Ik heb een b12 tekort

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
vegzie200

Re: Ik heb een b12 tekort

Bericht door vegzie200 » wo jun 04, 2008 14:48

Wel erg dat je je toevlucht moet zoeken tot spuitjes. Erg goed reclame voor veganisme is dat niet. Zeggen jullie aan collega's, vrienden enz. dat jullie veganist zijn? Wetenh ze van de inspuitingen?
Bij mij lijken "gewone" pilletjes te volstaan gelukkig.
Onlangs las ik dat gorrilla's, door vele veganisten aangehaald als toonbeeld van plantaardig opgewekte kracht, heel wat insecten naar binnen werken. Sommige insecten zoeken ze doelbewust. Daar halen ze o.a. veel ijzer uit. B12 halen ze er misschien ook uit. Begin me nu af te vragen wat ik zou doen als insecten ruim beschikbaar zouden zijn in voedingswinkels. Misschein zou ik ze kopen. Misschien niet.

Apraxia
Leefwijze: veganist

Bericht door Apraxia » wo jun 04, 2008 18:09

vegzie200 schreef:Wel erg dat je je toevlucht moet zoeken tot spuitjes. Erg goed reclame voor veganisme is dat niet. Zeggen jullie aan collega's, vrienden enz. dat jullie veganist zijn? Wetenh ze van de inspuitingen?
Bij mij lijken "gewone" pilletjes te volstaan gelukkig.
:roll:
Eigenlijk moet ik een beetje lachen om je onwetenheid. 95% van de mensen met een b12 tekort heeft een opnameprobleem in hun maag/darmen (intrinsic factor, google maar) en eten 'gewoon' vlees en zuivel. In de tijd dat ik vegetarisch was en later veganist, heb ik altijd b12 geslikt. Later bleek dat het tóch een opnameprobleem is en daarom hebben die pilletjes geen zin gehad. Injecteren lijkt heel heftig omdat het met een naald gaat maar het is gewoon vitamine met wat water hoor, niets meer en niets minder. Ik injecteer het intramusculair dus dat omzeilt de maag.

Mave...succes. Bij mij schommelt het ook nog wel hoor. Soms voel ik me wekenlang prima en soms komt ineens uit het niets weer die vreselijke moeheid (trillen op benen bijv.) ipv gewone moeheid.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » do jun 05, 2008 14:43

Voor mij geldt 't zelfde.

Tip: lees eerst het topic even door voor je kritiek spuit. Dank u.
:roll:

@Apraxia; ik heb nu een bezoekje aan de huisarts gehad (ipv mijn orthomoleculaire arts, omdat dat ivm de verzekeringen en zo n beetje lastig is) en jaaawel, ik krijg eindelijk nu ook 2 x per week 'n injectie. hij moet t nog even bestellen maar hopelijk is 't morgen of maandag binnen. Ik hoop enorm dat 't vanaf dan stukken beter gaat.

Trouwens, waar krijg jij de injecties? Ik links en rechts van mn onderrug (hoe heet dat?:p je heupen ofzo)
bij m'n vorige arts dus, maar nu bij die nieuwe ben ik wel benieuwd of dat 't zelfde blijft.
Ik hoorde nl. van iemand die ze in dr 'zitvlak' kreeg en dat dat keeeeizeer deed. Vandaar :p

Apraxia

Bericht door Apraxia » do jun 05, 2008 17:12

Heej Mave,
Hopelijk lukt het snel. Als het goed is moet zo'n apotheek dat toch wel in een dag hebben? Hoe lang ga je er twee per week krijgen? Hoe ga je daarna verder? Ik ga nog tot een jaar wekelijks (ivm neurologische klachten) en ga het daarna afbouwen. Uiteindelijk ga ik het mijn leven lang doen met een per maand.

Ik kreeg mijn injecties altijd in mijn bovenbeen of bil. Ik zet ze nu gelukkig zelf en logistiek gezien vind ik mijn bovenbeen dan het makkelijkst ;)

Als het pijn doet.......span je je spieren onbewust aan? Is de vloeistof koud? Mijn ampullen mogen niet warmer worden dan 25 graden. Ik bewaar ze erbuiten. Toen ik echter in Cambodja was, was het een stuk warmer dus deed ik ze in de koelkast. Toen ik ging injecteren vergat ik hem op te warmen in mijn hand en ontdekte ik dat zo'n koud ingespoten vloeistof érg pijnlijk is.

Mave

Bericht door Mave » vr jun 06, 2008 12:25

Da's wel een stuk fijner zeg, om ze zelf te kunnen zetten. Scheelt ook met telkens op en neer naar de dokter...

Ik heb ze nu binnen, straks dus maar even langs de huisarts, en dan informeer ik inderdaad gelijk hoe 't gaat verlopen qua de frequentie.
Wel een vervelend idee he, dat je je leven lang vast zit aan die injecties. Maar beter dan alle klachten. =)

Bedankt voor de tip, trouwens! Da's goed om te weten. Ik moet ze idd ook in de koelkast bewaren maar dan zorg ik wel dat ze zijn opgewarmd voordat ik die prik krijg. Thanks =)

Wen

Bericht door Wen » vr jun 06, 2008 15:55

Hoi,

Zelf inspuiten gaat redelijk simpel. Ik vond het gewoon een drempel waar ik over moest. Ik vond het eerst super moelijk, zo in je zelf prikken. Maar na een tijd vond ik er niks meer aan

Mave

Bericht door Mave » vr jun 06, 2008 16:19

*grrr, sluit de dokter op vrijdag om 12u- weer geen prik dus.*

@ Wen: heb jij ook al 'n B12 tekort? Maarre, heb je gewoon gevraagd of je 't kon leren of zo?

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 06, 2008 17:26

net langs de MDL arts geweest en hij gaat ook naar mn B12 kijken, want het was wat aan de lage kant.
Hij gaf echter ook aan dat er eigenlijk geen 'beste methode' is om de waarde te bepalen. Je haalt deze dingen uit het bloed, en je zou eigenlijk rechtstreeks in je lever moeten meten, maja, hoe doe je dat.....
'Men' is er dus voor het gemak maar vanuit gegaan het meten van waardes in het bloed dus voldoende zegt (maar of dat zo is.....).
En bovendien is niet zo dat wanneer je een bepaalde waarde hebt in je bloed dat dat dan direct zegt dat je goed zit of fout zit, want dat is namelijk per persoon verschillend.
Hou dus vooral vol, en blijf erachter aan gaan, want chronische vermoeidheid is gewoon vervelend, en veel mensen blijken ondanks 'hoge' B12 waardes toch gebaat bij injecties!!!
(mijn MDL arts even vrij geciteerd :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr jun 06, 2008 20:23

Wat is een MDL arts? Google doet het vandaag niet ;)

Mijn OMA (ortho moleculair arts :p) hanteert van alle vitamines de bovenwaarde die de reguliere geneeskunde heeft. 700 minimaal dus bij b12. Ik had 106. En idd....het tekort moet op weefselnivo herstellen en dat duurt lang :(

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 06, 2008 21:11

sorry, MDL is maag darm lever arts
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » za jun 07, 2008 11:25

Nee, ik heb geen B12 te kort. Ik heb een paar maanden elke dag medicatie moeten inspuiten, maar principe is het zelfde :wink:

Mave

Bericht door Mave » ma jun 09, 2008 7:22

Oh, oké :D

Straks mn eerste prikje. Eindelijk, want ik val echt zowat om.

Wen

Bericht door Wen » ma jun 09, 2008 13:11

Hopelijk voel je je snel beter :!:

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » ma jun 09, 2008 23:12

jet schreef:net langs de MDL arts geweest en hij gaat ook naar mn B12 kijken, want het was wat aan de lage kant.
Wat was je b12 inname voor die test? Nam je regelmatig een b12 supplement, en zo ja, welke/hoeveel/hoe vaak ?

Mave

Bericht door Mave » wo jun 11, 2008 10:56

Ik heb maandag mn eerste prik gehad en ik voel me nog altijd waardeloos (duurt ook nog wel even voor ik 't merk).

De komende maanden zien er denk ik als volgt uit: slapen, slapen, tv kijken, slapen, slapen, slapen. :roll:

Ik raad iedereen aan om je B-12 echt heel goed in de gaten te houden... Dit is echt zwaar k*t namelijk.

Wen

Bericht door Wen » wo jun 11, 2008 14:19

Sterkte Mave. Na een drietal prikken ga je toch beter voelen of hoe lang denk je dat het duurt?

Mave

Bericht door Mave » di jun 17, 2008 7:48

Dank je!

Ik begin (na 2 prikjes pas) al een heel klein beetje verschil te voelen in de zin dat ik een paar uur later uitgeput ben ;p Maar ik weet niet hoelang 't nog gaat duren, schijnt bij iedereen te verschillen. Ik ga er in ieder geval maar vanuit dat het na de zomervakantie wel een stuk minder zal zijn. Moet ook, want da's mn examenjaar :P

Apraxia

Bericht door Apraxia » do jun 19, 2008 12:15

Het gaat wrschlk wel langzaam Mave maar in het begin is het al fijn dat de heftige dingen minder worden.

Mijn vriend kreeg vandaag de uitslag. Oók een laag b12 (140). Volgens de arts moet hij maar groenten gaan eten dan wordt het vanzelf beter :roll:
Hij is geen veganist. Wel vegetarier maar nog maar vijf jaar.....vaag.....slikt geen b12 trouwens.

Mave

Bericht door Mave » vr jun 20, 2008 15:55

Damn, die artsen... :roll: Om van te huilen zowat.

Kun je 'm niet naar jouw arts laten gaan?

Wel maf, jouw oorzaak was toch niet op je voeding gebaseerd? Gek dat je het dan toch beiden hebt. (Zijn jullie stiekem familie? ;) )

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr jun 20, 2008 21:22

Ja we zijn broer en zus, hoezo?

Het zal wel besmettelijk zijn ;)
Ik heb nog maar anderhalf jaar wat met hem dus onze wegen lopen niet parallel.

Plaats reactie