Vleesetende dierenvrienden n.a.v. "Het Bureau" van Voskuil

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Vleesetende dierenvrienden n.a.v. "Het Bureau" van Voskuil

Bericht door Marcello » za jan 12, 2013 13:04

Gisteren ben ik begonnen aan het laatste deel van het ruim 5000 pagina's dikke "Het Bureau" van Voskuil. In dit autobiografische werk komt heel vaak de dierenliefde van Voskuil en z'n vrouw aan de orde.

Vrijwel meteen in het laatste deel waagt Voskuil zijn leven om een jonge ekster bij de waterinlaat van een elektriciteitscentrale te redden. Een stukje verder in het boek beschrijft hij treffend het lot van een pasgeboren stierkalfje. Hij en z'n vrouw Nicolien zagen het net geboren worden.
"Wat zou er nou met dat kalf gebeuren?" vroeg Nicolien.
"Dat wordt geslacht," zei hij. "Het is een stierkalf."
"Meteen?" vroeg ze verschrikt.
"Na een tijdje. Maar maakt dat veel verschil?"
"Wat triest dat hij niet eens bij zijn moeder mag."
"Ja." Zijn stem was toegeknepen.
"Wat leven we toch eigenlijk in een rotwereld Ik wou soms dat ik maar dood was."

Letterlijk 4 regels verder beschrijft hij hoe ze vervolgens bij de Chinees rundvlees eten.

Natuurlijk wist ik dat ze geen vegetariër waren en dat had me al vaker verbaasd in het boek, die contrasten tussen dierenliefde en de beschrijvingen van hun maaltijden, maar bovenstaande quote en dan onmiddellijk schrijven dat je rundvlees aan het eten bent vind ik toch wel erg vreemd. :roll:
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello
Leefwijze: veganist

Vleesetende dierenvrienden n.a.v. "Het Bureau" van Vosku

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 13:14

Ja, zeker!

O, je leest het? Ik dacht dat je het zelf had geschreven en het je aan het laatste deel was begonnen...

Ik ging al overeind zitten! :D

Papricavia
Leefwijze: part-time vegetarier

Re: Vleesetende dierenvrienden n.a.v. "Het Bureau" van Vosku

Bericht door Papricavia » do jan 31, 2013 16:17

Dat doet me denken aan de inleiding 'Animal Liberation' van Peter Singer. Hij was op bezoek bij kennissen en die waren het helemaal met hem eens wat betreft liefde voor dieren. En toen was het lunchtijd en kreeg hij een broodje ham.
Deze maand blog ik over de Vegan Challenge: http://duurzaamtoch.nl/blog/index.php

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » do jan 31, 2013 17:19

Hoeveel % van de leden van de dierenbescherming is eigenlijk vegetariër? Is dat bekend? :?:
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do jan 31, 2013 18:46

Marcello schreef:Hoeveel % van de leden van de dierenbescherming is eigenlijk vegetariër? Is dat bekend? :?:
Iets zegt met dat dat percentage waarschijnlijk niet zo heel hoog ligt. Ik zag trouwens vandaag dit plaatje op Facebook

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6411_n.jpg

met de tekst: "Feest! Na twintig jaar campagne voeren kwam vandaag het bericht dat het handelsverbod op diergeteste cosmetica eindelijk in zal gaan op 11 maart. Iedereen bedankt voor de steun. En dan is het nu tijd voor een taartje!"

Super natuurlijk, maar ik vraag me dan gelijk af of dat taartje gemaakt is met zuivel/eieren (zou op zich vegan kunnen zijn hoor, ik weet het gewoon niet). Het is gewoon heel tegenstrijdig allemaal, echt heel gek als je erover nadenkt.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 22:14

Ja, precies!

Plaats reactie