Dierentuinen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

raymond
Leefwijze: veganist

Bericht door raymond » za feb 17, 2007 16:49

Alex schreef: Circussen is te doen. Een verbod op wilde dieren iig ligt binnen handbereik.
inderdaad, alleen moet de druk niet verslapt worden die er aan het eind van 2006 was.... ik las echt heel regelmatig negatieve dingen over circussen met dieren in de krant. Na de jaarwisseling niks meer.. als de druk niet behouden blijft zal het verbod blijven worden uitgesteld door de regering... :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za feb 17, 2007 16:54

raymond schreef:
inderdaad, alleen moet de druk niet verslapt worden die er aan het eind van 2006 was.... ik las echt heel regelmatig negatieve dingen over circussen met dieren in de krant. Na de jaarwisseling niks meer.. als de druk niet behouden blijft zal het verbod blijven worden uitgesteld door de regering... :wink:
De belangstelling was jammer genoeg niet groot voor de acties eind december. Er is nu wat minder aandacht in de media dat klopt, maar dat komt ook doordat er nu een winterstop is van circussen ;)

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide » do feb 22, 2007 12:29

Alex schreef: Circussen is te doen. Een verbod op wilde dieren iig ligt binnen handbereik.
Dat valt tegen. Mijn initiatiefvoorstel om circussen met wilde dieren geen evenementen vergunning meer te verlenen werd met allerlei mooie woorden hoe symphatiek het wel niet was verworpen. Ook een motie waarin de raad het college oproept om een zelfde soort brief aan de Tweede Kamer te schrijven als Amsterdam gedaan heeft haalde het niet.
Nietes, Fiona is de liefste :heart:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 22, 2007 13:25

Morbide schreef:Dat valt tegen. Mijn initiatiefvoorstel om circussen met wilde dieren geen evenementen vergunning meer te verlenen werd met allerlei mooie woorden hoe symphatiek het wel niet was verworpen. Ook een motie waarin de raad het college oproept om een zelfde soort brief aan de Tweede Kamer te schrijven als Amsterdam gedaan heeft haalde het niet.
Wat waren de precieze argumenten om het te verwerpen?

Tsja.. op gemeentelijk niveau is het goed als het ter discussie komt. Maar ik denk dat op termijn (dit jaar) het wel haalbaar is om een verbod op iig wilde dieren te verkrijgen op nationaal niveau.

Het is iig belangrijk dat de discussie gaande blijft in de samenleving komend jaar.

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide » do feb 22, 2007 13:43

Alex schreef:Wat waren de precieze argumenten om het te verwerpen?
De PvdA vond het symboolpolitiek, ze pleitten voor landelijke of Europese regelgeving. Geen verbod dus. Het CDA vond het allemaal wel wat meevallen met het dierenleed. De VVD was van mening dat wilde dieren in het circus horen. Smallingerlands Belang en Gemeentebelangen Smallingerland (jawel) trokken het in het belachelijke door te beginnen over vlooiencircussen, ze vonden dat hier een taak ligt voor de PvdD. :S Alleen GroenLinks en de FNP stemden met ons mee.
Alex schreef: Tsja.. op gemeentelijk niveau is het goed als het ter discussie komt. Maar ik denk dat op termijn (dit jaar) het wel haalbaar is om een verbod op iig wilde dieren te verkrijgen op nationaal niveau.
Dan ben je optimistischer dan ik.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 22, 2007 13:49

Morbide schreef:De PvdA vond het symboolpolitiek, ze pleitten voor landelijke of Europese regelgeving. Geen verbod dus. Het CDA vond het allemaal wel wat meevallen met het dierenleed. De VVD was van mening dat wilde dieren in het circus horen. Smallingerlands Belang en Gemeentebelangen Smallingerland (jawel) trokken het in het belachelijke door te beginnen over vlooiencircussen, ze vonden dat hier een taak ligt voor de PvdD. :S Alleen GroenLinks en de FNP stemden met ons mee.
Van CDA is bekend dat die tegen zijn. Op landelijk niveau hebben andere partijen aangegeven dat ze opzich wel voor een landelijk verbod zijn. Hoewel.. 'verkiezingsbeloften' natuurlijk niet veel zeggen.
Dan ben je optimistischer dan ik.
Ik moet wel. En ik ga ook alles op alles zetten om dat te bereiken. Sinds ik met actiegroep circusleed begon heb ik ook gezorgd dat er aandacht kwam voor circusdieren. Vond ik al een hele prestatie. Ik ga dus goed doorzetten.

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide » do feb 22, 2007 14:36

Succes! Ik ga het 6 maart weer aan de orde stellen in de raad met een nieuwe motie. In Den Haag pleiten voor een verbod ging de raad te ver, dus nu wil ik dat we onze zorgen over het welzijn van circusdieren uiten in een brief aan de tweede kamer en dat we pleiten voor maatregelen. Mij is het eigenlijk een veel te zwakke motie, maar zo geven we toch nog een beetje een signaal af en dragen we bij aan de discussie.

rtm

circus

Bericht door rtm » do feb 22, 2007 15:03

Morbide schreef:Succes! Ik ga het 6 maart weer aan de orde stellen in de raad met een nieuwe motie. In Den Haag pleiten voor een verbod ging de raad te ver, dus nu wil ik dat we onze zorgen over het welzijn van circusdieren uiten in een brief aan de tweede kamer en dat we pleiten voor maatregelen. Mij is het eigenlijk een veel te zwakke motie, maar zo geven we toch nog een beetje een signaal af en dragen we bij aan de discussie.
Stel je ook op de hoogte van het gem. vergunningenbeleid:
Hoe vaak een circus?
Op welke plek?
Wat zijn de veiligheidseisen en hoe worden die gecontroleerd?
Wat betaalt het circus voor een vergunning?
Groot/klein circus: verschil?
Circus met/zonder dieren: verschil?!

Ik mag er toch van uitgaan dat een circus een regionale betekenis heeft. M.a.w. dat gemeenten het vergunningenbeleid op elkaar afstemmen.

Maak zo veel mogelijk bezwaar tegen vergunningen. Gebruik bovenstaande argumenten.

Bedoeling is het de gem. op zoveel mogelijk fronten lastig te maken.

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide » do feb 22, 2007 15:21

Gemeenten hebben alle vrijheid om zelf hun vergunningen beleid te bepalen. In de praktijk zullen gemeenten veelal gebruik maken van een model apv van de VNG. Kern van mijn voorstel was om in de apv het welzijn van dieren op te nemen als weigeringsgrond voor het verlenen van een vergunning en tevens te concluderen dat het voor circussen onmogelijk is om aan die voorwaarde te voldoen. Argumenten die ik daarvoor aangedragen heb zijn dierenleed en een gevaar voor de openbare orde en volksgezondheid. Circussen komen hier vrij weinig gelukkig. Bezwaar maken tegen een verleende evenementen vergunnig is zinloos. Dat wordt zonder twijfel ongegrond verklaard.

Overigens, als iemand hier ingangen heeft bij de plaatselijke politiek in zhaar woonplaats, dan heb ik een kant en klaar voorstel liggen waarin eigenlijk alleen de gemeentenaam veranderd hoeft te worden. Als je gemeente de mogelijkheid biedt tot het nemen van een burgerinitiatief dan kun je het zelf op de agenda van de raad zetten. Hier zijn daar maar 25 handtekeningen voor nodig.

rtm

vergunning

Bericht door rtm » vr feb 23, 2007 17:19

Morbide schreef: Bezwaar maken tegen een verleende evenementen vergunnig is zinloos. Dat wordt zonder twijfel ongegrond verklaard.
Ongetwijfeld. Dat is het punt ook niet. (Overigens maak je bezwaar tegen het v o o r n e m e n verg. te verlenen.)

Marla

Bericht door Marla » vr mei 18, 2007 15:39

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mei 18, 2007 15:43

Run Gorilla Run!!

Marla

Bericht door Marla » vr mei 18, 2007 15:46

Ik hoop wel dat ze hem in leven laten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mei 18, 2007 15:57

Denk het wel. Het is wel de leider van de groep gorilla's daar. Als het eentje uit de groep zou zijn, dan zouden ze het sneller doden denk ik.

Ligt trouwens ook wel aan of die vrouw die gewond was geraakt het overleeft.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » vr mei 18, 2007 20:08

die vrouw heeft wel wat te vertellen als ze weer thuis komt.
dat wordt de komende tien jaar op feestjes telkens weer hetzelfde verhaal vertellen. "he, vertel nog eens van die aap!"

Marla

Bericht door Marla » vr mei 18, 2007 20:18

herwin schreef:die vrouw heeft wel wat te vertellen als ze weer thuis komt.
dat wordt de komende tien jaar op feestjes telkens weer hetzelfde verhaal vertellen. "he, vertel nog eens van die aap!"
Ik denk niet dat ze ooit nog naar een dierentuin wil. Ik verbaas me er overigens wel over dat hij een vrouw heeft aangevallen, meestal is agressie van mannetjes dieren naar elkaar gericht.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr mei 18, 2007 21:13

Dat beest was gewoon in paniek natuurlijk.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mei 18, 2007 21:33

Ik hoor net dat het vermoeden bestaat bij de dierentuin dat het dier gepest werd en daardoor verdedigend is geweest en daardoor ontsnapt.
Waarom en hoe Bokito precies uit zijn verblijf wist te ontkomen is nog niet duidelijk. Dat is nog in onderzoek. Er zijn vermoedens dat hij is uitgedaagd door publiek en daarom over de gracht is gesprongen. Bokito is vorig jaar uit Berlijn naar Blijdorp gekomen. Hij is in Berlijn met de hand grootgebracht en dus gewend aan mensen. In principe zijn gorilla's geen agressieve dieren, maar ze zijn wel heel sterk en kunnen in paniek raken als zij bijvoorbeeld hun familie niet in de buurt hebben.
bron: dierennieuws.nl

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » za mei 19, 2007 21:58

Marla schreef: Ik verbaas me er overigens wel over dat hij een vrouw heeft aangevallen, meestal is agressie van mannetjes dieren naar elkaar gericht.
Ik heb ergens gelezen dat ze een bijna dagelijkse bezoeker van de mens apen was, en het schijnt dat de dierentuin heeft gezegd dat Bokito echt op haar afging en niet veel oog had voor andere bezoekers.

Gelukkig schijnt de aap zelf er niets aan over gehouden te hebben.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » ma mei 21, 2007 9:45

Vandaag in de Spits (op de brieven/opiniepagina) begint er een discussie te borrelen over of je dieren uberhaupt wel in kooitjes moet stoppen. Een goede ontwikkeling dus! Gebeurt dit ook in andere kranten of sites?

Plaats reactie