'vlees-afschrik-pakket'

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Arwen
Leefwijze: flexanist

'vlees-afschrik-pakket'

Bericht door Arwen » zo apr 02, 2006 20:16

Hebben jullie ooit al iemand zo ver kunnen overtuigen dat hij/zij zijn leefgewoonten er op aanpaste?

Vanmiddag, in een gesprek met een vriendin, bleek het bovenstaande het geval. Die vriendin eet nu, na een aantal gesprekken met mij over de vleesindustrie, alleen nog maar biologisch vlees. Ze zei dat ze zich best wel eens afvroeg waarom ze nog geen vegetari?r is. En op mijn vraag waarom dat dan was, antwoordde ze dat ze vlees toch nog wel erg lekker vond.

Ik heb daarom aangeboden haar voorgoed van het vlees eten te laten afkicken. Ik kan me namelijk verhalen herinneren van mensen die foto's zagen (en filmpjes en verhalen) over de vleesindustrie en daarna geen hap vlees meer door hun keel kregen. Ze is hiermee akkoord gegaan!!! Ze heeft overigens wel moeten beloven dat ze deze deal geheel op eigen risico aangaat, zodat ik niet zometeen de boeman ben.

Nou mijn vraag: Wie heeft er voor mij foto's en verhalen klaar liggen die duidelijk maken hoe erg het er aan toe gaat in de vleesindustrie? Zelf ben ik geleidelijk aan vegetari?r geworden en heb helemaal niets te maken gehad met het keiharde schrikeffect. Eigenlijk wil ik dat ook allemaal niet zien, want ik weet zo ook wel dat het erg is, maar voor dit goede doel heb ik het graag over.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo apr 02, 2006 20:24

Ik denk dat Alex je de links zo kan geven! :)

Veganpix
Leefwijze: veganist

Bericht door Veganpix » zo apr 02, 2006 20:25

Kijk maar eens op http://www.wakkerdier.nl en dan bio-industrie of http://www.dierenbescherming.nl en dan landbouwdieren of op mijn eigen site, en als dat nog niet genoeg is kun je op de pagina Links op mijn site nog meer vinden. Succes. :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo apr 02, 2006 20:34

http://www.petatv.com/downloads/meet_your_meat.zip
(http://www.meat.org/)

Een filmpje waardoor er al veel veggies bijgekomen zijn.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo apr 02, 2006 20:35

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo apr 02, 2006 20:38

Of hier.
Maar inderdaad, die Meet yout meat is een goed filmpje. :)

Freedom

Bericht door Freedom » zo apr 02, 2006 21:55

Ik raad je daarnaast aan om na het filmpje lekker samen vegetarisch/veganistisch te eten ;)

Arwen

Bericht door Arwen » ma apr 03, 2006 10:40

Dank jullie wel allemaal. Het meet your meat filmpje heb ik niet af kunnen kijken. Dat zou toch genoeg moeten zijn om iedereen vegetarier te laten worden...?

Nog wel een vraagje... Mijn vriendin eet dus al wel biologisch vlees. In hoeverre mate gelden alle bovenstaande links ook voor de biologische veeteelt? Hoeveel minder slecht zijn de biologische dieren er aan toe? En zijn daar ook specifieke links voor?

Gast

Bericht door Gast » ma apr 03, 2006 10:44

Arwen schreef:Dank jullie wel allemaal. Het meet your meat filmpje heb ik niet af kunnen kijken. Dat zou toch genoeg moeten zijn om iedereen vegetarier te laten worden...?

Nog wel een vraagje... Mijn vriendin eet dus al wel biologisch vlees. In hoeverre mate gelden alle bovenstaande links ook voor de biologische veeteelt? Hoeveel minder slecht zijn de biologische dieren er aan toe? En zijn daar ook specifieke links voor?
De dierenvrienden van de biologische veeteelt maken verassend genoeg ook dieren dood

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » ma apr 03, 2006 16:52

Dat meet your meat filmpje heb ik een keer, heel per ongeluk, naar een ontzettend vlees-etende vriendin gestuurd ("o, sorry, de verkeerde link!" toen ze al flink geschrokken was). Het enige wat ze later mompelde was dat ze misschien wel wat minder vlees ging eten als ze op zichzelf woonde... Hoe aardig ze voor de rest ook zijn, zoiets vind ik toch wel een heel erg minpunt als iemand er zo over denkt.
Op een forum heb ik al veel discussier gevoerd met mensen die vlees aten en je zelfs anti-vega zou kunnen noemen. Als een hamster een hok heeft dat kleiner dan 80x50 is worden ze kwaad, maar als er een kalf in een kist van zo'n beetje dezelfde afmetingen zit kan het ze niks schelen zolang ze maar lekker kunnen eten. Zo tegenstrijdig allemaal... Er staan zelfs soms reacties bij als "ik ga straks weer lekker een hamburger eten", dat staat dan een paar keer gequote met "haha" eronder. Sommige mensen kan het gewoon echt helemaal niks schelen, hoeveel filmpjes en plaatjes je ook stuurt.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma apr 03, 2006 16:55

*Eva* schreef:Sommige mensen kan het gewoon echt helemaal niks schelen, hoeveel filmpjes en plaatjes je ook stuurt.
Om dat soort mensen moet je je gewoon niet te druk maken, daar schiet je namelijk niks mee op, en je ergert je er toch alleen maar aan.
Maar als iemand het toch 'best wel erg' vindt is het wel de moeite van het proberen waard om eens wat feitjes te vertellen of wat zielige dingen te laten zien. :wink:

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » ma apr 03, 2006 16:58

Ja, inderdaad. Maar ik moet op die fora komen, en als er zo'n discussie komt kan ik me nooit inhouden... :oops:

Veganpix

Bericht door Veganpix » ma apr 03, 2006 19:34

Biologische varkens hebben stro op de vloer en een uitloop naar buiten, maar verwacht daar niet te veel van. Biologische biggetjes worden ook onverdoofd gecastreerd en worden de hoektanden ook zonder verdoving geknipt.

Biologische legkippen gaan ongeveer 1 tot 1,5 jaar mee en worden dan "ververst". De nieuwe kipjes komen van kuikenbroederijen maar daar komen natuurlijk ook haantjes uit de eieren en omdat die nutteloos zijn worden ze vergast of versnipperd.

Biologische stierkalfjes verdwijnen eveneens in de bio-industrie.

Veevervoer is hetzelfde als niet-biologisch. Ongeveer een derde deel van de kippen komt met gebroken ledematen of rug in het slachthuis aan. :cry:

Arwen

Bericht door Arwen » vr apr 07, 2006 11:50

Net belde mijn vriendin op. Ze had alle filmpjes en links die jullie hebben gegeven bekeken en ze was helemaal in tranen. Ze had zich niet gerealiseerd dat het zo erg was.
Veganpix: ze heeft heel veel aan jouw site gehad. Precies wat jij daar had opgeschreven (dat je ooit eens dacht dat in Nederland de dieren wel beschermd zouden worden), waren ook haar gedachtes.
Ze heeft besloten dat ze, nu ze niet meer geheel onwetend is over de stand van zaken, haar verantwoordelijkheden moet nemen. Ze is dus vanaf nu vegetari?r.
Iets wat ook meespeelt, is dat ze een kindje van 9 maanden heeft en die wil ze niet net zo onwetend houden als ze zelf al die jaren is geweest.

Bedankt allemaal voor de goede links! (ook namens haar)

GothFairy
Contacteer:

Bericht door GothFairy » vr apr 07, 2006 12:55

Oh wat goed Arwen dat ze er nu bewust van is geworden ^^ Applausje :)
"Forever is a lie whispered to lovers and fools..."

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr apr 07, 2006 15:35

:D (y) :dansbanana:

Eduard

Bericht door Eduard » vr apr 07, 2006 15:38

Altijd fijn als er weer iemand bekeerd is tot het geloof waar je zelf je toevlucht in zoekt.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr apr 07, 2006 15:47

Inderdaad ja, ik ben blij dat er weer iemand heeft ingezien dat vleeseten niet nodig is. Maar ik ben niet blij voor mezelf, maar voor de dieren die niet meer door haar gegeten zullen worden, ik persoonlijk schiet er namelijk niks mee op.
En jij mag veganisme misschien als een geloof beschouwen, ik zoek er zeker mijn toevlucht niet in hoor!

Eduard

Bericht door Eduard » vr apr 07, 2006 16:03

Men ziet niet in dat vleeseten niet nodig is. Men raakt verstrikt in de gevoelens en gedachten die de gevolgen van vleeseten met zich meebrengen.

Mensen vinden het nu eenmaal fijn als andere mensen zich tot hun geloof bekeren. Veganisten vormen daar over het algemeen geen uitzondering op.

We zoeken allemaal ergens onze toevlucht in om de ("harde") realiteit aan te kunnen.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr apr 07, 2006 16:08

Eduard schreef:Mensen vinden het nu eenmaal fijn als andere mensen zich tot hun geloof bekeren. Veganisten vormen daar over het algemeen geen uitzondering op.

Zoals ik al zei: als jij veganisme als een religie beschouwt dan vind ik het inderdaad fijn als mensen zich daartoe bekeren, maar om andere redenen dan jij hier noemt.
Eduard schreef:We zoeken allemaal ergens onze toevlucht in om de ("harde") realiteit aan te kunnen.
Ik kan de 'harde' realiteit prima aan, ik wil alleen zo min mogelijk meewerken aan het veroorzaken van onnodig leed.

Plaats reactie