B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
EmEm
Leefwijze: vleeseter

Re: B12 nodig? En hoe kom je er aan?

Bericht door EmEm » za feb 09, 2008 11:15

Even om het goed te begrijpen, als ik bijv een pak cornflakes er bij pak, en er staat B12 op dan moet ik er eigenlijk vanuit gaan dat het niet Vegan is?

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za feb 09, 2008 12:00

Dat ligt aan de andere ingredienten. B12 is meestal synthetisch of uit vorming van bacterien.
B12 kan in principe uit dieren gefilterd worden, maar dat is veels te duur. Dus word het vooral synthetisch gevormd en via bacterien.

Dennis

Bericht door Dennis » zo feb 10, 2008 22:02

En die bacterien zijn (oorspronkelijk) van dierlijke afkomst ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 10, 2008 22:09

Nee, die bacterien kan je in principe overal vinden :)

reggie

Bericht door reggie » ma feb 11, 2008 17:41

op de site http://www.rootzpurefruits.com/achtergrond.html" target="_blank
over vruchtensapjes met tarwegras staat onderaan het volgende:

Tarwegras is rijk aan vitamine A, vitamine B complex, B12, C, E en K. En een bron van mineralen en anti-oxidanten.

Is die B12 weer een analoog waar je niets aan hebt?
en mogen ze dit dan wel zo vermelden

PetraPS

Bericht door PetraPS » zo mar 09, 2008 0:33

Ik ga me er ook even tegenaan bemoeien...... :lol:
Een beetje maar hoor, want ik heb wel al lang door dat Veganisten dus pillenslikkers zijn die niet in de 'natuurlijkheid' van het plantaardig eten geloven.
Ik noem mezelf dus eigenlijk geen veganist, ik eet plantaardig! :D

Maar uhh, ik slik dus geen pillen (niets) en dat hou ik ook zo.

Wat ik kwijt wil is dat ik het ontzettend erg vind dat er zo gehamerd wordt op het slikken van vit B12 pillen voor veganisten, want iedereen met een beetje hersens weet dat er beter gehamerd kan worden op het gezond eten op zich.
De meeste veganisten eten niet eens gezond en hebben daarom misschien een tekort aan B12 zonder pillen.
Sommigen denken dat zodra er geen dierlijke bestandelen in zitten, dat het meteen gezond is, maar dat is natuurlijk niet zo.

Wat de opname van vitamines en mineralen remt is ongezond en ongevarieerd eten. Ook niet-biologisch eten is erg slecht voor je lichaam en verminderd de natuurlijke balans.
Roken, alcohol, koffie, anticonseptie pilgebruik, en nog een hoop meer zaken putten je B vitamines uit.
Ook mensen die veel sporten hebben meer b vitamines nodig.

Dus wat ik wil zeggen is dat iedereen het zelf moet weten wat hij/ zij doet.
Maar voordat er gezegt wordt dat iemand die geen b12 erg onverstandig is, eerst even nadenken.....misschien leeft deze plantaardige eter wel veel gezonder dan een wel slikkende veganist.

(ik moest het even kwijt, hihi :D )
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo mar 09, 2008 1:24

Veganisten (hoe gezond zij of hij ook eet) die geen B12 pilletjes slikken of op andere wijze zoals injecties e.d. tot zich nemen vind ik gewoon dom.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mar 09, 2008 8:32

Mensen maken ook wel vitamine B12, maar dat gebeurt in de dikke darm en daar wordt niets door ons van opgenomen. Om het op te nemen zou je (sorry voor het vieze praatje) je eigen poep moeten gaan eten.....
Vitamine B12 zit gewoon niet in plantjes tenzij ze 'vies' gekweekt zijn, maar dat komt in onze moderne maatschappij nauwelijks meer voor.
Je krijgt als veganist dus geen B12 binnen als je daar niets zelf aan doet.
Het is wel zo dat ieder lichaam een andere hoeveelheid B12 nodig heeft. De ene slaat het beter op, de andere heeft een slechtere 'basis'.
Maar het is niet slim om er vanuit te gaan dat je op plantaardige wijze (zonder pilletjes) wel aan je B12 komt, want dat is niet zo. Vroeger kon dat nog een keer gebeuren, maar sinds onze schonere methodes om groenten te kweken (het wordt gemaakt door bacterien) is die bron weggevallen (zelfs bij biologisch gekweekte groenten!).
Er zijn nog wat (verouderde) boeken die aangeven dat je wel plantjes kunt eten en daar vitamine B12 uit binnen krijgen, maar dat zijn zoals gezegd verouderde boeken die geen rekening houden met gewijzigde methodes van kweken.

Moraal van het verhaal: vitamine B12 krijg je NIET (genoeg) binnen als je volledig plantaardig eet.
Bijslikken is dus een noodzakelijk kwaad, helaas.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo mar 09, 2008 8:45

En mag ik daar even op aanvullen dat een b12 tekort heel erg kut voelt?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 09, 2008 9:45

PetraPS schreef:Ik ga me er ook even tegenaan bemoeien...... :lol:
Een beetje maar hoor, want ik heb wel al lang door dat Veganisten dus pillenslikkers zijn die niet in de 'natuurlijkheid' van het plantaardig eten geloven.
Ik noem mezelf dus eigenlijk geen veganist, ik eet plantaardig! :D

Wat ik kwijt wil is dat ik het ontzettend erg vind dat er zo gehamerd wordt op het slikken van vit B12 pillen voor veganisten, want iedereen met een beetje hersens weet dat er beter gehamerd kan worden op het gezond eten op zich.
De meeste veganisten eten niet eens gezond en hebben daarom misschien een tekort aan B12 zonder pillen.
Sommigen denken dat zodra er geen dierlijke bestandelen in zitten, dat het meteen gezond is, maar dat is natuurlijk niet zo.

Wat de opname van vitamines en mineralen remt is ongezond en ongevarieerd eten. Ook niet-biologisch eten is erg slecht voor je lichaam en verminderd de natuurlijke balans.
Roken, alcohol, koffie, anticonseptie pilgebruik, en nog een hoop meer zaken putten je B vitamines uit.
Ook mensen die veel sporten hebben meer b vitamines nodig.

Dus wat ik wil zeggen is dat iedereen het zelf moet weten wat hij/ zij doet.
Maar voordat er gezegt wordt dat iemand die geen b12 erg onverstandig is, eerst even nadenken.....misschien leeft deze plantaardige eter wel veel gezonder dan een wel slikkende veganist.

Wat een kromme redenatie: je hoeft geen B12 bij te slikken omdat je eerst maar eens moet zorgen dat je alle andere vitamines en mineralen optimaal binnenkrijgt. Hoe kun je nou iets opnemen, alleen maar omdat je gezond eet, als je het niet binnenkrijgt? Het is niet of - of, het kan ook gewoon en - en zijn.

Niels

Bericht door Niels » zo mar 09, 2008 9:56

Framboos schreef:
Wat een kromme redenatie: je hoeft geen B12 bij te slikken omdat je eerst maar eens moet zorgen dat je alle andere vitamines en mineralen optimaal binnenkrijgt. Hoe kun je nou iets opnemen, alleen maar omdat je gezond eet, als je het niet binnenkrijgt? Het is niet of - of, het kan ook gewoon en - en zijn.
Ik zie in het hele verhaal eigenlijk uberhaupt geen redenatie over B12 specifiek, meer een stilzwijgende aanname dat het wel in plantaardige producten zal zitten omdat het leuk zou zijn als het zo is. Graag wat meer uitleg dus!

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » zo mar 09, 2008 10:24

PetraPS schreef: De meeste veganisten eten niet eens gezond en hebben daarom misschien een tekort aan B12 zonder pillen.
Jij gaat er van uit dat er b12 in goede plantaardige voeding zit, dat is echter niet zo.
PetraPS schreef: Dus wat ik wil zeggen is dat iedereen het zelf moet weten wat hij/ zij doet.

Een veganist die geen b12 slikt, heeft te weinig kennis of informatie over dat onderwerp :wink:
PetraPS schreef:
Bedenk wel dat een b12 tekort kan leiden tot onherstelbare schade.

Ik ben benieuwd waar jij denkt je b12 uit te halen. :)

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » zo mar 09, 2008 11:34

Dat ze zelf geen B12 tot zich neemt moet ze zelf weten, maar ik hoop niet dat ze haar kinderen hiervan onthoudt (die ze vega opvoedt?). Waarom zou je het laten? Wat is de moeite en is het het waard om zo'n groot risico te nemen? Het risico is te groot lijkt mij om eigenwijs te gaan zijn.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 09, 2008 14:39

PetraPS: Waar krijg jij je b12 dan uit?

Verder is B12-supplementen niet veel anders dan groenten en fruit wat je koopt. Groenten en fruit word ook gekweekt en dan geoogst. B12 bacterien produceren b12 en daar word een b12 supplement van gemaakt.

Als je b12 supplementen neemt, dan is dat neit echt anders dan je andere eten.

Dat er ook nog wel wat schort aan dieten van veganisten hoor je mij niet ontkennen.

Marla

Bericht door Marla » zo mar 09, 2008 15:18

Hmm eigenlijk heeft het geen zin dat ik nog iets post want iedereen heeft al gezegd wat ik wilde zeggen. Ik deel mijn zorgen met Kirsten over de kinderen en verder vraag ik me ook af welke plantaardige bron voor b12 Petra denkt te hebben ontdekt.

Veganpix

Bericht door Veganpix » zo mar 09, 2008 16:50

Ook ik maak mij zorgen om PetraPS en de kids. Enerzijds wil ik haar graag attenderen op de adviezen die hier al meerdere keren zijn gegeven, anderzijds is ze ervan overtuigd dat zij en de kids zonder B12-supplementen (gezond) kunnen leven.

PS: PetraPS, ik zou het zeer op prijs stellen als je ons in dit forum eens per jaar laat weten hoe het met jullie gezondheid is. Naar mijn mening is een B12 voorraad in het lichaam na 2-4 jaar meestal wel afgebouwd. Ik ben dus extra geinteresseerd in jullie gezondheid na zo'n jaar of 2.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 09, 2008 17:53

Ik denk overigens dat je ook na moet denken over de consequenties hiervan. Dit kan misschien wel als nalatigheid gezien worden van de ouders wanneer er straks bij de kinderen b12 tekort komt (en dan halen ze mss wel je kinderen bij je weg). Dus je moet zeker iig als je het zo doet m.i. regelmatig checken of het wel 'goed' gaat.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo mar 09, 2008 19:54

Circa twee jaar geleden is er (in Nederland) nog een proces geweest tegen een veganistische moeder met vijf kinderen. (rawfooders). Na problemen met haar (ex) man waren bijna haar kinderen weggehaald. Er kon gelukkig niet aanemelijk worden gemaakt dat ze haar kinderen te kort deed.

Het onthouden van noodzakelijke vitamines zou dat wel zijn denk ik. Het antwoord van Alex is dus niet zo maar uit de lucht gegrepen.

Wen

Bericht door Wen » ma mar 10, 2008 21:29

Hoi Petra,

Er zijn echt onderzoeken gedaan naar gemeenten die GEZOND veganistisch leefden. En helaas kregen de kinderen daar ernstige gezondheidsproblemen, als ze geen B12 namen. Lees echt eens "Becoming Vegan". Daar staan verschillende wetenschappelijke studies bij vegan kinderen in. De schade door een B12 tekort kan ook blijvend zijn,...
Ik wilde toch ook nog even zeggen, dat als dat jouw kindje op de foto is, dat het een echt schatje is :)

Groetjes,
Wendy

PetraPS

Bericht door PetraPS » ma mar 10, 2008 23:30

Wat zijn jullie toch allemaal bezorgt hihi. lief hoor!

Ik vind het wel jammer dat bijna iedereen niet meer van mijn bericht heeft gelezen dan alleen het feit dat ik geen b12 slik.

Wat ik probeerde te zeggen is dat ik het raar vind dat er zo gehamerd kan worden op 1 vitamine...(en kom niet aan met dingen zoals kinderen die afgenomen worden).
Kijk eens naar een willekeurig kind ik een schoolklasje en wat zit er in dat broodtrommeltje?
Baby's die meteen aan de flesvoeding en potjes gaan.
Die kinderen zouden weggehaald moeten worden!

Om vitamines goed op te kunnen nemen moet je je lever gezond houden(tegenwoordig belast men de lever veel te veel), dingen puur eten -rauw, biologisch.
Gevarieerd en ongeraffineerd.

Ik vind het jammer dat ik als dom bestempeld wordt.....is misschien even een domme woordkeus geweest? :wink:
We willen elkaar hier toch juist op een positieve manier aanmoedigen en helpen om gezond, lekker en dierloos te eten/leven?

@wendy, thanx! Amaya is echt een schatje :D . Ze is 8 mnd, ik heb nog twee kids 2,5 en 4,5, ook schatjes :D .
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Plaats reactie