Staat de mens hoger in de rangorde dan de dieren?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sanzie
Leefwijze: veganist

Staat de mens hoger in de rangorde dan de dieren?

Bericht door Sanzie » di apr 24, 2018 21:14

Hallo lieve planteneters! :-D

Ik ben compleet nieuw hier op dit forum, dus vergeef me alsjeblieft als ik een vraag stel die misschien al is gesteld. Eerst even kort hoe en waarom ik begon met veganistisch eten. Ik begon er mee vanwege mijn gezondheid. Na het kijken van een aantal docu’s waaronder ‘What the health’ en ‘Cowspiracy’ kwam hier het klimaat als motiverende factor bij (ik ben me kapot geschrokken). Inmiddels heb ik nog veel meer gelezen en op YouTube rondgestruind en ben ik ook overtuigd van het dierenleed dat gepaard gaat bij het consumeren van dierlijke producten en is dit voor mij nu minstens zo’n belangrijke reden als mijn gezondheid en het klimaat.

Mijn man is een alleseter en ondanks het feit dat ik (nog) helemaal niet op het punt ben dat ik anderen wil gaan overtuigen om ook veganistisch te gaan eten, heb ik wel interessante discussies met hem. Hij vindt dat de mens hoger in de rangorde staat dan de dieren en dat als wij dieren op een zo humaan mogelijke manier doden, wij ze mogen eten. Veganisme is volgens hem te zwart-wit en te extreem. Hij vindt het niet verkeerd om er heel bewust mee om te gaan (hij is flexitariër), maar hij vindt dat ik doorsla. Ik blijf erbij dat er geen humane manier is om een dier te doden en dat zo’n dier altijd stress zal ervaren. Bovendien vind ik het onnodig om een dier te doden, puur omdat wij ze lekker vinden. Wij hebben allang geen dierlijke producten meer nodig om te overleven (ik eet ook zo veel lekkerder sinds ik geen dierlijke producten meer eet). Hij stelt zichzelf dan de vraag hoe erg het is als zo’n beest tien minuten van z’n leven (voor de slacht) stress ervaart. Ik geef dan weer als argument dat ‘dat hele leven’ door onze manier van consumptie slechts een paar maanden duurt en dat de dieren die wij slachten veel meer stress hebben ervaren dan die tien minuten tijd die het slachten misschien zou kosten. Het opgesloten zijn, het gescheiden worden van hun nakomelingen, het transport maar de slacht, het wachten op de slacht, etc.

Uiteindelijk komen we dan weer terug bij dat verhaal over rangorde. We komen er in ieder geval niet uit. Hij hoeft van mij niet te stoppen met vlees eten, maar het voelt steeds lastiger dat onze meningen op dit gebied zo haaks op elkaar staan. Mijn vraag nu aan jullie: hoe zouden jullie ontkrachten dat mensen hoger in de rangorde staan dan de dieren? En dat wij dus eigenlijk ook niet het recht hebben om ze te (laten) slachten?

Morality

Re: Staat de mens hoger in de rangorde dan de dieren?

Bericht door Morality » do apr 26, 2018 0:01

:welcome: op het forum Sanzie,

Je geeft zelf veel goede en belangrijke argumenten die volgens mij al doorslaggevend zouden moeten zijn. Je geeft aan dat rangorde de reden is waarom je man nog niet overtuigd is. Nog los van de vraag of die rangorde er is en of die juist is, vind ik rangorde niet een goede reden om een leven te hinderen. Mensen bezorgen dieren heel veel onnodig hinder (o.a. door ze te doden voor eten), dat onrecht moet je niet aan willen bijdragen.

Hinder voorkomen en een standpunt innemen tegen hinder is net als zelf niet hinderen heel belangrijk. In veel keuzes die we maken kunnen we kiezen of we een leven positief of negatief (willen) beïnvloeden. Door het goede voorbeeld te geven (veganist zijn) kan je een goede invloed hebben op het leven dat dieren kunnen leiden (i.p.v. lijden). Ook al is het leven van dieren die geen mensen zijn anders dan het leven van dieren die wel mensen zijn (sommige dingen meer, sommige dingen minder, waarbij sommige mensen bepaalde eigenschappen belangrijker vinden waardoor zij er een rang aan verbinden), de verschillen tussen beide groepen zijn geen goede redenen om bij te dragen aan hinder.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do mei 10, 2018 10:47

De mens heeft het verst ontwikkelde bewustzijn in het dierenrijk en is het meest bij machte om het leven van de rest te beïnvloeden. Dat geeft ons in zekere zin een hogere plaats in de rangorde, mits de bijhorende verantwoordelijkheid geaccepteerd wordt. Een koning blijft niet lang koning als hij ieder die onder hem staat enkel uitbuit, hij heeft verantwoordelijkheid voor het welzijn van zijn onderdanen. Hetzelfde geldt voor de mens. Juist het bewust kunnen aansturen op een aangenamere wereld is wat de mens een hogere positie geeft. Het negeren van deze verantwoordelijkheid ten gunste van zinsbevrediging is een eigenschap die hoort bij lagere dieren.
Getekend in floëemsap.

Dabrother

Bericht door Dabrother » wo mei 23, 2018 11:01

Ik zou wel eens 1 mens tegen bijvoorbeeld 1 leeuw/beer/... eerlijk en dus niet in gevangenschap en met wapens willen zien vechten en zo uitmaken wie er de sterkste is. Dit is maar een grap natuurlijk want liefst zie ik niemand vechten, maar zoals boven al vermeld is, zouden wij de slimste en meest geëvolueerde moeten zijn. Naar mijn mening zouden wij dus verstandiger hiermee kunnen omgaan zoals een groeiende kleine groep al probeert uit te oefenen.
Meningen zullen nooit 100% gelijk zijn natuurlijk.
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo jun 10, 2018 12:53

In zekere zin heeft je echtgenoot wel gelijk. De mens is vanuit de spirituele en culturele kant van het bestaan gezien de meest ontwikkelde levensvorm en heeft een meer ontwikkeld zelfbewustzijn dan dieren of planten.

Spirituele ontwikkeling is echter ook verbonden met een bepaalde morele ontwikkeling, hoe spiritueler, hoe meer empathie met andere wezens van dezelfde soort, maar ook met andere soorten gevoeld kan worden.

Dus het hangt van de mate van spirituele groei of ontwikkeling af hoezeer de empathie, de gevoelsmatige verbondenheid met ook dieren gegroeid is.

Persoonlijk vind ik dat er nu al een streng verbod moet komen op het doden van geestelijk meer ontwikkelde dieren zoals walvisachtigen, hondachtigen, olifanten, apen en bepaalde vogelsoorten.
Maar onderscheid en rangorde zal er wat dat betreft altijd blijven, je kunt niet elke worm of ieder insekt dezelfde rechten toekennen als een mens of hond.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma jun 11, 2018 14:10

Brent schreef:
zo jun 10, 2018 12:53
Maar onderscheid en rangorde zal er wat dat betreft altijd blijven, je kunt niet elke worm of ieder insekt dezelfde rechten toekennen als een mens of hond.
Dat lijkt me wettelijk gezien inderdaad erg moeilijk. Ik heb ergens een half-naïeve half-realistische blik op een toekomst waarbij er een cultuuromslag heeft plaatsgevonden en het vanzelfsprekend is dat iedereen respect heeft voor alle levensvormen. Mocht het daarop uitdraaien dan zullen wij het in dit leven niet meemaken, maar niks mis met hopen.
Getekend in floëemsap.

Dabrother

Bericht door Dabrother » zo jul 15, 2018 22:54

Rorrim schreef:
ma jun 11, 2018 14:10
Brent schreef:
zo jun 10, 2018 12:53
Dat lijkt me wettelijk gezien inderdaad erg moeilijk. Ik heb ergens een half-naïeve half-realistische blik op een toekomst waarbij er een cultuuromslag heeft plaatsgevonden en het vanzelfsprekend is dat iedereen respect heeft voor alle levensvormen. Mocht het daarop uitdraaien dan zullen wij het in dit leven niet meemaken, maar niks mis met hopen.
+1 respect van die "dromen" heb ik ook wel eens dus je bent zeker niet de enige.
Als dat nu elke mens tegelijk eens regelmatig zou dromen kunnen die gedachten samen zelfs een energie creëren om de droom werkelijkheid te maken.
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo aug 19, 2018 17:49

Dag Sanzie,

Ik ben plantaardig gaan eten om gezondheidsredenen, net als jij, maar uiteindelijk heeft mijn geloof de doorslag gegeven om die stap te nemen.
Mijn geloof is gebaseerd op de boeken van Jozef Rulof. In die boeken wordt de mens ook aangewezen als het hoogste wezen op aarde, maar daar blijft het niet bij. Het gaat ook om de ontwikkeling van bewustzijn en liefde. Als je kringloop hier op aarde is voltooid ga je verder in de geestelijke sferen. Om naar hogere sferen te gaan in het hiernamaals moet je bewustzijn en liefde ontwikkelen. Dat doe je door je gevoel en je daden.

Het is zeer zeker de moeite waard om daar hier op aarde al aan te beginnen omdat je op aarde wordt geholpen juist door de stof. Als je er in het hiernamaals pas aan begint moet het allemaal uit jezelf komen. En dat is veel moeilijker.

In de hogere sferen zijn alle meesters van het licht overgegaan naar het plantaardig dieet. Voor zover ik begrepen heb is dat vanwege de compassie voor het dierlijke leven die zij als hun broeders en zusters beschouwen. In die hogere sferen wordt het allemaal echt een heel ander verhaal.

Verder zijn er ook heel veel argumenten om vanwege de gezondheid te kiezen voor plantaardig. De Harvard Public School of Health adviseert bij voorkeur het mediterrane dieet. Daar zit weinig rood vlees in, gematigd zuivel, veel vis en veel groente, peulvruchten en noten.
Vaak treden gezondheidsklachten pas na jaren op en dan is het veel moeilijker om er nog iets aan te doen, maar zeker niet onmogelijk.

Voor mij zijn de verbeteringen in mijn gezondheid zo overduidelijk dat ik zeker nooit meer terug ga naar dierlijk voedsel op een regelmatige basis. Incidenteel kan er nog wel eens wat doorglippen, een pizza met pepperoni of zo, maar dat blijft echt bij een enkele keer.

Hier nog een paar links over voedsel en gezondheid:

Risk in Red Meat?
https://www.nih.gov/news-events/nih-res ... k-red-meat

Disease Prevention
https://www.hsph.harvard.edu/nutritions ... revention/

Simple tips to fight inflammation
https://www.health.harvard.edu/diseases ... ign=buffer

Inflammation is engels voor ontsteking. Het wordt beschouwd als het onderliggende mechanisme voor veel ernstige ziekten als obesitas, en diabetes.
Ik had vroeger veel last van ontstekingen in de knie. Ik kan me nog goed herinneren dat ik aan de diclofenacnatrium zat, maar toen ik goed en wel in het plantaardig dieet zat is dat helemaal opgelost. Ik heb helemaal geen last meer van ontstekingen.
En mijn humeur is er ook ontzettend op vooruit gegaan.

Vriendelijke groet,
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie