sport & fitness magazine

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jacha

sport & fitness magazine

Bericht door jacha » wo mar 08, 2006 17:11

In de laatste Sport & Fitness:

"... Veganisme betekent letterlijk: geen producten eten van dierlijke oorsprong. Het is iets anders dan vegetarisme, waarbij men afziet van producten die verkregen worden door het doden van een dier. Een veganist mag ook geen kaas, eieren en zelfs geen honing eten. Veganisten zien er niet gezond uit. Ze krijgen normaal gesproken een vitamine B12 gebrek, doordat deze vitamine uitsluitend in producten van dierlijke oorsprong voorkomt. Nu kun je natuurlijk een tabletje B12 nemen, maar helaas: ook dat is van dierlijke oorsprong."

reggie

Bericht door reggie » wo mar 08, 2006 17:18

heb je een e-mailadres van dat blad,

indien dit een Nederlands blad is,dan zou de NVV misschien om rectificatie kunnen vragen.

en anders kan men altijd boze e-mails sturen naar de makers van het blad

Zen
Leefwijze: veganist

Re: sport & fitness magazine

Bericht door Zen » wo mar 08, 2006 17:48

jacha schreef:Nu kun je natuurlijk een tabletje B12 nemen, maar helaas: ook dat is van dierlijke oorsprong."
Dit is ook nog eens onjuist... :?

jacha

Bericht door jacha » wo mar 08, 2006 17:51

Sport & Fitness Magazine
Markerkant 1054-1056
1316 Almere
036-5340262

info@sportenfitness.nl

Zen

Bericht door Zen » wo mar 08, 2006 18:08

Dus resumerend:
Sport & Fitness schreef: "... Veganisme betekent letterlijk: geen producten eten van dierlijke oorsprong.
Onvolledig. Veganisme heeft niet alleen betrekking op dieet.
Sport & Fitness schreef: Een veganist mag ook geen kaas, eieren en zelfs geen honing eten.
Slecht geformuleerd. Het is geen kwestie van niet mogen maar een kwestie van niet willen.
Sport & Fitness schreef: Veganisten zien er niet gezond uit.
Rare, niet onderbouwde, generaliserende opmerking. Obesiteit, om een voorbeeld te noemen (van iets dat niet alleen ongezond oogt maar ook nog eens is), komt aanzienlijk vaker voor bij mensen die (veel) dierlijke producten eten.

Sport & Fitness schreef: Ze krijgen normaal gesproken een vitamine B12 gebrek,
Vreemde bewering die lijkt te willen bepalen voor veganisten wat 'normaal' is. Het is eerder regel dan uitzondering dat een veganist zich goed bewust is van de gevaren van een B12 tekort en weet hoe je dat kunt voorkomen.
Sport & Fitness schreef: doordat deze vitamine uitsluitend in producten van dierlijke oorsprong voorkomt.
Onzin. Bepaalde micro-organismen (en nee dat zijn geen dieren) produceren van nature vitamine B12. Ook bepaalde algsoorten maken B12 aan alleen kunnen die niet goed worden opgenomen door het menselijk lichaam danwel komt dit niet beschikbaar in de juiste vorm die we als mensen nodig hebben.
Sport & Fitness schreef:Nu kun je natuurlijk een tabletje B12 nemen, maar helaas: ook dat is van dierlijke oorsprong.
Onzin dus.

Kortom, er valt genoeg te rectificeren...

Zen

Bericht door Zen » wo mar 08, 2006 18:12

jacha schreef:Sport & Fitness Magazine
Markerkant 1054-1056
1316 Almere
036-5340262

info@sportenfitness.nl
Postcode is onvolledig:

1316 AJ

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo mar 08, 2006 18:49

Ik ga een Boze mail sturen

jacha

Bericht door jacha » wo mar 08, 2006 19:06

Zen schreef:
jacha schreef:Sport & Fitness Magazine
Markerkant 1054-1056
1316 Almere
036-5340262

info@sportenfitness.nl
Postcode is onvolledig:

1316 AJ
thx & sorry (zal de verbelging zijn ;))

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 08, 2006 19:37

gvd,

Ik ga ook een boze mail sturen en eis een rectificatie.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 08, 2006 19:39

Ze worden vast gesponsord door mensen die niet zo blij zijn met veganisten.
Staat er in het blad iets over de sponsors en mensen achter het blad?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo mar 08, 2006 19:44

Zen schreef:
Vreemde bewering die lijkt te willen bepalen voor veganisten wat 'normaal' is. Het is eerder regel dan uitzondering dat een veganist zich goed bewust is van de gevaren van een B12 tekort en weet hoe je dat kunt voorkomen.
Als iemand helemaal geen dierlijke producten ot zich neemt, en ook geen vitamie B12-supplement zou gebruiken, krijgt diegene normaal gesproken inderdaad een vitamine B12-gebrek. Het overgrote deel van de veganisten neemt echter wel zo'n supplement, dus ze hadden beter kunnen schrijven: 'Ze krijgen normaal gesproken een vitamine B12 gebrek, tenzij...'.
Maar afgezien daarvan; het is natuurlijk een belachelijk stukje, vol vooroordelen die nergens op slaan!

Zen

Bericht door Zen » wo mar 08, 2006 20:22

Kiwi schreef:
Zen schreef:
Als iemand helemaal geen dierlijke producten ot zich neemt, en ook geen vitamie B12-supplement zou gebruiken, krijgt diegene normaal gesproken inderdaad een vitamine B12-gebrek. Het overgrote deel van de veganisten neemt echter wel zo'n supplement
Met andere woorden, dat een veganist een supplement neemt mag als 'normaal' worden beschouwd omdat het overgrote merendeel zich bewust is van de risico's. Dus is het een vreemde bewering van 'Sport & Fitness'.
Kiwi schreef:dus ze hadden beter kunnen schrijven: 'Ze krijgen normaal gesproken een vitamine B12 gebrek, tenzij...'.
Maar afgezien daarvan; het is natuurlijk een belachelijk stukje, vol vooroordelen die nergens op slaan!
Nee, wat mij betreft niet, want het is helemaal niet 'normaal' (als in, 'de norm') voor een veganist om geen B12-supplement te nemen. Veganisten die geen B12 supplement nemen zijn sterk in de minderheid.

Wat ze hadden kunnen schrijven. Veganisten lopen een verhoogd risico op een vitamine B12-tekort wanneer ze geen B12-supplementen gebruiken (of iets in die trend).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 08, 2006 20:40

Wat staat er nog meer? Of is dat het enige wat er te vinden is in het blad erover?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo mar 08, 2006 20:50

Zen schreef:Nee, wat mij betreft niet, want het is helemaal niet 'normaal' (als in, 'de norm') voor een veganist om geen B12-supplement te nemen. Veganisten die geen B12 supplement nemen zijn sterk in de minderheid.
Waarschijnlijk is dit een verschil in interpretatie, ik zie 'normaal' in deze zin niet bedoeld als 'de norm', maar meer als 'indien er niets anders gebeurt' (er staat ook 'normaal gesproken').
Maar daar gaat het helemaal niet om, zoals ik al zei. Het hele stuk straalt gewoon een negatief oordeel over veganisme uit.

reggie

Bericht door reggie » wo mar 08, 2006 20:53

ik keek net op de site ervan,en daar staat de inhoud van het betreffende nr nog niet op.
Dan kunnen ze dus op zijn minst deze nog aanpassen.

Niels

Bericht door Niels » wo mar 08, 2006 22:16

DeNatuur.NL schreef:Ze worden vast gesponsord door mensen die niet zo blij zijn met veganisten.
Alles wat ik ooit heb gelezen uit het fitness-wereldje was bijzonder anti-vegetarisch/veganistisch.
Niet zo vreemd ook. Veel van die lui zijn volgens mij erg eenzijdig geinteresseerd in spiergroei, en als veganist maak je jezelf het er nou eenmaal niet makkelijker op als bodybuilder. Vanuit zo'n oogpunt is veganisme iets onbegrijpbaars.

Vechten tegen de bierkaai....

jacha

Bericht door jacha » do mar 09, 2006 7:59

NielsB schreef:
DeNatuur.NL schreef:Ze worden vast gesponsord door mensen die niet zo blij zijn met veganisten.
54 vande 146 blz. zijn reclame, voornamelijk voor weiproteinen.
Alles wat ik ooit heb gelezen uit het fitness-wereldje was bijzonder anti-vegetarisch/veganistisch.
Niet zo vreemd ook. Veel van die lui zijn volgens mij erg eenzijdig geinteresseerd in spiergroei, en als veganist maak je jezelf het er nou eenmaal niet makkelijker op als bodybuilder. Vanuit zo'n oogpunt is veganisme iets onbegrijpbaars.

De bodybuilding wereld is inderdaad uitgesproken anti-veg en trouwens conservatief op elk vlak. Dit is bijv. het enige nl blad dat female BB niet volledig negeert. Maar dan moet je je nog door al het vlees, eieren en melk heenworstelen, om het nog maar niet te hebben over de afschrikwekkende schrijfstijl. Ik verwacht ook echt geen verlichte visie op veganisme of voeding in het algemeen van zo'n blad, maar dit gaat natuurlijk te ver.
Ja natuurlijk zijn bodybuilders eenzijdig geinteresseerd in spiergroei:P
Vechten tegen de bierkaai? Ik weet niet. Je moet ergens beginnen, maar het voelt zeker als flatearther ja, voor zover je je zo nog niet voelde als veganist. Er komen toch steeds meer vegan supplementen op de markt en er zijn goede alternatieven voor weiproteinen. En wat meer aandacht voor niet-dierlijke proteine-bronnen merk ik toch ook wel. Maar laten we wel wezen, de BB wereld wordt nog altijd gedomineerd door steroiden, niet door vlees en zuivel.

veglife

Bericht door veglife » do mar 09, 2006 9:35

NielsB schreef:

Nou, hier laat zien dat het anders kan :D

Goed om dat te laten zien aan die fitness instelling.....

Niels

Bericht door Niels » do mar 09, 2006 11:33

veglife schreef:

Nou, hier laat zien dat het anders kan :D

Goed om dat te laten zien aan die fitness instelling.....
Ik vind die resultaten niet zo heel indrukwekkend. Er staan zeker wel wat gespierde lui op (en ook foto's waarmeer je je compleet belachelijk zou maken op een bodybuilding forum, overigens), maar ook weer niet zo bijzonder gespierd dat je van die Neaderthalers op een bodybuilding forum er stil mee zou krijgen.

Mike Mahler is wel een held trouwens: http://www.mikemahler.com/about.html

Jacha heeft ook een punt natuurlijk. Het draait voor een deel ook gewoon om steroiden, en als je die niet gebruikt, blijf je sowieso al achter.

Niels

Bericht door Niels » do mar 09, 2006 11:40

Wat voor supplementen gebruik je trouwens, Jacha?

Plaats reactie