bio brandstof

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
PetraPS
Leefwijze: veganist

bio brandstof

Bericht door PetraPS » ma mar 03, 2008 9:49

Hi,
wat denken jullie over bio brandstof?
Ik had laatst een leenauto van Ford (focus flexifuel) en ik had wel zo iets van 'Mooi' zo'n auto wil ik wel, lijkt me weer wat 'gezonder' voor het milieu, op biobrandstof rijden.
(natuurlijk snap ik dat 'geen' auto het beste is, maar dat gaat echt niet helaas)

Maar ik las ook weer ergens dat er 'dierlijk' vet soms gebruikt wordt.
Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.
Groetjes Petra.
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Art

Re: bio brandstof

Bericht door Art » ma mar 03, 2008 12:04

Het is nog maar de vraag of biobrandstoffen echt beter zijn voor natuur en milieu (en mens!). Milieu-organisaties zijn er nogal kritisch over. Zo wordt er onder andere palmolie voor gebruikt en in Indonesie wordt op grote schaal regenwoud vernietigd voor de aanleg van palmolie plantages. Er zijn ook wetenschappers die beweren dat het produceren van een liter biobrandstof meer brandstof kost dan het oplevert. Daarnaast zorgt biobrandstofproductie voor hogere voedselprijzen.

Op de volgende webpagina geeft Milieudefensie haar visie op biomassa/biobrandstof:
Energie uit biomassa - Milieudefensie

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 03, 2008 12:13

Ja, ben er ook niet zo voor. Het is al bekend dat het niet zo goed is.

Ik zie meer toekomst dan in 'the air car'. Een auto die op gecompresseerd lucht rijd. En die dan opgeladen kan worden met zonne-energie.

Yvy
Contacteer:

Bericht door Yvy » wo apr 02, 2008 14:26

Vegantastic schreef:Ik zie meer toekomst dan in 'the air car'. Een auto die op gecompresseerd lucht rijd. En die dan opgeladen kan worden met zonne-energie.
Daar zien mijn man en ik ook wat in, in zo'n "scheet"auto :mrgreen: .

Persoonlijk ben ik ook niet zo weg van die biobrandstoffen. Er moet eerst worden bewezen dat ze echt milieuvriendelijker zijn. Ik kan het me echter niet voorstellen. En als ze dan misschien nog gebruik maken van dierlijk vet :sick:

Ik weet niet of dit een goede vergelijking is, maar het doet mij denken aan die theesigaretten die door sommige (ex)rokers worden genuttigd omdat ze niet schadelijk schijnen te zijn. Er zit immers geen nicotine in. Maar door het verbranden van die thee komen er ook giftige stoffen vrij en dat is ook weer slecht voor je longen. Wie weet hoe slecht het verbranden van biobrandstoffen voor het milieu en voor onze longen ist :?:

Yvonne
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)

reggie

Bericht door reggie » wo apr 02, 2008 16:56

zo lang de biobrandstof geimporteerd moet worden heeft het vrij weinig zin,
helemaal wanneer de brandstof uit grondstoffen uit de voedselketen wordt gemaakt.
bijv gebruik van mais dit veroorzaakt te hoge prijzen in mexico waardoor een deel van de lokale bevolking bijna geen mais meer kan betalen.(is daar basisvoedsel )

laatst zag ik wat op tv over jatropa.
daarbij werden lokale bewoners van hun land verdreven.
dit soort acties gaat dus veel te ver.
dan lokale productie.
alle landbouwgrond in nl vol met koolzaad levert 10% van de gebruikte hoeveelheid brandstof door auto's in nl op.
kan dus ook niet.
olie uit algen daar twijfel ik over het ligt aan de productiemethode ivm milieu .

de enige bruikbare biobrandstoffen zijn gebruikte frituurolien/vetten,producten die anders verbrand worden in afvalverbranding.
alles wat composteerbaar is(zoals snoeiafval gft,enz) lijkt me onzinnig om biobrandstof van te maken.
dat kan je beter gebruiken om te bemesten
bijv de koffieschillen van essent.

ja idd auto op lucht en bij ieder tankstation een compressor op zonnepanelen

Ineke

Bericht door Ineke » di aug 19, 2008 12:22

Ik denk dat electro auto's de toekomst (moeten) worden er is er al een van Lotus die ongeveer 300 kilometer op een batterij loopt, erg snel accelereerd en snel rijdt, bovendien duurt het maar ongeveer 10 minuten om de batterij weer op te laden, wat zowieso goed uitkomt want dan moeten de automobilisten wel om de zoveel tijd even uitrusten en/of hun benen stekken, natuurlijk is het wel het best dat die stroom opgwekt wordt met zonnepanelen, zonnefolie en windenergie.
Zie:

http://eenvandaag.nl/index.php?module=P ... 48,33775,0
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Jip
Contacteer:

Bericht door Jip » di aug 19, 2008 20:59

Ik vind het maar een vreemd verhaal hoor, van die elektrische auto. Het lijkt mij persoonlijk sterk dat je een lege batterij in 10 minuten kunt opladen om vervolgens 300 km te rijden. Je had vroeger van die op afstand bestuurbare autootjes met een batterij die je 3 uur moest opladen om er vervolgens een half plezier van te hebben. Technieken zullen heus wel verbeterd zijn, maar slechts 10 minuten oplaadtijd? Waar wachten we op?
Burgerlul

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 19, 2008 21:26

Als we naar het broeikas effect kijken dan is waterdamp (36-70%) nog de grootste boosdoener (wolken worden niet meegeteld) en kooldioxide (CO2, veroorzaakt 9-26%) komt op de tweede plaats. Dus kunnen we ook maar beter geen waterkoken of gazeuse drinken.

We hebben ook nog Methaan (voornaamste bestanddeel van aardgas) maar dat is schadelijk voor het milieu, omdat het bijdraagt aan het broeikaseffect en de vorming van ozon. Het is 20 keer zo sterk als koolstofdioxide. Het kan echter wel uit biomassa worden gewonnen en het ontstaat bij afbraak van organische stoffen door bacteriën onder anaerobe omstandigheden.

Naast de bekende biobrandtoffen zijn er nog meer alternatieven zoals methanol, ethanol en waterstof etc.

Ethylalcohol is een relatief schone brandstof (in theorie enkel koolstofdioxide en water) en ethanol kan worden gewonnen uit vergist sap van suikerriet m.b.v. destillatie.

Methanol is ook eenvoudig door gisting te maken uit gangbare chemische grondstoffen. In het kader van de toenemende schaarste aan fossiele brandstoffen is methanol een van de stoffen die zou kunnen worden gebruikt om energie chemisch op te slaan en te transporteren. Boven waterstof heeft het het voordeel dat het veel gemakkelijker en veiliger op te slaan en te transporteren is. Het zou zowel in verbrandingsmotoren als direct in elektrische brandstofcellen kunnen worden gebruikt.

Waterstof kan dienen als brandstof voor een traditionele verbrandingsmotor of het worden gebruikt in een brandstofcelauto in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O). In het laatste geval wordt de auto dus aangedreven door elektromotoren. Het grote voordeel van de waterstofauto is dat er geen lokale luchtverontreiniging ontstaat. Dat geldt echter op voorwaarde dat het waterstof wordt gemaakt met behulp van duurzame energiebronnen zoals zonne-energie of windenergie. Uit de uitlaat komt een wolkje waterdamp.

In al deze gevallen ontkomen we niet aan (waterdamp en/of kooldioxide) de veroorzakers van het broeikas effect.

Dan toch misschien maar een opblaasauto of gaat daar vervuilde lucht in?

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 19, 2008 21:33

Ik ga voor de aircars. Opladen met zonne-energie dan en er komt schonere lucht uit dan er in gaat.

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 19, 2008 21:39

Ineke schreef:Ik denk dat electro auto's de toekomst (moeten) worden er is er al een van Lotus die ongeveer 300 kilometer op een batterij loopt, erg snel accelereerd en snel rijdt, bovendien duurt het maar ongeveer 10 minuten om de batterij weer op te laden, wat zowieso goed uitkomt want dan moeten de automobilisten wel om de zoveel tijd even uitrusten en/of hun benen stekken, natuurlijk is het wel het best dat die stroom opgwekt wordt met zonnepanelen, zonnefolie en windenergie.
Zie:

http://eenvandaag.nl/index.php?module=P ... 48,33775,0

Blijkt mogelijk waar te zijn? Naast de lotus heb je ook nog Tesla Roadster.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/ ... -crossover
http://www.peakoil.nl/2007/02/02/de-rev ... zap-lotus/
http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/ ... olwassenen

.

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 19, 2008 21:51

Vegantastic schreef:Ik ga voor de aircars. Opladen met zonne-energie dan en er komt schonere lucht uit dan er in gaat.
Compressed Air Technology (CAT) in combinatie met solarsystem.

http://www.popularmechanics.com/automot ... 17016.html

Maar hoe zit het met die luchtreinigende vermogen?

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 19, 2008 21:54

Er zitten filters in, waardoor de lucht die er in gaat, wanneer vervuilt er waarschijnlijk schoner uitkomt. Hoeft niet.. kan wel.

veglife

Bericht door veglife » wo aug 20, 2008 12:26

PetraPS schreef:Hi,
wat denken jullie over bio brandstof?
Ik had laatst een leenauto van Ford (focus flexifuel) en ik had wel zo iets van 'Mooi' zo'n auto wil ik wel, lijkt me weer wat 'gezonder' voor het milieu, op biobrandstof rijden.
(natuurlijk snap ik dat 'geen' auto het beste is, maar dat gaat echt niet helaas)

Maar ik las ook weer ergens dat er 'dierlijk' vet soms gebruikt wordt.
Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.
Groetjes Petra.
Ik zie ook meer in een auto die zich oplaadt dmv zonneenergie, zoals je tegenwoordig ook al met horloges hebt(solar gebeuren). Volgens mij is dit ook al lang mogelijk, en het wordt ook tijd dat dit gaat gebeuren. Alles gaat naar de klote door die olie.

vegalan

Bericht door vegalan » wo aug 20, 2008 20:00

Die batterijen hebben geen eeuwig leven en moeten mogelijk na 5 jaar (of eerder) vervangen worden en dat is niet alleen duur maar ook milieu onvriendelijk.

.

veglife

Bericht door veglife » do aug 21, 2008 8:05

vegalan schreef:Die batterijen hebben geen eeuwig leven en moeten mogelijk na 5 jaar (of eerder) vervangen worden en dat is niet alleen duur maar ook milieu onvriendelijk.

.
Jammer dat die dingen niet langer meegaan! Er zal toch wel een mogelijkheid zijn om de levensduur te verlengen van die batterijen?

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 21, 2008 16:44

Misschien door ze minder vaak te gebruiken en dat betekent meer lopen en fietsen. :wink:

.

veglife

Bericht door veglife » do aug 21, 2008 18:51

vegalan schreef:Misschien door ze minder vaak te gebruiken en dat betekent meer lopen en fietsen. :wink:

.
Hmm, als dat de oplossing is om naar zuid Frankrijk te reizen......... :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma aug 25, 2008 14:01

vegalan schreef:Die batterijen hebben geen eeuwig leven en moeten mogelijk na 5 jaar (of eerder) vervangen worden en dat is niet alleen duur maar ook milieu onvriendelijk..
Dat is een nadeel idd.. maar sommige fabrikanten zijn al daar druk mee bezig. Ik geloof dat daar ook wel grote stappen in komen wanneer men meer op die markt gaat focussen.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma aug 25, 2008 14:14

Hoe minder je een accu gebruikt des te eerder gaat hij kapot.
Gebruik je dagelijks je accu, dan gaat hij veel langer mee, dus er minder gebruik van maken heeft een averechts effect.
Dit uit eigen ervaring, toen ik alleen in het weekend de auto gebruikte was de accu na een paar jaar stuk, maar nu mijn vrouw bijna dagelijks met de auto rijdt ( er is geen vervoer naar haar werk ), nu gaat de accu al 9 jaar mee.
Geef mij maar een luchtcanon

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 26, 2008 20:14

De gemiddelde loodaccu heeft een levensduur van een vier tot vijf jaar.

Er word overal wel geëxperimenteerd met verschillende accu’s voor verschillende doeleinden

Sony ontwikkelt suiker-accu. De biobatterij. Het Japanse NEC werkt momenteel aan een relatief milieuvriendelijke accu van organische radicalen om energie op te wekken. NTT DoCoMo en Fuji hebben een nieuwe versie ontwikkeld van de milieuvriendelijke GSM accu. De batterij 'loopt op' methanol in plaats van de gebruikelijke (zware) metalen als nikkel, cadmium of lithium. Enfucell is een batterijtje dat je wel weg kan gooien en dan niet schadelijk is voor het milieu. De NoPoPo groene batterij is de meest milieuvriendelijke batterij ter wereld. Omdat de NoPoPo batterij de enige ter wereld is die géén zware metalen bevat kan deze gerust bij het gewone afval gegooid worden.

Nikkel-metaalhydride-accu. Deze milieuvriendelijke accu, met hetzelfde gewicht als een NiCd-accu, heeft circa 50% meer capaciteit. Het laadapparaat heeft 3 laadfasen voor een optimale. De nikkel-metaalhydride-accu heeft een grotere energiedichtheid en is daardoor compacter en lichter dan een loodaccu met vergelijkbare prestaties. Verder kan hij snel opgeladen worden en heeft hij een lange levensduur. We komen de nikkel-metaalhydride-accu onder andere tegen in de Toyota Prius met een spanning van 201 volt en een vermogen van 21 kW. De Toyota Prius is een hybride auto met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. De fabricage en het slopen is milieuvervuilender en is over zijn totale levensduur vervuilender dan een Hummer. De levensduur van NiMH is helaas korter dan van NiCad. Op de juiste manier behandeld kan een NiCad cel tot wel 1000 keer geladen en ontladen worden. De eerste NiMH kwamen niet verder dan 200 tot 300 keer. Doordat de ontwikkelingen ook hier niet stil staan kunnen de moderne cellen al zeker 500 keer geladen en ontladen worden. Waarschijnlijk zal dat ook nog wel meer worden.

De Lithium-Ion accu. Hoewel de nikkel-metaalhydride-accu tal van voordelen biedt ten opzichte van de loodaccu is het nog steeds een behoorlijk gewicht dat er mee genomen moet worden. Vandaar dat er hard gewerkt wordt aan lichtere en nog compactere oplossingen.. Alle pijlen lijken nu gericht op de lithium-ion-accu. Deze heeft een nog hogere energiedichtheid dan de nikkel-metaalhydride-accu. Deze laatste is met General Motors bezig om op basis van nanofosfaattechnologie de lithium-ion-accu meer vermogen te laten leveren en daarbij de levensduur en veiligheid ook naar een hoger plan te brengen. De Lithium-Ion accu bevat geen giftige metalen zoals blik, nikkel of cadmium en is daardoor veruit de meest milieuvriendelijke accu ter wereld. In de praktijk blijkt de Li-ion echter kwetsbaar. Vanwege de chemische samenstelling is het mogelijk dat Li-ion batterijen bij een defect tot zelfontbranding komen. Lithium (Li-ion) gaat tussen de 3 en 5 jaar mee.

.

Plaats reactie