Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door DeVegetarische » vr feb 22, 2013 15:50

Een soort van linzensoepje met goedkope bio-winterpeen, die ik in kleine blokjes sneed. (is best veel penen, wat ik de komende dagen eet staat wel vast :P ) En wat knoflook en tomatenpuree.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » za feb 23, 2013 14:16

Zit vandaag twaalf uur lang op kantoor! 8)

Vanmorgen om 07:00 hier ontbeten met volkoren boterhammen met pindakaas + pure hagelslag.
Verder heel veel bij me op op te knagen: wortelen, paprika (drie kleuren), bleekselderij en rettich. In koken heb ik als ik vanavond thuis kom vast geen zin meer..

O, en flink wat koffie met sojamelk vandaag! :D

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » ma feb 25, 2013 18:40

Quinoa, doperwten en tempeh. Lekker simpel!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di feb 26, 2013 13:40

Gister als avondeten en vandaag als lunch: 'kaas'pompoensaus met macaroni, pompoen uit de oven, prei en gemarineerde tempeh.
Mmmmmmm!!! Echt heerlijk. Die 'kaas'pompoensaus is deze: http://ohsheglows.com/2011/10/13/vegan- ... eze-sauce/
Echt een superlekker recept (al heb ik 'm wel wat aangepast aan eigen smaak en wat ik in huis had), pompoen door de 'kaas'saus is erg lekker. Zonder de pompoen is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld de cheezy sauce uit veganomicon, maar misschien nog wel wat lekkerder.
Ik was dit recept dacht ik ergens op het forum tegengekomen pas geleden, maar ik kan niet meer vinden waar, maar aan degene die het gepost had: dankjewel!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 26, 2013 14:09

Lijkt me inderdaad lekker die pompoen kaassaus. Heb er van verschillende mensen al positieve dingen over gehoord.

Ik heb gisteren Mac&Shews gemaakt van de PPK. Daar gebruikt Isa Moskowitz zuurkool als 'geheim' ingrediënt voor haar kaassaus op basis van cashewnoten. Ik was al heel lang benieuwd naar dit recept, en ik vond het heel geslaagd. Ik denk dat je dit recept ook best aan zuurkoolhaters zou kunnen serveren zonder te vertellen wat erin zit. Ik vond alleen kaassaus en pasta een beetje te saai, dus ik had er ook wat beetgaar gestoomde broccoli door gedaan. En ik had nog een bakje champignons dat op moest, dus die heb ik meegebakken met de knoflook en ui en door de saus gepureerd.

Er was nog superveel over na gisteren, dus vandaag heb ik voor de lunch nog een flink stuk ervan gegeten. Ik vind het koud eigenlijk lekkerder smaken dan warm, heel geschikt om ergens mee naar toe te nemen dus. De saus is koud behoorlijk stevig en het heeft daardoor wel wat weg van een quiche. Ik ga dit zeker nog eens maken voor een potluck ofzo.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 04, 2013 13:02

Vanavond eten we 'jackfruit carnitas' uit Vegan eats world. Ik heb vanmorgen de stukjes versnipperde jackfruit al in de marinade gelegd, zodat de smaak er lekker in kan trekken. De marinade smaakt al heel lekker en bijzonder, dus ik ben erg beniewd naar het eindresultaat. We hebben geen tortilla's of tomaten in huis, dus ik denk dat ik de carnitas maar in pitabroodjes serveer, met wat koolsla en bonen, want er zit nauwelijks eiwit in jackfruit, dus qua voedingswaarde is het niet zo'n goede 'vleesvervanger'.

Mystique

Bericht door Mystique » ma mar 04, 2013 13:24

Ik heb eens een filmpje gezien waarin een kok jackfruit bereidt. Zag er vlezig uit. :mrgreen:

Waar heb je het jackfruit gekocht, Martine?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 04, 2013 13:48

Ik heb het gekocht bij toko Dun Yong, in de buurt van Amsterdam Centraal. Het zat in een groenig blik met de tekst 'young green jackfruit in brine' erop. Stond gewoon bij het andere ingeblikte fruit. Ongemarineerd lijkt de smaak een beetje op die van artisjokharten uit blik.

Mystique

Bericht door Mystique » ma mar 04, 2013 13:50

Oh ok, maar ik ben ook benieuwd of en waar het vers te verkrijgen is...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 04, 2013 14:34

Volgens mij heb ik het wel eens bij toko's zien liggen. Het is een joekel van een vrucht met een stekelige buitenkant. Dat is dan waarschijnlijk wel rijpe jackfruit, voor de carnitas moet je onrijpe hebben.

Marla

Bericht door Marla » ma mar 04, 2013 16:26

Volgens mij zijn de onrijpe niet vers te krijgen.
Pfff, een indonesische toko in onze buurt heeft een gerecht met jackfruit....wij hadden een vegetarische nasi besteld en dat zat erbij. Wij waren er allebei echt van overtuigd dat ze kip door ons eten hadden gedaan! Gelukkig was mijn moeder er ook en zij proefde het en wist zeker dat het geen vlees was, maar het lijkt er wel echt ontzettend veel op.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mar 04, 2013 20:28

Mijn onrijpe jackfruit koop ik inderdaad niet vers, maar in blik. Halve liter blik kost 1,29 ofzoiets (hangt een beetje van de toko af, online was het duurder zag ik). Ik vind het ontzettend lekker, maar het is wel slecht houdbaar, en je moet het vrij snel opmaken....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 04, 2013 21:18

Ja, het blik dat ik had was ook 1,29.

De carnitas zijn inderdaad super lekker geworden. Gelukkig had ik het zout in het recept al gehalveerd, want ik vond het nu nog behoorlijk zout. De ogenboontjes die ik erbij wilde eten heb ik het laatste kwartier van de kooktijd mee laten sudderen in de marinade van de jackfruit, zodat ze ook een Mexicaanse smaak kregen. Dit ga ik zeker nog vaker maken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mar 05, 2013 15:21

Hier nog een plaatje van hoe mijn jackfruit met ogenboontjes eruit zag:
http://vegetus.nl/wp-content/uploads/20 ... svlees.jpg

Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Eaolise » do mar 07, 2013 11:46

Sla, witte bonen, bruine bonen, vegan steak.

Melek

Bericht door Melek » ma mar 18, 2013 12:17

Dit weekend heb ik deze kokossoep met zwarte ogen bonengegeten:

http://boulderlocavore.com/2011/12/good ... -soup.html

Dat was zooooo lekker. Zou het vandaag wel weer willen maken :mrgreen:

Mystique

Bericht door Mystique » ma mar 18, 2013 13:18

Oeh, die ga ik woensdag, denk ik, proberen. Woensdag is hier altijd bonendag en ik ben momenteel inspiratieloos, dus dank je wel, Melek!

Melek

Bericht door Melek » ma mar 18, 2013 16:31

Zeker de moeite waard Mystique! Ik heb alleen dan het recept door de helft gedaan omdat het voor mezelf was en dan had ik er twee keer een enorme kom vol van. En ik heb er een beetje pit aan gegeven met een beetje chili poeder.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma mar 18, 2013 16:58

Er was een hele doos met beschadigde tomaten over op mijn werk, dus het wordt vanavond pasta met tomatensaus :) wel rijkelijk gevuld met taugé, boontjes, etc. etc.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma mar 18, 2013 17:25

Ik heb die ravioli uit die pot gegeten :) Van Danival.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Plaats reactie