Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Bonnie
Contacteer:

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Bonnie » ma mei 23, 2011 13:42

cavia schreef:Wat kan ik met venkel? Heb al wat gebruikt in een salade, maar vind er niet veel aan. Als iemand een lekker recept/idee heeft, hoor ik het graag.
Ik vind de Moroccan Chickpea Patties uit Vive le Vegan een lekker recept met venkel. Ik heb ze zelf ooit één keer gehad maar moet ze ook snel nog eens maken. Hier is een online versie als je het boek niet hebt.

cavia
Leefwijze: veganist

Bericht door cavia » ma mei 23, 2011 14:24

Ah, dankjewel! Ga ik die er maar mee maken (:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma mei 23, 2011 15:19

cavia schreef:Ah, dankjewel! Ga ik die er maar mee maken (:
Ik hoop dat ze jou ook goed bevallen :-D

Ik heb trouwens vegan haggis gekocht, iemand nog serveersuggesties daarvoor? :p

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 23, 2011 18:50

op je bord met een doedelzak? :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di mei 24, 2011 14:37

cavia schreef:Wat kan ik met venkel? Heb al wat gebruikt in een salade, maar vind er niet veel aan. Als iemand een lekker recept/idee heeft, hoor ik het graag.
Ik heb laatst venkel door mijn groentencurry gedaan, met o.a. aubergine, paprika, kokos, kool en prei. Was lekker.

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 26, 2011 16:31

Ik vind venkel zo los of door een curry niet zo lekker, omdat het nogal anijzig smaakt (en dan 'bederft' het wat mij betreft de curry :wink: ).

Heb laatst de venkel die in mijn groentepakket zat met balsamico-azijn in de oven gemikt, en daar ging de weeiige smaak van weg :grin: , dus dat heb ik nog maar een paar keer gedaan. Heel simpel, Venkel schoonmaken, in stukken snijden, in oven schaal stoppen, balsamico erover gieten, en op 180 graden (ofzo) de oven in, tot de azijn bijna stroop is geworden.
Heb de venkel ook wel eens gemengd met rode kool, maar ook dan vond ik het anijzige minder lekker.

Langer geleden heb ik er ook wel eens rijstbootjes van gebouwd (de venkel als bootje gebruiken, en vullen met rijst en noten etc). Dat was ook erg lekker, maar zoals gezegd, je moet van de anijssmaak houden :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

cavia

Bericht door cavia » vr mei 27, 2011 7:08

Ik heb er die Moroccan Chickpea Patties van gemaakt! Heb de venkel wel heel fijn gemaakt in het hakmolentje van de staafmixer (haha, anders zou ik ineens zou groot stuk anijs-smaak hebben in mn burger). Maar het was best lekker hoor. Zou alleen uit mezelf geen venkel kopen.
O ja, de waren alleen niet heel stevig, die burgertjes. Misschien kwam dat omdat ik ze in de oven had gebakken?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr mei 27, 2011 11:18

Bij mij waren die patties ook totaal niet stevig nee. Ze waren een beetje te slap om echt burgers te noemen, maar ik vond ze wel lekker :) Ik hou juist wel van die venkelsmaak, maar het kan soms wel overheersen inderdaad...
Fijn dat het ook met zo'n hakmolentje lukt! ik heb nu geen keukenmachine meer en vroeg me al af of ik dit recept nog kon maken met de staafmixer.

Ananas

Bericht door Ananas » ma okt 24, 2011 17:12

Wat doen jullie met bieten? ik heb zo'n vacuum pakje liggen en ik weet t niet zo goed. kan je die ook roosteren als verse bieten, of wordt het dan weeig?
wil iets anders dan de aardappel-bieten-seitanworst die het meestal wordt :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma okt 24, 2011 17:37

Borsjstj!

cavia

Bericht door cavia » ma okt 24, 2011 17:53

bietensalade? bieten in stukjes snijden, walnoten, appel, rozijnen, augurk (en evt bosui) en krokant gebakken tempeh erbij. is heel lang mijn meeneemlunch geweest.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma okt 24, 2011 18:05

Ik deed ze dungesneden door de salade met sla en bijv. tofuricotta (of amandelfeta of andere zachte vegakaas) en verder ui en dressing enzo, was lekker samen! Verder eet ik ze niet vaak... dat van Kirsten klinkt ook heel goed met tempeh erbij, mmm.
*heeft nu trek in salade maar geen sla* :(

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » ma okt 24, 2011 21:45

Ananas schreef:Wat doen jullie met bieten? ik heb zo'n vacuum pakje liggen en ik weet t niet zo goed. kan je die ook roosteren als verse bieten, of wordt het dan weeig?
Wat wij hier in huis lekker vinden is om een klein uitje te snipperen, paar teentjes knoflook te persen en dit te fruiten in een beetje olijfolie. Flinke scheut balsamico-azijn erbij en eventueel nog wat kruiden (marjolein, tijm, rozemarijn). De in blokjes gesneden bietjes toevoegen en nog even laten stoven.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 25, 2011 7:54

Die vacuum bieten zijn volgens mij meestal al gaar, dus dan hoef je ze niet meer te roosteren of koken. Ik heb wel eens gevulde bieten gemaakt: Bietjes door de helft snijden, beetje uithollen. Uitje fruiten, beetje vegagehakt, gistvlokken en de bietenpulp erbij. Bietjes vullen en dan even bakken/opwarmen in de oven of magnetron.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » di okt 25, 2011 22:08

Bietenrisotto!
'Gewoon' risotto, maar dan met bietjes, en dus heel roze :mrgreen:
Bietjes in blokjes van 1cm snijden (ofzoiets), uitje fruiten, rijst fruiten tot ze glazig zijn, dan bietjes en een lading bouillon erbij.
Naar eigen inzicht kruiden, paddo's, etc etc erbij.
Server met bijvoorbeeld sla van spinazie (of snijbiet ofzo, wat je maar hebt), cherry-tomaatjes en vega-ricotta, pietsie balsamico, en dan jummie!!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di okt 25, 2011 22:24

Wat is die vega ricotta waar jullie het steeds over hebben?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di okt 25, 2011 23:08

Jasmijn schreef:Wat is die vega ricotta waar jullie het steeds over hebben?
Eigenlijk gewoon fijngekruimelde tofu met citroen, kruiden en edelgist enzo, maar ik vind het echt heel lekker! Ik gebruik meestal het recept uit Veganomicon (staat ook online hier). Deze versie met gepureerde cashewnoten is ook heerlijk, vooral in lasagne en andere pastagerechten :) Als je wilt wil ik ook wel even een Nederlandse versie sturen trouwens als dat liever hebt dan Engels!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 26, 2011 15:03

Ananas schreef:Wat doen jullie met bieten?
Inderdaad bietenrisotto (al genoemd), salade, bietenhoumous (deel biet door de houmous pureren met wat komijn), of oosterse bietensoep: ui, knof, bleekselderij, bouillon en kokosmelk, evt. garneren met koriander.

Vorige week choco-bietentaart gemaakt maar dat was met rauwe biet (zie het kookboekendraadje)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

cavia

Bericht door cavia » wo okt 26, 2011 15:05

wat heb je er uiteindelijk mee gedaan?

Ananas

Bericht door Ananas » wo okt 26, 2011 15:28

Oh, het ligt er nog. Het ligt er al 3 maanden :p Heb nu ook verse groenten in huis. Ben er nog steeds niet uit wat ik ermee ga maken, in elk geval bedankt voor de inspiratie allemaal!

Plaats reactie