Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
MBVegan31
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door MBVegan31 » zo jun 30, 2013 10:25

Gisteren overheerlijke tomaten-paprikasoep gemaakt en Lisette's risotto als hoofdgerecht.
Vanmiddag hebben we een vriendenmiddag en dat is altijd met eten.

Ik neem zelf maar wat dingen mee voor op het stokbrood, want dat zal er niet zijn.
Ik heb nog wat hummus, tomatentapenade en tofutti.

Als eten heeft ze bami en ik heb vegan kip langsgebracht dus daar zou ze voor mij een veganportie van maken.
Ik ben benieuwd (y)

Mystique

Bericht door Mystique » zo jun 30, 2013 12:45

Klinkt lekker die tomaten-paprikasoep en risotto! Ben benieuwd hoe het gesmaakt heeft. :P

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo jun 30, 2013 20:35

Heerlijk was 't Mistique maar veeeeels te weinig :mrgreen:

Guddumme de bami/nasi was te lekker voor woorden, ze had een veganmarinade gemaakt die m'n bek uit zou branden en gewoon TE lekker voor woorden was! Als ik geen veganist was zou ik mijn vingers opgegeten hebben erbij :mrgreen:

Stokkie

Bericht door Stokkie » ma jul 01, 2013 6:18

Gisteren bij mijn vader gegeten: halve aubergine, gevuld met een mengsel van kikkererwten, tomaat, ui, koriander, kruiden. Zó enorm lekker! Ik heb 2 van die schuitjes opgegeten en vandaag een kliekje met rijst mee naar mijn werk voor de lunch.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Mystique

Bericht door Mystique » ma jul 01, 2013 10:51

Lekker hoor, Stokkie. Is jouw vader ook vegan/vegetariër of had hij het speciaal voor jou gemaakt?

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo jul 03, 2013 12:08

Neeeee....mijn vader is een verstokte vleeseter helaas! Had hij speciaal voor mij gemaakt.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jul 03, 2013 17:15

Ik heb vandaag de Tofurky Pepperoni Pizza gegeten. Meegenomen uit Hamburg, Veganz. En deze was lekker!!! Zo lang geleden dat ik een kant en klare lekkere pizza heb gegeten. Het was het geld wel waard.
Waarom is tofurky toch niet wat algemener verkrijgbaar in Nederland / Europa :cry:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 03, 2013 17:40

Dani schreef:Waarom is tofurky toch niet wat algemener verkrijgbaar in Nederland / Europa :cry:
Jaaa, dat zou fijn zijn. Maar misschien komt dat nog, ooit. Daiya is nu ook in NL te koop, en Veggie4U heeft net de prijs een beetje verlaagd.

Wij aten vandaag linzen-pastinaak curry uit de vriezer, met pitabroodjes erbij. Soms is het zo fijn als je verleden-zelf eten voor je gekookt heeft dat je alleen maar hoeft op te warmen :grin: Ik ben ineens flink verkouden geworden, dus koken zat er even niet in.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 03, 2013 21:57

Pot vol blommen die pizza ziet er lekker uit, Dani! Smaakte het ook goed kazig?

Ik ga morgen naar de bios en vooraf een pizza halen bij New York Pizza. Ik vind ze nog steeds heel lekker zonder de kaas.

Vandaag haalde ik bij de Subway een broodje gezond. Ik gaf dus aan "een bruin broodje met alleen maar groenten", waarop ik eerst ongelovig de vraag kreeg "dus ook geen kaas?" en toen ik daar bevestigend op reageerde gaf ze aan dat ik de makkelijkste klant was van vandaag. Dat is weer eens een ander verhaal, want normaal krijg ik het tegenovergestelde te horen. :D

Ananas

Bericht door Ananas » do jul 04, 2013 6:27

Mystique schreef:Ik ga morgen naar de bios en vooraf een pizza halen bij New York Pizza. Ik vind ze nog steeds heel lekker zonder de kaas.

Vandaag haalde ik bij de Subway een broodje gezond. Ik gaf dus aan "een bruin broodje met alleen maar groenten", waarop ik eerst ongelovig de vraag kreeg "dus ook geen kaas?" en toen ik daar bevestigend op reageerde gaf ze aan dat ik de makkelijkste klant was van vandaag. Dat is weer eens een ander verhaal, want normaal krijg ik het tegenovergestelde te horen. :D
I don't wanna ruin your party, maar ik dacht dat de pizzabodems van NYP niet vegan waren...
In elk geval niet alle broodjes van Subway zijn vegan, maar ik weet niet meer precies welke wel en welke niet.

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 04, 2013 9:53

Heb al een tijdje geleden gecheckt bij hun (NYP) en de bedrijfsleider gaf aan van wel. Zal het vanavond wel nog een keertje vragen, maar ik ga ervan uit dat het deeg nog steeds bestaat uit meel en water.
*Heb gebeld; volmondig "ja!" en de soja is gmo vrij* :thanks:

En de bruine broodjes van de Subway zijn in ieder geval wel vegan. Heb ik ook al eens gevraagd, heb toen zelf de ingrediëntenlijst op de doos mogen zien.

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 04, 2013 12:36

Momenteel ligt de quinoa te weken. Ik ga een poging doen tot 'Martines' cashewkaasje. Ik hoop alleen niet dat er helemaal geen licht bij mag (ik zag alleen direct zonlicht), want het deksel is doorzichtig.

Nu nog op zoek naar niet gebrande cashewnoten. Ben verdorie gister nog bij de natuurwinkel geweest.
Ik ben er erg benieuwd naar. Ik laat over een paar dagen weten of ie is gelukt.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jul 04, 2013 12:47

Mystique schreef:Momenteel ligt de quinoa te weken. Ik ga een poging doen tot 'Martines' cashewkaasje. Ik hoop alleen niet dat er helemaal geen licht bij mag (ik zag alleen direct zonlicht), want het deksel is doorzichtig.

Nu nog op zoek naar niet gebrande cashewnoten. Ben verdorie gister nog bij de natuurwinkel geweest.
Ik ben er erg benieuwd naar. Ik laat over een paar dagen weten of ie is gelukt.
Tof! Licht maakt niet zo veel uit, als het potje maar niet in de volle zon staat.

De goedkoopste ongebrande cashewnoten vind je verrassend genoeg bij Lidl: 1,99 voor 200 gram. Toko's hebben ze soms ook.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 04, 2013 12:51

Dat meen je! Ik moest toch nog bij de Lidl langs, eens kijken of ze ze hier ook hebben. Thanks voor de tip!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do jul 04, 2013 17:34

Of gewoon zak met walnoten en zelf doppen?

Dat kaasje wou ik ook nog eens gaan proberen ja, laat je weten hoe het was?

Truus

Bericht door Truus » do jul 04, 2013 18:53

Vandaag een sausje gemaakt voor over alles. Gewooen rauwe cashews van de Lidl met water in de blender en even laten staan in de juskom tot het dikker werd. Het smaakte zoet, was ook lekker geweest over een vruchtensalade of sorbet. Maar die hadden we niet.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do jul 04, 2013 19:47

Mystique schreef:Pot vol blommen die pizza ziet er lekker uit, Dani! Smaakte het ook goed kazig?
In het begin bij de eerste hapjes vond ik dat het kaziger mocht, maar later werd het steeds lekkerder. Had wel 2 pizza's kunnen opeten, zo lekker was het :oops:

Vandaag voor het eerst zelf verse pasta gemaakt! Dankzij het kookboek Nonna's Italian Kitchen van Bryanna Clark Grogan. Ik had op Koninginnedag een pastamachine gevonden voor weinig, en nu voor het eerst gebruikt. Volgende keer iets korter koken maar het was lekker!!
Ik had er knoflook, spinazie en cherrytomaatjes doorheen gedaan. nomnomnom :P :P

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do jul 04, 2013 23:28

Dani schreef:Vandaag voor het eerst zelf verse pasta gemaakt! Dankzij het kookboek Nonna's Italian Kitchen van Bryanna Clark Grogan. Ik had op Koninginnedag een pastamachine gevonden voor weinig, en nu voor het eerst gebruikt. Volgende keer iets korter koken maar het was lekker!!
Ik had er knoflook, spinazie en cherrytomaatjes doorheen gedaan. nomnomnom :P :P
Oh klinkt goed, en lekker zomers! Dat pastadeeg van Bryanna Clark Grogan had ik ook al eens gemaakt voor ravioli, maar laatst heb ik er voor het eerst spaghetti van gemaakt met een geleende pastamachine. Was wel leuk, maar ook een hoop gedoe! Ik had van tevoren niet bedacht hoe ik al die slierten uit elkaar zou houden, dus uiteindelijk stond de keuken vol met bouwwerken van potten en bussen met ovenrekken erop om alle spaghetti in de lucht te houden :p Hoe heb jij dat aangepakt?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr jul 05, 2013 0:07

Niet zo slim: ik heb ze op 1 hoop gegooid.. oops... Dat was dus wel weer een werkje om ze losjes in de pan te krijgen, en dat lukte niet overal ( waren ze aan elkaar gekleefd).
Geen idee hoe ik het een volgende keer ga doen. Ik heb niet zoveel "hang" ruimte. Misschien met lagen bakpapier op elkaar?
Had jij het met kikkererwten meel gedaan of met sojameel? Ik het eerste en het beviel goed.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr jul 05, 2013 8:38

Bakpapier lijkt me ook wel een goed idee! Als het maar niet te zwaar wordt en aan elkaar plakt... maar bij mij droogde het juist weer aan het droogrek vast. Ik moet nog even oefenen :mrgreen:
Ik heb het recept alleen nog maar met kikkererwtenmeel gemaakt, maar ik vind het altijd goed werken. Het ruikt nooit zo lekker als het rauw is vind ik, maar na het koken vind ik het goed! Wel anders qua smaak dan de gedroogde pasta die ik normaal gebruik, maar dat zal bij verse ei-pasta ook wel zo zijn. Als ik nog eens sojameel heb wil ik dat ook wel proberen, dat gebruik ik eigenlijk niet zo vaak (ben gek op kikkererwten!)

Plaats reactie