Ik heb een b12 tekort

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mave
Leefwijze: vegetarier

Re: Ik heb een b12 tekort

Bericht door Mave » ma jun 23, 2008 11:38

hehe ;P

Wel maf!

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » ma jun 23, 2008 18:35

Apraxia schreef: Hij is geen veganist. Wel vegetarier maar nog maar vijf jaar.....vaag.....slikt geen b12 trouwens.
Ik heb wel eens eerder gehoord dat (schijnbaar) vegetariers die niet zo veel zuivel gebruiken, ook lage niveau's van b12 kunnen hebben.

Het lijkt me verstandig dat je vriend toch maar af en toe een b-12 supplement neemt.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » wo jul 30, 2008 15:59

Even een vraagje aan de mensen met een tekort.
Toen de klachten begonnen, ging dat heel geleidelijk of was het meer van de ene op de andere dag?
Ik voel me namelijk de afgelopen drie dagen zo ontzettend slap en moe, heb het gevoel dat mijn hersenen niet mee werken en ben helemaal duizelig en licht in mijn hoofd. Ook de rest van mijn lichaam werkt niet mee, mijn spieren voelen alsof ik net de marathon heb gelopen (niet dat ik weet hoe dat is, maar ik kan me er iets bij voorstellen).
Ik ben wel vaker moe, gewoon doordat ik slecht slaap maar dit voelt echt anders. Meestal voel ik me in het geval van gewone moeheid wel tijdelijk ok als ik bijv. even koffie drink, maar ik sta hier mee op en het gaat niet meer weg. Ik ben niet echt het type dat snel naar de dokter gaat dus ik vraag me af wanneer ik me zorgen moet gaan maken.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » wo jul 30, 2008 19:10

Marla schreef: Ik voel me namelijk de afgelopen drie dagen zo ontzettend slap en moe, heb het gevoel dat mijn hersenen niet mee werken en ben helemaal duizelig en licht in mijn hoofd. Ook de rest van mijn lichaam werkt niet mee, mijn spieren voelen alsof ik net de marathon heb gelopen (niet dat ik weet hoe dat is, maar ik kan me er iets bij voorstellen).
.
Marla, in geval van twijfel toch maar even bloed laten prikken voor een B-12 test.

Maar, het is natuurlijk behoorlijk warm geweest de afgelopen dagen, soms ook nog met een hoge luchtvochtigheidsgraad. Misschien heb je "alleen maar" last van de hitte? Drink je genoeg met dit warme weer?

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo jul 30, 2008 20:39

Marla, bij mij is het langzaam opgekomen. Ik zag pas achteraf allemaal dingen die dan wrschlk ook met een b12 tekort te maken hadden.
Het begon met als hoofdklacht duizeligheid en (extreme) moeheid. Was al maanden duizelig maar was aan het uitzoeken waarom. Dokter zei "de ziekte van Meniere" (ik heb ook piepjes in min oor maar dat is door harde muziek) en daar was ik het niet mee eens. Na een paar maanden kwamen we dan toch maar op het idee om b12 te testen.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Marla

Bericht door Marla » wo jul 30, 2008 20:43

Ik weet zeker dat het niet door de hitte komt, ik heb genoeg gedronken en ik kan over het algemeen vrij goed tegen warmte. Als het erg warm is voel ik me vaak wel een beetje lui en lamlendig maar dat is echt wel anders dan wat ik nu voel.

Nou ja, ik wacht even af, als het blijft ga ik wel naar de dokter om te laten testen.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo jul 30, 2008 21:01

Wacht niet te lang ok?
Ik raad je overigens aan naar een orthomoloculair arts te gaan want die kijken naar veel meer in je bloed dan alleen b12.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo jul 30, 2008 21:36

Ik hoop dat je er snel achter komt wat het is, Marla! :huggies:

Nel

Bericht door Nel » do jul 31, 2008 9:04

Laat svp ook je schildklier nakijken als je bloed laat prikken.
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » do jul 31, 2008 18:57

Ik moet ook eens dringend opnieuw voor een bloedname naar de dokter gaan. Mijn vriend heeft een serieus B12 tekort. Hij was altijd maar moe, hij gaat graag sporten (fietsen) maar hij maakte totaal geen vorderingen. Het ging zelfs achteruit ipv vooruit. Hij is geen vegetariër noch veganist, maar hij eet altijd wat de (lees: mijn) pot schaft: vegan. Hij at wel nog af en toe vlees op de boterham en als hij uit gaat eten met het werk ofzo dan eet hij ook soms vlees. Dus het is niet dat hij het nooit meer at ofzo.
Nu heeft de dokter hem aangeraden om meer zuivelprodukten te eten, en af en toe vlees. En dan opnieuw te testen. Onmiddellijk spuiten vinden ze wat drastisch (zowel huisarts als sportdokter)
Ik maak me nu wel zorgen, wat als ik ook B12 tekort heb? Ik ga echt geen vlees ofzo eten hoor. En melkprodukten en dergelijke.... dat zie ik ook niet zitten. Ik ben ondertussen toch al meer dan twee jaar veganist en ik sta nog altijd volledig achter mijn beslissing. Ik heb B12 nuggets van Solgar 1000 Ug, maar ik ben niet echt consequent geweest de laatste tijd.
Nu verplicht ik mezelf iedere dag een tabletje B12 te nemen en dan tijdens mijn verlof om een bloedname te gaan: is eind augustus begin september. Ik ben benieuwd.

Apraxia

Bericht door Apraxia » do jul 31, 2008 19:55

Wat is zijn waarde?

Als je een tekort hebt moet je gewoon injecteren want dat kun je nooit 'inhalen' met supplementen of voeding. Een oplaaddosering is de goede manier in een korte tijd de 'schade' in te halen. Dit houdt in dat je tien injecties lang, twee of drie injecties per week krijgt en daarna minder maar wel structureel, afhankelijk van de klachten. Bij neurologische klachten is het aan te raden om een jaar lang wekelijks door te gaan (doe ik ook). Zie de wit gemarkeerde symptomen: http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/symptoom.htm" target="_blank

Hoe lang eet je vriend met jou mee?
Ik denk eerlijk gezegd dat de kans groter is dat het een lichamelijk oorzaak is (ontbreken van intrinsic factor bijv.). Op het forum van "stichting b12 tekort" eet volgens mij nagenoeg iedereen vlees. 95% van de mensen met een b12 tekort eten 'gewoon' vlees. Artsen weten bar weinig van b12. Heb zelf ook alles uit lopen zoeken. In de reguliere geneeskunde hanteren ze gemiddeld 160 als onderwaarde maar dat is nog veel te weinig. Veel mensen hebben dan al klachten. Mijn arts (orthomoloculair maar wel met wetenschappelijke opleiding gelukkig ;)) hanteert een onderwaarde van 700.

Hier heb ik veel expertise gevonden op het gebied van b12 en de mensen op het forum hebben me ook onwijs geholpen en aangespoord om een goede behandeling te zoeken:
http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/" target="_blank

Marla

Bericht door Marla » vr aug 01, 2008 11:01

Hoe voel jij je de laatste tijd eigenlijk Apraxia, gaat het al wat beter? Hoe vaak krijg je de injecties nog?

Wat houdt dat eigenlijk in, orthomoleculair?

Edit: ah, heb al het een en ander gevonden over Orthomoleculaire geneeskunde. Ik geloof dat het mij iets te 'zweverig' is eerlijk gezegd, maar goed, als jij er baat bij hebt is dat natuurlijk heel fijn.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » vr aug 01, 2008 12:50

Apraxia schreef:Wat is zijn waarde?

Hoe lang eet je vriend met jou mee?
Wat zijn waarde precies is moet ik hem nog eens vragen, ben ik vergeten. Persoonlijk vond ik het ook beter dat hij direct met inspuitingen zou beginnen. Maar de dokter zei van eerst nog even af te wachten en na een maand opnieuw een bloedname te doen.

Mijn vriend eet iets meer dan 8 jaar met mij mee. Zo lang als we samenwonen.

Hij heeft vorige week twee keer vlees klaargemaakt, en voelde zich opeens een pak beter. Ik heb hem gezegd dat ik niet geloof dat dit B12probleem zo snel opgelost kan geraken. Hij heeft een half jaar serieus veel stress gehad op zijn werk en heeft van donderdag tem dinsdag vrijaf gehad. Ik denk dat dat veel meer effect heeft gehad.
Ik had er vorige week ff genoeg van: altijd dat gezeur over die B12...en natuurlijk zeggen die dokters onmiddellijk als ze weten dat ik veganist ben: zie je wel, daar komt het van. :roll:

Marla

Bericht door Marla » vr aug 01, 2008 13:15

Nam je vriend ook b12 pillen of dacht hij wel genoeg binnen te krijgen doordat hij nog af en toe vlees at?

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » vr aug 01, 2008 15:46

Hij nam geen B12 pillen. Dacht waarschijnlijk genoeg via voeding binnen te krijgen. Op zijn werk zijn er nogal wat ingenieurs, en die stellen precies altijd alles in vraag. Toen ze wisten dat ik veganist was en B12 supplementen nam, vroegen ze zich af hoe dat van plantaardige oorsprong kon zijn. Want je vindt het toch voornamelijk terug in dierlijke produkten?

Marla

Bericht door Marla » vr aug 01, 2008 16:01

Micro-organismen in de maag/darmen van dieren produceren b12, en zo komt het dus ook in dierlijke producten terecht. De vitamine b12 die je in pilvorm tot je neemt is ook door micro-organismen gemaakt, dus vegetarisch.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » vr aug 01, 2008 19:19

Mijn vriend had ongeveer drie maanden geleden 85 en vorige week heeft hij opnieuw een bloedname gehad en toen was B12 gestegen naar 126.

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr aug 01, 2008 20:01

Marla schreef:Hoe voel jij je de laatste tijd eigenlijk Apraxia, gaat het al wat beter? Hoe vaak krijg je de injecties nog?

Wat houdt dat eigenlijk in, orthomoleculair?

Edit: ah, heb al het een en ander gevonden over Orthomoleculaire geneeskunde. Ik geloof dat het mij iets te 'zweverig' is eerlijk gezegd, maar goed, als jij er baat bij hebt is dat natuurlijk heel fijn.
Het gaat in een hele langzame stijgende lijn wel beter maar erg traag. Leef nog steeds heel braaf en saai om weerstand te spekken. Ik vind mezelf nog snel moe en heb veel last van mijn spieren maar wie weet is dat ook gewoon "mij" ;)

Zweverig? Zo zou ik het niet willen noemen. Alternatief is een beter woord.
Mijn orthomolecaire arts is ooit huisarts geweest. Hij vond dat maar nix omdat hij alleen de diagnose aan de oppervlakte kreeg maar geen oorzaak. Daarna is hij o.a. homeopaat geworden.
Ik vind het wel prettig dat hij een wetenschappelijke achtergrond heeft :)

Framboos

Bericht door Framboos » za aug 02, 2008 9:32

Irritant zeg, Marla! Gaat het al weer wat beter of nog steeds hetzelfde?

Marla

Bericht door Marla » za aug 02, 2008 11:21

Het gaat alweer wat beter, ik zit toch meer in de richting van ijzer te denken. Ik was net ongesteld geweest en ik voel me wel vaker wat flauw dan. Paar keer een ijzersupplement genomen en ik voel me alweer een stuk beter. Ik denk wel dat ik voor mijn vakantie nog even een bloedtest laat doen, kan nooit kwaad.

Plaats reactie