Jagen op wild.

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Gesloten
Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: Jagen op wild.

Bericht door Butternutkin » ma jan 07, 2013 17:05

Emiel schreef:
lani schreef:Mocht je ervoor kiezen om toch op jacht te gaan, hoop ik dat je óf de hele tijd helemaal mis schiet, of helemaal raak zodat geen dieren hoeven weg te kruipen en lang moeten lijden.
Of nog beter, gewoon in je eigen voet :P .
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sorry hoor, maar wat is dit voor domme discussie? Jagen? Nee. Je bent toch geen holbewoner? Beschaafde mensen maken geen andere levende wezens (mensen of dieren) dood. Met uitzondering van euthanasie als er echt geen andere mogelijkheden zijn en het in die situatie gewoon plezieriger is voor de ontvangende partij.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 07, 2013 17:54

Anders schreef:pesticiden, genetische modificaties,
Daarom biologisch... dan weet je het zeker, waar je ook koopt. En natuurlijk kunnen we niet iedereen voeden zonder inzet van tractors, tenzij iedereen (deeltijds) op het land aan het werk gaat. Waar ik geheel niet op tegen ben, en alvast maar het voortouw in neem. Maar zonder inzet van pesticiden en gentech kan zowieso, ook zonder een radicale verandering in de samenleving. Wat is het verschil tussen zeggen, één tuinderij zonder tractor maakt weinig uit, en één onafhankelijke jager maakt weinig uit? Je bezit geen land om uit te delen, maar wel de macht om als consument voor bijvoorbeeld lokaal, kleinschalig en biologisch te kiezen. Waardoor de landbouw in het algemeen een beetje zal veranderen. "Your dollar is your vote."

Ik vind het heel interessant, prepping en meer onafhankelijk zijn. Mijn vriend en ik zijn er de laatste tijd ook steeds meer gericht mee bezig.
Butternutkin schreef:Sorry hoor, maar wat is dit voor domme discussie?
Ik vind het geen domme discussie. Ik vind het wel interessant. Waarom zouden we hier niet over discussiëren? Al is het maar goede oefening :)
Laatst gewijzigd door Renee1137 op ma jan 07, 2013 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 17:55

trollige holbewoner!
Anders schreef:U vindt mij allicht nog een hardere troll nu dan hiervoor al ;)
Het begint er wel steeds meer op te lijken xD .. Een hele slimme trol! Je hoeft me trouwens geen u te noemen hoor xD Over 20 jaar ofzo dan mag het wel! =D

Verder vind ik dit wel een interessante discussie worden maar ik ga me er niet veel mee mengen want het word volgens mij veel te wetenschappelijk straks.

Renee, wij moeten maar eens samen keertje in het bos gaan verblijven! :D
Anders schreef:Bedankt om het neutraal te bekijken en te benaderen. U zet mijn geest tot denken aan.
Anders schreef:Blij iemand te lezen die inziet dat het mes langs twee kanten snijdt. Ik denk dat jij het allemaal wel consequent benadert.
En ik dan? :cray: ben ik niet lief geweest enzo? :this:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 07, 2013 18:01

Weet je Anders, ik bedacht me net, het zit voor veel vegans denk ik zo. Ze hebben hun redenen om te vinden dat het onnodig doden van dieren fout is. Waarom, dat is een andere discussie, maar daar is veel over te vinden (in de filosofische literatuur maar ook op dit forum). Dus laten we dat even aannemen. Stel nou dat een dier doden eigenlijk best wel milieuvriendelijk of natuurlijk of wat dan ook was. Dan nog weegt de morele component zwaarder. Voorbeeld. Het zou nóg milieuvriendelijk zijn (en niet geheel onnatuurlijk, d.w.z. sommige oude stammen deden het ook) om een mens te doden en op te eten. Doen we meteen wat aan de overbevolking. Afgezien van het feit dat je in deze maatschappij enorm in de problemen komt als je kannibalist wordt (zélfs als het vrijwillig is aan de kant van het slachtoffer!) ben je het waarschijnlijk met me eens dat het geen goed idee is. Milieuvriendelijk of niet, het is ethisch gezien verkeerd om een mens te doden (tegen zijn zin). Zo is het ook voor veel veganisten. Ze vinden het verkeerd een dier te doden dat wil leven - of het nu een mens is of een hert of een wild zwijn.

Dit is in essentie een best wel complexe filosofische discussie, en niet alle veganisten vinden natuurlijk precies dit. Sommigen leggen misschien meer de nadruk op dierenwelzijn i.p.v. dierenrechten, en zeggen dat onafhankelijk van of het verkeerd is een dier te doden, het gewoonweg niet mogelijk is zoveel dieren te fokken op een humane en milieuvriendelijke manier. In dat tweede geval maakt jouw positie natuurlijk een verschil. Maar in de eerste niet, en die eerste positie is wel diegene van veel van de mensen, die hier nu nogal fel op je reageren.

Ik hoop daarom dat je snapt waarom die felheid er is. Het is een heftig onderwerp, het is voor een deel van de mensen hier als je afvragen, 'waarom zou ik geen mens doden?'. Dat wil niet zeggen dat erover gediscussieerd kan worden, wat mij betreft graag zelfs. Ik denk dat we nooit ver komen met onbegrip, wel met hoor en wederhoor. Maar ik snap het gevoel van Tony en de anderen wel degelijk.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 07, 2013 18:02

lani schreef: Renee, wij moeten maar eens samen keertje in het bos gaan verblijven! :D
Dat klinkt heel spannend :P

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 18:42

Renee1137 schreef:
lani schreef: Renee, wij moeten maar eens samen keertje in het bos gaan verblijven! :D
Dat klinkt heel spannend :P
Echt wel!! ... ik wil in de lente/zomer hier in het kleine kleine bos wat we hebben ook beetje rondzoeken wat er te vinden is qua voedsel enzo =P bos is hier veel te klein helaas =( Maar sowieso als je in een écht bos tijdje wilt blijven moet het een enorm groot bos zijn met veel wilde natuur ^__^
Anders schreef:
lani schreef:/

En ik dan? :cray: ben ik niet lief geweest enzo? :this:
Maar natuurlijk bent U dat :) Al vind jij me wel een trol, daar ik oprecht met het idee worstel.
Ik vroeg het zeker niet om jullie te choqueren.
Ik kon me ook geen betere locatie inbeelden dan hier om deftige tegenargumentatie te ontvangen. En deze wordt ook gegeven, dank daarvoor allemaal.
Maak je geen zorgen, ik ben zelf half aan t trollen hier ondertussen volgens mij :3 .. Je schrijft wel grappig ..
Renee1137 schreef:Ze vinden het verkeerd een dier te doden dat wil leven - of het nu een mens is of een hert of een wild zwijn.
Ik ben zelf tegen het doden of veroorzaken van lijden (of dat nou lichamelijk of geestelijk is) op alle manieren, maakt niet uit tegen wie of wat. Ik ben ook van mening dat de mens kan evolueren in een meer vriendelijk wezen dan wat we op het moment zijn, als ras zijnde. Maar ik zal hier niet teveel ingaan want straks beland ik in een discussie vol met moeilijke dingen :shock:

oh en ik heb een 'escape-bag' klaarstaan voor noodsituaties =P weet maar nooit! :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 19:30

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 2999_n.jpg

Er was een tijdje terug, op Ned3 dacht ik, een documentaire over een Engelsman die een paar maanden in Alaska ging wonen, in het wild (Alone in the Wild). Je hebt hem vast wel gezien. Ik heb dit met plezier bekeken. Toch vind ik dat als je deze situatie zelf gaat opzoeken, wat in principe op dit moment niet nodig is, het moreel gezien niet juist dat je dan dieren in dat gebied gaat doden. Je hoort daar immers op dat moment niet thuis en de situatie is er ook niet naar.
Laatst gewijzigd door Emiel op di jan 08, 2013 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 22:08

Anders schreef:De jacht kan misschien wel gepaard gaan zonder het schieten, en ik kan dan foto's schieten in plaats van pijlen/kogels. Maar dat vult onze buik niet.
Ja, schiet maar foto’s. Dat vind ik een stuk positiever. En maak bijvoorbeeld foto’s van de ogen van de dieren waarop gejaagd wordt en als ze grote angst hebben, pijn lijden en stervende zijn nadat ze zijn geschoten. Kijk dan eens diep in die ogen en verplaats jezelf eens in dat dier. Probeer eens te voelen hoe het dier zich dan voelt.
Je buik kun je ook met zuiver plantaardig voedsel vullen.
Anders schreef:Als ik 52 tot 60 dieren per jaar kan schieten, (weet niet of er quota's zijn) dan komen we een jaar toe. Met overschot om uit te delen aan familie. Het is een eerste stap naar onafhankelijkheid.
Om te oefenen voor je onafhankelijkheid en overleving heb je zoveel kills niet nodig.
Anders schreef:Ik heb ook niet de intentie (als ik het dan zou doen) meer te nemen dan nodig.
Je hebt het sowieso niet nodig.
Anders schreef:U mag het oneens zijn, maar de productie van groenten heeft naar mijn mening een diepe ecologische impact. Veel grondwater wordt ervoor opgepompt, pesticiden, genetische modificaties, etc...
Kijk maar even naar A Life Connected in mijn onderschrift (en de andere video’s daar raad ik je ook aan) als je wilt. Dan heb je wat meer achtergrondinformatie. (Let op: de video duurt ruim 11 minuten, terwijl het lijkt dat hij na een minuut of 2 stopt.)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 07, 2013 23:35

Anders schreef:Bedankt om het neutraal te bekijken en te benaderen. U zet mijn geest tot denken aan.
Die bio industrie en de huidige groententeelt is naar mijn mening nog tien keer erger dan op wild gaan jagen binnen de wettelijke lijnen. Want de wettelijke lijnen in de bio industrie houden weinig tot geen rekening met het welzijn van de dieren en de omgeving.
Tsja.. dat mensen tegen jacht zijn en wel vlees eten dat is wel hypocriet.. daar is een punt te maken.

Maar jagen binnen de wettelijke lijnen betekent in NL gewoonweg plezierjacht. Het heeft niets te maken met zelfvoorzienend leven, omdat je ook zonder dat kan overleven. Dus in die zin is jacht altijd 'slecht'.

Ik heb een hoop gediscussieerd met jagers. De argumenten gebruik je ook. Jagers schuiven maar al te graag wetenschappelijke rapporten opzij om maar te kunnen jagen helaas.

Overigens snap ik je motivatie niet zo om hier op dit forum een discussie te starten. Je weet wat voor forum dit is. En je kan toch verwachten dat hier toch duidelijk alleen een mening tegen die jacht is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 07, 2013 23:45

Als men toch zonodig wilt jagen ivm onafhankelijkheid, dan moet je wel met blote handen jagen. Anders ga je je verleiden tot techniek ter bereiking van je doel.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma jan 07, 2013 23:50

Ik ben het met Vegantastic eens, en dan graag 'jagen' op een dier dat minstens zo groot is als jij en de middelen heeft om zich te verweren. Veel plezier.
Anders schreef:Maar wat als ik een holbewoner wil worden?
Goeie comeback...

De gemiddelde oermens at waarschijnlijk niet eens veel vlees volgens de laatste archeologische vondsten.

Ik vind dat er serieus wat mis is met mensen die andere levende wezens willen doden zonder dat daar een reden toe is, waarom wil je een ander pijn doen? Je hebt toch genoeg te eten? Wat geeft jou het recht om naar buiten te gaan en zomaar een dier te doden? Als het een mens was werd je opgesloten/kreeg je de doodstraf (ligt er aan waar je woont), maar een dier is ineens ok. Lekker hypocriet. Mensen die vlees eten zonder daarbij na te denken zitten gewoon vast in een cultuur (en denken nooit verder), maar mensen die in een westerse samenleving voor hun 'lol' gaan jagen? Dan moet je wel echt psychopathische trekjes hebben...
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

lani

Bericht door lani » di jan 08, 2013 9:20

Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen dat je graag de meaningful skills bezit om te overleven in het wild, maar dat hoeft inderdaad niet door het doden van dieren. En sowieso, stel dat de moderne wereld vergaat en op een of andere manier zijn er ook geen werkende geweren enzo meer. Dan heb je pech :P ..

Maak een speer, maak een doelwit, oefen daar op. Op die manier leer je hoe je in het wild een wapen kan maken, hoe het te gebruiken, etc. Mocht het dan ooit nodig zijn, dan heb je dat. Boogschieten wat Renee zei vind ik ook een hele goede tip, neem er meteen een cursus boog-maken bij :mrgreen: .. mag ik mee doen? :this: Oh en ga met survival-groepjes de wildernis in en dan later een keer helemaal alleen! Wil ik ook allemaal nog eens doen :)

En als de wereld in een staat terecht komt dat de moderne wereld foetsie is en de beste keuze is om in het wild te leven; blijf een beetje in het zuiden, meer plantjes om te eten gok ik. Weet ik niet heel zeker hoor.

Heb ff snel dit opgezocht: Eetbare planten in Nederland

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jan 08, 2013 9:48

Anders schreef: …Maar als je in oorlog mensen kan doodschieten, waarom een dier dan niet? Beide is noodzakelijk, niet waar?... ...Maar, de jacht, de adrenaline en het hele gebeuren eraan wil ik opsnuiven. Een boswandeling vind ik ook leuk, maar ik wil als mens steeds mijn grenzen verleggen... ...Ik wil toch eens de bittere ernst van het leven opzoeken. Vorig jaar zou ik nog niet overwegen een dier te doden, dit jaar overweeg ik dat wel. Ik wil nuttige dingen doen in het leven, en ik zit oh zo vast in een sleur dat elke dag opnieuw een "pffffffff" gevoel geeft. ...Het is het hele gebeuren eraan, wachten, stil zijn, oren en ogen openhouden, de observatie van de dieren, het ontleden en bestuderen van de organen. Ja, dat spreekt me wel aan en geeft niet zo meteen een "pfff" gevoel. ...Ik ben al van kinds af aangetrokken tot de natuur en het avontuur er in. Dus ik kan toch beter eens de sfeer gaan opsnuiven dan het mij gans mijn leven af te vragen?

Wie weet vind ik een hobby waarvan ik mijn beroep kan maken.
Word beroepsmilitair!

Film ter inspitatie

lani

Bericht door lani » di jan 08, 2013 9:53

Of word een US Ranger

Of Rambo.
http://www.humanproductivitylab.com/ima ... owshot.jpg

..al zou ik in alle serieusheid nooit een baan in het leger aanraden trouwens, niemand zou een beroep moeten nemen waar je word getraind om oorlog te voeren en mensen te doden. Uiteraard gaat dat tegen m'n principes in O_o ..

maar je kan wel soldaatje spelen in het bos :mrgreen:

Ga ik nu ook doen, brb.

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 08, 2013 12:04

Butternutkin schreef:Ik vind dat er serieus wat mis is met mensen die andere levende wezens willen doden zonder dat daar een reden toe is, waarom wil je een ander pijn doen? Je hebt toch genoeg te eten? Wat geeft jou het recht om naar buiten te gaan en zomaar een dier te doden? Als het een mens was werd je opgesloten/kreeg je de doodstraf (ligt er aan waar je woont), maar een dier is ineens ok. Lekker hypocriet.
It's called speciecism...
Butternutkin schreef:Mensen die vlees eten zonder daarbij na te denken zitten gewoon vast in een cultuur (en denken nooit verder), maar mensen die in een westerse samenleving voor hun 'lol' gaan jagen? Dan moet je wel echt psychopathische trekjes hebben...
http://troll.me/images/thumbs-up-jesus- ... -thumb.jpg

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di jan 08, 2013 13:11

Oja, de jeugd van tegenwoordig :roll: Dat wordt ook al eeuwenlang geroepen door íedere generatie.
Butternutkin schreef:Mensen die vlees eten zonder daarbij na te denken zitten gewoon vast in een cultuur (en denken nooit verder), maar mensen die in een westerse samenleving voor hun 'lol' gaan jagen? Dan moet je wel echt psychopathische trekjes hebben...
http://troll.me/images/thumbs-up-jesus- ... -thumb.jpg[/quote]

x2
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di jan 08, 2013 13:13

Anders schreef:Renee,
Weet je wat het fijne aan Alaska is? Je kan tijdens het paarseizoen van de zalm ze zo uit de vijver grijpen. Het enige nadeel is, de beer is een grote sterke concurrent. Je kan de bossen van Alaska gewoonweg niet onbewapend in, of je speelt met je leven. Dat valt waarschijnlijk niet op camera's te zien, maar regelmatig moeten "avonturiers" daar een te nieuwsgierige beer doodschieten.
Tja eh, circle of life zullen we maar zeggen. Ik weet het goed gemaakt. Jij mag daar jagen - onbewapend - maar dan moet je nu eenmaal accepteren dat je wel eens een te nieuwsgierige beer tegen het lijf kunt lopen. Risico van het, nouja, vak. :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di jan 08, 2013 13:23

Appelmoes schreef:
Anders schreef:Renee,
Weet je wat het fijne aan Alaska is? Je kan tijdens het paarseizoen van de zalm ze zo uit de vijver grijpen. Het enige nadeel is, de beer is een grote sterke concurrent. Je kan de bossen van Alaska gewoonweg niet onbewapend in, of je speelt met je leven. Dat valt waarschijnlijk niet op camera's te zien, maar regelmatig moeten "avonturiers" daar een te nieuwsgierige beer doodschieten.
Tja eh, circle of life zullen we maar zeggen. Ik weet het goed gemaakt. Jij mag daar jagen - onbewapend - maar dan moet je nu eenmaal accepteren dat je wel eens een te nieuwsgierige beer tegen het lijf kunt lopen. Risico van het, nouja, vak. :)
Ik vind het een goed idee (y) Veel plezier! :wave: Slotje op dit topic?
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 08, 2013 13:25

Anders schreef:Het is overigens in het leger waar je veel jachttechnieken leert, zoals een haas vangen met je blote handen. Want in gebied van vijanden ga je niet zomaar een schot lossen.

Je klopt hem uit zijn hol, dan komt ie boven kijken. Je loopt rondjes vanop afstand en hij blijft je volgen en draait met je mee. Bij iedere cirkel die je loopt kom je steeds dichter, tot je zodanig dicht bent om hem te vangen.
De arme haas is helemaal duizelig gedraaid en vanaf je hem gegrepen hebt hoef je enkel maar zijn nek te breken.
Ik vind eigenlijk dat dit soort berichten per direct verwijderd moeten worden en de plaatser ervan een waarschuwing moet krijgen. Dit is een forum voor veganisten, niet voor dierenbeulen als meneer Anders.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di jan 08, 2013 13:27

Emiel schreef:
Anders schreef:Het is overigens in het leger waar je veel jachttechnieken leert, zoals een haas vangen met je blote handen. Want in gebied van vijanden ga je niet zomaar een schot lossen.

Je klopt hem uit zijn hol, dan komt ie boven kijken. Je loopt rondjes vanop afstand en hij blijft je volgen en draait met je mee. Bij iedere cirkel die je loopt kom je steeds dichter, tot je zodanig dicht bent om hem te vangen.
De arme haas is helemaal duizelig gedraaid en vanaf je hem gegrepen hebt hoef je enkel maar zijn nek te breken.
Ik vind eigenlijk dat dit soort berichten per direct verwijderd moeten worden en de plaatser ervan een waarschuwing moet krijgen. Dit is een forum voor veganisten, niet voor dierenbeulen als meneer Anders.
Ik denk ook dat het gewoon een trol betreft en ik snap niet zo goed dat mensen, hoe vriendelijk ook bedoeld, meegaan in de waanideeën van deze verveelde persoon en ook nog serieus met hem in discussie gaan.
Linda mcCartney

Gesloten