Slakken bestrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Akua
Leefwijze: vegetarier

Slakken bestrijden

Bericht door Akua » ma mei 26, 2008 16:30

Hallo,

Op mijn balkon komen er steeds slakken naar boven die al mijn plantjes op eten. Weet iemand iets waardoor ik ze weghou?... Ik wil ze niet doden met een giftig middel... Als er niks aan te doen is, dan is het maar jammer voor mijn plantjes, want ik wil ze absoluut niet doden met bijv. slakkenkorrels... ik hoorde namelijk dat die giftig zijn... Weet iemand iets?

Bedankt,

Akua ;)

Framboos

Re: Slakken bestrijden

Bericht door Framboos » ma mei 26, 2008 17:53

Je kunt bepaalde planten op je balkon zetten waar ze de geur verschrikkelijk van vinden. Bijvoorbeeld salie (dacht ik).

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 26, 2008 18:35

Kapotte schelpen of andere harde stukjes rondom de planten hebben. Daar gaan ze niet graag overheen vanwege scherpe randen er aan.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » ma mei 26, 2008 22:54

wij gaan altijd in het slakken seisoen paar x per week alle slakken vangen in potje doen en mee nemen en int bos uitzetten xD

Wen

Bericht door Wen » di mei 27, 2008 13:45

Dat van die kapotte schelpen heb ik ook al gehoord. Het zou echt werken, omdat ze met hun gevoelige lijfjes niet over de schelpen willen.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » di mei 27, 2008 15:09

Maar voordat ze weten dat het snijdt, moeten ze er toch eerst overheen? :|

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 27, 2008 16:58

Nee, niet helemaal. Bij het aanraken voelen ze het al. Dus gaan ze er niet over heen.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » di mei 27, 2008 23:33

slakken zijn heel inteligent hoor ! :hippy:

Marla

Bericht door Marla » wo mei 28, 2008 7:47

Nou de slakken bij mijn moeder in de tuin vinden het helemaal niet erg om over scherpe dingen te gaan. We hebben daar echt alles geprobeerd maar niks werkte, dus nu is ze toch weer aan de slakkenkorrels :(

lena

Bericht door lena » do mei 29, 2008 9:53

Bij onze natuurwinkel verkopen ze kopertape, daar zouden ze ook niet graag overheen gaan. Sterk ruikende planten zoals munt zouden ook helpen. En misschien knoflook?

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 29, 2008 18:39

kennissen van me gebruiken hertshoorn
Volgens hun was het sap van een plantje (het stinkt enorm), maar ik weet het niet......
Ik bedoel, stel dat het gemalen hoorn van een hert is, dan moet er een hert dood om te voorkomen dat je slakken dood gaan? Lijkt me ook geen keuze.
Misschien kent iemand het?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do mei 29, 2008 18:57

hahahaha omg

http://www.bloemisterijvanherwijnen.nl/ ... hoorn.html" target="_blank

google is your friend
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 29, 2008 19:28

google is your friend
:mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » zo aug 10, 2008 11:45

Ik wil later ook een groententuintje aanleggen (als ik die mogelijkheid heb), een aantal plantjes, ... maar ik wil eigenlijk geen slakken en zeker geen rupsen verjagen... er zijn al zo weinig vlinders meer... ik vind het erg om ook dan die paar rupsen ook nog eens weg te jagen (ook al is het diervriendelijk) want mss komen ze dan wel in de minder diervriendelijke tuin van de buurman terecht :roll:

Zijn er niet bepaalde plantjes/bloemen/groentesoorten waar slakken en rupsen echt verlekkerd op zijn en die ze veruit verkiezen boven al de andere dingen? Dan kun je zoiets toch planten, dan kunnen zij lekker smullen, en dan heb je zelf toch ook nog al je bloemen/groentjes.

Iemand die hier wat van kent? :roll:

Nel

Bericht door Nel » zo aug 10, 2008 14:38

Gewoon wat meer groente zetten dan je nodig hebt, zodat je genoeg voorjezelf overhoudt.
Dat deden wij altijd. Ook zetten we meer groenten ivm luis. Zodat je de beste groenten uit je tuin kan halen.
Zie mijn website: http://www.webmare.nl
Als je ecologisch verbouwt, zal je na een paar jaar merken dat je tuin in balans komt en dat je dan steeds minder "teveel" slakken en ander "teveel ongewenste" diertjes in je tuin krijgt.
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

reggie

Bericht door reggie » zo aug 10, 2008 18:16

slakken zijn gek op rode klaver

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 21, 2008 19:42

Slaken

Natuurlijke vijanden van de slak
Slakkendoder (tetanocera elata), egel, mollen, spitsmuizen, padden, bruine kikkers, loopkevers, lijsters en spreeuwen. De zeldzame wijnbergslakken met hun grote huizen vreten de eieren van naaktslakken
Tamme eenden. Indische loopeenden vreten massa''s van die dieren en kunnen een hele tuin schoonmaken. Chinese boeren brengen hun eenden op precies de juiste tijd op de velden en na gedane arbeid worden de slakkenvangers weer opgehaald.

slakken planten
Hysop en salie, mosterd, Oost-Indische kers, hysop, tijm en varens (mannetjesvaren en adelaarsvaren)

strooimateriaal
Zaagsel om de plantjes. gerstkaf (helaas moeilijk te krijgen) scherpzand, stroken mosterdzaad, kiezels, sintels, fijngemaakte eierdoppen en denneschors of dennetakjes. Zwavelpoeder, kalk en roet.
Gesteentemeel, algenkalk, houtas werken alleen bij droog weer.
mulchdekens van varens en tomatenblad houden de slakken ook weg

Verzamelplaatsen (slakken houden van duisternis en vocht).
Onder vochtige zakken, planken en uitgeholde aardappels verzamelen zich slakken die de tuinier ''s morgens alleen nog maar hoeft te verplaatsen. Omgekeerde vers geplukte rabarberbladeren vormen een uitmuntende slakkenval. Houtwol of stro worden eerst in water gedompeld, zodat ze door en door vochtig zijn en dan rond de door slakken bedreigde platen gelegd. Ze brengen net als de rabarberbladeren de slakken in verleiding om zich erin te verbergen zodra het licht en warm wordt en zo kan men de slakken wegvangen.

slakken schutting
De biofix slakkenschutting, een Zwitserse uitvinding.
Emca slakkenschutting Duits product.

Als dat niet helpt kun je slakkenrijders kopen om het kruipen te vertragen of slakkenpakkers huren.

.

Plaats reactie