Keukentips

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Keukentips

Bericht door Wanda » do aug 14, 2008 22:18

melancholy schreef:Goed uit laten lekken deed ik inderdaad nooit echt.. misschien max 5 min. ofzo
Ik haal de tofu altijd uit het pak, spoel het onder de kraan en knijp het voorzichtig een beetje uit.
Ik zou zeggen dat dat zo'n 20 seconden duurt. :)

Als je de tofu wat langer wilt bewaren kan je het in een schaaltje water in de koelkast doen.
Elke dag water verversen. Het blijft dan een paar dagen goed.
Je kan het ook bevriezen.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr aug 15, 2008 10:20

als je het in water in de koelkast zet wel zo dat de tofu onder water ligt.... 9ik doe dat wel eens niet, en dan droogt 1 kant uit :( )
Bevriezen kan wel, maar dan verandert wel de structuur. Bakken en dan bevriezen werkt bij mij meestal beter (tenzij je er natuurlijk wat anders mee wil doen dan bakken.... :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wennepen

Bericht door Wennepen » vr aug 15, 2008 14:03

Dank voor de tips!

jet
Moderator

Bericht door jet » zo aug 17, 2008 8:46

tomaten ontvellen gaat makkelijker als je sneetjes maakt in de tomaat, en ze even in water blancheert. Je trekt het vel er dan zo af....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » zo aug 17, 2008 9:29

je zet ze best terug onder (vers) water om te bewaren

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * » ma jan 05, 2009 19:37

Tip voor guacamole:

Als je de pit van de avocado bewaart en dan in de guacamole legt als die klaar is wordt hij niet bruin! Tip van iemand uit colombia die hele lekkere guacamole kan maken :D
* PeAcE *

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di jan 06, 2009 0:28

* HiPpY * schreef:Tip voor guacamole:

Als je de pit van de avocado bewaart en dan in de guacamole legt als die klaar is wordt hij niet bruin! Tip van iemand uit colombia die hele lekkere guacamole kan maken :D
Is dat echt waar? Waarom wordt de avocado rond de pit dan bruin als die open is?

HiPpY

Bericht door HiPpY » di jan 06, 2009 10:46

Het werkt echt! ik heb het nu 2 keer gezien en zelfs na meer dan 2 uur op tafel was hij nog helemaal mooi groen. Ik zou niet weten hoe het werkt en waarom hij wel bruin word als je 'm niet prakt maar open snijdt...

Wen

Bericht door Wen » di jan 06, 2009 14:52

Hebben ze bij de geprakte advocado geen citroen bij gedaan? Want dat voorkomt bruin worden.

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * » ma jan 12, 2009 14:43

Dat kan idd ook, maar dat had hij juist niet gedaan omdat hij vind dat dat de smaak beinvloed.
* PeAcE *

Tralala

Bericht door Tralala » vr apr 03, 2009 18:05

Ik heb wel eens grote hoeveelheden groenten of fruit die dreigen niet opgegeten te worden. Die kook ik dan op met agar-agar, en voor het afkoelen giet ik het in dezelfde bakvorm waar ik het brood in bak. Wanneer het stijf geworden is kun je er plakjes van snijden die precies op het brood passen!

Jippia

Bericht door Jippia » wo mei 20, 2009 21:00

Nog een tip: Ik heb bij de Xenos voor ongeveer 3 euro een koksmes gekocht en bij de Blokker een slijpertje. Ook voor een paar euro. Werkt perfect. Ook de gewone aardappelschilmesjes van rvs krijg ik er weer scherp mee. Het mes van de Xenos bevalt ook prima. :)

Ananas

Bericht door Ananas » do mei 21, 2009 6:08

Jippia schreef:Nog een tip: Ik heb bij de Xenos voor ongeveer 3 euro een koksmes gekocht en bij de Blokker een slijpertje. Ook voor een paar euro. Werkt perfect. Ook de gewone aardappelschilmesjes van rvs krijg ik er weer scherp mee. Het mes van de Xenos bevalt ook prima. :)

Ik had bij de Lidl een keer een messenset gekocht, 5 euro voor een broodmes, koksmes en een fileermes (ok die was dan nutteloos). Het is echt de beste aankoop voor m'n keuken ooit geweest, zo'n koksmes maakt alles zoveel beter!

Jippia

Bericht door Jippia » do mei 21, 2009 16:32

Bij de Lidl kun je soms aan hele goede spullen komen. Ik heb er vier koekenpannen gekocht van emaille met een antiaanbaklaag. Twee formaten (28 en 24 cm) en van elk formaat twee stuks, want zo duur waren ze niet. Ben er erg blij mee. Heel wat beter dan die dunne aluminium gevallen die ik eerst had. Twee pannen van hetzelfde formaat is ideaal als je pannenkoeken bakt, in de ene pan roerbakgroenten bakt en in de andere krieltjes, of aardappelschijfjes, gekruide aardappelpartjes en andere dingen die je niet in één pan kwijt kunt.

Truus

Bericht door Truus » di jun 09, 2009 11:21

* HiPpY * schreef:Als je de pit van de avocado bewaart en dan in de guacamole legt als die klaar is wordt hij niet bruin!
Ik doe er wat gemalen doperwtjes doorheen voor de kleur.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » zo jul 05, 2009 19:57

Ik heb gisteren bij het Kruidvat een minihakkertje gekocht voor €10. Hij doet hetzelfde als een staafmixer maar je hoeft geen kracht te zetten. Mijn keukenmachine had het begeven en ik dacht dat dit dingetje wel handig zou zijn. En dat is ook zo, hij is niet groot, heeft veel vermogen en je maakt hem snel schoon. Ideaal voor het fijnhakken van groente of noten, pinda's en zo. Ik vind het een superding voor dat geld :D !

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo sep 09, 2009 12:27

Groentes stomen, bijv broccoli en bloemkool. Hebben veel lekkerdere structuur en veel meer smaak dan gekookt.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo sep 09, 2009 12:33

Esther A schreef:Ik heb gisteren bij het Kruidvat een minihakkertje gekocht voor €10. Hij doet hetzelfde als een staafmixer maar je hoeft geen kracht te zetten. Mijn keukenmachine had het begeven en ik dacht dat dit dingetje wel handig zou zijn. En dat is ook zo, hij is niet groot, heeft veel vermogen en je maakt hem snel schoon. Ideaal voor het fijnhakken van groente of noten, pinda's en zo. Ik vind het een superding voor dat geld :D !
Hoe klein wordt het? Wat kan er allemaal in? Zachte of harde dingen? Kan je gewoon je groente hiermee laten snijden ipv het zelf te doen?

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » wo sep 09, 2009 14:09

Voor mensen die vaak paprika's gebruiken: Het is vaak lastig die laatste zaadlijst eruit te krijgen. Ik gebruik daarvoor zo'n meloen-bolletjes-lepel (of hoe zo'n ding heet):
http://www.hungryfeelings.be/media/blog ... elepel.jpg
Gaat echt heel handig! (je schraapt de zaadlijst als het ware eruit)
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di sep 29, 2009 12:16

Vanavond wil ik witlof in de oven maken. Madhur Jaffrey schrijft dat je dan de witlof eerst kan bakken in een vuurvaste schaal op een warmtebron (en daarna de oven in). Welke vuurvaste schaal zou hiervoor geschikt zijn?

Plaats reactie