Haren wassen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Haren wassen

Bericht door Dick » di mei 06, 2008 20:58

Wie wast zijn haren? :) en hoe vaak?

Via de anarchistische veganistische groep Atlanta las ik, alweer een paar jaar geleden, dat je haren helemaal niet zo vaak hoeft te wassen en dat na een bepaalde tijd je hoofdhuid weer in evenwicht komt.
Ik was het sindsdien heel weinig en spoel het wel met regelmaat onder de douche. Het komt inderdaad na een bepaalde tijd in evenwicht. Wel wordt het iets vetter dan dat je je haar steeds wast met sjampoo. Als ik naar de kapper ga of in een hele stoffige ruimte heb gezeten dan was ik het wel met een eigen merk sjampoo.

Apraxia

Re: Haren wassen

Bericht door Apraxia » di mei 06, 2008 21:06

Ik word al jarenlang met die theorie doodgegooid door een vriend van mij. Ik geloof wel dat het waar is.
Hij heeft echter amper haar (geschoren en een paar dreads) en ik draag voornamelijk lang haar. Een wezenlijk verschil als je niet wilt stinken of klitten ;) Hem maakt beide trouwens niet uit. Mij wel :)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » di mei 06, 2008 21:09

Ik heb ook gemakkelijk praten, ik heb ook vrij kort haar. :wink:

Hoe doen Rastafari 's het eigenlijk, die wassen volgens mij ook nooit hun haar.

Marla

Bericht door Marla » di mei 06, 2008 21:51

Ik geloof ook best dat het zo werkt, mijn moeder waste haar haar ook maar heel weinig en ze had toch geen dreads of klitten. Ik zou alleen niet weten waarom je het zou willen? Wat is er mis met het wassen van je haren?

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » di mei 06, 2008 21:59

mijn kapster zei ook eens dat er een meid was geweest die zelf steeds haar dreads bijwerkte en na jaren ze eruit wou hebben, en zij zei ook dat ze heel schoon en gezond haar had. Zij vertelde dus ook dat haar zichzelf weer reinigt, maar je haar moet er wel aan wennen als je overstapt op minder wassen.. dan duurt het steeds langer voordat het vet word geloof ik.. maar toch houd ik ook wel van lekker mijn haar wassen!! ;)

jet
Moderator

Bericht door jet » wo mei 07, 2008 9:36

'k las een verhaal van een kapper die zei dat de mensen met het 'mooiste' haar (gezondst, wat je wil) degenen zijn die het het minst wassen....
Maar dat geldt ook voor je huid. Wassen is niet gezond. Nou is het niet zo dat je nooit moet wassen, maar inderdaad zonder zepen en dergelijke. Dat schijnt te maken te hebben met uitdroging van je huid en je haar. Zepen zijn basisch en en hebben moleculen in een slangvorm (een kopje en een staart). Die staarten die gaan lekker in de vetten zitten en worden dan doordat de kopjes oplossen in water meegevoerd de afvoer in. Heel handig als je vette vlekken in je kleren hebt, maar niet zo handig als je huid een vetlaagje bevat tegen invloeden van buiten. Dat vetlaagje was je namelijk ook weg, waardoor je huid gaat eroderen.....(die wordt droog en schilferig)
Moraal van het verhaal: alles met mate, dus niet elke dag douchen, maar soms, en zeker niet elke dag je haren wassen....

btw, haren gaan niet klitten van niet wassen hoor. Haren klitten ook als je wel wast. Dat gebeurt door het bewegen van je haar, en het door elkaar gaan van de haren. Als je niet wast en wel kamt/borstelt krijg je net zo min klitten als je wanneer je wel wast en kamt/borstelt....
Rasta's hebben kroeshaar wat van zichzelf al heel erg in elkaar draait. Stijl haar is rond van vorm als je het doorsnijdt, kroeshaar is plat. Die platte vorm zorgt voor het krullerige. Hoe platter je haar, hoe meer krul. En als je dus heel krullerig haar hebt is het ook sneller vatbaar voor knopen en vervilten, want door de wrijving van het bewegen van je haar gaan de haren door en in elkaar draaien (dat is wat men ook probeert te doen bij het maken van de stof vilt!). Natuurlijk is het wel zo dat je dan makkelijker stof 'vangt', maar dat hoeft niet vies te zijn, want wassen met schoon water spoelt dat gewoon weg!
Je ziet ook wel eens mensen met stijl haar die hun haar hebben laten vervilten. Dat ziet er vaak vreemd uit, omdat de dreads dan aan het uiteinde ontstaan. Daar hebben de haren de meeste ruimte en wrijving en draaien ze het gemakkelijkst in elkaar bij steil haar.
En bovendien is het ook nog zo dat mannen meer haar hebben dan vrouwen, dus ook een betere 'kans' op vervilting (dat is waarschijnlijk ook de reden dat je meer mannen met eigen dreads ziet dan vrouwen)

Voor ik commentaar krijg:
ik douche wel minimaal 1 keer in de week (na het sporten), en was me in elk geval op de plaatsen waar dat nodig is :)
ik was ook mijn haar, maar heb voor een experiment een keer een half jaar lang mn haar niet gewassen (wel netjes gekamd). Niemand heeft ooit gemerkt dat ik het niet waste.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo mei 07, 2008 10:27

jet schreef:' Die staarten die gaan lekker in de vetten zitten en worden dan doordat de kopjes oplossen in water meegevoerd de afvoer in.
:|
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

jet
Moderator

Bericht door jet » wo mei 07, 2008 10:32

is dat gek?
zijn gewoon molecuultjes hoor, geen echte slangen.... polair kopje, apolaire staart, en vet is ook apolair, dus wil die staart liever in vet zitten dan in water...., maar ja, het kopje lost wel op in water.... Dus krijg je dan een stukje vuil met een soort stekelvarken idee, allemaal moleculetjes die eruit steken. En sja, dat gaat nou eenmaal de afvoer in, sorry..... :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo mei 07, 2008 12:30

Als ik mijn haren regelmatig was dan krijg ik roos, dat kan ik dan weer oplossen door antiroos shampoo te gebruiken. Als ik het niet was dan heb ik nergens last van.

Voor het douchen gebruik ik de veganistische douchegel, verkrijgbaar bij de gewone drogist. De naam weet ik even niet.

Boukje

Bericht door Boukje » wo mei 07, 2008 12:57

wat leuk om dit topic te lezen, ik ben namelijk lid van een amerikaans haarforum en heb daar (als een van de proefpersonene hihi) een tijd lang meegedaan aan een experiment van het haar NIET wassen.

Het idee erachter was dat de natuurlijk talgproductie bij de hoofdhuid (sebum) voor bescherming zorgde en de haren omhulde waardoor deze niet echt vies kan worden. Het schoonmaken van haar word dan gedaan met een borstel (het is alleen lastig omdat met een synthetische borstel te doen, dus het is misschien niet een handige vegan methode).

Voor sommige mensen werkte dit super totaal niet wassen (ook geen water), Ik heb het 5 maanden geprobeerd maar het werkte niet, mijn haar bleef vettig. Het was alleen niet vies en rook ook niet, dus het idee van niet wassen en stinkend haar is echt niet waar. Ik heb ook navraag gedaan bij meerdere mensen in mijn omgeving of ze mijn haar vonden stinken.

De enige reden dat ik er af ben gestapt is dat ik het zo lelijk vond om continu met vettig haar te lopen. Het was wel gezonder enzo, maar dan vraag ik me af hoe lang doe je er over voor je hoofdhuid er helemaal aan went? Bij mij dus te lang :cry:

Nu was ik mijn hoofdhuid maximaal 2x per week (de lengte was ik amper). Weet niet of er nog meer mensen zijn die dit doen?

Groetjes.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo mei 07, 2008 14:24

het lijkt op wat ik doe :)
ik heb exceem op mijn hoofd (mn hele hoofdhuid ligt kapot, en ook buiten de haargrens produceer ik gegroefde huid en dus ook huidschilfers --> roos!). Volgens de artsen is het allemaal psychologisch. Althans, de aanleg ervoor niet (je krijgt het niet als je de aanleg niet hebt), maar wel de mate waarin je het hebt (meer stress --> meer exceem).
Afijn, vervelend, maar ik was daarom niet supervaak, want dan gaat het allemaal irriteren. Als ik heb getraind, en van dat zoute zweet loopt te prikken op mijn hoofd, dan was ik mijn haar met shampoo (Urtekram brandnetel). Ik was het maximaal 2 keer per week, en thuis doe ik meestal geen shampoo erdoor.
Douchen doe ik na het sporten met 'original source' doucheschuim, maar ook dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Dat halve jaar niet wassen van mijn haar was ook om aan te tonen dat ik geen roos krijg van het niet uitspoelen (dat krijg ik altijd te horen), maar dat ik er altijd last van heb...(helaas)
Vroeger wel eens 'head and shoulders' of hoe heet die troep gebruikt. Nou toen had ik gelijk een verbrande hoofdhuid (althans wonden die op brandwonden leken). Ik heb ook van die pekshampoo en seleensulfide shampoo gebruikt, maar het effect was dat mijn hele hoofdhuid ging bloeden, en die korsten die moeten er toch weer af, dus nog steeds 'roos'. :cry:
Heb er wel eens over gedacht om mijn hoofd kaal te scheren :) Leek me fijn, geen gedoe met haren wassen, enzo. Maar dat wordt op mijn werk niet zo gewaardeerd (lees: dan heb ik waarschijnlijk geen baan meer).
Dus ik ploeter vrolijk verder en gebruik gewoon lekkere 'rustige' shampoo als het nodig is :mrgreen:

Ananas

Bericht door Ananas » wo mei 07, 2008 16:39

Ik heb twee keer dreads gehad en waste mijn haar dan, zoals ik al jaren doe, eens in de 2 dagen. Dat kan prima :)
Ze hebben mij trouwens verteld dat het ook goed is om je haar te wassen als je dreads hebt omdat je haar na een tijdje stofjes gaat aanmaken die gaan ontklitten.

Ik was mijn haar zo regelmatig voor de geur. Ik hou ervan om mijn shampoo te ruiken als ik me om draai :P en ik rook dus het scheelt nogal. Maar in de zomer doe ik het wel minder, dan douche ik ook minder.
Het valt mij trouwens op, ik heb zo af en toe roos en het is bijna altijd érger nadat ik het heb gewassen met anti roos shampoo.

En ik was juist mijn haren, in tegenstelling tot mijn hoofdhuid zoals iemand in dit topic zei, omdat volgens mij je hoofdhuid meer talg gaat produceren als je het veel aanraakt (zoals je met vet haar beter een kam dan een borstel zou kunnen gebruiken, ofzo).

Marla

Bericht door Marla » wo mei 07, 2008 20:22

Ik was mijn haar zo'n twee tot drie keer in de week, in ieder geval niet elke dag dat vind ik ook onzin.

Framboos

Bericht door Framboos » wo mei 07, 2008 20:47

Ik wel, ik sta iedere ochtend onder de douche en was mijn haar ook elke dag. Als ik dat niet doe voelt het vettig, is het slap en donkerder dan mijn normale blond. En ja, ik heb het jaren veel minder vaak gewassen en toen was het de tweede dag ook zo en nee, het is nu niet vetter als ik het een dag niet was.

Heerlijk om 's ochtends mijn haar te wassen. Ik voel me echt een stuk minder lekker in mijn vel als ik het niet doe.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo mei 07, 2008 21:01

Ik was m'n haar best vaak (ik denk elke dag of in ieder geval eens in de twee dagen), maar kan me voorstellen dat het beter kan zijn om het minder vaak te doen. Ik vind het alleen wel goed zo :)

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » do mei 08, 2008 5:41

Was m'n haren ook iedere dag,

m'n haar klit zo verschrikkelijk dat ik er niks mee kan als ik het niet was,
bovendien voelt het gewoon fijner als het lekker gewassen is :)

Marla

Bericht door Marla » do mei 08, 2008 6:10

Mijn haar zit juist niet goed als ik het net heb gewassen, de dag erna zit het een stuk beter :)

Boukje

Bericht door Boukje » do mei 08, 2008 10:09

vroeger wastte ik het ook elke dag, maar als je (heel) lang haar hebt is dat minder goed dan kort haar. Bij kort haar beschadig je het minder want het wordt vaker geknipt ;)

Maar ik denk dat haren wassen niet per se slecht is hoor (in een veganistische levensstijl). Ik gebruik een shampoo bar van Lush (staat ook vegan op).

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » vr mei 09, 2008 20:23

ik gebruik ook een shampoobar van lush - is ook makkelijk in de vakantie omdat die niet kan lekken!
ik was mijn haar meestal om de dag. de eerste dag is het altijd heel slap. de tweede dag zit het al een stuk leuker maar wordt het aan het eind van de dag vettig. ik ga wel elke dag onder de douche dus mijn haar wordt welk elke dag nat. als ik dat niet zou doen ziet mijn haar er niet uit na een nachtje slapen namelijk.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr mei 09, 2008 20:25

voor mij is ook een reden om niet elke keer (lang) te douchen en haren te wassen dat je enorm veel water verbruikt.....

Plaats reactie