Daily dozen teveel en multivitamine

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Idris
Berichten: 7
Lid geworden op: do sep 27, 2018 11:02
Leefwijze: veganist

Daily dozen teveel en multivitamine

Bericht door Idris » ma dec 24, 2018 18:20

Hallo allemaal,

Ik probeer me aan de 'daily dozen' te houden maar het is zo veel qua hoeveelheden. Ik heb begrepen dat het is gebaseerd op 2000 calorieën en een matig actief leven. Ik ben 1.63, weeg 56 kilo en wandel ong. 3-4 uur per dag. Zorg voor een zieke hond en 4 katten, heb een tuin waar ik wat verbouw dus ik neem aan dat dit een 'redelijk' actief leven is. Ik slik B12, magnesium en vit D en K.
Ik denk dat ik de helft van de hoeveelheden eet en soms ook dat niet eens dus ik vraag me af of iemand anders moeite heeft met de hoeveelheden? En of het niet beter is om alleen een multi-vitamine te nemen?
Groetjes, Iris

Pim
Berichten: 39
Lid geworden op: za mar 29, 2014 18:18
Leefwijze: veganist

Re: Daily dozen teveel en multivitamine

Bericht door Pim » ma dec 24, 2018 18:59

Zover ik weet is B12 de enige die verstandig is om te slikken (voor zowel veganisten als niet veganisten) Al wordt het aan bepaalde producten wel toegevoegd.

Verder ben ik niet bekend met daily dozen. Maar misschien iemand anders hier wel.

Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 263
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Daily dozen teveel en multivitamine

Bericht door Mogenblue » wo dec 26, 2018 18:00

Hoeveel je nodig hebt is per persoon verschillend. Ik kijk vaak bij Harvard Health Publishing en daar hebben ze het nooit over hoeveelheden, maar wel over wat je moet eten.

De snelheid van je stofwisseling, de kwaliteit van je darmbacteriën, je gewicht, je normale eetpatroon, je leefstijl...
het zijn allemaal factoren die invloed hebben op wat je nodig hebt. En dat verandert ook in de loop der tijd. Dus je behoefte verandert ook.

Ik ben in de loop der jaren steeds een stapje opgeschoven met mijn dieet. Vitaminen en mineralen neem ik heel gericht: B12, C, D, calcium, magnesium en zink.
Magnesium en zink neem ik omdat ik veel vezels in mijn dieet heb. Dat remt de opname van magnesium en zink.
Vitamine C neem ik voor de huid. Ik ben 58 en mijn huid wordt slap en ik wil de rimpels een beetje binnen de perken houden.
Voor vitamine D hou ik me aan de Amerikaanse norm, ongeveer 1000 IU per dag. Ik heb problemen met mijn gewrichten gehad en dacht dat het aan de calcium of magnesium lag. Uiteindelijk is toch het kwartje gevallen en ben ik vit. D gaan slikken. Dat probleem is nu gelukkig opgelost.
Vrouwen hebben trouwens ook kans op een ijzertekort vanwege de menstruatie.

Persoonlijk zou ik geen multivitamine preparaat aanraden, maar gericht kijken wat je lichaam nodig heeft.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie