liquid smoke kankerverwekkend?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
spacecat M
Leefwijze: veganist

liquid smoke kankerverwekkend?

Bericht door spacecat M » za jan 05, 2019 21:14

Er is een nieuwe zorgwekkend hype in vegan land en vegan kookboeken; liquid smoke ofwel vloeibare rook.
Echter bij het produceren van vloeibaar rook wordt hout verbrand en tijdens dit proces kunnen polycyclische aromaten vrijkomen waaronder het kankerverwekkende benzo(a)pyreen
Ik maak me zorgen over de kankerverwekkende stoffen in vloeibaar rook
zie de bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Martine
Moderator

Re: liquid smoke kankerverwekkend?

Bericht door Martine » ma jan 14, 2019 10:46

Hoi Spacecat,

In liquid smoke kunnen inderdaad stoffen zitten die schadelijk zijn als je er te veel van binnenkrijgt. Dat geldt voor alle voedingsmiddelen die gerookt worden of waar rookaroma in verwerkt is.

De meeste mensen eten dit soort producten echter maar af en toe, zodat het niet zo veel kwaad kan.

Of iets giftig/gevaarlijk is, hangt altijd af van de dosering. Water is ook giftig als je er te veel van drinkt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: liquid smoke kankerverwekkend?

Bericht door Rorrim » zo jan 20, 2019 23:33

Martine schreef:
ma jan 14, 2019 10:46
Of iets giftig/gevaarlijk is, hangt altijd af van de dosering. Water is ook giftig als je er te veel van drinkt.
Paracelcus? ;)

Bij matig gebruik zou ik me er inderdaad geen zorgen over maken. Eerder over drank uit plastic flessen om eens iets te noemen, dat gebruiken veel mensen bijna dagelijks.
Getekend in floëemsap.

Plaats reactie