In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Yamcha
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Yamcha » ma sep 16, 2013 16:40

Nou, ik wel, als je het hebt over faunavervalsing, lijkt het mij wel relevant, niet? :)

Wen

Bericht door Wen » ma sep 16, 2013 17:10

[quote@Dorus: Mijn katten speelden (in Limburg) wel uren met de muizen. Ze lieten ze (in huis) telkens weer lopen om ze opnieuw te kunnen vangen. Vaak kroop een (gewonde) muis weg achter een kast of boven in een gordijn en dan werd ze de volgende dag of een paar dagen later nog eens gepakt.

In het begin (toen was ik nog geen Veganist) heb ik diverse muizen uit het lijden verlost door ze dood te slaan, maar later kon en wilde ik dat niet meer. Mijn katten brachten aan de lopende band muizen binnen, ik bleef aan de gang. Ik heb toen drie vluchtbakken gemaakt en die op plekken gezet waar muizen vaak heen liepen en als een muis daar in was gekropen (soms ving ik ze zelf daarmee) zette ik die ver weg buiten in een weiland. Rustig of op een andere manier sterven leek mij dan toch minder ellendig en natuurlijker voor de muis.][/quote]

Als je kat een muis vangt. Verwijder dan zo snel mogelijk de kat en sluit haar op tot je de muis hebt gevangen. Als de muis gewond is, kan je haar naar een vogelopvangcentrum brengen dat vogels en wilde dieren opvangt. Daar zal ze verzorgd worden en heeft ze de beste overlevingskans. Het is een fabeltje dat een dier dat gebeten is altijd sterft. Het hangt af van de inwendige verwondingen en de verzorging achteraf.
Onze kat had een spitsneusmuis gevangen en er hing langs haar zijde een hele huidflap los. We reden ermee naar het opvangcentrum voor wilde dieren. En daar hebben ze haar ingespoten met een krachtige ontsmetting en de dierenarts heeft haar genaaid.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma sep 16, 2013 17:56

dorus schreef:@ Tony Jello
Ja, dat zijn andere toestanden natuurlijk (die ik hier nog niet heb meegemaakt), maar een muis die gekwetst is door een kat doe je toch best dood, want die sterft sowiezo door een bloedvergiftiging. Het is dus beter van ze meteen uit hun lijden te verlossen.

Sloegen ze er werkelijk in om uren met een "levende" muis te spelen? Bij de meeste spelende katten is de muis dood en gooien ze die zelf de lucht in.
Ja, uren volleyballen, basketballen, tikkertje doen en honkballen met een levende muis.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma sep 16, 2013 18:11

Yamcha schreef:Nou, ik wel, als je het hebt over faunavervalsing, lijkt het mij wel relevant, niet? :)
Nee, want de voorouder of andere katachtigen heeft niets met de discussie te maken. We kunnen alleen constateren dat er katachtigen zijn en die hier of daar wellicht ook geleefd hebben, maar dat zegt niets over huiskatten of boerderijkatten of verwilderde katten en wat doet met natuur.

Yamcha

Bericht door Yamcha » ma sep 16, 2013 19:02

Sorry, maar welke natuur precies?

We leven in Nederland.

Lynxen zullen idd vroeger weleens zijn voorgekomen, maar tegenwoordig zijn er gewoon veel te veel katten, dáár zit 'm volgens mij de faunavervalsing dan in.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di sep 17, 2013 10:13

Yamcha schreef:Sorry, maar welke natuur precies?
Natuur is overal. Dat kan je niet zomaar even 'afsluiten' met een hek. Zelfs met een hek er om heen is het natuur en er kan dus een biotoop ontstaan die in balans is. Je hebt beheerde natuur, dan word er door mensen hele tijd beheerd of onbeheerde natuur (of semi varianten). Zelfs in steden vind de natuur haar weg.
Lynxen zullen idd vroeger weleens zijn voorgekomen, maar tegenwoordig zijn er gewoon veel te veel katten, dáár zit 'm volgens mij de faunavervalsing dan in.
Het is faunavervalsing op moment dat je dus een 'buitenstaander' de natuur in brengt. Het is best gek dat het toegestaan is dat katten buiten lopen, omdat het als je naar de wet kijkt dit mss niet zomaar mag (immers mag je ook niet zomaar andere dieren loslaten).

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di sep 17, 2013 10:54

De definitie van natuur is een lastige. Ik zou er verder niet aan beginnen.

Ik vind dat katten buiten horen te kunnen komen. Je kan het allemaal prima faunavervalsing noemen, maar de kat is er niet mee geholpen. Alle dieren verstoren elkaar en dus verstoren katten ook andere dieren. Dat zou je misschien wel natuur kunnen noemen.

Wat betreft het loslaten van dieren: dat is natuurlijk ook weer niet zo'n duidelijke grens. Honden worden ook buiten gelaten, daar verstoren ze ook en ze kakken. Daarmee hebben ze ook een effect op de natuur/omgeving.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di sep 17, 2013 14:53

Precies, en daarom ook vind ik dat mensen geen roofdieren in huis moeten kunnen houden.
Dat er lynxen, vossen, wilde katten en wolven rondlopen is heel wat anders, die beesten horen thuis in het systeem.
De mens is een onnatuurlijk factor in het systeem omdat ze hier soya, olieproducten (kunstmest) en andere voedingsstoffen invoert uit verre oorden, die vervolgens verwerkt via kunstmest- en veevoederfabrieken en vetmesterijen en daar onder andere ook de huisroofdierpopulatie mee voedt.

Die huisroofdieren zijn dus een verlengstuk van het misbruik dat de mens maakt van de natuur (roofbouw op ons klimaat en het hele ecologische evenwicht), ze hebben niets te maken met een wereld die in balans is.
Neem je een roofdier in huis dan ben je tegenstrijdig bezig.
Je bent prachtig bezig door veganistisch te leven en je voetafdruk enorm te verkleinen, maar vervolgens fiets je daar weer dwars tegenin door een roofdier in huis te halen, dat feitelijk bezig zou moeten zijn met prooidieren zoeken in een natuurlijk systeem dat daardoor in balans moet blijven.

Het roofdier vervolgens veganistisch laten leven vind ik een rare kunstgreep. Zo'n roofdierbeest hoort te jagen of in een roedel te leven en wordt heus, echt niet gelukkiger van al dat geknuffel met mensen en het uren in een verwarmd en stoffig huis nix doen en nooit vrij buiten kunnen plassen als het dat zelf wil.
Het dierenwelzijn offeren voor de nood van een mens vind ik persoonlijk prima (zeker bij handicaps of vereenzaming), vooral als het echt niet anders kan.
Maar in die zin ben ik dan ook niet de ideale veganist, ik vind mensen belangrijker dan dieren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jackfrost

Bericht door jackfrost » wo sep 18, 2013 7:08

De uitzending van Zembla Sjoemelen met vlees laat al zien dat er een hoop mis is met de vleesconsumptie voor mensen. Hoe denk je dan dat de kwaliteit is van je kattenvoer. Daarbij gaan er per week miljoenen kuikentjes (de haantjes) door de shredder wat o.a. voor kattenvoer gebruikt word. Daar wil jij toch niet aan mee werken als veganist. Zelf heb ik nu konijnen en kippen maar ik heb een hond gehad en hij kreeg gewoon vegetarisch hondenvoer. Steeds meer studies laten zien dat een hond of kat hier heel oud mee kan worden en zelfs ouder dan zijn soortgenoten die wel vlees krijgen. Dit komt vooral dat de vegetarische honden of kattenvoer van zeer goede kwaliteit is. Ik zou zeggen probeer het uit bij je kat. Bij Vega-life kan je voor 50 cent een probeer verpakking kopen. Je bespaart een hoop dierenleed als je kat voortaan vegetarische kattenvoer geeft.
http://www.vega-life.nl/webshop/produc ... ts_id=1707

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do sep 19, 2013 10:55

Ik luisterde naar deze episode van podcast The Vegan Option en daar komt een interessante optie voorbij voor mensen die hun katten toch geen vegan dieet willen voeren (omdat ze dat niet ethisch vinden, of omdat ze een vegan dieet tevergeefs geprobeerd hebben). En dat is: Voer ze een dieet op basis van schelpdieren. Schelpdieren hebben geen centraal zenuwstelsel en dat maakt (zoals iedereen weet die zich een beetje heeft verdiept in animal ethics philosophy) de morele redenering tegen het eten ervan een stuk kleiner. Ik zeg dit niet om een discussie uit te lokken over of wij schelpdieren moeten eten, dat is mijn punt niet. Maar voor diegenen die hun kat vlees willen laten eten is het zeker te overwegen als je in ieder geval het minste lijden wil veroorzaken.

Nog een bonus: schelpdieren zijn heel rijk aan taurine, één van de belangrijkste nutriënten om op te letten bij (vegan of niet-vegan) kattenvoer.*

* Taurine zit van nature wel in vlees, maar wordt bij de verwerking (verhitting?) afgebroken. Ook niet-vegan kattenvoer is dus vaak gesupplementeerd met deze voedingsstof. Moet je bij de bereiding van de mosselen van je kat natuurlijk ook even rekening mee houden ;)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Wen

Bericht door Wen » do sep 19, 2013 11:02

Voelen mosselen geen pijn? Ik had dat eens gegoogled en toen las ik van wel. Ik ben hier wel benieuwd naar.

Wen

Bericht door Wen » do sep 19, 2013 11:39

Leuke podcast!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do sep 19, 2013 11:53

Wen schreef:Voelen mosselen geen pijn? Ik had dat eens gegoogled en toen las ik van wel. Ik ben hier wel benieuwd naar.
Ik begrijp dat het vanuit wetenschappelijk opzicht extremely unlikely is. Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar hee, dat kunnen we ook van planten zeggen... Hoe het ook is, ik durf er een arm onder te verwedden dat mosselen in ieder geval minder lijden dan kippen en koeien :) dus als iemand toch moet kiezen tussen de een en de ander, dan liever mosselen.

Ja het is een leuke podcast! Niet extreem professioneel in elkaar gezet maar wel diepgaand en vaak met heel interessante onderwerpen. Die presentator is al 20 jaar vegan :)

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 20, 2013 9:50

Maar als die mosselen uit de zee gevist zijn, dan lijkt me dat er allerlei metalen e.d. in zitten door de vervuiling. Dat kan uiteindelijk voor dieren ook niet echt gunstig zijn op termijn.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr sep 20, 2013 10:29

Vegantastic schreef:Maar als die mosselen uit de zee gevist zijn, dan lijkt me dat er allerlei metalen e.d. in zitten door de vervuiling. Dat kan uiteindelijk voor dieren ook niet echt gunstig zijn op termijn.
Dat zou goed kunnen, als ik bijv. dit lees (http://en.wikipedia.org/wiki/Bivalvia#U ... _pollution). Misschien wel geschikt als déél van het dieet, als aanvulling als het niet gaat met 100% vegan voedsel, maar het is wel uitkijken denk ik.

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr sep 20, 2013 12:55

Renee1137 schreef:Ik luisterde naar deze episode van podcast The Vegan Option en daar komt een interessante optie voorbij voor mensen die hun katten toch geen vegan dieet willen voeren (omdat ze dat niet ethisch vinden, of omdat ze een vegan dieet tevergeefs geprobeerd hebben). En dat is: Voer ze een dieet op basis van schelpdieren. Schelpdieren hebben geen centraal zenuwstelsel en dat maakt (zoals iedereen weet die zich een beetje heeft verdiept in animal ethics philosophy) de morele redenering tegen het eten ervan een stuk kleiner. Ik zeg dit niet om een discussie uit te lokken over of wij schelpdieren moeten eten, dat is mijn punt niet. Maar voor diegenen die hun kat vlees willen laten eten is het zeker te overwegen als je in ieder geval het minste lijden wil veroorzaken.

Nog een bonus: schelpdieren zijn heel rijk aan taurine, één van de belangrijkste nutriënten om op te letten bij (vegan of niet-vegan) kattenvoer.*

* Taurine zit van nature wel in vlees, maar wordt bij de verwerking (verhitting?) afgebroken. Ook niet-vegan kattenvoer is dus vaak gesupplementeerd met deze voedingsstof. Moet je bij de bereiding van de mosselen van je kat natuurlijk ook even rekening mee houden ;)
Ik denk ook dat katten dat wel willen eten :j

wat fijn is, want de meeste katten zijn vreselijk kieskeurig :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo sep 22, 2013 14:40

Ik weet niet of dit al genoemd is, maar ik vond dit zelf een heel interessant boek:

http://www.amazon.com/Obligate-Carnivor ... im_sbs_b_1

Het geeft geen uitsluitsel, maar wel leuk om te lezen.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Overstand

Bericht door Overstand » zo sep 29, 2013 11:31

Ik heb logee gehad van mn broers poes.

Ze is een rasechte Turkish Van

ze is zo schatje :( ik lag in bed, en ze weet dat ze van haar oom heel veel mag :D

ff ergens in de nacht, slaperig werd ik wakker van haar nagels (auch heb wel krassen opgelopen) maar okee, ze ging me dus omhelzen (met haar kopje lag ze bij me nek zowat), ik dus de deken oven haar heen, lekker warm

damnit man :( god i love animals

maar de volgende dag was ik bij Jumbo, (ze was door haar laatste bakje vlees heen :( ) om voedsel te regelen

wat een dilemmaa zeg, kiezen uit the lesser of all evils..

Dat is toch wel een klap.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma sep 30, 2013 22:58

Ik heb 3 "tweedehands" katers. 2 eten vers en 1 brokken (die lust niets). De kater die brokken eet heeft blaasgruis.

Als ik de katten geen vlees wel geven, moet ik maar konijnen nemen.

Thaa
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Thaa » zo okt 06, 2013 14:23

Ik geef mijn kat ook gewoon normale brokken. Het is een carnivoor kan ik niets aan doen. Mensen kunnen zonder dierlijke eiwitten, katten niet is hun stofwisseling niet op gemaakt.

Plaats reactie