Jagen op wild.

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Gesloten
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Jagen op wild.

Bericht door Vegantastic » wo jan 09, 2013 11:18

Anders schreef:
Vegantastict schreef: je je niet wilt laten overtuigen m.i. Iets wat helemaal niet verbaasd ofzo.. Ik ben genoeg projacht types tegen gekomen door de jaren heen. En het blijft hetzelfde soort discussies en dan kan je cijfers, etc. overleggen, maar dan is het iets niet wat word aangenomen.
Hetzelfde soort discussies? Ik zocht debat met vega's, kreeg geen argumenten ! Ik werd aan de schandpaal gehangen. Wat ik plaatsen en relativeren kan, op dat ga ik dus niet in. Ik zag dat aankomen.
Dat is niet waar en dat weet je ook wel. Ten eerste kon je verwachten dat als je op een forum post waar vegans en bijna-vegans e.d. rondhangen voor voornamelijk praktische tips je emotionele reacties kan verwachten als je op een dergelijke manier een topic opent. Dit is zeg maar hol van de leeuw. Dat wist je toch wel van te voren leek mij. Je kon ook op een neutraler forum vragen wat mensen (waaronder vega's) er van vonden. En zodoende had je een hele andere discussie gehad. Ook omdat door hier dingen te roepen je emoties krijgt.

Ten tweede heb ik het topic doorgelezen. En hoewel er zeker emoties tussen zitten staan er genoeg argumenten tussen. Ik heb ook een aantal gegeven, waar je niet op in bent gegaan.
Maar zo ga je geen verandering brengen. Daarom worden mensen als Gary aan de schandpaal gehangen. Hij vindt 90 procent van de bevolking walgelijk om de menstruatie van kippen te eten! Je zo kom je ver zeker? Helaas is hij "een leider" in de vega world.
De meeste mensen kennen hem niet. Dus ik denk dat andere namen toch nog net wat beroemder zijn. Sommige zijn geen reclame en andere wel. Je kan natuurlijk selectief hier iemand benoemen...
Laatst gewijzigd door Vegantastic op wo jan 09, 2013 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 09, 2013 11:24

Anders schreef:Ik denk dat het meer dan duidelijk is dat een dier in het wild veel minder lijdt dan een dier in gevangenschap bij de bio industrie.
Dat is niet relevant. Dat dieren in de bio-industrie lijden is geen argument om ander lijden te rechtvaardigen.
Anders kan je scharrelvlees rechtvaardigen omdat er vlees is van dieren die constant binnen staan. Of kan je NL bio-industrie rechtvaardigen omdat in de VS er nog net wat erger met dieren omgegaan wordt ofzo.
En dat geen bedreiging voor de biodiversiteit met zich meebrengt. Welja, ik heb argumenten gekregen, dat klopt. Maar of de contra's opwegen tegen de pro's, dat maakt ieder voor zich uit.
Jagen is zoals ik zei binnen onze maatschappij altijd gewoonweg plezierjacht. Het heeft niets te maken met consumptie. Dus als je voor jagen bent, dan ben je voor plezierjacht. En niet voor jagen voor consumptie of omdat je voor natuurlijke balans bent ofzo.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo jan 09, 2013 11:52

Vegantastic, ik ben vast wie je bedoelt met de emotionele reacties :wave: Stiekem lees je ze volgens mij graag.
Anders schreef:
Butternutkin schreef: Fijn dat je je toch aangesproken voelt. Dat was immers mijn doel. Je mist helaas de empathie en de moraal om het echt te snappen, dat is gewoon jammer.
Ik ben een VLEESETER. Ik bekijk dat dus langs een andere kant dan u.
Ik heb de voorkeur dat het leed aan mijn steak kotelet tot de minimum herleid wordt. Dat is mijn recht, net als het uw recht is mij sukkel te noemen.
Maar schets niet voor mij uit wie ik ben, ik heb moraal en empathie genoeg. Alleen wat minder voor een overkweekt dier dat voor overlast zorgt. En het spijt me dat ik ze liever opeet dan dan te laten wegrotten.
Nou, GEFELICITEERD.

Dit is zo erg dat het bijna grappig is. Ik hoef niet te omschrijven wie jij bent, dat doe je zelf al. Je bent een stereotype. Kop in het zand en doorgaan, en vooral heel beledigd reageren en over 'rechten' praten als iemand je daarop wijst. Prachtig. Ik vind niet dat jij het recht hebt om dierenleed te veroorzaken voor je prakje. Zolang je dat blijft doen heb je duidelijk geen moraal/empathie, wat je ook zegt. De reden om geen vlees te eten is trouwens drievoudig: tegen dierenleed, voor de medemens die ligt te creperen aan de andere kant van de wereld omdat al hun voedsel naar dieren in de vleesindustrie gaat en voor het milieu in verband met de enorme methaan uitstoot van al die koeien en regenwouden die gekapt worden om soja te verbouwen.
Ik vind dus niet dat mensen het recht hebben om vlees te eten (tenzij ze dat nog enkel in een laboratorium gaan kweken). Het heeft een destructieve invloed op de wereld, vlees eten is egoïstisch.

En dat jagen, tja, als je dus die empathie/moraal al mist dan kan iemand je zoveel uitleggen als hij wil, maar het is vergelijkbaar met een aap naar een universiteit sturen. Gewoon te hoog gegrepen blijkbaar. Als het overal verboden werd om te jagen dan was dit probleem opgelost. Ik vind het trouwens nog een ander verhaal als een Amerikaanse redneck met geen cent te makken en 7 kinderen en een vrouw iets neerschiet om te eten. Slaat ook nergens op, want hij zou gewoon te eten moeten hebben in een rijk land als Amerika, maar hij doet dat niet voor de 'thrill'. Het is vergelijkbaar met een stam die de middle of nowhere leeft. Maar echt hoor, kaaskop verveelt zich en gaat beestjes schieten, het is te gek voor woorden.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 09, 2013 12:22

Butternutkin schreef:Vegantastic, ik ben vast wie je bedoelt met de emotionele reacties :wave: Stiekem lees je ze volgens mij graag.
Op dit forum mogen best emoties staan :) Ook logisch dat die hier zijn op dit forum.
Als het overal verboden werd om te jagen dan was dit probleem opgelost. Ik vind het trouwens nog een ander verhaal als een Amerikaanse redneck met geen cent te makken en 7 kinderen en een vrouw iets neerschiet om te eten.
Die kan ook zijn geweer verkopen. Brengt toch een paar honderd euro op :) Dus zelfs die heeft een alternatief :)

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 09, 2013 12:23

Butternutkin schreef:De reden om geen vlees te eten is trouwens drievoudig: tegen dierenleed, voor de medemens die ligt te creperen aan de andere kant van de wereld omdat al hun voedsel naar dieren in de vleesindustrie gaat en voor het milieu in verband met de enorme methaan uitstoot van al die koeien en regenwouden die gekapt worden om soja te verbouwen.
Ik vind dus niet dat mensen het recht hebben om vlees te eten (tenzij ze dat nog enkel in een laboratorium gaan kweken). Het heeft een destructieve invloed op de wereld, vlees eten is egoïstisch.
Fijne samenvatting Butternutkin :thanks:

lani

Bericht door lani » wo jan 09, 2013 12:58

Anders schreef:Ik ben een VLEESETER.
I! AM! AN OGREEEEE!!!!! RAAWRRR!!!

... :mrgreen:
Anders schreef:Ik bekijk dat dus langs een andere kant dan u.
Ik heb de voorkeur dat het leed aan mijn steak kotelet tot de minimum herleid wordt. Dat is mijn recht, net als het uw recht is mij sukkel te noemen.
Maar schets niet voor mij uit wie ik ben, ik heb moraal en empathie genoeg. Alleen wat minder voor een overkweekt dier dat voor overlast zorgt. En het spijt me dat ik ze liever opeet dan dan te laten wegrotten.
Jammer dat je niet liever de voorkeur heb dat er zo min mogelijk lijd hoeft te zijn voor je maaltijd. En wegrotten is een heel natuurlijk proces waarbij de wormpjes en vliegjes enzo ook te eten hebben en misschien is het ook goed voor de grond dat weet k nie..

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo jan 09, 2013 13:18

Als het overal verboden werd om te jagen dan was dit probleem opgelost. Ik vind het trouwens nog een ander verhaal als een Amerikaanse redneck met geen cent te makken en 7 kinderen en een vrouw iets neerschiet om te eten.
Die kan ook zijn geweer verkopen. Brengt toch een paar honderd euro op :) Dus zelfs die heeft een alternatief :)[/quote]

Da's een goed plan! Of een eigen moestuintje aanleggen, ruimte hebben ze daar genoeg. Maar ja, zo iemand doet dus ook maar wat hem geleerd is en heeft ook al bijna geen educatie, dus dat vind ik nog een ander geval. Geen excuus, maar anders.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Eef

Bericht door Eef » wo jan 09, 2013 16:52

Ik vind jagen walgelijk, ik vind het weerzinwekkend dat je voor de lol dieren gaat neerschieten.
Ik ben veganist omdat ik vind dat je geen dieren moet doden, ik snap dan ook niet dat iemand uberhaupt maar overweegt om te gaan jagen. En zoveel wilde dieren zijn er in NL ook niet meer, laten we de rest dan in leven houden alsjeblieft.

Ik zou ook graag zien dat jagen verboden werd, net als de hele vee- en zuivelindustrie.
Ik denk ook dat mensen die dieren doodschieten voor hun plezier ergens een steekje los hebben, moord is niet gezond, dat doe je toch niet voor je plezier?! Ik denk dat jagers het gevoel hebben dat ze geen controle over hun leven hebben en dat ze daarom controle over het leven (en dood) van een ander willen hebben.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo jan 09, 2013 16:54

Eef schreef:Ik denk dat jagers het gevoel hebben dat ze geen controle over hun leven hebben en dat ze daarom controle over het leven (en dood) van een ander willen hebben.
Ja zoiets inderdaad. Dan is vissen daar de iets minder extreme vorm van, maar ook onbegrijpelijk. Als je dit van je ouders hebt geleerd snap ik dat wel, maar je gaat zelf toch ook een keertje nadenken hoop je dan.
Linda mcCartney

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do jan 10, 2013 22:32

Haha echt hoor, waarom is deze grapjas nog op dit forum? Om de boel levendig te houden?

Je kunt zelf niet goed lezen, Anders, ik zeg nergens dat jij iemand beledigd, ik zeg dat je beledigd reageert. Misschien wat minder biefstukjes eten en wat meer worteltjes, dan kun je beter zien.

Dat iemand die geen moraal heeft mij 'hypocriet' *wink*, *wink* en nog maar een *wink* om de een of andere duistere reden, noemt doet me dus echt geen zier. Sorry.

Excuses dat mijn teksten te lang voor je zijn, ik zal het kort houden dit keer.

Er staat overigens in de Nederlandse wet dat je niet mag doden, dus ik zie niet helemaal in waarom dat niet voor een wild dier zou moeten gelden. Is een dierenleven echt niks waard?

Waarom zouden we "alles vol moeten bouwen voor de agrarische cultuur en biodiversiteit zodat er geen bos meer overblijft voor het wild"? Ik heb al eerder vermeld dat regenwouden voornamelijk naar de gallemiezen gaan omdat er voer verbouwd moet worden voor 'vleesdieren', dus misschien kun je jezelf nader verklaren?

Goh, dat is niet je precieze intentie maar het resultaat is hetzelfde? Shame on me, ik had beter op moeten letten!
Linda mcCartney

lani

Bericht door lani » do jan 10, 2013 22:40

http://www.verticalfarm.nl/

ik eet ook veel wortels trouwens,kan heel goe- .. wacht.. ik word oranje geloof ik.. :(

Jullie zijn trouwens goede vriendjes aan het worden zie ik :D yay! .. wel lief doen he? :mrgreen:

..verder weet ik niet veel nuttigs te zeggen, ben niet zo van de discussies, alleen soms kan het wel leuk zijn :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do jan 10, 2013 22:44

lani schreef:http://www.verticalfarm.nl/

ik eet ook veel wortels trouwens,kan heel goe- .. wacht.. ik word oranje geloof ik.. :(
Er is ook niks mis met worteltjes, wortelsap wordt zelfs gedronken als behandeling tegen kanker.
lani schreef:Jullie zijn trouwens goede vriendjes aan het worden zie ik :D yay!
Ja, besties ;)
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jan 10, 2013 23:51

lani schreef: ik eet ook veel wortels trouwens,kan heel goe- .. wacht.. ik word oranje geloof ik.. :(
:lol: :lol:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 13:04

raawrrr! .. ben net terug van de jacht, heb mooi een witte kool gevangen 8) .. met m'n blote handen!!

helaas zijn m'n handjes er niet vies van geworden, geen grond of aarde, alleen plastic >_> .. er komt een dag waarop ik m'n eten letterlijk uit de grond zal halen =D ..

Een raw vegan diet is volgens mij best wel fijn ^^ .. persoonlijk lijkt het me niks om 100% raw te zijn want ik hou van koken enzo en maak graag van alles en nog wat en vind soepen ook heerlijk =D al zal je best wel een raw-soup kunnen maken gok ik :mrgreen:

Dit topic hoeft in principe niet te verwateren, voor wie het wilt kan er natuurlijk over door blijven praten, als er maar voor gezorgd word dat er geen ruzie komt natuurlijk :3 ..

On-topic eventjes uit nieuwschierigheid.. als je in het wild zou leven en je kan kiezen tussen een dag lang plantaardig voedsel verzamelen om daarmee te overleven of een hert jagen, je hebt geen moderne wapens, je bent in the middle of nowhere en je maakt maar een spier van een rechte stok ofzo. Wat zou je kiezen? :)

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 11, 2013 13:08

Ik vind eerlijk gezegd dat we door moeten gaan met dit topic! Ik pis bijna in mijn broek van het lachen :P
Anders schreef:Anderen graven zich onder het zeepeil voor landbouw voor groenten zodat er geen bos voor dieren meer overschiet... jah... consequentie?
Ik vind dat je daar overigens toch een interessant punt hebt..
Anders schreef:
Vegantastic schreef:Jagen is zoals ik zei binnen onze maatschappij altijd gewoonweg plezierjacht. Het heeft niets te maken met consumptie. Dus als je voor jagen bent, dan ben je voor plezierjacht. En niet voor jagen voor consumptie of omdat je voor natuurlijke balans bent ofzo.
Welke maatschappij dan? Waar haal jij je cijfers vandaan dat men enkel aan plezierjacht doet? En als het niets met consumptie te maken heeft, waarom eet een meerderheid dan wild bij kerst?
Op dit punt zie je het helaas nog niet helder.

(Godver, ik blijf bewerken... :wink: )
Laatst gewijzigd door Emiel op vr jan 11, 2013 13:14, 5 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr jan 11, 2013 13:10

Emiel schreef:Ik vind eerlijk gezegd dat we door moeten gaan met dit topic! Ik pis bijna in mijn broek van het lachen
:lol: :lollol: :schater:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 11, 2013 13:59

Anders schreef: Waar staan die argumenten dan dat ik open laat maar niet tewoord ben gestaan in latere postings?
Als ik iets openlaat, feel free to fill the void. Welke argumentatie laat ik open? Ik vul ze met plezier in voor je.
Je was sowieso niet op mijn punten ingegaan in eerste bericht. En er staan nog meer punten open. Lees gerust terug.
Voor een veganist is dat misschien irrelevant. Maar voor een vleeseter die wenst dat het lijden aan het dier beperkt tot een minimum wel relevant. Ik rechtvaardig verder mijn daden of andermans daden niet. Ik betaal enkel de prijs van mijn bestaan en probeer mijn ecologische voetafdruk te reduceren.
Waarom zou je als vleeseter lijden van een dier relevant vinden? Ben je jezelf dan niet aan het voorliegen?
Welke maatschappij dan?
Onze maatschappij. In het grotere geheel.
Waar haal jij je cijfers vandaan dat men enkel aan plezierjacht doet? En als het niets met consumptie te maken heeft, waarom eet een meerderheid dan wild bij kerst?
Wild bij kerst is meestal dieren die gefokt zijn. Op wat uitzonderingen na. Dat gaat ook puur om luxe, om de fun van het jacht en fun van 'wild'. Plezierjacht is dat.

Omdat consumptiejacht als voorwaarde heeft dat er sprake zou moeten zijn van overleven en dit ontbreekt bij de jacht van nu, kan je jacht binnen onze maatschappij niet zien als consumptiejacht, maar enkel als plezierjacht.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr jan 11, 2013 14:12

De bioindustrie is verschrikkelijk en daar willen we niet aan meedoen, maar jagen is ook verschrikkelijk en geen alternatief. Maak gewoon geen dieren dood. Eet geen dieren. Eet lekker zuiver plantaardig. Daar kun je fantasties op overleven en dat is ook een spannende ontdekkingstocht. Zeker als je in een bos alles zelf gaat proeven en testen.

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 14:30

TonyJello schreef:Zeker als je in een bos alles zelf gaat proeven en testen.
Ga ik ook doen hier in het bos over een tijdje, tenzij ik hier niet meer woon dan natuurlijk..

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr jan 11, 2013 22:28

Ik heb me altijd afgevraagd wat iemand nu leuk zou kunnen vinden aan het doodschieten van dieren. Ik heb een aantal jaren bij het Korps Nationale Reserve gezeten en schieten ken ik dus wel. Ik vond het leuk, maar het was op de schietbaan. Daar heb je ook bewegende doelen.
Ik moet er niet aan denken om een dier of mens dood te schieten. De eerste keer dat ik op de schietbaan lag, was ik schijtensbenauwd.
Ik heb wel eens in een tijdschrift gelezen over teams van jager en hond die het spoor van een aangereden en gewonde ree volgen om het dier uit z'n lijden te verlossen. Dat snap ik wel, als een dier dagen in het bos ligt te lijden, dat is toch vreselijk. Aan de andere kant zullen er genoeg mensen zijn die dan heel hard roepen dat 'dat de natuur is'.
En dat jagers dieren dood maken om de populatie op peil te houden, is toch gewoon iets dat ze zichzelf wijs maken zodat ze 's nachts kunnen slapen?
Als we hier nu eens meer natuur zouden hebben, die mooi in elkaar overloopt zodat dieren ook verder kunnen trekken indien nodig, zou dat niet beter zijn? Zou de natuur zich dan niet zelf reguleren?
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Gesloten