van Zero Zebra:
http://www.zerozebra.com/products/36-pr ... e-milk-bar (op de verpakking staat: no milk, soy, eggs, nuts, gluten). Van al die merken heb ik alleen Lovechock bij onze Ekoplaza gevonden.
Hey die rice zebra ziet er cool uit haha !
Eef schreef:Ik meende dat iemand hier op het forum een sojachocoladepasta gebruikte, misschien de Penotti bio soja hazelnootpasta? Hier staan de ingredienten (o.a. palmolie):
http://www.penotti.nl/nl/penotti-bio/pe ... tpasta/112
Het is fair trade, maar geen idee of er sporen in zitten.
Ja Eef klopt. Ik zag die Penotti ook in wiki staan, maar ik denk dat onze supermarkten + bio winkels dat niet hebben (niet gezien). Plus een kans op sporen, wegens de broertjes van die penotti
Eef schreef:Ik maak zelf chocoladepasta van gemengde notenpasta van Horizon, cacao-poeder en agave (of maplesirup, rijststroop, dadelstroop etc, wat je wilt). Lekker en gezond! :D
Hey dat klinkt helemaal niet zo moeilijk! :P

Eef schreef:OT: ik heb eergisteren de venkel met notencrust gemaakt uit Puur Plantaardig en dat was erg lekker!
Goed zo ;)

Hey

thnx Eef.

veggie84

Bericht door veggie84 » zo jul 01, 2012 11:48

JudithK schreef:Vandaag BBQ gegeten bij Viva las Vega's :D
Ik heb zelf nog niet gebbq'd

, maar hoe jij dat hier schrijft

wil ik dat ook haha

;)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo jul 01, 2012 20:35

JudithK schreef:Vandaag BBQ gegeten bij Viva las Vega's :D
Was ik ook van plan maar ik was zo moe van alle indrukken dat ik lekker naar huis ben gegaan en daar kliekjes heb gegeten. :)

Bij de lunch vanmiddag had ik voor het eerst tofu scramble met zwart zout - maar daarover zal ik in het kala namak draadje schrijven (morgen).

Vanavond aten we andijviestampot met 'blue cheese style' Sheese, in de oven geroosterde cashews en mushroom gravy. Erbij een frisse komkommersalade met munt en soygurtdressng. En toe een stukje baklava want die is nog steeds niet op... :D
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo jul 01, 2012 21:20

Gnoe schreef: Bij de lunch vanmiddag had ik voor het eerst tofu scramble met zwart zout - maar daarover zal ik in het kala namak draadje schrijven (morgen).
Ik lees het echt de hele tijd als "kale namaak." :lol: Maar hé, ik ga je post zo lezen, het klinkt wel spannend namelijk! :D

Ik at een salade van veldsla, tomaat, paprika, komkommer, avocado, wortel en cashewnoten met de Spicy Bean Burger van Vivera en een fruitschaaltje met aardbeien, bosbessen en frambozen toe. :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo jul 01, 2012 21:45

Appelmoes schreef:Ik lees het echt de hele tijd als "kale namaak." :lol: Maar hé, ik ga je post zo lezen, het klinkt wel spannend namelijk! :D

Ik at een salade van veldsla, tomaat, paprika, komkommer, avocado, wortel en cashewnoten met de Spicy Bean Burger van Vivera en een fruitschaaltje met aardbeien, bosbessen en frambozen toe. :)
Ik ga morgen even over de kala namak schrijven :) Jouw maal klinkt ook goed! Benieuwd naar die spicy bean burgers...

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jul 02, 2012 0:27

Meh, ze zijn niet heel denderend, maar wel redelijk spicy :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

veggie84

Bericht door veggie84 » ma jul 02, 2012 10:56

spicy is goed

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma jul 02, 2012 13:23

veggie84 schreef:spicy is goed
Eens! Maar "Meh" is minder. ;)

veggie84

Bericht door veggie84 » ma jul 02, 2012 18:39

haha

veggie84

Bericht door veggie84 » ma jul 02, 2012 18:39

;)

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » di jul 03, 2012 11:41

Voor de lunch heb ik een halve avocado op vegan brood geprakt met wat peper en citroensap. Ik wilde er nog zongedroogde tomaatjes bij doen maar ik kreeg de pot niet open en vriendlief was werken. Maar dit smaakte ook heerlijk.

Het ding alleen met avocado is dat het natuurlijk maar kort houdbaar is. Ik heb de andere helft maar zo opgegeten, want geen idee hoe ik dat langer dan een uur goed hou (in citroensap). Een beetje zonde is het wel, want ik had het geen straf gevonden om de andere helft morgen op mijn brod te prakken. Ik wil graag zelf guacamole maken, maar zo'n bakje krijg ik ook niet zo snel op, dus dat houdt me dan tegen. Sowieso is avocado tricky om mee te werken vind ik, want hij is zelden precies goed. Vaak heb je toch een overrijp exemplaar te pakken of een onrijpen en beide zijn niet lekker. Maar er moet toch een manier zijn om avocado langer goed te houden?

Vanavond ga ik Thaise wortelsoep maken van de app How to Cook everything vegetarian. Daar staan ook veel vegan dingen in zoals deze soep. Ik ben benieuwd of deze lekker wordt. Maar met kokosmelk en limoen heb ik daar alle vertrouwen in! :)
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di jul 03, 2012 11:53

Uniflame schreef:Het ding alleen met avocado is dat het natuurlijk maar kort houdbaar is. Ik heb de andere helft maar zo opgegeten, want geen idee hoe ik dat langer dan een uur goed hou (in citroensap).
Ik gebruik meestal de helft van een avocado de ene dag, en dan de volgende dag de andere helft, en dat gaat goed. Ik snij de avocado door midden (behalve natuurlijk de pit) en haal alleen de bovenste helft ervan af, de onderste helft laat ik in z'n schil zitten, met de pit er ook nog in. Dat wikkel ik ik zilverfolie, en dan in de koelkast.
Die tweede helft is de volgende dag nog prima te eten, alleen het bovenste randje dat in aanraking gekomen is met de lucht is natuurlijk bruin en moet er afgesneden worden, maar dat is maar een laagje van een halve centimeter ofzo.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jul 03, 2012 11:56

Als ik een halve avocado gebruik, wikkel ik de andere helft (die met de pit, dat schijnt te helpen om ze langer geod te houden) in plasticfolie en bewaar die dan in de koelkast. De volgende dag is het snijvlak soms een beetje verkleurd, maar de smaak is nog goed. Voor overrijpe avocado's werkt dit trucje iets minder, maar toch zijn ook die de volgende dag nog prima te eten.

edit: oh, fynnya was me voor :-)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Gnoe
Contacteer:

Re: Avocado bewaren

Bericht door Gnoe » wo jul 04, 2012 11:08

Uniflame schreef:Maar er moet toch een manier zijn om avocado langer goed te houden?
In een luchtdicht bakje in de koelkast met geschilde partjes rode ui. Inderdaad wel de pit in de avocado laten zitten. Schijnt ook te werken met een ziplock zakje.

Wil zelf ook de tip nog eens proberen om het snijoppervlak met olijfolie te besmeren... iemand al geprobeerd?

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo jul 04, 2012 12:43

Gisteren kipsate van de vegetarische slager met zelfgemaakte pindasaus en bami (soort Thaise bami van de natuurwinkel) met groenten. Zelfs mijn (normaliter) vleesetende man vond het oprecht lekker!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » wo jul 04, 2012 13:03

Dank jullie voor de avocado tips :) Dat ga ik zeker proberen :)

De Thaise wortel soep van gisteren was okay, maar miste wel iets. Hij was toch een beetje flauwig.

Vandaag wordt het Fish Flavoured aubergine uit Puur Plantaardig. Erg benieuwd naar :)
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

veggie84

Bericht door veggie84 » wo jul 04, 2012 16:00

Hoi Eef,

ik heb vandaag machandel mayonaise gekocht :)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do jul 05, 2012 10:36

Gisteren aten we een in elkaar geflanst 'Hokkaido soepje' van Japans bereide pompoen en kombu dashi die ik beide nog in de vriezer had en wilde opmaken. Daarna Teresa's stir-fry met knoflookstengels uit La Dolce Vegan!, waarbij ik de snijbiet heb vervangen door mizuna (raapstelen) en de sugar snaps door verse kapucijners. Dat vonden we erg lekker! Er hoorde rijst en een tahinsausje bij. Jippie, ik mag zo een kliekje als lunch. :)

http://farm9.staticflickr.com/8427/7506 ... 77ee_m.jpghttp://farm9.staticflickr.com/8151/7506 ... b6a4_m.jpg

Vanavond maak ik andijvie 'boemboe bali' met nasi goreng (restje rijst van gisteren) en tempé asem manis. O ja, en we hebben nog een open zakje emping. Nomnom!

Stokkie

Bericht door Stokkie » do jul 05, 2012 14:16

Vanavond eten bij mijn schoonmoeder. Ze is 81, en hoewel ze erg traditioneel kookt, doet ze altijd erg haar best voor me. Ik denk dat het vanavond zal zijn: aardappelen (gekookt of gebakken), met biologische gekookte wortels (omdat ik ooit een keer gezegd heb dat ik dat zo lekker vind), rauwkostsalade of komkommersalade en een alpro burger. Ze let er erg op dat ze mijn vleesvervanger niet aanraakt met de vork die zij voor vlees gebruikt. Wereldwijf is het!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do jul 05, 2012 14:56

Wow wat geweldig dat ze er zo'n rekening mee houdt!

Ik denk dat ik vanavond het tofu gerecht maak uit het La Dolce Vegan challenge topic.

Gisteren overigens op de Floriade geweest en daar hebben ze een heerlijke groentebouillon met citroengras en ernaast allerlei bakjes met extra vulling (groentes, rauwkost etc) was erg lekker, en verrassend dat we er iets konden eten naast patat :lol:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Plaats reactie