B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » zo jan 21, 2007 14:57

Dat hele lupine verhaal bleek sowieso niet te kloppen, daarom zijn die burgers nu ook niet meer te krijgen.

Yvy
Contacteer:

Bericht door Yvy » zo jan 21, 2007 19:00

Er bleek geen B12 in lupine zelf te zitten, maar het ontstaat wel bij de productie. De hoeveelheden varieren (hoe kom je trouwens bij een trema?)echter zo sterk dat je je daar beter niet op kan verlaten.
Ik heb nu een aantal weken Vitasprint genomen (ampullen) en hoop dat het goed is. Ik drink ook sap waar B12 is toegevoegd en neem bijna dagelijks een bruistablet waar ook B12 in zit.

Ik probeer wel iedere dag iets met B12 te eten/drinken.
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo jan 21, 2007 19:05

Yvy schreef:(hoe kom je trouwens bij een trema?)
" en e na elkaar typen. En dan maar hopen dat je instellingen goed staan, anders werkt het niet. :wink:

Veganpix

Bericht door Veganpix » zo jan 21, 2007 22:07

Yvy schreef:hoe kom je trouwens bij een trema?
Wat anders ook kan is een ASCII code gebruiken. Dat is een combinatie van de linker ALT toetst ingedrukt houden en op het numerieke toetsenbord (rechts) een bepaald getal invoeren en daarna ALT loslaten. Voor ? is dat ALT-toets + 137.

Overige tekens op http://www.ascii.nl/

Yvy
Contacteer:

Bericht door Yvy » ma jan 22, 2007 0:11

? Bedankt :)
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)

Dennis

Bericht door Dennis » vr feb 09, 2007 11:04

Marla schreef:Dat hele lupine verhaal bleek sowieso niet te kloppen, daarom zijn die burgers nu ook niet meer te krijgen.
Wat op zich best een slechte zaak is, want ze waren ook nog eens gewoon lekker...

Big Onion

Bericht door Big Onion » vr feb 23, 2007 18:19

Hoi allemaal,

Ik ben zelf ook altijd geintrigeerd geweest door B12 en veganisme en voordat ik verder ga: ik slik zelf B12 tabletten om een tekort te voorkomen.
Ik heb zelf weinig onderzoek gepleegd en heb nu ook geen zin om andere sites te raadplegen maar: als ik een aantal leden van dit forum goed begrijp zou B12 eenvoudig niet uit plantaardig materiaal te verkrijgen zijn of in te kleine mate. Redenen: er af gewassen of niet door onze darmen op te nemen.
Alleen, wat ik vreemd vind, is dat als plantaatrdig voedsel dus blijkbaar geen gegarandeerde bron van B12 is dat dat eigenlijk betekent dat veganisme onnatuurlijk zou zijn en dat je zonder B12 tabletten dus gedwongen zou zijn om zuivel of vlees te eten om deze viamine toch binnen te krijgen. En dat is iets dat ik moeilijk te geloven vind. Zomaar even ter overdenking... :D
En, gewoon blijven slikken hoor die supplementen tenzij je een werkend (bewezen) alternatief hebt en dan hoor ik dat graag! :D

Groeten van Big onion

marjan

Bericht door marjan » wo jan 16, 2008 22:11

Big Onion

B-12

Bericht door Big Onion » do jan 17, 2008 19:30

Bedankt Marjan!

Groeten van Big Onion
Een ui pellen kan niet zonder tranen.

Veganpix

Bericht door Veganpix » wo jan 23, 2008 20:11

Ik heb de uitslag van mijn jaarlijkse bloedprik weer ontvangen. De B12 waarde was opvallend omhoog gegaan, 320! :shock: , tegen 227 vorig jaar en 218 het jaar daarvoor. En dat terwijl ik sinds een jaar mijn Alpro Soya Natural Fresh consumptie heb verminderd van 2,5 liter naar 1,75 liter per week (dagelijks 250 ml). Volgens de verpakking is 200 ml de ADH voor voldoende B12 inname. Ik slik geen pillen.

De waarden van B1, B6, B11 (foliumzuur), HB ijzer, MCV en Hematocryt waren ook nu allemaal uitstekend. :D :D

marjan

Bericht door marjan » wo jan 23, 2008 23:13

Gefeliciteerd! :bloemie: :bloemie: :bloemie:

Dennis

Bericht door Dennis » do jan 24, 2008 21:00

Veganpix schreef:Ik heb de uitslag van mijn jaarlijkse bloedprik weer ontvangen. De B12 waarde was opvallend omhoog gegaan, 320! :shock: , tegen 227 vorig jaar en 218 het jaar daarvoor. En dat terwijl ik sinds een jaar mijn Alpro Soya Natural Fresh consumptie heb verminderd van 2,5 liter naar 1,75 liter per week (dagelijks 250 ml). Volgens de verpakking is 200 ml de ADH voor voldoende B12 inname. Ik slik geen pillen.

De waarden van B1, B6, B11 (foliumzuur), HB ijzer, MCV en Hematocryt waren ook nu allemaal uitstekend. :D :D
Dus je kunt conluderen dat je opname is verbeterd. (Mits je niet bv ook liters Red Bull wegwerkt ;)) Waardoor je ook kunt concluderen dat het daarvoor níet goed was.

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr jan 25, 2008 18:44

Dennis schreef: Dus je kunt conluderen dat je opname is verbeterd. (Mits je niet bv ook liters Red Bull wegwerkt ;))
Ik had nog niet gedacht aan verbeterde opname. Hield eerder rekening met een of ander onderzoeksfoutje ofzo. Misschien is de opname idd beter geworden. Red Bull gebruik ik niet.
Dennis schreef: Waardoor je ook kunt concluderen dat het daarvoor níet goed was.
Misschien was de opname daarvoor minder, maar dat hoeft nog niet slecht te zijn. Ik heb nog nooit een B12 tekort gehad, voor zover ik weet natuurlijk. :)

Dennis

Bericht door Dennis » vr jan 25, 2008 21:17

Hangt er van af wat je een tekort noemt. Je zit, net als ik, maar net boven de 200. Nu is 148 gangbaar als ondergrens, maar er zijn mensen die onder de 300 klachten hebben.

Ineke

Bericht door Ineke » di jan 29, 2008 18:40

ik las gisteren op verschillende sites dat er B12 in groen thee zou zitten maar ik weet niet of dat waar is.

http://www.paradijsvogel.nl/groenethee.htm
Laatst gewijzigd door Ineke op wo jan 30, 2008 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » wo jan 30, 2008 18:22

Ineke schreef:ik las gisteren op verschllende sites dat er B12 in groen thee zou zitten maar ik weet niet of dat waar is.

http://www.paradijsvogel.nl/groenethee.htm
Lijkt mij de reinste onzin.

Tenzij ze bedoelen dat sommige thee niet al te schoon verwerkt wordt, waardoor die b12 bacterie in de thee komt.

Er zijn geen planten die bruikbare b12 leveren.

Ineke

Bericht door Ineke » wo jan 30, 2008 21:10

In planten schijnt de analoge vorm te zitten, (spiegelbeeld)
eigenlijk denk ik dat mensen die vorm nodig hebben (als we úberhaubt B12 nodig hebben) maar ons metabolisme is zo veknoeid door eeuwenlang dierlijk producten gebruik dat het niet goed opgenomen wordt en zo, net zoiets als bij D2 en D3.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Ineke

Bericht door Ineke » wo jan 30, 2008 21:19

Vit B12 bevindt zich ook in de wortelknolletjes van planten die samen leven met de Rhizobium bacteriën. Onder andere de vlinderbloemigen (alfalfa, klaver ,lupine, tuinboon, enz), en de els (alnus oregana)
uit:
http://www.vitacasaplus.be/Vit_B12.htm
Kefir?
zie:
http://members.home.nl/meggarra/kefir.htm
Laatst gewijzigd door Ineke op do jan 31, 2008 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jan 30, 2008 21:53

Ineke schreef:Vit B12 bevindt zich ook in de wortelknolletjes van planten die samen leven met de Rhizobium bacteriën. Onder andere de vlinderbloemigen (alfalfa, klaver ,lupine, tuinboon, enz), en de els (alnus oregana)
uit:
http://www.vitacasaplus.be/Vit_B12.htm
Kefir?
zie:
http://members.home.nl/meggarra/kefir.htm
Heel leuk allemaal, maar volgens mij is tot nu toe gebleken dat zij allemaal geen betrouwbare bron vormen voor onze behoefte aan vit. b12

Dennis

Bericht door Dennis » do jan 31, 2008 17:33

Rick schreef:
Heel leuk allemaal, maar volgens mij is tot nu toe gebleken dat zij allemaal geen betrouwbare bron vormen voor onze behoefte aan vit. b12
Klopt, omdat de stof van buiten af (de bacterie) moet komen, is het een 'vervuiling', waardoor de concentraties nooit hetzelfde zijn. Dus ook heel laag kunnen zijn. Dus het is geen betrouwbare vorm.

Plaats reactie