Recepten uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Recepten uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Bericht door Dani » vr jun 15, 2012 18:52

Op het idee gebracht door het topic Recepten uit Quick-fix Vegan van Robin Robertsongaan Gnoe en ik om en om elke maand een recept kiezen uit het kookboek La Dolce Vegan van Sarah Kramer, die we dan maken.

http://cache1.bdcdn.net/assets/images/b ... 521879.jpg

Natuurlijk kan iedereen mee doen! :D 8)

Foto's van het gerecht dat je / we hebben gemaakt laten we dan in dit topic zien. Zo maak je eens gerechten die je misschien zelf niet zou hebben gekozen, maar toch ontzettend lekker blijken te zijn.

Het eerste recept dat ik graag zou willen maken is (ondanks de lente..) de Veggie Goulash van pag 140.

@Gnoe: mee eens? Of heb je deze al eens gemaakt en wil je liever iets anders?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Gnoe
Contacteer:

Re: Recepten uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Bericht door Gnoe » za jun 16, 2012 0:13

Leuk, die heb ik nog niet gemaakt! Ben benieuwd wat er allemaal in moet - heb geen zin om nu nog mijn bed uit te gaan om dat te checken ;) I'll be back!
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » za jun 16, 2012 12:55

Ah, ik moet pintobonen zien te scoren (is me tot nu toe nog niet gelukt). Ben benieuwd of dat verrassend anders is dan een ratatouille met bonen! ;)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jun 16, 2012 14:13

Ik kon ze vandaag niet vinden in Groningen, niet bij Ekoplaza, maar ook niet bij le Souk. Het zijn dus borlottibonen geworden.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za jun 16, 2012 14:44

Ik wil ook wel meedoen, maar ik heb dit boek niet en kan het recept zo snel ook niet online vinden.
Gaan jullie het recept ook hier posten? :mrgreen:

De blikjes Chilibonen van AH eigen merk zijn trouwens pintobonen. Er zit alleen wel allemaal chilisaus doorheen, die je natuurlijk wel kan wegspoelen of bewaren voor een andere maaltijd, maar de smaak daarvan trekt ook wel in de bonen, dus het heeft wel invloed op je recept. Ik doe dat zelf vaak wel trouwens, ik vind die smaak wel lekker en tot nu toe heeft het me nooit gestoord, maar dat zal wel per persoon verschillen.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za jun 16, 2012 14:52

Sommige AHs hebben ook gedroogde pintobonen. Weet alleen niet zeker of er ook "pinto" op de verpakking staat - volgens mij heten ze kievitsbonen.

Dat recept voor goulash kun je trouwens ook op Amazon vinden via de "look inside"-functie, voor mensen die het boek niet hebben maar toch mee willen koken :)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jun 16, 2012 19:15

Bonnie schreef:Sommige AHs hebben ook gedroogde pintobonen. Weet alleen niet zeker of er ook "pinto" op de verpakking staat - volgens mij heten ze kievitsbonen.
Jep.. nadat ik bovenstaande had gepost in de auto, zag ik bij de AH (bijna) naast mijn huis dat ze die gedroogde bonen hadden inderdaad. Er stond behalve kievietsbonen, "cranberry borlotti bonen" op geloof ik. Ik ga voor dit recept de borlotti bonen gebruiken, zal vast niet een wereld van verschil zijn.

@Fynnya : leuk dat je mee wilt doen! En ik heb het recept online gevonden:
Ingredients

brown rice (or grain of your choice), enough for 2 people
1 small onion, chopped
1 tablespoon olive oil
2 cloves garlic, minced
1/2 teaspoon ground marjoram
1 large tomato, diced
1 cup cauliflower, cut into bite-sized florets
1 large carrot, chopped
1 small zucchini, chopped
1 14 ounce can pinto beans
1 cup vegetable stock
paprika, to taste
1/2 teaspoon salt
1/2 teaspoon ground black pepper

Directions
In a medium pot, cook the rice accordingly.
While rice is cooking, in a large saucepan on medium-high heat, sauté the onions in oil until translucent. Add the garlic and marjoram and sauté for 2 minutes. Add the tomatoes, cauliflower, carrots, zucchini, beans, stock, paprika, salt, and pepper. Bring to a boil, then reduce heat. Simmer for 20-25 minutes or until the carrots are tender.
Serve over rice. Makes 2 large or 4 small servings.
Niet heel bijzonder en ingewikkeld dit eerste recept, maar ik ben erg benieuwd naar de smaken combi.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo jun 17, 2012 1:12

Fynnya schreef:Ik wil ook wel meedoen, maar ik heb dit boek niet en kan het recept zo snel ook niet online vinden.
Gaan jullie het recept ook hier posten? :mrgreen:

De blikjes Chilibonen van AH eigen merk zijn trouwens pintobonen. Er zit alleen wel allemaal chilisaus doorheen, die je natuurlijk wel kan wegspoelen of bewaren voor een andere maaltijd, maar de smaak daarvan trekt ook wel in de bonen, dus het heeft wel invloed op je recept. Ik doe dat zelf vaak wel trouwens, ik vind die smaak wel lekker en tot nu toe heeft het me nooit gestoord, maar dat zal wel per persoon verschillen.
Leuk dat je meedoet Fynnya! En WOAH gewoon bij de AH :\ Ik ga morgen kijken. Vandaag nog tevergeefs bij de Groene Winkel en 2 toko's geweest voor kievitsbonen!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo jun 17, 2012 21:57

Ik heb het vanavond al gemaakt. Gisteren was ik op de markt en kon ik alle groentes al kopen. De borlottibonen hadden helaas, ondanks het plaatje op de voorkant, niet een mooi gespikkeld patroon, maar ze waren gelukkig wél lekker.

Het recept vond ik niet heel apart/bijznder, maar wel erg lekker. Eigenlijk lijkt het totaal niet op goulash :D Ik vond het een gezonde vullende schotel met een Oost-Europees tintje door de paprikapoeder. Ik heb overigens twee volle eetlepels pikante paprika poeder erin gedaan, maar nog was het niet enorm pittig.
Ook heb ik op het einde de saus een ietsiepiets gebonden, anders bleef er zoveel vocht achter in de pan.

http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... sh01lt.jpg

http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... sh02ly.jpg

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma jun 18, 2012 7:34

Ziet er mooi (en lekker) uit Dani! Bij mij staat het voor morgen op het menu. Was wel al bang dat het niet speciaal bijzonder zou zijn, maar dat geeft niet zolang het maar lekker is! Durf alleen straks mijn foto's niet te posten na jouw professionele plaatjes... :(

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jun 18, 2012 8:55

Nahjaa, volgens mij maak jij prachtige foto's! En het is gewoon een hobby van mij hoor, niet dat we hier een wedstrijdje doen wie de mooiste foto maakt :wink:

En niet heel speciaal maakt helemaal niet uit, het is ook geweldig om makkelijke én gezonde recepten achter de hand te hebben.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma jun 18, 2012 15:37

:grin:

Anyway, ik ben zojuist speciaal voor kievitsbonen naar de AH XL geweest maar helaas... Ik denk dat Fynnya misschien in de war was met zwarte ogen bonen? Die lijken er wel erg op. Ik moet misschien naar een Turkse toko maar ik heb geen zin om nog meer moeite te doen: ik trek wel een blikkie kidney beans of bruine bonen open. :) Als ik geen bonen hoef te weken gooi ik misschien ook mijn planning wel om en eet het al vanavond!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma jun 18, 2012 16:53

Gnoe schreef:Anyway, ik ben zojuist speciaal voor kievitsbonen naar de AH XL geweest maar helaas... Ik denk dat Fynnya misschien in de war was met zwarte ogen bonen?
Nee, op de ingrediëntenlijst van de chilibonen staat echt dat het pintobonen zijn, geen zwartoogbonen.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jun 18, 2012 19:06

Gnoe schreef::grin:

Anyway, ik ben zojuist speciaal voor kievitsbonen naar de AH XL geweest maar helaas... Ik denk dat Fynnya misschien in de war was met zwarte ogen bonen? Die lijken er wel erg op. Ik moet misschien naar een Turkse toko maar ik heb geen zin om nog meer moeite te doen: ik trek wel een blikkie kidney beans of bruine bonen open. :) Als ik geen bonen hoef te weken gooi ik misschien ook mijn planning wel om en eet het al vanavond!
Ze zijn er echt, bij de AH. Ik was er zojuist en heb er een foto van gemaakt. Ikzelf liep voorheen altijd straal langs deze schap met gedroogde bonen , misschien zit deze bij jou ook verstopt?

http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... iets01.jpg

http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... iets02.jpg

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma jun 18, 2012 21:25

Dani schreef:Ze zijn er echt, bij de AH. Ik was er zojuist en heb er een foto van gemaakt. Ikzelf liep voorheen altijd straal langs deze schap met gedroogde bonen , misschien zit deze bij jou ook verstopt?
Nou moe! Ik snap er niks meer van: groter (en exotischer) dan de XL in Overvecht komt de AH toch niet :? Ik heb bij de gedroogde bonen gekeken én in het schap met buitenlandse producten. Ik was speciaal daarheen gegaan! Mijn 'eigen' AH (toch een maatje 5) heeft alleen spliterwten en linzen van HAK als gedroogde peulvruchten... Maar ja, dat is dan ook weer Tuindorp hè, daar koopt men kant-en-klaar. :roll:

Gnoe
Contacteer:

Veggie Goulash!

Bericht door Gnoe » ma jun 18, 2012 21:49

Vanavond was het zo ver: ik heb de veggie goulash gegeten bij saffraancouscous. Mijn verwachtingen waren niet heel hoog gespannen, beetje 'gewoontjes' leek me... En toen was het onverwacht lekker! Dit gerecht komt zeker vaker op tafel, misschien volgende week al als mijn schoonzusje overkomt uit Denemarken en we laat = makkelijk willen eten. Ik heb het boek van haar gekregen!

http://farm8.staticflickr.com/7239/7396 ... bf55dd.jpg

In plaats van kievitsbonen heb ik een blik gemengde bonen genomen en dat doe ik volgende keer lekker weer. Ik gebruikte 1.5 tl gewone paprikapoeder en 0.5 gerookte paprika. De halve tl fijngemalen zwarte peper (dus niet uit de molen) maakte het flink pittig en mag dus wel wat minder. Maar ik kan het ook wel hebben. ;)

De saus is inderdaad vrij nat maar dat heb ik zo gelaten. Het overgebleven vocht ga ik misschien nog gebruiken voor een chili komende week.

Hartstikke leuk Dani! Ik zou dit recept zelf nooit zo snel hebben gekozen dus de 'challenge' heeft al meteen effect! :)

Het moet toch wel zo zijn dat andere forumlezers nu ook nog even aanhaken?? :grin:

recept saffraancouscous

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma jun 18, 2012 22:01

Ik vind jouw foto ook heel mooi, Gnoe! wat een leuk bordje :)
Fijn dat het bij jullie allebei goed beviel! Ik vond het recept ook niet zo bijzonder klinken maar nu ben ik toch wel benieuwd. Misschien toch maar eens proberen...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jun 18, 2012 22:02

Leuk dat het je bevallen is!! Ziet er bij jou ook prachtig en lekker uit.
Ik had vandaag nog een hele bak mee als lunch, koud smaakte het ook weer erg lekker.

Ik denk dat die bonen helemaal niet zo van invloed zijn op de smaak, denk je wel?

Zou leuk zijn als nog meer mensen het uitproberen inderdaad!

Ananas

Bericht door Ananas » di jun 19, 2012 21:37

Wat een leuk idee! En dit kookboek heb ik ook, even better. Alleen kook ik er eigenlijk nooit meer uit, \dat deed ik in het begin wel toen ik vegan newbie was, maar nu vind ik de recepten niet echt interessant meer... te weinig pit en te simpel, kan veel ervan zelf maken zonder recept.

Die goulash heb ik trouwens wel eens gemaakt :) maar dat is dus echt 3,5 jaar terug ofzo, kan het me niet zo goed meer herinneren. Ik weet nog wel dat ik pinto bonen echt heel vies vind, en de rest van de zak gedroogde bonen zelfs heb weggegooid want ik kon niemand vinden die het wou overnemen. Ik neem liever kidney of bruine bonen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di jun 19, 2012 22:15

Oeh, dat ziet er lekker uit! Die ga ik ook eens maken! :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie