Vleesreclame in Donald Duck

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fee

Bericht door Fee » di jun 26, 2007 21:47

In de Donald Duck van deze week (nummer 26 2007) zat een kookboekje met daarin ?De lekkerste vleesrecepten uit Duckstad? uitgegeven door Sanoma Uitgevers in samenwerking met het Vleesinformatiepunt. Nu zou ik dit niet schrijven als het een losstaande reclame-uiting was, zoals andere onethische reclames voor snoep of melkproducten. Mijn probleem is dat in het uitneembare kookboekje ook strips van Donald Duck en Goofy staan. Verder staan in het kookboekje: eenzijdige voedingsinformatie en vleesrecepten.

Op http://www.sanoma-young.nl vond ik het volgende:

?Lekker Fit Met Vlees

Vleesinformatiepunt en Young: ?Lekker Fit Met Vlees?

Uit onderzoek blijkt dat scholieren steeds minder vlees eten. Daarom zet het Vleesinformatiepunt samen met Sanoma Uitgevers Young een thema in voor al deze jongeren: ?Lekker fit met vlees!?. De jongeren worden multimediaal benaderd met de focus op internet en aandacht in de jongerenbladen. Zo is op 31 oktober 2006 de website http://www.lekkerfitmetvlees.nl gelanceerd, met games, leuke prijzen en een ?miss en mister Lekker Fit verkiezing?.
Sanoma Uitgevers heeft de website ontworpen en cre?ert hiermee een platform waar vervolgens een campagne aan gehangen is in het blad en op verschillende sites. Dit zorgt voor interactie tussen de verschillende mediatypen en een groot bereik binnen de doelgroep.
De acties en prijzen worden gekoppeld aan diverse websites en ??n printtitel om zo traffic te genereren naar de Lekkerfitmetvlees-website.
Sanoma Uitgevers Young heeft Fancy als printtitel om de vrouwen te bereiken in de communicatiedoelgroep van Vleesinformatiepunt. Op de Lekkerfitmetvlees-website wordt onder andere een make-over weggegeven in Fancy. Het blad laat ook het resultaat van de winnaar zien.
De sites van Sanoma Uitgevers Young hebben een substantieel bereik in de doelgroep die Vleesinformatiepunt wil bereiken. Door middel van skyscrapers en e-ads wordt er traffic gegenereerd naar Lekkerfitmetvlees en wordt er aandacht besteed aan de acties en content van Lekkerfitmetvlees.
Vragen
Meer informatie over een commerci?le samenwerking met Sanoma Uitgevers Young? Neem dan contact op met ons, telefoon 023-5564663 of mail.?

Ik weet dat Donald Duck van vissen en broodjes hamburger en knakworst houdt. Ik weet dat Midas Wolf niet uit principe vegetari?r is. Ik weet dat Donald Duck, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Suske en Wiske, nog nooit reclame heeft gemaakt voor goede doelen als Amnesty, milieu of vrede. Deze samenwerking met de vlezers gaat mij echter te ver. Mag dit eigenlijk wel? Er staat voorop het kookboekje in kleine letters: ?Advertentiebijlage? en in het colofon is ook verhelderende info te vinden, maar voor kinderen lijkt het me moeilijk te onderscheiden waar de gewone Donald Duck ophoudt en de vlezers hun wanstaltige informatie proberen op te dringen.

Zo, dat was het even. Wat vinden jullie ervan?

Met groet,

Fee

marjan
Leefwijze: veganist

Bericht door marjan » di jun 26, 2007 22:06

Ik vind het vooral heel leuk dat je weer op het forum bent maar dat wil je natuurlijk niet horen :D...

Verder vind ik dat je gelijk hebt. Tijd voor actie en/of reactie!

Fee

Bericht door Fee » di jun 26, 2007 23:12

Nee hoor vind ik niet erg hoor.
marjan schreef:Ik vind het vooral heel leuk dat je weer op het forum bent maar dat wil je natuurlijk niet horen :D...

Fee

Bericht door Fee » di jun 26, 2007 23:15

Alex vroeg mij waar het bericht over de samenwerking tussen Sanoma en de vlezers te vinden is. Dat is op http://www.sanoma-young.nl/Nieuws%20-%2 ... 80%99.aspx te vinden.

Groet,

Fee

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » di jun 26, 2007 23:21

Was het ook niet zo dat Donald Duck in het verleden ook al zuivel aan het promoten was?

Ik vind het kwalijk dit soort advertenties. Je beinvloedt kinderen op deze manier van jongs af aan. Een soort hersenspoeling. Mag niet mogen.
Ik begrijp wel dat reclame een onderdeel van het leven is, maar er zijn grenzen en die vind ik hierbij overschreden.

Fee

Bericht door Fee » di jun 26, 2007 23:34

Ja er was geloof ik ook wel een stripje over zuivel in het blad, maar naar ik mij herinner niet met Donald Duck zelf erin. Dit is een kookboekje met Donald Duck letters, Donald Duck strips en Donald Duck lay-out.

Met groet,

Fee

Dick schreef:Was het ook niet zo dat Donald Duck in het verleden ook al zuivel aan het promoten was?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 26, 2007 23:49

Kan iemand misschien wat scannen van dat kookboekje?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 26, 2007 23:55

Ik heb het ook even gemeld bij fractie PvdD. Die kunnen wellicht op het politiek vlak wat vragen er bij stellen ;)

Wellicht kan de NVV er ook wat mee via een persbericht ofzo?

En de NVB kan zoiets ook oppakken.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo jun 27, 2007 8:07

Ik had het gezien idd,
ben abo van de DD en ik werd toch redelijk chagie van dat boekje :cry:
Heb er verder niks mee gedaan, volgens mij moet het nog in de Duck zitten.
Misschien tijd om allemaal een brief naar de DD te schrijven

Robb

Bericht door Robb » wo jun 27, 2007 9:42

Fee schreef:vlezers
lol

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » wo jun 27, 2007 13:26

deze "lekker fit met vlees" actie met bijbehorende website is een actie van Sanoma Uitgevers, en ik heb net een mailtje gestuurd dat het onverantwoord, ongezond en walgelijk is om vlees op zo'n manier te promoten bij konge kinderen.

kids@sanoma-uitgevers.nl

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » wo jun 27, 2007 20:19

Gadver, kinderen be?nvloeden en gebruik maken van Donald Duck... Inderdaad, onverantwoord, ongezond en walgelijk.
Ik mail morgen wel.

Eduard

Re: Vleesreclame in Donald Duck

Bericht door Eduard » do jun 28, 2007 7:43

Fee schreef:Vleesreclame in Donald Duck

Mag dit eigenlijk wel?
Vooralsnog, onder huidige normen/waarden en wetstelsel, mag dit zeker. Vlees op zich is niet ongezond. Sterker nog, volgens een jarenlang en zeer uitgebreid onderzoek van het Duitse kankerinstituut is matig vleeseten (ook wel part-time vegetarisme genoemd, het "beestje" moet een naam hebben en hokjes denken ontkomt nu eenmaal niemand aan) het meest gezonde dieet met als goede tweede en derde(!), vegetarisme en veganisme.

Uiteraard zullen deze verderfelijke praktijken streng verboden worden in de veganistische heilstaat.

Eduard

Bericht door Eduard » do jun 28, 2007 7:52

Dick schreef:Was het ook niet zo dat Donald Duck in het verleden ook al zuivel aan het promoten was?

Ik vind het kwalijk dit soort advertenties. Je beinvloedt kinderen op deze manier van jongs af aan. Een soort hersenspoeling. Mag niet mogen.
Ik begrijp wel dat reclame een onderdeel van het leven is, maar er zijn grenzen en die vind ik hierbij overschreden.
Reclame is i.m.o. sowieso onnuttig, zinloos en puur op macht/be?nvloeding gericht.

Maar dat terzijde.

Be?nvloeden van anderen maakt iedereen zich schuldig aan. Ook veganisten. Ook bij jonge kinderen. Een soort hersenspoeling. De pot verwijt de ketel dan ook.

Fee

Bericht door Fee » do jun 28, 2007 8:15

Dank voor je nuttige bijdrage.

Met groet,

Fee

Eduard

Bericht door Eduard » do jun 28, 2007 8:58

Wat vind j e er nuttig aan? :)

Dave

Bericht door Dave » do jun 28, 2007 9:50

Eduard schreef:
Sterker nog, volgens een jarenlang en zeer uitgebreid onderzoek van het Duitse kankerinstituut is matig vleeseten (ook wel part-time vegetarisme genoemd, het "beestje" moet een naam hebben en hokjes denken ontkomt nu eenmaal niemand aan) het meest gezonde dieet met als goede tweede en derde(!), vegetarisme en veganisme.
Welk onderzoek is dat dan?

vegalan

Bericht door vegalan » do jun 28, 2007 11:19

Eduard schreef:
volgens een jarenlang en zeer uitgebreid onderzoek van het Duitse kankerinstituut is matig vleeseten (ook wel part-time vegetarisme genoemd, het "beestje" moet een naam hebben en hokjes denken ontkomt nu eenmaal niemand aan) het meest gezonde dieet met als goede tweede en derde(!), vegetarisme en veganisme.
Matig vleesgebruik kan mogelijk goed zijn voor je gezondheid maar niet voor het geweten!

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 28, 2007 15:44

Persbericht

Donald Duck verslikt zich in de hamburger

De NVB stoort zich aan propaganda van vleessector bij kinderen

Amsterdam, 28 juni 2007; De Nederlandse Vegetari?rsbond (NVB) reageert met verbijstering op het verschijnen van een Donald Duck met een advertentiebijlage vol vleesrecepten. De recepten worden ge?llustreerd met strips waarin Donald Duck en Kwik, Kwek en Kwak druk in de weer zijn met vleesgerechten te bereiden. De NVB betreurt de onwenselijke keuze van het Vleesinformatiepunt om de vleesconsumptie bij kinderen te stimuleren door een samenwerking aan te gaan met Donald Duck van Sanoma Uitgevers. Kinderen zijn ontvankelijk voor reclameboodschappen die zijn verpakt als stripverhalen. De NVB overweegt om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie.

Juist kinderen hebben baat bij een gezonde voeding en voorlichting hierover. Vlees is daarvoor helemaal niet noodzakelijk, zoals in de inlegger staat vermeld. Propaganda maken voor vlees in een stripboekje gaat veel te ver. Het is ongewenst dat jonge lezers van de Donald Duck zo eenzijdig worden be?nvloed door de vleessector. Vibeke Helder, directeur van de NVB, zegt: ?Reclames voor alcohol, tabak en vlees horen gewoon niet in jeugdbladen. Het is algemeen bekend dat onverzadigde vetten vragen om een zorgvuldige aanpak. Zeker gezien de huidige discussie over obesitas (zowel bij kinderen als volwassenen) lijkt het ons noodzakelijk dat kinderen gevrijwaard worden van dergelijk propagandamateriaal?. Vibeke Helder: ?Kwik, Kwek en Kwak kunnen beter tofuburgers eten, dan soortgenoten opeten?.

In Nederland staat de vleesproductie en vleesconsumptie volop ter discussie. Uit een onlangs verschenen rapport van de FAO blijkt dat vleesproductie de grootste en snelst groeiende oorzaak van klimaatverandering is, groter zelfs dan de bijdrage van verkeer en vervoer. Verschillende wetenschappelijke rapporten bevestigen dat de grootschalige productie van vlees grote schade toebrengt aan klimaat, milieu en biodiversiteit.

Ook in de Nederlandse veehouderij leiden jaarlijks miljoenen varkens, kippen en andere dieren een ellendig bestaan. Om aan de grote vraag naar goedkoop geproduceerd vlees te voldoen, moeten zij hun leven slijten in donkere, krappe stallen, zonder ruimte voor natuurlijk gedrag. Staarten, snavels en andere lichaamsdelen worden - meestal zonder verdoving - verwijderd, om te voorkomen dat de dieren elkaar verwonden.

De NVB roept de Donald Duck dan ook op om met Katrien lekkere vegetarische recepten te bereiden zodat kinderen ook op de hoogte zijn van de heerlijke milieu- en diervriendelijke alternatieven voor vlees. De NVB wil graag een bijdrage leveren aan lekkere veggie recepten voor Duckstad.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do jun 28, 2007 16:50

vlotte reactie

Plaats reactie