suikervervangers

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
verlorentuig

suikervervangers

Bericht door verlorentuig » zo okt 21, 2007 19:16

Ik wil minder suiker gebruiken in taarten etc en ben dus nu op zoek naar -gezondere- zoetmakers.
Ik weet dat je dadels en ahornsiroop kunt gebruiken.
Maar hoeveel ahornsiroop kun je gebruiken dat het niet te zoet wordt? Ik heb het idee dat het vrij sterk spul is.

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet » zo okt 21, 2007 19:19

ik ken het probleem, ik heb zelf maisstroop en ahornstroo in de kast staan, maar hoeveel je overal in moet gooien dat weet ik niet. Ik doe dan ook maar wat, met het gevolg dat het soms niet zoet genoeg is (ik doe er eerder te weinig in dan teveel), maar dan mik ik er later nog wel wat door....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Nanja

Bericht door Nanja » zo okt 21, 2007 21:47

Ik heb gisteren appel-walnoot-kaneel-zandkoekjes gebakken met appeldiksap als zoetstof. Ik kon aan het deeg ongeveer wel proeven hoe zoet t moest zijn
Ik heb ook gebakken met poederzoetstof en vloeibare natrena maar daar worden koekjes heel droog en vies en bitter van, hoewel op de verpakking staat dat t kan.
ik heb kwarktaart met poederzoetstof gemaakt en dat ging dan wel prima, ondanks enige verhitting

nog op het probeerlijstje: stevia en fructose
het vervelende is dat suiker bij cakes en taarten vaak deel uitmaakt van het uiteindelijke volume, en dat valt weg bij het gebruiken van andere soorten zoetstof.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » za nov 17, 2007 8:31

Je kan ook agavestroop en rijststroop gebruiken.
Ik weet ook niet precies hoe de verhouding dan moet zijn.

Gast

Bericht door Gast » za nov 17, 2007 18:31

Ik heb het kookboek 'simple treats' en daarin gebruiken ze alleen maar gezonde suikers. Vooral oerzoet (ingedikt rietsuikersap) en ahornsiroop. Dat laatste vind ik best wel duur, dus daar gebruik ik vaak agavesiroop voor met wat melassestroop. Alleen agavesiroop lukt ook goed.
De recepten in 'simple treats' zijn vaak aan de zoete kant, en ik gebruik meestal minder dan dat er in het recept staat.

Monique39

Re: suikervervangers

Bericht door Monique39 » vr mar 21, 2008 22:02

Hallo. Ik ben kort geleden begonnen met mijn eigen recepten blog. Ik heb wat heerlijke recepten die gezond zijn en wil die graag met andere mensen delen. Ik probeer ook zo veel mogelijk gezonde suikers te gebruiken. Dus, als je zin hebt- neem dan een kijkje...
Groeten, Monique
http://receptenmonique.blogspot.com" target="_blank
:welcome:

ingenting

Re:

Bericht door ingenting » za mar 22, 2008 0:14

Gast schreef:Ik heb het kookboek 'simple treats' en daarin gebruiken ze alleen maar gezonde suikers. Vooral oerzoet (ingedikt rietsuikersap) en ahornsiroop. Dat laatste vind ik best wel duur, dus daar gebruik ik vaak agavesiroop voor met wat melassestroop. Alleen agavesiroop lukt ook goed.
De recepten in 'simple treats' zijn vaak aan de zoete kant, en ik gebruik meestal minder dan dat er in het recept staat.

+1, die wilde ik net aanraden:)

Agave stroop is *heel* zoet, vind ik... dus soms gebruik ik ook iets minder dan de hoeveelheid zoetstof die in het recept staat:)

Meestal wanneer ik koekjes bak gebruik ik ± 1/4de cup ( 1 cup is ± 240-250ml) agave voor 1 1/2 cup bloem.
La maquereau des petits g?teaux (h)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za mar 22, 2008 7:51

@monique39, Leuke site! Ik heb al wat recepten gezien om uit te proberen.

Nog even over de hogere kosten van ongeraffineerde suiker. Ik bestel al een tijdje SVE's, dus een hele doos van agave of oerzoet. (dit doe ik ook wel bij andere dingen die veel gebruikt worden zoals sojamelk, tomatenpuree, rozijnen) Daar krijg ik 10% korting op. Wachten op een aanbieding heeft hier niet zoveel zin, want oerzoet en agavesiroop zijn hier nooit in de aanbieding. In een doos agavesiroop zitten 6 flesjes en in een doos oerzoet zitten 12 zakjes. Dat laatste is wel veel, maar ik bak veel voor mijn gezin. Ik kan nu wel weer een halfjaar vooruit :wink:

Ineke

Bericht door Ineke » za mar 22, 2008 22:49

Stevia plantaardig duur maar veilig,
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo mar 23, 2008 8:47

Ik heb stevia geprobeerd. Zat in flesjes met als conserveermiddel alchohol. Ik vond dat niet lekker. Had ik mijn thee gezoet met stevia, zat ik in de alcoholdampen :?

monique39

Bericht door monique39 » ma mar 24, 2008 13:06

Nog bedankt Annikka-Ayla voor de complimenten over mijn site.

Ik wilde nog even iets zeggen over suikervervangers. Natuurlijke suikervervangers hebben allemaal hun eigen uitgesproken smaak en ze zijn moeilijk om met elkaar te vergelijken. Ahorn en oersuiker zijn ook heel anders dan de andere stropen. Ze zijn goed te gebruiken bij b.v. pannenkoeken, chocolade, pinda's en kokosgerechten. Zooo lekker en niet te vervangen door een andere suiker! Ik heb altijd wel een fles ahorn in de koelkast staan, maar hij gaat ook niet zo snel op. Een fles ahorn is trouwens een leuke kado tip!
Dan heb je al die andere stropen, en je moet gewoon weten welke je gaat gebruiken voor welk recept. Ik heb nu een citroen/bessencake op mijn blog gezet waar ik maismoutstroop voor gebruik. Je proeft ook duidelijk welke stroop ik heb gebruikt, en daarom moet je weten wat je doet. Een recept kan tegenvallen als je de verkeerde gebruikt. Voordat ik een stroop uitkies, proef ik ze om te kijken wat het beste past- het is een kwestie van experimenteren en in het begin blijft het een gok! Eigenlijk zijn de natuurlijke keuken en de suikervervangers heerlijk en zo divers en interessant! Gewone suiker is gewoon zoet- maar al die heerlijke natuurlijke suikers maken het koken echt een kunst en uitdaging!!

LouLou

Bericht door LouLou » ma apr 28, 2008 16:27

Proef gewoon het deeg! Omdat je geen eieren gebruikt kan je gewoon het deeg proeven, ziek zal je er niet van worden. Alleen als je balkpoeder of gist gebruikt niet teveel snoepen. Anders zul je buikpijn krijgen.

antje

Bericht door antje » za nov 08, 2008 13:15

Heel simpel: agave heeft een zoetkracht van 1,3 ten opzichte van suiker. Dus in elk recept de suikerhoeveelheid door 1,3 delen en je hebt het agavegewicht.

Framboos

Bericht door Framboos » za nov 08, 2008 13:42

Maar het hangt natuurlijk wel af van wat je ermee doet. Als je het voor chocomelk gebruikt oid, dan is het idd geen probleem om het zo te vervagen. Maar als je een taart bakt en je gaat van suiker naar agave, dan voeg je extra vloeibaar spul toe en verminder je de hoeveelheid droog spul, waardoor je andere verhoudingen creëert.

Truus

stevia

Bericht door Truus » vr jun 17, 2011 9:50

Kwam vandaag in de Kruidvat stevia tegen, drie soorten: poeder, vloeibaar en oplostabletjes. Hoe ik die oplostabletjes uitwendig zou kunnen gebruiken stond er niet bij.;)

Helaas is het niet puur, er zit 5% andere dingen door, ook bij de poeder. Maar wel een vooruitgang dat dat nu in een reguliere winkel gewoon op de plank staat.

Flora

Bericht door Flora » vr jun 17, 2011 11:44

Ik had een paar jaar geleden stevia besteld online. Wel even wennen hoe vreselijk weinig je moet gebruiken.
Het is nu nog steeds niet op, maar inderdaad fijn dat als het op is ik het ook gewoon in de winkel kan kopen.

Plaats reactie