Meringue!

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Meringue!

Bericht door Martine » ma feb 18, 2013 15:05

Miyoko Schinner heeft in Artisan Vegan Cheese ook een recept opgenomen voor vervanger van opgeklopt eiwit op basis van gekookte lijnzaad-gel. Het recept staat ook online: http://www.artisanveganlife.com/intensely-baking/

Je moet heel lijnzaad inkoken met water en dan zeven zodat alleen de snot-achtige gel overblijft. Die kun je dan af laten koelen en opkloppen met een mixer tot het wit en luchtig is, net zoals geklopt eiwit. Ik heb het nu twee keer gemaakt, en het werkt behoorlijk goed. Je moet alleen wel opletten dat je de gel genoeg inkookt, anders kun je hem niet opkloppen, maar ook niet te veel, want dan wordt hij zo stijf dat je de zaadjes er niet meer uit kunt zeven.

Het schuim is lekker zacht en romig. Je kunt het los serveren met wat vanille en suiker erdoor, als een soort topping, of je kunt het gebruiken in mousses en dergelijke, om ze luchtiger te maken.

Op de PPK is er nu ook iemand in geslaagd om het schuim met behulp van een paar toevoegingen (met name wijnsteenzuur/cream of tartar) stevig genoeg te maken om er meringues van te bakken: http://forum.theppk.com/viewtopic.php?f=18&t=25665

Zelf ga ik binnenkort denk ik een keertje proberen om negerzoenen te maken met dit spul. Het is in ieder geval heel spannend en leuk om hiermee te experimenteren!

Op deze site nog wat meer foto's van hoe het eruit ziet: http://wingitvegan.blogspot.nl/2012/10/ ... olate.html
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jojo
Leefwijze: veganist

Re: Meringue!

Bericht door jojo » ma feb 18, 2013 15:21

Klinkt super interessant!!! Vooral die zoenen!! Neger mag niet meer..... :lol:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 18, 2013 15:25

Veganzoenen! :) Dat mag wel toch? ;)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma feb 18, 2013 16:36

Volgens mij kan je ook meringue maken met Orgran No Egg... maar nog nooit geprobeerd.

Vegan meringue, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma feb 18, 2013 16:46

Wat cool! Die post op Wing It Vegan had ik ook gezien en dat leek me al interessant, maar wat leuk dat je het blijkbaar ook kunt bakken! Ik moet ook maar eens op zoek naar cream of tartar (bij de toko denk ik?), lijkt me leuk om te proberen. Het klinkt ook best simpel qua ingrediënten - erg fijn als je geen kant-en-klaar eivervangerpoeder hoeft te gebruiken :)

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » ma feb 18, 2013 19:58

Wat gaaf! Dit ga ik beslist eens proberen. Fascinerend! :D (y)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 18, 2013 20:57

Geweldig zeg!
Ah negerzoenen, lekker! Of mellowcakes :D
Of misschien wel hazelnoot schuimgebak????
Ben benieuwd, wie weet dat ik dit in mijn vakantie ga proberen.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Eef

Bericht door Eef » di feb 19, 2013 12:11

Renee1137 schreef:Volgens mij kan je ook meringue maken met Orgran No Egg... maar nog nooit geprobeerd.
Dat kan inderdaad met no-egg. Wil best goed lukken.

Maar de recepten/foto's hierboven spreken me nog wat meer aan.
Wij hadden het laatst ook al over choco-zoenen, mmmmmm! Als dat vegan kan, ga ik die zeker maken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 19, 2013 12:15

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 1196_n.jpg

Dit zijn mijn negerzoenen (niet helemaal dezelfde vorm.. maar heb dergelijke vormpjes dan ook niet ;)). Zijn door diverse mensen als zeer lekker bestempeld!

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 19, 2013 14:11

Zo! (y)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 19, 2013 14:17

Wow, die zien er goed uit! Waar is de vulling van gemaakt?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 26, 2013 15:04

Ik had no-egg gebruikt

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » di feb 26, 2013 17:55

Wat cool!

Alleen al om het gave experiment wil ik dit een keer doen :D

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo mar 06, 2013 22:24

Heeft iemand hier inmiddels al meer mee geëxperimenteerd? Ik ben heel benieuwd naar de veganzoenen! :)

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik als cream of tartar kan gebruiken. Via google vind ik dingen over wijnsteenpoeder, wijnsteenzuur (tartaric acid?) en wijnsteenbakpoeder en die termen lijken soms door elkaar heen gebruikt te worden, maar ik neem aan dat ze niet helemaal het zelfde effect hebben. Het schijnt dat je het ook kunt vervangen door azijn of citroensap bij het opkloppen van kippeneiwitten, maar misschien gaat dat met lijnzaad niet zo makkelijk.

Zou je het ook kunnen mengen met kokosroom voor een luchtige romige topping? Haha ik heb geloof ik nooit met geklopt eiwit gewerkt, geen idee wat ik moet verwachten. Ik vind het in ieder geval een superleuke ontdekking :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mar 07, 2013 12:13

Hier nog even mijn recept en instructies.

Code: Selecteer alles

Open Source vegan 'negerzoenen' recept. Doel: Het recept verbeteren met behulp van jullie. Ik heb het recept inmiddels paar keer gemaakt en verbeterd. En ben erg tevreden. Ik heb het diverse mensen laten proeven. Vanavond nog aan Esther Ouwehand en Marianne Thieme en die vonden ze ook lekker. En gisteren nog aan Bite Back crew. En eerder bij newyear potluck. Kortom.. genoeg proefkonijnen gehad :) Ik geef het recept vrij, omdat op dit moment het recept niet past in mijn kookboek, omdat het ingredienten zoals agaragar bevat en no-egg, en dat niet past bij opzet van mijn kookboekje. Ik hoop dat met vrijgeven van dit recept jullie helpen om het recept te verbeteren (mag nog iets luchtiger) en wellicht varianten bedenken erop. Je kan bv. ipv wafeltje ook cake bodem erin maken (meer een teacake).

--------------

Dit is het recept:

1/2 kop no egg eivervanger
3/4 kop water
1 1/2 a 2 kop poedersuiker
scheut vanille extract
1 1/2 theelepel agar agar + 1/3 kop water
Chocolade! Fairtrade natuurlijk

Smelt de chocolade. 

Doe de agar agar in een pannetje met het water. Laat daarin 5 minuten staan. Klop ondertussen in een grote kom de 'no egg' samen met het water. Mix het met een electrische mixer zeer goed door. Doe dit voor 10 minuten lang. Zet halverwege dit proces het pannetje met de agar agar aan op een laag vuur. Roer dat goed door tijdens het verwarmen. Totdat de agar in het water helemaal opgelost is. Doe ondertussen ook de poeder suiker en vanille bij de no-egg mix. 

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Als je klaar bent met het mix proces, dan de agar agar mix erbij doen en nog eens 2 a 3 minuten verder mixen. Zet het daarna een half uur in de koelkast. De mix zal dan nog wat opstijven. 

Haal vegan ijswafeltjes. Deze zijn meestal redelijk groot. Met bakringen kan je juiste vorm eruit hakken. Je krijgt dan een bakring met onderin het wafeltje. Giet in de bakring en bovenop het wafeltje wat van het mengsel. Ongeveer tot 2/3. 

Bak ongeveer 15 minuten in de oven. Zet ze daar op een rooster met folie. 

Zet de ringen op een schaal of op een tafel met aluminiumfolie. Snij voorzichtig de zijkanten los.

Nu heb je een wafeltje met daarop een eiwitmengsel. Doop deze in de gesmolten chocolade. Of giet de chocolade erover heen. Je kan alles bedekken. De onderkant van het wafeltje hoeft niet perse bedekt met chocolade. 

Zet de 'negerzoen' nu ergens op en laat afkoelen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mar 07, 2013 15:18

Tof dat je je recept gedeeld hebt Alex!

Ik heb nog geen tijd gehad om verder te experimenteren met de lijnzaad meringues, maar ik heb me wel een beetje ingelezen in wijnsteenzuur etc.

Ik heb nog geen pure cream of tartar/wijnsteenzuur poeder kunnen vinden. Onze locale toko verkoopt wel potjes van het merk Koepoe-koepoe waar cream of tartar op staat, maar de ingrediënten zijn lactose(!), vanille en citroen zuur. Het is dus niet eens vegan en er zit geen wijnsteenzuur in. Het is dus namaak cream of tartar met koemelksuiker en vanille.
Bij ekoplaza hebben ze wijnsteenzuur bakpoeder, maar dat is een mengsel wijnsteenzuur en baksoda. Ook niet wat we zoeken.

Onze toko heeft ook pure citroenzuur. Dat ziet eruit als een soort zout. Ik heb gelezen dat dit een vergelijkbare werking heeft als wijnsteenzuur poeder (waarschijnlijk zit het daarom ook in de nep cream of tartar), dus dat heb ik nu gekocht om te proberen of ik er meringue mee kan maken.

Je kunt het opgeklopte lijnzaad denk ik heel goed gebruiken om kokosroom luchtiger te maken, zelfs zonder het wijnsteenzuur. Daarvoor zou ik eerst de kokosroom en de lijnzaadgel apart luchtig kloppen en ze daarna voorzichtig door elkaar mengen/vouwen.

Plaats reactie