bio brandstof

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
veglife
Leefwijze: veganist

Re: bio brandstof

Bericht door veglife » zo aug 31, 2008 9:19

Zo te lezen heb je weer enig speurwerk verricht mijn beste Vegalan :)

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » di sep 02, 2008 19:05

PetraPS schreef:Hi,
wat denken jullie over bio brandstof?
Ik had laatst een leenauto van Ford (focus flexifuel) en ik had wel zo iets van 'Mooi' zo'n auto wil ik wel, lijkt me weer wat 'gezonder' voor het milieu, op biobrandstof rijden.
(natuurlijk snap ik dat 'geen' auto het beste is, maar dat gaat echt niet helaas)

Maar ik las ook weer ergens dat er 'dierlijk' vet soms gebruikt wordt.
Bio-brandstof zal nooit de oplossing voor onze problemen kunnen zijn.

Inderdaad zijn er al bedrijven die rijden met bio-brandstof die deels wordt gewonnen uit dieren/slachtafval.
Vegantastic schreef:Ja, ben er ook niet zo voor. Het is al bekend dat het niet zo goed is.

Ik zie meer toekomst dan in 'the air car'. Een auto die op gecompresseerd lucht rijd. En die dan opgeladen kan worden met zonne-energie.
Ik geloof niet zo in het verhaal van de Air-car, de "schoonheid" van dat ding hangt volledig af van de elektrische bron die je gebruikt om de flessen te vullen. Als die elektra van een olie/gas/kern centrale komt, dan zie ik geen milieu winst. Het oorspronkelijke ontwerp van de air-car zou trouwens deels op conventionele brandstof rijden.

Bovendien zullen waarschijnlijk veel mensen een "duikflessen compressor" aan schaffen om de auto op te laden, die zullen niet zonder vervuiling geproduceerd worden. Ik vind het wel grappig hoe ze praten over "ee paar liter lucht", maar er niet bij vertellen dat die onder zo'n 300 bar druk staat.

De voorlopig enige vooruitgang van de aircar is dat hij relatief licht is.
Art schreef:Het is nog maar de vraag of biobrandstoffen echt beter zijn voor natuur en milieu (en mens!). Milieu-organisaties zijn er nogal kritisch over.
Inderdaad, er is niet voldoende landbouwgrond om voldoende gewassen te kweken om te voorzien in onze brandstof behoefte.
We zien nu al dat (mede door subsidies) er meer vraag is naar bepaalde gewassen en dat dit de prijzen opdrijft. Misschien niet zo'n ramp voor ons, maar het zal hoogst waarschijnlijk zorgen voor honger in andere delen van de wereld.
vegalan schreef: Waterstof kan dienen als brandstof voor een traditionele verbrandingsmotor of het worden gebruikt in een brandstofcelauto in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O). In het laatste geval wordt de auto dus aangedreven door elektromotoren. Het grote voordeel van de waterstofauto is dat er geen lokale luchtverontreiniging ontstaat. Dat geldt echter op voorwaarde dat het waterstof wordt gemaakt met behulp van duurzame energiebronnen zoals zonne-energie of windenergie. Uit de uitlaat komt een wolkje waterdamp.
Waterstof is dus ook niet de zaligmakende oplossing, en is eigenlijk alleen een ander soort "accu"
(en waterstof tanks zijn ook nog niet bepaald licht)
Ineke schreef:Ik denk dat electro auto's de toekomst (moeten) worden er is er al een van Lotus die ongeveer 300 kilometer op een batterij loopt, erg snel accelereerd en snel rijdt, bovendien duurt het maar ongeveer 10 minuten om de batterij weer op te laden,
En volgens mij zit hier de kern van het probleem.
Eigenlijk willen we helemaal geen mileu vriendelijke auto, en we (of de industrie) houd krampachtig vast aan onbelangrijke waardes.

Waarom moet je "mileu vriendelijk" 220 kmh rijden? Waarom moet je als een raket kunnen optrekken?

http://www.guardian.co.uk/environment/2 ... eandhealth" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Like the Lotus, the Tesla has a carbon-fibre body, but it is heavier - 900lbs of its total weight of 2,500lbs comes from its battery, made up of 6,831 liquid-cooled, lithium ion cells of the kind used to power laptops. Tesla promises that the battery can be recharged in around three hours, gives a range of 250 miles and has a life of at least 100,000 miles, after which it can be recycled.
En dat is weer een ander probleem van batterijen: 6800 laptop batterijen wegen zo'n 400 kilo.
Totaal gewicht van de Tesla is 1200 kilo, wat betekend dat de basis auto behoorlijk licht is, en daar zit ook een groot gedeelte van de winst in.

We zouden nu al zuiniger met onze brandstoffen kunnen omgaan, maar "we" willen niet.
Auto's zijn sinds de jaren 70 alleen maar groter geworden, met grotere motoren met meer vermogen, en meer dingen er in die niet echt essentieel zijn om van A naar B te komen.

Waarom moeten we eigenlijk airco hebben (verbruikt meer brandstof), ABS en Airbags zijn ook niet echt nodig als je "normaal" rijdt. Echter ABS en Airbags geven een vals gevoel van veiligheid waardoor mensen weer wat harder rijden. Bovendien denk ik dat moderne auto's te stil zijn van binnen waardoor je ook weer de neiging hebt harder te rijden.

We konden 10 jaar geleden al veel zuiniger rijden, maar wij (en de industrie) wil dat niet.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... in_Hamburg" target="_blank" target="_blank
tien jaar geleden presenteerde Greenpeace Duitsland de revolutionair zuinige benzineauto, die in opdracht was ontwikkeld door het Zwitsers bedrijf Wenko. De auto gebruikt 1 liter op ruim 30 kilometer
http://www.greenpeace.de/themen/klima/n ... fte_sprit/" target="_blank" target="_blank
Das SmILE-Auto beweist, dass die Technologie ausgereift ist, und das Sparziel erreicht wird. Der Verbrauch gegenüber dem ursprünglichen Fahrzeug lag um 50 Prozent niedriger als beim Serienauto. Das Konzept für Niedrigverbrauchautos funktioniert mit vorhandener Technik
Kortom: bio-brandstof zal geen oplossing zijn, en het is afwachten tot de prijzen van (alle) brandstoffen zo hoog zijn dat mensen minder zullen rijden en meer compromissen willen of moeten maken om nog van A naar B te komen.
Totdat de industrie tot de pijnlijke conclusie komt dat ze steeds minder auto's verkopen, zal er niet genoeg ontwikkeling zijn in mileu vriendelijke auto's "voor de gewone man".
Bovendien verwacht ik ook dat deze milieu vriendelijke auto's in de toekomst niet echt bereikbaar zijn voor veel mensen. Zeker als er dure accu's vervangen moeten worden als de auto ouder is.

vegalan

Bericht door vegalan » vr sep 05, 2008 9:50

Veg_eric schreef: Er is niet voldoende landbouwgrond om voldoende gewassen te kweken om te voorzien in onze brandstof behoefte.
Maar het productie gebied kan worden verplaatst naar de zee! Want het is technische gezien (nog op kleinen schaal) mogelijk om uit algen of micro-organismen brandstof te halen of laten produceren. Maar ik vrees dat hier wel een groot stukje zee zeevervuiling en/of balansverstoring aan vast zit.

Veg_eric schreef: Waterstof is dus ook niet de zaligmakende oplossing, en is eigenlijk alleen een ander soort "accu"
(en waterstof tanks zijn ook nog niet bepaald licht).

Waterstof (is eigenlijk geen biobrandstof) kan dienen als brandstof voor een traditionele verbrandingsmotor en hoeft niet te worden gebruikt in een brandstofcelauto waar dit wordt omgezet in elektrische energie. De tanks zijn te zwaar maar dat zou misschien doormiddel van bepaalde kuststoffen kunnen worden opgelost. Maar als je meer of net zoveel energie er in moet stoppen als dat je er uit krijgt heeft het geen zin.

Er word voordurend gezocht naar nieuwe productie methoden om waterstof te produceren.
Er is een nieuw productieproces waar zinkerts in aanwezigheid van houtskool via zonne-energie verwarmd en in zinkpoeder wordt uitgesmolten. Dat poeder kan dan met water reageren tot waterstof en zinkoxide. Het poeder kan ook voor toekomstig gebruik worden opgeslagen, of worden gebruikt om elektriciteit op te wekken.

Er zijn Algen die zelfs waterstof produceren.

Veg_eric schreef: Eigenlijk willen we helemaal geen milieu vriendelijke auto, en we (of de industrie) houd krampachtig vast aan onbelangrijke waardes.

Wie zijn we? Het is voornamelijk de macht van multinationals die het volk uitmelkt en bepalen waar wij gebruik van mogen maken. Zolang aan de olie nog genoeg kan worden verdiend zal deze niet snel worden vervangen. Zo bepaald Philips de levensduur van de gloeilamp en unilever de waskracht van Robijn etc.

Veg_eric schreef: We zouden nu al zuiniger met onze brandstoffen kunnen omgaan, maar "we" willen niet.
We? Er zijn heel wat mensen die geen auto hebben of deze zo nu en dan gebruiken of juist voor een zuinige auto kiezen.
Veg_eric schreef: Waarom moeten we eigenlijk airco hebben (verbruikt meer brandstof), ABS en Airbags zijn ook niet echt nodig als je "normaal" rijdt. Echter ABS en Airbags geven een vals gevoel van veiligheid waardoor mensen weer wat harder rijden. Bovendien denk ik dat moderne auto's te stil zijn van binnen waardoor je ook weer de neiging hebt harder te rijden.
Een airco is in Nederland niet echt nodig en er zijn ook heel wat mensen die het niet gebruiken.
Doch is koele (frisse) lucht belangrijk als je auto rijdt, dat houd je wakker, zeker als het warm is in de auto. ABS en Airbag zijn goede dingen, maar dat zorgt er niet voor dat men harder gaat rijden.
De meeste mensen hebben haast en zijn ongeduldig, waardoor ze harder willen rijden, maar niet iedereen doet dat. Er zijn heel wat mensen (de meeste) die zich toch houden aan toegestane snelheid, maar er zijn er altijd wel een aantal die harder willen en gaan. Echte hardrijders dat zijn motorrijders, ze gaan meestal voorbij en stellen zich zelden tussen het verkeer met aangepaste snelheid op. Heb jij een auto en/of rij jij in een auto?

Veg_eric schreef: We konden 10 jaar geleden al veel zuiniger rijden, maar wij (en de industrie) wil dat niet.
Tien jaar geleden presenteerde Greenpeace Duitsland de revolutionair zuinige benzineauto, die in opdracht was ontwikkeld door het Zwitsers bedrijf Wenko. De auto gebruikt 1 liter op ruim 30 kilometer
Er zijn vandaag de dag wel zuinige auto's die al aardig in die richting komen.
Toyota Prius THSD 23.3 km op 1 liter. Maar het is wel jammer dat de Twingo Smile in een opslagloods in Hamburg staat weg te kwijnen. Er is geen bedrijf die hem in productie wil nemen.

http://europa.sp.nl/include/afd/afd_pic ... ngo368.jpg

Het probleem zit hem ook in het komfoor en een stukje veiligheid welke bij deze auto mogelijk ontbreekt en de auto zwaarder maakt. Lichtere auto's hebben vaak een minder goede wegligging en zijn dan minder goed bestuurbaar bij hogere snelheden (boven de 80km/u). Benzine is ook de oplossing niet van het milieu probleem en het te kort aan brandstof.
Veg_eric schreef: Kortom: bio-brandstof zal geen oplossing zijn, en het is afwachten tot de prijzen van (alle) brandstoffen zo hoog zijn dat mensen minder zullen rijden en meer compromissen willen of moeten maken om nog van A naar B te komen.
Er zijn al heel wat mensen die gebruik maken van het openbaar vervoer, waar zij zich vaak als het vee in overvolle bussen en treinen laten vervoeren of nog langer moeten wachten omdat ze niet mee kunnen. Het openbaar vervoer kan dat aanbod niet altijd aan. De auto is gewoon niet meer weg te denken en we zijn er afhankelijk van geworden. Denk maar eens aan het transport van levensmiddelen, ziekenvervoer en andere hulpdiensten. Daarnaast zijn heel veel (werk) locaties dmv openbaar vervoer niet (of nog niet) toegankelijk.

Veg_eric schreef: Totdat de industrie tot de pijnlijke conclusie komt dat ze steeds minder auto's verkopen, zal er niet genoeg ontwikkeling zijn in milieu vriendelijke auto's "voor de gewone man". Bovendien verwacht ik ook dat deze milieu vriendelijke auto's in de toekomst niet echt bereikbaar zijn voor veel mensen. Zeker als er dure accu's vervangen moeten worden als de auto ouder is.
Als biobrandstof, het gebruik van lucht of batterijen etc niet de oplossing is voor het huidige brandstof en milieu probleem, wat is dat dan wel?

Het grootste probleem is niet direct de auto maar de industrie die haar construeert en het rijden mogelijk maakt. Te beginnen met de elektriciteitscentrales en bedrijven waarde de benodigde grondstoffen worden verwerkt en rekening moeten houden met het milieu probleem.

Misschien is kernfusie de oplossing?
Maar deze kan volgens de huidige stand van zaken binnen de wetenschap nog niet worden gerealiseerd.

.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » vr sep 05, 2008 19:32

vegalan schreef:
Wie zijn we? Het is voornamelijk de macht van multinationals die het volk uitmelkt en bepalen waar wij gebruik van mogen maken. Zolang aan de olie nog genoeg kan worden verdiend zal deze niet snel worden vervangen. Zo bepaald Philips de levensduur van de gloeilamp en unilever de waskracht van Robijn etc.
"We" in de meest algemene zin bedoeld.
Ik ben het met je eens dat een hoop van onze "keuzes" worden opgedrongen door de bedrijven bv. door middel van de reclames.
Maar consumenten kunnen dat enigzins beinvloeden, zie bv. de verheerlijking van SUV's in amerika die nu door de hoge brandstofprijzen afneemt.

vegalan

Bericht door vegalan » vr sep 05, 2008 21:27

Ja we kunnen wel het een en ander beïnvloeden, maar vaak zijn dat niet altijd van die hele grote verschillen. Door de verdeeldheid welke berust de verschillende economische posities binnen de samenleving en daaraan gerelateerde wensen waar de producenten op in spellen, is er maar weinig ruimte voor collectieve invloed. De saamhorigheid is vaak ver te zoeken en een collectieve invloed bewerkstelligt een explosieve ontwikkeling op het vlak van communicatie en transport. Als individuen begeven wij ons tussen de voorgeschotelde producten en hebben wel enige keuze vrijheid, maar worden bijv door productveranderingen en daarbij horende prijsverhogingen gemanipuleerd. Neem nou de supermarkt bij mij in de buurt als voorbeeld, nadat hij alle kleine winkels heeft weggeconcurreerd en een alleen heerschappij heeft gecreëerd, kon er met behulp van de producten het koopgedrag worden gemanipuleerd. De prijzen van de producten gingen omhoog of werden bewust vervangen door producten waar meer aan verdiend kon worden. Er kwamen herhaalde verzoeken binnen inzake een geliefde (vaak goedkopere) producten, maar die bleek zgn. niet leverbaar te zijn etc. Terwijl ze elders wel verkrijgbaar waren.

SUV’s zoals de Hummer dat zijn aso-bakken. Overdreven opvallende milieuonvriendelijke auto’s
Ik ken ook iemand met zo’n bak de man is niet groter dan 1,60 en wil waarschijnlijk op een andere manier opvallen? :?

.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za nov 22, 2008 16:02

hihi, biofosfaatnanotechnologie! (staat op de vorige pagina) Prachtig woord :P .

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen » do nov 27, 2008 19:41

vegalan schreef:
Veg_eric schreef: Waarom moeten we eigenlijk airco hebben (verbruikt meer brandstof), ABS en Airbags zijn ook niet echt nodig als je "normaal" rijdt. Echter ABS en Airbags geven een vals gevoel van veiligheid waardoor mensen weer wat harder rijden. Bovendien denk ik dat moderne auto's te stil zijn van binnen waardoor je ook weer de neiging hebt harder te rijden.
Een airco is in Nederland niet echt nodig en er zijn ook heel wat mensen die het niet gebruiken.
Doch is koele (frisse) lucht belangrijk als je auto rijdt, dat houd je wakker, zeker als het warm is in de auto. ABS en Airbag zijn goede dingen, maar dat zorgt er niet voor dat men harder gaat rijden.
De meeste mensen hebben haast en zijn ongeduldig, waardoor ze harder willen rijden, maar niet iedereen doet dat. Er zijn heel wat mensen (de meeste) die zich toch houden aan toegestane snelheid, maar er zijn er altijd wel een aantal die harder willen en gaan. Echte hardrijders dat zijn motorrijders, ze gaan meestal voorbij en stellen zich zelden tussen het verkeer met aangepaste snelheid op. Heb jij een auto en/of rij jij in een auto?
Heb jij een motor en/of rij jij op een motor?

vegalan

Bericht door vegalan » do nov 27, 2008 20:50

Neen.

.

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen » do nov 27, 2008 21:07

vegalan schreef:Neen.

.
Net als met autorijders heb je ook motorrijders die harder willen gaan, het valt misschien wat meer op bij motorrijders omdat het snelheidsverschil makkelijk een stuk groter is. Toch zijn de meeste motorrijders die ik zie serieus met het verkeer bezig, en niet met belachelijke snelheden.

Vergeet niet de voordelen van een motorfiets! laag brandstofverbruik, milieuvriendelijker te produceren (minder grondstoffen/energie nodig), niet in de file staan. :D

vegalan

Bericht door vegalan » do nov 27, 2008 21:53

Arjen schreef: Net als met autorijders heb je ook motorrijders die harder willen gaan, het valt misschien wat meer op bij motorrijders omdat het snelheidsverschil makkelijk een stuk groter is. Toch zijn de meeste motorrijders die ik zie serieus met het verkeer bezig, en niet met belachelijke snelheden..
Ja dat snelheidsverschil is een stuk groter en daarom opvallend. Uit veiligheidsoverweging (ze zijn erg kwetsbaar) hebben zij die snelheid af en toe ook wel nodig. Sommige motorrijders zijn wel serieus met het verkeer bezig en hanteren geen belachelijke snelheden, maar ik zie de meeste toch voorbijgaan. (120-160 Km/uur op een weg van 80 km/uur is geen uitzondering). Ik vind het niet verstandig dat sommige motorrijders te lang in de dode-hoek blijven hangen voordat ze inhalen. Het is voor een motorrijder juist belangrijk dat ze goed opvallen. De kleurzwart (kleding) is zeer intrek maar niet verstandig.

Arjen schreef: Vergeet niet de voordelen van een motorfiets! laag brandstofverbruik, milieuvriendelijker te produceren (minder grondstoffen/energie nodig), niet in de file staan. :D
Ja dat is wel zo, maar niet als je met meer (personen) tegelijk gaat!
Ik ken heel wat motorrijders die naast hun geliefde vehikel ook nog een auto hebben of na wat ongelukken dit laatste vervoermiddel nog gebruiken of op een driewieler overstappen.

.

Plaats reactie