Wat is...? En waar vind ik dat?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
snoopy
Leefwijze: vegetarier

Re: Wat is...? En waar vind ik dat?

Bericht door snoopy » za nov 13, 2010 18:28

lente-ui

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door JudithK » za nov 13, 2010 19:20

gewoon bosui, in de supermarkt
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla » za nov 13, 2010 22:45

Volgens mij vergissen jullie je. Spring greens zijn bladeren van een koolsoort die verwant is aan (oa) boerenkool. Ik denk dat je afhankelijk van het recept het beste boerenkool kunt gebruiken of een andere groene bladgroente.

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 14, 2010 11:18

Ja, lente-ui is spring onion. Google maar eens op afbeeldingen met 'spring greens'.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo nov 14, 2010 19:20

Marla schreef:Volgens mij vergissen jullie je. Spring greens zijn bladeren van een koolsoort die verwant is aan (oa) boerenkool. Ik denk dat je afhankelijk van het recept het beste boerenkool kunt gebruiken of een andere groene bladgroente.
De info die ik kan vinden (en de plaatjes op google) zijn inderdaad koolsoorten. Maar de vraag was meer wélke koolsoort(en) precies.
Lente-ui en bosui zijn volgens mij echt iets heel anders.

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 14, 2010 19:42

Fynnya schreef: De info die ik kan vinden (en de plaatjes op google) zijn inderdaad koolsoorten. Maar de vraag was meer wélke koolsoort(en) precies.
De soort is spring greens. :wink: Oftewel, heel veel koolsoorten hebben geen Nederlandse naam, omdat ze hier niet bekend zijn/niet verbouwd/gegeten worden.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma nov 15, 2010 11:23

...en de manier waarop je kool verbouwd wordt (hoe lang het staat) is bepalend voor de smaak en textuur enzo, dus niet alle kolen zijn even geschikt....
Kwestie van proeven :mrgreen: of misschien je kalender checken en kijken welke kool vooral in de lente geoogst wordt (neem aan dat de naam 'spring' greens daarvandaan komt tenminste)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di nov 16, 2010 0:46

Het gaat mij niet om de smaak, ik kwam de term een paar keer tegen in voedingsrichtlijnen, als groente die veel van bepaalde voedingsstoffen heeft.

lena

Bericht door lena » di nov 16, 2010 10:29

Dan komt boerenkool het dichtst in de buurt omdat dat ook Brassica oleracea Acephala is. Als je op zoek bent naar specifieke vitamines/mineralen wil ik ook wel een lijstje maken met groentes die daar veel van hebben.

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » do dec 02, 2010 16:59

Ik ben op zoek naar nutritional yeast/edelgist. We hadden twee hele grote potten uit Duitsland, maar die zijn nu helaas op :(:(:( Ik kan ze hier (in Nijmegen) bij geen enkele natuurvoedingswinkel vinden, maar heb het idee dat ik er gewoon overheen kijk. Zou iemand de gangbare verpakking kunnen omschrijven (of misschien zelfs een foto'tje uploaden...?) of uitleggen in welk schap het normaal gesproken staat? In ruil voor de uitleg krijg je de eeuwige dank van mijn smaakpapillen :)

lena

Bericht door lena » do dec 02, 2010 17:26

http://94.100.114.33/896500001-89655000 ... _ybxL.jpeg
Het staat vaak niet op een logische plek. Bij mijn winkel staat het nu bij de ontbijtgranen/muesli, bij mijn vorige winkel bij de voedingssupplementen. Ik zou gewoon even vragen bij je natuurvoedingswinkel, ze hebben het vast. Vraag naar gistvlokken.

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » do dec 02, 2010 17:59

Superbedankt! Het plaatje is heel fijn en de uitleg over rare plaatsen waar 't kan staan ook!
Heb 't inmiddels twee keer gevraagd in de winkel en twee keer een glazige blik als antwoord gekregen, waardoor ik me maar niet aan een derde keer heb gewaagd. Misschien had ik gewoon de verkeerde/net nieuwe medewerkers.

Ananas

Bericht door Ananas » do dec 02, 2010 18:15

Dat kreeg ik ook bij de ekoplaza. Bij de Natuurwinkel hebben ze het wel.

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 02, 2010 20:06

Purplehippie schreef:Superbedankt! Het plaatje is heel fijn en de uitleg over rare plaatsen waar 't kan staan ook!
Heb 't inmiddels twee keer gevraagd in de winkel en twee keer een glazige blik als antwoord gekregen, waardoor ik me maar niet aan een derde keer heb gewaagd. Misschien had ik gewoon de verkeerde/net nieuwe medewerkers.
Het staat altijd naast de potten lecithine, en het staat idd op rare plekken. Bij de mijne nu onder de granen, naast het lijnzaad.

lena

Bericht door lena » vr apr 29, 2011 15:00

Kunnen jullie ergens gepelde edamame kopen? Dus net als doperwtjes ofzo, uit de diepvries? Mijn toko verkoopt het wel, maar dan zitten ze nog in de peulen, en ik vind het best veel werk om dat te pellen. Wel leuk om te doen voor een klein beetje, maar niet als ik er echt recepten mee wil maken.

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » vr apr 29, 2011 18:47

Toko DunYong in Amsterdam verkoopt edamame gepeld diepvries, netto nog goedkoper dan de ongepelde.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr apr 29, 2011 20:11

Volgens mij zag ik bij de Amazing Oriental zowel gepelde als ongepelde in de vriezer liggen, maar ik heb zelf nog nooit edamame op dus ik weet niet zeker of het het goede was. Wil het ook wel graag eens proberen!

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » ma nov 05, 2012 18:12

Agar agar of agar powder. Het wordt gebruikt als gelatine vervanger in vegan pie in the sky en het ziet er naar uit dat als ik uit dat boek wil bakken, ik het spul echt nodig heb ;) Dus waar kan ik het halen?

Mijn dank is groot, want ik ben erg nieuwsgierig naar het boek.
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » ma nov 05, 2012 18:14

lena schreef:Kunnen jullie ergens gepelde edamame kopen? Dus net als doperwtjes ofzo, uit de diepvries? Mijn toko verkoopt het wel, maar dan zitten ze nog in de peulen, en ik vind het best veel werk om dat te pellen. Wel leuk om te doen voor een klein beetje, maar niet als ik er echt recepten mee wil maken.
Bij verschillende toko's verkopen ze al gepeld in zakken die je in de diepvries kunt vinden :) Hier in Nijmegen in het centrum bijvoorbeeld hebben ze die.
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 05, 2012 19:20

Agarpoeder vind je bij toko's en biologische winkels. Bij toko's is het supercheap. Je moet trouwens in NL je best doen om flakes te vinden en als je ze hebt gevonden moet je ze vooral niet kopen, want in VPITS (en bijna alle andere recepten) wordt de poedervorm gebruikt.

Agar was één van de beste ontdekkingen van mijn vegan bestaan (hoewel ik het al kende van het microbiologisch lab :p), je kan er zo geweldige dingen mee maken en die taarten uit VPITS simply rock!

Plaats reactie