nog een reden om geen vis te eten

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wen

nog een reden om geen vis te eten

Bericht door Wen » zo mei 11, 2008 12:39

Wie dacht er dat een goudvis niet slim was?
Bekijk ook de fimpjes in de menubalk: http://www.biteback.be/news/detail.php?news_id=4323" target="_blank

vegalan
Leefwijze: veganist

Re: nog een reden om geen vis te eten

Bericht door vegalan » vr aug 29, 2008 19:40

Dit zijn leuke dingen voor de mensen! Hopelijk ook genoeglijk voor het visje?

.

Wen

Bericht door Wen » vr aug 29, 2008 20:21

Ik ben absoluut tegen het houden van vissen in aquaria of nog erger visbokaals. Maar ik vind dat het filmpje wel goed laat zien, dat vissen ook intelligente dieren zijn.

vegalan

Bericht door vegalan » vr aug 29, 2008 21:06

Zonder zulke proefjes kom je er niet snel achter, mitst het dier er niet door lijd en het van korte duur is!

De conditioneringproefneming probeert aan te tonen dat een dier kan begrijpen dat de ene gebeurtenis de andere in tijd opvolgt, bijvoorbeeld dat een hond steeds voedsel kreeg als er een bel rinkelde.
Deze tests lieten zien dat 'hogere' dieren - vissen, amfibieën, reptielen, vogels en zoogdieren - in staat zijn de opdrachten met succes uit te voeren, maar geven nauwelijks antwoord op de vraag of het ene dier intelligenter is dan het andere. Goudvissen en haaien, bijvoorbeeld, deden het even goed als ratten, honden en chimpansees.

.

Justme1234

Bericht door Justme1234 » ma sep 01, 2008 13:13

Ik denk dat dit filmpje voornamelijk pescotariers zal trekken en andere mensen die nog niet sterk in de in het vlees zitten, omdat mensen die niet verplicht elke dag vlees op hun bord (bij wijze van spreken) hoeven, eerder geneigd zullen zijn om dit soort experimentele feiten over te nemen.
Ik noem dit filmpje dus een experimenteel feit omdat we dus niet weten of dit filmpje door belanghebbende partijen gemanipuleerd werdt.

Justme1234

Bericht door Justme1234 » ma sep 01, 2008 13:16

PS: ik ben zelf een vegetarier volgens de definitie van wikipedia.

vegalan

Bericht door vegalan » ma sep 01, 2008 15:49

Justme1234 schreef:PS: ik ben zelf een vegetarier volgens de definitie van wikipedia.
Pescotariers zijn volgens wikipedia parttime-vegetariërs (ook wel "vleesverminderaars" genoemd).
Ik vind dat heel passend, want het zijn geen echte vegetariërs.

Opmerking over wikipedia: Ik vind het stukje over vegetarisme wel redelijk goed geformuleerd.
Maar er zijn heel wat stukje op wikipedia waar het niet zo objectief is geformuleerd en ook is wikipedia onder hevig aan verandering.
Justme1234 schreef:Ik noem dit filmpje dus een experimenteel feit omdat we dus niet weten of dit filmpje door belanghebbende partijen gemanipuleerd werdt.
Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan die zo’n een gedrag onderschrijven.
Anderzijds is het wel een goede grap om ongevoelige mensen aan het denken te zetten. ;)

..

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » do sep 04, 2008 21:58

er zijn twee algemen termen die mensen gebruiken om zichzelf of anderen te beschrijven als ze een vis dieet (dus geen vlees) volgen ; pesco -vegetarier en pescotarian.
de term pesco-vegetarier is niet al te best om verschillende redenen :
1. er is een behoorlijke flexibiliteit bij vegetariers onderling, de een eet eieren en melk, de ander is strict vegetarier, kan allemaal, maar algemeen wordt de grens gelegd bij het eten van dode dieren.
2. vegetariers delen veel practische dagelijkse dingen en problemen zoals eten in een normaal restaurnat kan lastig zijn. iemand die vis eet heeft geen problemen in restaurants, en ook met collegas of vrienden word je als viseter als normaal gezien, terwijl je als vegetarier toch nog tegen stereotypes aanloopt.
3. als je de term pesco vegetarier goedkeurt, wat met mensen die alleen kippen eten, en geen "vlees". zijn dat "kip-vegetariers"? de woorden vlees, vis, kip, zijn termen uit het kookboek, en maken een verschil wat er eigenlijk niet is, een dier is gewoon een dier, kip, vis, het is allemaal "vlees".

de juiste term voor mensen die vis eten moet dus een term zijn die geen relatie heeft met vegetarisme maar een term die simpelweg opzichzelf deze mensen beschrijft. die juiste term is "pescotarian" , die heeft geen verwijzing naar het vegetarisme.

vegalan

Bericht door vegalan » do sep 04, 2008 22:24

Daarom vind ik de term parttime vegetariër voor hen wel toepasselijk. Wanneer ze vis eten zijn ze geen vegetariërs. Het zou toch raar zijn dat er ook carnitariers bestaan! Wat betekent het woord vegetariër dan nog? Pescotariers zijn een soort overwegende viseters en carnitariers zijn een soort overwegende vleeseters. Het woord vega van vegatatie ontbreekt.

.

Wen

Bericht door Wen » vr sep 05, 2008 16:12

Ik vind ook dat je jezelf geen vegetariër kan noemen als je vis eet. Toch heb ik twee vriendinnen die zichzelf vegetariër vinden. Ze zeggen er gewoon bij, maar ik eet wel vis. Ik had er zelf eentje die kip eet. Ze at geen dieren buiten kip. Alhoewel ze ondertussen ook geen kip meer eet. Ik denk dat het kwam omdat ze mij en nog een vriendin als echte vegetariërs heeft leren kennen, dat ze ook met kip is gestopt :D

Justme1234

Bericht door Justme1234 » do okt 30, 2008 17:59

Prachtige ontwikkeling, hoewel de eventuele bias van je vriendin die bv enkel voor jou vegetarier wordt zou worden, uitgaande van de kleinste kans. (y)

Wen

Bericht door Wen » do okt 30, 2008 19:02

Niet voor mij hoor. Gewoon omdat ze ziet hoe het ook kan :D

Plaats reactie