Veganist en toch te zwaar

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Kellie

Veganist en toch te zwaar

Bericht door Kellie » di aug 26, 2008 15:26

Hee..

Ik ben al 9 jaar veganist. Toen ik overstapte van vegetarisch zijn naar veganist, viel ik heel veel af. Inmiddels ben ik 9 jaar verder en echt te zwaar. Soms denk ik dat soja een echte dikmaker is? Weet iemand misschien hoe ik, op een gezonde veganistische wijze, kan afvallen en ook zo blijf. Zonder dat het ongezond wordt natuurlijk.

PS: Heb SkinnyBitch besteld, heeft iemand van jullie ervaring met die dieten? Zijn die goed vol te houden?
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Sakura
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Veganist en toch te zwaar

Bericht door Sakura » di aug 26, 2008 15:40

http://blog.fatfreevegan.com/" target="_blank
misschien helpt dit

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » di aug 26, 2008 17:25

Veel mensen vallen wat af als ze veganistisch gaan eten omdat ze dan nog niet goed weten welke alternatieven er zijn.

Als je dan uiteindelijk wel het een en ander weet, dan kom je aan omdat je weet hoe je lekker eten maakt ;)

Ik geloof niet in dieeten; minder eten en wat meer bewegen is het enige dat op langere termijn werkt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 26, 2008 21:11

Ik heb overgewicht. Veganist worden heeft niet zo geholpen :)
En zeker na het ontdekken van het cupcake boek... tsja.. dat heeft al helemaal niet geholpen.

Ik ga binnenkort proberen drastisch mijn suiker inname te beperken. Ik drink ook te vaak van die alpro dingen met suikers. En daar moet ik minderen mee. Meer water drinken.

Naast het meer bewegen wat ik doe. Het ligt denk wel per persoon aan wat het probleem is. Bij mij is het dat ik te weinig beweeg. En ook deels aan dat ik nog niet helemaal goed eet.

Framboos

Bericht door Framboos » wo aug 27, 2008 10:16

Kellie schreef:Hee..

Ik ben al 9 jaar veganist. Toen ik overstapte van vegetarisch zijn naar veganist, viel ik heel veel af. Inmiddels ben ik 9 jaar verder en echt te zwaar. Soms denk ik dat soja een echte dikmaker is? Weet iemand misschien hoe ik, op een gezonde veganistische wijze, kan afvallen en ook zo blijf. Zonder dat het ongezond wordt natuurlijk.

PS: Heb SkinnyBitch besteld, heeft iemand van jullie ervaring met die dieten? Zijn die goed vol te houden?
Tja, dat hangt ervan af wat voor iemand je bent, wat je eet, of je weet wat gezond is maar er niet naar (altijd) naar handelt, etc. En het hangt er ook helemaal vanaf wat voor soort diëten voor jou werken. Voor de een werkt heel radicaal niets slechts meer eten goed, voor de andere is het matigen, etc. Heb je zelf een idee?

Kellie

Bericht door Kellie » wo aug 27, 2008 15:17

Ja ik denk dat het bij mij inderdaad bij te weinig bewegen ligt. Eten doe ik erg gezond, denk ik. Weinig suiker en vetten enzo. Toch blijf ik aankomen. Heb sinds kort wel veel zittend werk. Misschien daarom ook. Normaal was ik veel actiever.

Weer extra sporten dus..laat ik dat eerst maar problemen. Maar tips enzo, zijn altijd welkom.
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Framboos

Bericht door Framboos » do aug 28, 2008 7:26

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je denkt dat je gezond eet, maar dat eigenlik helemaal niet doet. Heb je wel eens uitgerekend hoe veel calo's je op een dag binnenkrijgt?

Trouwens, dan heb je aan iets als skinny bitch niet veel denk ik, want dat let de nadruk voornamelijk opvoedsel, niet op bewegen...

vegzie2000

Bericht door vegzie2000 » do aug 28, 2008 10:10

Calo's tellen is inderdaad een effectieve manier om je gewicht in te perken. Het aantal calo's dat je nodig hebt hangt af van je manier van leven (veel zitten of niet), leeftijd, geslacht. Je moet wel oppassen dat je niet te fanatiek wordt inzake ingredientenlijstjes.

Daarnaast ook een stevig ontbijt zodat je tijdens de dag minder geneigd bent om snakcks met veel suiker te eten. Ontijten als een koning, lunchen als een prins en het avondeten van een pauper. Die regel heeft bij echt geholpen. Ken ook twee collega's bij wie het ook geholpen heeft.

Wat ook help is om op te houden met eten net voordat je je verzadigd begint te voelen. Dus altijd met wat honger opstaan.

Voor de rest moet je er ook voor zorgen dat je geniet tijdens het eten. Zoniet hou je het niet lang vol om op gewicht te blijven. Af en toe een "vreetsessie" inlassen en zondigen moet kunnen. Mettertijd zul je daar sowieso minder behoefte aan hebben.

Marit
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Marit » do sep 04, 2008 20:32

Hoi Kelli!
Ik heb toevallig gisteravond 'skinny bitch' binnen gekregen, en ik denk dat het wel een goed boek is!
Ook volg ik sinds een tijdje de richtlijnen van het boek 'een leven lang fit'. Dat wijst op het eten van bepaalde combinaties. Daar ben ik een paar kg mee kwijt geraakt.
Succes!
Liefs,
Marit

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » vr sep 12, 2008 10:12

Mensen eten vaak verkeerd, s,morgens bijna niets en s,avonds als ze niets meer doen grote hoeveelheden.
Probeer juist s,morgens goed en veel te eten, want je bent de hele dag nog bezig en s,avonds je voedselinname te verminderen en na 9 uur niet meer gaan snaaien en probeer 3 keer per week stevig te sporten, dan moet het toch goed komen.

vegalan

Bericht door vegalan » vr sep 12, 2008 12:03

taeka schreef:Mensen eten vaak verkeerd, s,morgens bijna niets en s,avonds als ze niets meer doen grote hoeveelheden.
Probeer juist s,morgens goed en veel te eten, want je bent de hele dag nog bezig en s,avonds je voedselinname te verminderen en na 9 uur niet meer gaan snaaien en probeer 3 keer per week stevig te sporten, dan moet het toch goed komen.
Voor de vertering van het voedsel is dat inderdaad een goede manier van consumeren en is het ook beter om het avond eten te verplaatsen naar de middag. Maar voor het gebruik van de hersenen wat minder gemakkelijk omdat de spijsvertering wat meer aandacht vraagt. Dieren gaan vaak rusten nadat ze hebben gegeten, maar de mens keert dat proces om. ''s avonds heb je daar vaker wat meer tijd voor!

.

Wen

Bericht door Wen » za sep 13, 2008 12:20

Eet je veel suiker? Dat is een echte dikmaker

Jippia

Bericht door Jippia » zo okt 12, 2008 22:39

Ik ben ook aangekomen sinds ik veganist ben geworden. Daarvoor was ik altijd slank, hoewel ik in periodes dan wat meer en dan wat minder heb gewogen. Mijn gewicht is heel lang stabiel geweest, totdat ik veganist werd. Ik eet over het geheel genomen meer dan vroeger, vooral 's avonds, omdat ik op mijn werk maar een half uur heb om mijn boterhammen op te eten. Een grotere maaltijd krijg ik niet in een half uur naar binnen. Ik weet dat ik niet genoeg ontbijt, maar dat is weer omdat ik dan om half zes op moet staan en ik vind zes uur al erg vroeg. Ik beweeg niet genoeg om de inname te compenseren. Het is vaak een combinatie van teveel suikers eten/drinken en te weinig bewegen en dat geldt voor zowel veganisten als niet-veganisten.

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 13, 2008 12:27

Maar had je meer tijd om te eten toen je nog niet vegan was dan? Ik snap het niet helemaal geloof ik.

veganfreak01

Bericht door veganfreak01 » zo mar 01, 2009 10:57

Het te zwaar zijn voor veganisten is vaak omdat ze teveel refined voedsel eten, zoals bijvoorbeeld pasta, witte rijst en wit brood. Veel mensen gebruiken deze producten als basis voor de rest van hun dagmenu. Dit is niet goed. Je moet uitgaan van groenten en refined voedsel helemaal (of zoveel mogelijk) uit je leven bannen. Als je toch rijst en brood wil eten moet je het alleen doen als het volkoren is en in kleine hoeveelheiden en maximaal 1 portie op een dag. Als je dus smiddags brood hebt gegeten eet je savonds geen rijst of brood. Of het product werkelijk volkoren is moet je goed checken in de winkel. Veel zogenaamd volkorenbrood is gewoon witbrood met wat toegevoegd zodat het mooi bruin lijkt. Let dus goed op of er daadwerkelijk alleen Volkoren Tarwemeel is gebruikt. Verder moet je je dagmenu dus baseren op grote salades en groenten en fruit.
Ik raad jullie allen die overgewicht hebben of slechts een paar kilo's willen afvallen, maar ook de mensen die gewoon zo gezond mogelijk willen leven het boek EAT TO LIVE aan!
Zeer goed boek..gewoon te bestellen op Bol.com
Ik ben al op goed gewicht en eet heel gezond maar toch heel veel van dit boek geleerd!
Succes!

Truus

Bericht door Truus » zo mar 01, 2009 22:08

Ik ben gek op dadels, daar moet ik beslist af blijven.

Drie jaar geleden ben ik 30 kilo afgevallen in zes maanden met een rauwkostdieet. Niks anders dan rauwe groenten, maar dan wel minstens zeven kilo per dag. Van de 30 ben ik sindsdien slechts vijf kilo weer aangekomen. Dat komt omdat ik toch weer van de dadels ben gaan snoepen, gevuld met pindakaas zelfs.

Van de winter heb ik ook gekookte groenten gegeten, vooral uit de koolfamilie (broccoli, bloemkool). Geen aardappelen, in ieder geval niet iedere dag. Ook geen peulvruchten, granen of vruchten behalve grapefruits, rode bessen en meloenen en zo. Dus geen appels, peren of bananen. Behalve eenmaal per week, op mijn verwendag.

Het is een kwestie van volhouden en verleidingen weerstaan.

Met minstens zeven kilo groenten per dag krijg ik alle voedingswaarden meer dan voldoende binnen. Voel me prima. Ben ook nog steeds flink rond, beslist niet uit gemergeld.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » ma mar 02, 2009 13:44

7 Kilo per dag?! :shock:

Kan amper geloven dat je dat opkrijgt... Hoe vaak per dag eet je dan? Want eerdat je maag leeg is duurt het toch even, en 7 kg past toch écht niet in je maag!

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma mar 02, 2009 13:58

Ik wist niet dat je van peulvruchten, granen en fruit dik werd.
Als je het niet in olie of vet bakt dan kun je er toch niet dik van worden.
Dadels eet ik ook wel, maar wordt er niet dik van, misschien door de toegevoegde suikers en grote hoeveelheden, hoeveel dadels eet je dan wel niet.
Het komt niet door fruit, peulvruchten en granen, maar de hoeveelheden die je naar binnen werkt.
Het is heel gemakkelijk om te zeggen je moet minder eten, maar doe dat maar eens.
Misschien moet je iedere dag een hoeveelheid in een kast leggen en zeggen dit mag ik allemaal opeten vandaag, maar meer niet, het is maar een idee en ik weet dat het moeilijk is want als ik 1 stukje pure chocola krijg, dan wil ik de rest ook.

Truus

Bericht door Truus » ma mar 02, 2009 22:36

Tieske schreef:7 kg past toch écht niet in je maag!
De mijne wel dus. Ik begon zelfs met 10 kg, maar na een maand of twee kreeg ik het gewoon te druk om zoveel rauwkost klaar te maken. En omdat ik al wat was afgevallen, had ik ook niet zo veel meer nodig.
taeka schreef:Ik wist niet dat je van peulvruchten, granen en fruit dik werd.
Je wordt dik wanneer je meer kalorieën consumeert dan je verbrandt. Je kunt iedere dag petat en oliebollen eten zonder dik te worden, als je maar in totaal niet meer kalorieën verobert dan je lijf wegwerkt. Gezien ik graag veel eet, doe ik er goed aan mijn maag te vullen met voedsel waar nauwelijks kalorieën inzitten. Stel je voor ik zou 7 kilo petat of bananen per dag eten!

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » di mar 03, 2009 0:11

Misschien ligt het probleem niet in je voedselpatroon, maar in je lichaam zelf?

Soms verdik je (of kun je niet afvallen) doordat er bepaalde stoffen te veel/te weinig in je lichaam aanwezig zijn. Meer weet ik er zelf niet van, ik zag het eens in een docu, maar mss weet iemand anders hier wel meer over?

Plaats reactie