Recepten met glutenmeel

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Recepten met glutenmeel

Bericht door Marla » vr jan 04, 2013 17:25

Ok, ik heb drie kilo glutenmeel besteld, en ik wil er snel mee aan de slag. Ik wil weer eens wat nieuwe dingen proberen te maken, dus ik was benieuwd wat jullie favoriete recepten zijn. De chickpea cutlets uit Veganomicon maak ik regelmatig, verder natuurlijk gewone seitan, en ik heb wel eens wat worstjes gemaakt uit Vegan brunch.
Wat ik in ieder geval eens wil proberen is de Veggie Lunch meat van Vegan dad. Heeft een van jullie die wel eens gemaakt? Hij ziet er in ieder geval erg lekker uit. Verder ben ik op zoek naar recepten die bonen en gluten combineren, zoals in de chickpea cutlets, omdat ik dat ook wel handig vind om mijn dochtertje te geven. Weet iemand toevallig nog een goed recept daarvoor?

Martine
Moderator

Re: Recepten met glutenmeel

Bericht door Martine » vr jan 04, 2013 22:11

Die veggie lunchmeat van vegandad heb ik wel eens gemaakt. Het was best okay, maar ik vond de smaak een beetje te mild/saai, zeker voor op brood. Ik weet niet meer of ik toen echt netjes alle kruiden en specerijen van het lijstje gebruikt heb, maar het is in ieder geval geen pittige worst. Andere mensen zijn er geloof ik wel enthousiast over, dus misschien is het gewoon dat ik graag pittig eet en sowieso eigenlijk niet zo van boterhammen houd. Het is wel een kindvriendelijk recept denk ik (vegandad heeft het volgens mij ook ontwikkeld voor zijn zoontjes).

De pepperoni en andouille van vegandad vind ik wel heel lekker en kruidig, maar onze favoriete worst is de Big stick pepperoni uit Vegan on the cheap. Deze eten we zowel los, op brood als in stoofschotels en roerbakgerechten. Ik serveer de worstjes ook vaak op feestjes en ze vallen zelfs bij vleeseters goed in de smaak, al vinden sommige mensen ze te scherp/peperig.

Voor de kerst heb ik de PPK seitan shiitake roast gemaakt. Dit is een beetje seitan voor gevorderden, maar eigenlijk valt het heel erg mee hoe moeilijk het is. De seitan lijkt een beetje op die van de worstjes en bevat ook een redelijk percentage bonen. In plaats van shiitakes en prei zou je natuurlijk ook een heel andere vulling kunnen maken.

Er staat in Veganomicon een recept voor black bean burgers. Ik moet die nog steeds een keertje uitproberen, maar aan het recept te zien is het net zoiets als de chickpea cutlets, peulvruchten met glutenmeel, maar dan met een mexicaans tintje. Misschien zijn ze een beetje aan de pittige kant voor kleine kindjes (1 theelepel chilipoeder), maar dat kun je natuurlijk makkelijk aanpassen.

De seitanrecepten uit Vegan Eats World vind ik ook lekker. Naast glutenmeel gebruiken die recepten kikkererwten of kikkererwtenmeel.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marla

Bericht door Marla » za jan 05, 2013 9:49

Ha, bedankt! Ik was er ook al een beetje bang voor dat die worst een beetje te saai zou zijn, maar ik wil hem toch een keer proberen. Ik probeer dan wel de aangepaste versie, die is toch iets smaakvoller.
Die big stick pepperoni heb ik nog nooit gemaakt, dat is een goed idee inderdaad. Ik heb wel de wheatballs gemaakt uit dat kookboek en die vond ik erg lekker in ieder geval (en ook goed geschikt voor kinderen).
Die seitan roast van PPK heb ik vorig jaar gemaakt met kerst, die was inderdaad erg lekker. Ook mijn moeder (omni) vond die toen erg goed. Ik ben ook nog wel benieuwd naar die van Vegan dad, qua stuffing in ieder geval.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 05, 2013 11:09

Marla schreef:Ha, bedankt! Ik was er ook al een beetje bang voor dat die worst een beetje te saai zou zijn, maar ik wil hem toch een keer proberen. Ik probeer dan wel de aangepaste versie, die is toch iets smaakvoller.
Ow, die ziet er wel heel verleidelijk uit, zeker als het lukt om het zo dun te snijden. Misschien toch nog maar een keertje proberen. Ik ben dol op worstjes met rooksmaak. Zoiets lijkt me ook leuk voor op een feestje, om de traditionele in ham gerolde hapjes mee te vervangen ofzo.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » za jan 05, 2013 19:29

Marla schreef:Ok, ik heb drie kilo glutenmeel besteld, en ik wil er snel mee aan de slag. Ik wil weer eens wat nieuwe dingen proberen te maken, dus ik was benieuwd wat jullie favoriete recepten zijn. De chickpea cutlets uit Veganomicon maak ik regelmatig, verder natuurlijk gewone seitan, en ik heb wel eens wat worstjes gemaakt uit Vegan brunch.
Ah, die chickpea cutlets zijn dus een aanrader? Ga ik proberen! :) Ik heb pas 2x iets met glutenmeel gemaakt dus ik kan je niet echt recepten aanbevelen. Hoewel... Die 2e die ik maakte was wel een succes: Caribische "ham"!

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 9735_n.jpg

Mijn schoonmoeder is niet erg avontuurlijk qua eten maar vond dit toch wel lekker en ook een omni vriendin en Mr Gnoe vonden het een succes. :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 05, 2013 19:33

Oh ja, die ham! Staat ook al meer dan een jaar op mijn 'moet je een keer maken' lijstje. Goed om te weten dat hij ook bij Nederlanders in de smaak valt.

Marla

Bericht door Marla » za jan 05, 2013 23:19

Oh die ziet er cool uit, die kende ik nog niet.

@ Martine: in de comments bij die worst staat toch wel een paar keer dat mensen hem iets te flauw vinden dus misschien moet je er dan wat meer kruiden bij doen. Ik zal je laten weten hoe ik hem vond, ik denk dat ik hem morgen ga maken.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » zo jan 06, 2013 9:32

ik zag in het Vegan Eats World topic ook al opmerkingen over verschil in kwaliteit glutenmeel.
dat komt, omdat tarwerassen en grondsoorten verschillen en nog afgezien van produktiemethode.
het ene tarweras is beter geschikt dan ander tarweras, net even eiwitrijker / glutenrijker. (veel brood bak ervaring/ kennis hier)
ook ik ben daar tegenaan gelopen en mijn oplossing is gewoon, voeg nooit alle vocht in een keer toe.
doe eerst de helft, is het nog te droog dan de helft van die helft.
soms is dat al genoeg.
het gaat erom dat je een wat sponzig maar niet slap deegje krijgt.
soms heb je alle water nodig.
dus altijd als je een ander glutenmeel neemt, even uitproberen eerste keer, en daarnaast, het kan zelfs aan het weer liggen dat je soms meer water nodig hebt dan andere keer.

recept met glutenmeel:
iemand vroeg om recept in combi met bonen, hier het mijne, heel simpel aangepast vanuit amerik. recept:
1/2 cup gekookte bonen
1/2 cup kookvocht/ water etc
1 cup glutenmeel
2 eetlepels (eetl = 15 ml) gistvlokken.

ik pureer mijn bonen in de keukenmachine met het kookvocht en doe de rest er dan bij.
je ziet dan nog wat vlekjes bonen evt. (afhankelijk wat je gebruikt)

vorm burgers/ (soep)ballen/ schnitzels , whateveryoulike en stoom ze bij voorkeur. (uurtje)
dan zijn ze steviger en is de consistentie beter.
als ze gaar zijn vries ik ze in (maak altijd voorraad) en als ik wat nodig heb bak ik ze in olie/ margarine enz

hier kan je dus mee varieren, kruiden erbij, marineren na stomen voor bereiding, enz.
in reepjes en bakken, over een salade.....
verzin het maar.

ben echt fan van glutenmeel en maar weer eens voorraadje seitan maken.
mijn seitan bak ik vaak in de oven in stukken of voorgevormd zodat het steviger blijft, je kan het daarna ook in de keukenmachine doen voor gehakt bijv voor in pastasaus/ enz

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo jan 06, 2013 13:27

Waar heb je de glutenmeel besteld?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » zo jan 06, 2013 13:49

aan wie vraag je dat? mij? zuidmolen groesbeek

Marla

Bericht door Marla » zo jan 06, 2013 13:59

Ik heb net de black bean burgers gemaakt, met wat kleine aanpassingen om ze wat kindvriendelijker te maken. Nu net meteen al eentje op een broodje met wat avocado en hot sauce, ik vond het erg lekker en het was ook super simpel. Ik ben benieuwd wat Luna ervan vindt. Ze vind de chickpea burgers erg lekker, maar ze vindt kikkererwten sowieso wel lekker en tot nu toe wil ze andere bonen niet eten, ik hoop dat het op deze manier wel lukt.

Ik heb ook de Veggie Lunch meat gemaakt, die staat nu in de oven. Ik heb een beetje een combinatie tussen de twee recepten gemaakt, en ook nog wat dingen aangepast omdat er in de comments stond dat het een beetje saai was. Dus ipv water heb ik 'kippen' bouillon gebruikt, en ik heb de witte bonen uit het eerste recept gebruikt ipv tofu, want dat leek me lekkerder en soja eten we al genoeg. Verder wat meer kruiden dan het recept vroeg. Ik ben zo benieuwd!

Marla

Bericht door Marla » ma jan 07, 2013 15:02

Ik heb het ook bij de zuidmolen besteld, daar was het vrij goedkoop. En ik moet zeggen dat de eerste resultaten echt heel goed zijn, ik hoefde niet minder vocht erbij te doen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 07, 2013 15:17

Ja, ik heb ook altijd gluten van de Zuidmolen (de niet-bio variant) en dat werkt prima in Amerikaanse recepten, zonder aanpassingen.

Plaats reactie