veganisme en diabetes

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Naudi
Leefwijze: veganist

veganisme en diabetes

Bericht door Naudi » vr feb 09, 2018 10:29

Hoi allemaal. Ik heb diabetes en probeer sinds een paar maanden veganistisch te eten.(voorheen 35 jaar vegetarisch). Het lijkt erop dat zuivelloos eten een positief effect te heeft op mijn (LADA) diabetes. Ik ben erg geinteresseerd in de ervaringen van anderen van het effect van veganistisch eten op hun diabetes. In het bijzonder op neuropathische klachten. Het lijkt er bij mij sterk op dat zuivel en kaasloos eten positief werkt.

Dabrother

Re: veganisme en diabetes

Bericht door Dabrother » za feb 10, 2018 0:25

Ik heb laatst op Netflix er wal wat over gehoord in de documentaire What the health.
Eet nu een dikke maand veganistisch en mijn cholesterol is iig wel al naar betere waarden gezakt. Voorheen grote vleeseter vanaf mijn 1 jaar. Succes en als je je beter voelt zou ik zeggen die melk en kaas laten (ook daarover ging het in die documentaire).
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo feb 11, 2018 19:00

Interessant onderwerp inderdaad. Ik las pas nog iets over hoe suiker een minder grote rol speelt dan tot dusver verondersteld. Een vertraagde heropname van bloedsuikers uit bloed naar weefsels zou zorgen voor schadelijk hoge bloedsuikerspiegels. Een verdikte vetlaag om celmembranen, veroorzaakt door de inname van dierlijke vetten, zou de boosdoender zijn. Ik ben vaak skeptisch over wetenschappelijk onderzoek, maar vind het dan wel weer leuk om terug te lezen van iemand die in de praktijk zoiets ondervindt.
Getekend in floëemsap.

Truus

Bericht door Truus » zo feb 18, 2018 13:22

Rorrim schreef:
zo feb 11, 2018 19:00
Ik ben vaak skeptisch over wetenschappelijk onderzoek, maar vind het dan wel weer leuk om terug te lezen van iemand die in de praktijk zoiets ondervindt.
Ik deel je scepsis t.a.v. wetenschappelijk onderzoek, maar anekdotes zijn ook niet betrouwbaar. Als het puntje bij het paaltje komt vermoed ik dat er weinig echte kennis bestaat, en ieder het beste kan doen waar hij zich goed bij voelt.

Naudi

Bericht door Naudi » wo feb 28, 2018 16:10

Hallo. Hier Naudi weer terug. Excuses voor mijn late reactie. Sorry computer in puin.

Inderdaad is het bekend en algemeen wetenschappelijk geaccepteerd dat het vermijden van vet voedsel e.d. erg positief werkt bij diabetes 2. Vermindering van lichaamsgewicht, een lagere BMI en meer beweging kunnen erg goede resultaten hebben bij diabetes 2.

Waar ik het echter over heb in mijn bijdrage is LADA-diabetes. Dit is een auto-imuun ziekte die sterk lijkt op diabetes 1. Diabetes 1 was vroeger beter bekend als jeugddiabetes. Pas sinds eind jaren negentig is duidelijk geworden dat deze ziekte ook (erg vaak) pas optreed op latere (40+) leeftijd. Dan wordt deze ziekte vaak LADA-diabetes genoemd.

De oorzaak van deze auto-muunziekte is eigenlijk onduidelijk. Het heeft niets met overgewicht te maken. Nog sterker: de meeste diabetes 1 en LADA diabeten vallen erg veel en snel af. Soms is er een samenhang met andere auto-imuunziekten binnen een familie te constateren. Ook lijkt er onder meer een samenhang met zuivelinname te zijn. Mijn bedoeling bij het stoppen met eten van zuivelprodukten is (behalve diervriendelijkheid trouwens) om te onderzoeken wat de effecten zijn op de ontwikkeling van mijn diabetes en wat anderen voor ervaringen hebben.

De gedachte achter dit experiment is dat zuivel (en eventueel ander dierlijk voedsel) ontstekingen veroorzaakt en hierdoor een autoimuun-reactie oproept. Hierbij proberen lichaamcellen je eigen organen aan te vallen. Bij diabetes 1 en LADA dus de pancreas. Om dit te stoppen, zou het stoppen van het eten van dierlijk voedsel dus kunnen helpen. Dit gaat dus veel dieper dan de effecten van veganistisch eten op je lichaamsgewicht. Dit gaat over de oorzaak van de ziekte.

Vooralsnog merk ik door het vegan eten behoorlijke positieve effecten op de bijeffecten van diabetes (zenuwbeschadigingen in de voeten en verbeterde bloedsomloop) maar merk ik geen positieve ontwikkeling in mijn (te hoge) bloedsuiker peil. (dit is de kern van het diabetes probleem) . Maar goed: enig resultaat is er wel en ik blijf benieuwd naar de ervaringen van anderen. Verder blijft veganistisch eten mij erg goed bevallen. Het is lekker en ik voel me fitter en monterder.

Morality

Bericht door Morality » do mar 01, 2018 11:29

Fijn dat veganisme goed bevalt, nu alleen je bloedsuiker peil nog. Ik heb er zelf geen ervaring mee of verstand van, maar misschien staan er nuttige tips op https://www.optimalegezondheid.com/18-b ... -verlagen/ of https://www.optimalegezondheid.com/suik ... -verlagen/

Hebi

Bericht door Hebi » wo apr 25, 2018 17:39

Plaats reactie